Ga naar inhoud

Porsche 991 GT3 RS


Gast

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei ir_fuel:

Volgens mij wel, maar je kan het kosteloos laten schrappen.

@Alexanderr

 

Klopt inderdaad, optie 703 als ik me niet vergis

 

Edit: inderdaad, 703

aangepast door Alexanderr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 5 weken later...

OEM 991 GT3 RS rear: 13,34 kg
BBS FI-R 21 x12.5 rear: 10,52 kg
BBS Magnesium rear: 9,53 kg

OEM 991 GT3 RS front: 10,52 kg
BBS FI-R 20 x9.5 front : 8,35 kg
BBS Magnesium front: 7,26 kg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei X5.:

OEM 991 GT3 RS rear: 13,34 kg
BBS FI-R 21 x12.5 rear: 10,52 kg
BBS Magnesium rear: 9,53 kg

OEM 991 GT3 RS front: 10,52 kg
BBS FI-R 20 x9.5 front : 8,35 kg
BBS Magnesium front: 7,26 kg

Nog eens een kilo van 't gewicht van de FI-R eraf. :shock: Kosten wel nog 'es een schelle meer dan de FI-R, maar toch: straf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, en wat wegen de banden? Ik loop zo wat met het gedacht rond dat het gewicht van de banden dikwijls verwaarloosd wordt. In verhouding toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zullen niet veel andere banden op die kar gemonteerd worden dan MPSC2, MPSS, PTR of DSMR. Tussen al die banden kan er ook wel wat gewichtsverschil zitten, maar geen 3 kg per band. En dan nog: als je voor de meest extreme oplossing (street legal) gaat, dan steek je PTR of MPSC2 en dat is dan voor elke auto hetzelfde. Die met de Mg BBS boekt wel nog altijd 3 kg gewichtsvoordeel per hoek tov. degene met de std velgen. En dat laat zich gevoelen, subjectief en objectief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en hoeveel betaalt ge voor die 1kg verschil tussen die FI-R en de gesmede magnesium ?(-legering. pure magnesium zou nogal wat geven de eerste keer dat ge hard remt :) . Ik denk dat het veel meer is dan voor ceramische remmen.

 Als ik zoek naar GT3RS op tyrerack zit er inderdaad weinig variatie op. 12kg band vanvoor en 17kg  vanachter, en anderhalve kg erbij voor een van de Pirellis. Maar ik denk nog altijd: meestal als ik over onafgeveerd gewicht zie klappen weten ze alles over het gewicht van de velg en niks over het gewicht van de band. En voor rotatieinertie is de band zelfs belangrijker want die zit langs buiten schijnt't.

Geen idee wat DSMR is.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunlop Sport Maxx Race, de semi van Dunlop.

Denk jij dat mensen die met een GT3 RS tracken en gewoon gek zijn op lightness én bereid zijn om ferm te dokken voor wat personalisatie die ook nog 'es lightness brengt ... nog malen om een velg van 2.500 USD of 5.000 USD? Oké, da's 10k USD verschil voor 4 wielen en dat is niet niks ... maar ... zij die zoiets willen betalen dat. Punt. Of het nu écht rendeert, of niet: héél veel zit in het hoofd. 3 roterende kilo's per hoek zitten echter niet meer enkel in het hoofd: dat voel je. Of dat nodig is? Nah. Leuk: zekerst! En ik vind ze nog 'es absurd lekker ogen ook. Had ik een GT3 RS, ik had al m'n bestelling gedaan. :inlove:

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Personalisatie ja, met gewichtsbesparing als alibi. En ik weet wel dat ge die drie roterende kilos kunt merken. Ik heb zelf twee sets wielen met 4kg tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwoah niet noodzakelijk als alibi. Ikzelf kan dat bijzonder hard smaken, zo'n subtiele verschillen. 't Is weliswaar voor-de-heb, maar mét voelbare effecten. En ik ken er nog zo'n paar (alvast ene hier op 't forum, eigenlijk meerdere zelfs). Denk dat je niet mag onderschatten dat velen zoiets kopen owv het totale bonuspakket, niet enkel voor de looks. Als 't 'm enkel om de looks te doen is, ga je voor een setje HRE in +1 size (21" vooraan en 22" achteraan) in een kleurtje op staal en met een vette concave look en zo. :D En Nitto bandjes met gepersonaliseerd profiel. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af wie die 3 kg verschil zal merken? 99% van de rijders alvast niet denk ik. Enkel geoefende en op competitiebasis rijdende eigenaars misschien? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je onderschat dat sterk, vrees ik. GT3 RS rijders zijn vooreerst geen doorsnee chauffeurs (ook al zal 't wel zo zijn dat er hier en daar een GT3 RS is die gereden wordt door een loaded douchebag die absoluut geen verstand heeft van wat 'ie aan 't doen is noch die auto deftig kan rijden). Maar vooral: 3-4 kg minder roterend gewicht per hoek voelen jij en ik allemaal. Ik ben nochtans geen geoefende en op competitiebasis rijdende piloot. Ik ken er hier en elders nog voldoende die dat allemaal, on some point, duidelijk ervaren hebben (lichte trackwielen, veel lichtere velgen, verschil tussen met/zonder PCCB, ...) en die rijden/reden ook geen competitie. Gewoon gevoelige vingers, een tactiele popo en een goed gesmeerd binnenoor is al wat je nodig hebt.

't Is supermakkelijk om dat eens uit te testen: neem eender welke auto met standaardwielen en leg er lichte wielen op met lichte banden. Bij veel mensen is het al genoeg om hun daily (die op loodzware grote wielen staat, liefst de grootste uit de optielijst) even te schoeien op smalle, veel kleinere winterwielen. Er is natuurlijk altijd het effect van de veranderende grip (de ene band is de andere niet), maar je voelt het zelfs al gewoon rechtdóór, terwijl je dan nog maar een beperkt deel van het effect kan voelen: de grootste winst zit 'm in de momenten waarop het wiel niet "immobiel" blijft draaien (ten opzichte van de auto, i.e. rechtdoor rijden op een vlakke weg), maar net wanneer het wiel in beweging is t.o.v. de auto.

In mijn specifiek geval vroeger waren mijn winterwielen 3-4 kg lichter en mijn trackwielen een 4-5 kg lichter (per stuk) dan mijn gewone wielen. Het verschil was IMMENS. Zelfs al voelbaar in acceleratie (met winterwielen niet sneller naar 100 door minder grip maar in hernemingen meer dan een seconde verschil tussen 60 en 90 en tussen 90 en 120 en meer dan 2 seconden verschil tussen 60 en 120), maar vooral in de situaties waarin de auto versnelde (positief/negatief), wanneer (zeker tegelijk met 't vorige) de stuurhoek vergrootte of verkleinde, en wanneer ik curbs pakte. Indien alles samen kwam, was het verschil werkelijk enorm: het gedrag van de auto bij remmend insturen waarbij je in de apex nog hard een curb pakt, de 'winst' daar was werkelijk groot. Zelfs zonder remmen: opvallend was de betere composure over curbs of over oneffenheden op de openbare weg (daar zijn er genoeg van...): met gevoelig lichtere wielen heeft je ophanging zo veel minder harde klappen te verwerken, ze kan veel beter haar werk doen (klappen opvangen, bewegingen dempen, koetswerk stabiliseren, weggedrag aanhouden, ...). Je auto wordt er merkbaar comfortabeler (of beter: minder pijnlijk) door over harde oneffenheden e.d. Dat "comfort-effect" was nog duidelijker als je ook (hard) aan 't remmen was: zeer goed te testen op b.v. een slecht liggende betonbaan: daar over peren en eens een stevig remmanoever doen: de auto blijft rustiger, ABS slaat (veel) minder snel aan omdat de wielen makkelijker op de grond kunnen worden gehouden door de ophanging, enz.

(Hetzelfde met de wielen van fietsen, trouwens. B.v. bij 't MTB is een gevoelig lichtere velg erg goed voelbaar, zowel qua accelereren en remmen, levendigheid bij 't sturen, maar 't heeft ook voordelen qua grip omdat de wielen door de vering beter/langer op de grond gehouden kunnen worden.)

Nee, 't effect is groter dan je je zo op 't eerste zicht zou inbeelden. Maar bon, ik volg je wel in je vermoeden dat er wel wat peten en mädels zijn die dat verschil niet gaan opmerken. Als je ziet dat er gasten rondrijden met een quasi platte band en dat niet voelen... Ook op trackdays zie je wel af en toe stommiteiten waar je echt niet bij kan (niet voelen dat je een band hebt met een desintegrerend loopvlak, niet voelen dat je op 't staal van je remplaquetten zit, niet voelen dat je wiel een paar graden uit hoek staat na een contactje of een te harde klapper of drift over een curb, enz.).

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je dat gaat voelen ga je toch een heel hoog niveau nodig hebben vrees ik..............vraag me af van de autogepassioneerde leden op ons forum wie dat zou voelen. Ik alvast niet denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het verdoken compliment, maar: neen, zo goed ben ik niet en toch voelde ik dat zéér goed. (Ik kon het zelfs meten. I mean: 2 seconden in hernemingen van 60 naar 120, dat is een pak.) Van de echt gepassioneerde leden hier zal het grootste deel dat voelen. Ik ken er alvast 3 hier op 't forum, en dan is er nog den advocaat ook. Er zijn gewoon weinigen die dat effectief hebben kunnen voelen, omdat de situatie zich nooit voordeed.

Waar jij het voor fietsers echt gaat aanraden omdat het zo'n groot verschil maakt ... wel believe me: ook bij auto's maakt het een verschil. Nodig is het nooit, maar voelbaar is het zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn er meerdere verschillen tussen de wielen, 16 en 17 inch en verschillende banden, maar ik vind wel dat mijn 16 inch wielen lichter sturen, voldoende duidelijk dat het meer dan het gedacht alleen is, of meer dan 'meetbaar maar niet voelbaar'.  Dat gaat wel over 20-25% van wielgewicht. Ik heb de 16ers niet gekocht voor het gewicht maar het was wel een bonus. Ik merk trouwens ook verschil met de 16 inch winterwielen.
Maar over het meetbare: in de F1 was er wat druk om van 13 naar 18 inch over te gaan, en zelfs afgezien van overgangsproblemen zagen ze het alleen maar als een achteruitgang voor de performantie. In de F1 weegt een heel wiel zoveel als de band van een GT3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denken is niet weten. Ik dacht oorspronkelijk net hetzelfde als Jokke. Maar nu wéét ik het: toch een paar duizend km track-ervaring met het ene en dan weer het andere setje wielen. Drie kilo verschil per wiel voelt iedereen die iet of wat feeling heeft met (echt) rijden, zeker on track. 't Is gewoon zo. Meten is weten. :-) Ik voelde (vond ik) wel wat verschil in hernemingen maar toen m'n PerformanceBox na meerdere keren meten na mekaar zo'n duidelijke verschillen gaf, trok ik ook grote ogen. En het verschil in weggedrag over oneffenheden, zeker in bochten of bij 't remmen, is echt overduidelijk. Proef op de som nemen is makkelijk. Standaard BMW (evt. M) on track en daarna met een setje erg lichte wielen hetzelfde doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid