Ga naar inhoud

Porsche 991 GT3 RS


Gast

Aanbevolen berichten

Denken is niet weten. Ik dacht oorspronkelijk net hetzelfde als Jokke. Maar nu wéét ik het: toch een paar duizend km track-ervaring met het ene en dan weer het andere setje wielen. Drie kilo verschil per wiel voelt iedereen die iet of wat feeling heeft met (echt) rijden, zeker on track. 't Is gewoon zo. Meten is weten. :-) Ik voelde (vond ik) wel wat verschil in hernemingen maar toen m'n PerformanceBox na meerdere keren meten na mekaar zo'n duidelijke verschillen gaf, trok ik ook grote ogen. En het verschil in weggedrag over oneffenheden, zeker in bochten of bij 't remmen, is echt overduidelijk. Proef op de som nemen is makkelijk. Standaard BMW (evt. M) on track en daarna met een setje erg lichte wielen hetzelfde doen.

Wij hadden magnesium wielen voor de BMW en daarnaast onze zeer lompe zware velgen (waar we nu nog mee rijden). Verschil zal dat waarschijnlijk wel geven maar ik vrees dat ik toen niet de ervaring had om het er uit te halen. Er was een pak meer werk aan de piloot. En dat is wat ik bedoel he ...... ik deel je mening dat het verschil maakt maar om dat te voelen als je echt "zo snel mogelijk" een rondje rijdt, moet je al

een hoog niveau ( lees in staat zijn om ronde na ronde een scherpe tijd te zetten) halen om dat te meten. Pas op, ik ben het met de theorie eens, maar ik meen me te herinneren dat we niet goed genoeg waren om er een meetbaar voordeel uit te halen.

Of vergis ik me@ir_fuel.

Vergeet bovendien niet dat zo een lichtere wielen ook dikwijls betekenen : fragieler.

Ik heb toen nieuwprijs gevraag voor zo een set velgen. Per velg had ik 4 velgen van die waar we nu mee rijden.

O ja, die lichte velgen waren stuk binnen een koers of 6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, toch nog iets. Ik merk verschillen bij normale snelheden. Niks expertniveau. Maar dat zegt nog niks over 'sneller', of over alle effecten merken, wel dat het een beetje tactieler aanvoelt en dat telt toch ook.

 

50 minuten geleden zei Jokke_vlo:

Vergeet bovendien niet dat zo een lichtere wielen ook dikwijls betekenen : fragieler.

Precies toch niet altijd. De mijne zijn 17 jaar oud en wegen 5kg en een klets. Die hebben geleefd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

GVD! Da's nu al de 3e keer dat 't forum mij niet toelaat Jokke z'n post te quoten en er op te reageren. @dragonfly?

Jokke: race-auto's en wegauto's kunnen bijzonder hard verschillen, hé. Ik beweer géénszins dat wat jij niet voelde op jullie kar, ik wél zou hebben gevoeld. Jij bent zo veel meer piloot dan ik, dus als jij 't niet voelde in die omstandigheden, dan ik zeker ook niet. Anderzijds: waarom zou ik erover liegen? Waarom zou m'n PerformanceBox liegen? Op mijn auto's, met mijn wielensets, waren de verschillen goed voelbaar. Meetbaar (prestaties) en ook voelbaar (al is het moeilijker om 'composure' over kerbs als je à fond gaat, te meten tenzij je kar met een high end meetsysteem is uitgerust).

Link naar reactie
Delen op andere sites

GVD! Da's nu al de 3e keer dat 't forum mij niet toelaat Jokke z'n post te quoten en er op te reageren. @dragonfly?

Jokke: race-auto's en wegauto's kunnen bijzonder hard verschillen, hé. Ik beweer géénszins dat wat jij niet voelde op jullie kar, ik wél zou hebben gevoeld. Jij bent zo veel meer piloot dan ik, dus als jij 't niet voelde in die omstandigheden, dan ik zeker ook niet. Anderzijds: waarom zou ik erover liegen? Waarom zou m'n PerformanceBox liegen? Op mijn auto's, met mijn wielensets, waren de verschillen goed voelbaar. Meetbaar (prestaties) en ook voelbaar (al is het moeilijker om 'composure' over kerbs als je à fond gaat, te meten tenzij je kar met een high end meetsysteem is uitgerust).

Ik geloof u hoor....... als je ziet wat details kunnen doen. En wat kg.

Zeker met een laag vermogen

Maar om dat verschil op 991GT3RS te voelen, allez ja dan ga je al super pro moeten zijn. Ik vrees dat de meeste eigenaars het gewoon voor de show doen. Imo he !

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, gTa said:

Dure show, maar dat is een GT3 RS sowieso als je dat koopt om af en toe eens mee naar Knokke te rijden :D

Soms moet dat he!

 

Om, ikzegmaarwat, de rammels eruit te halen ofzo :D 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet dat dit niet gekocht gaat worden door hardcore trackers.
Tenslotte beloven de wielen extra performantie. Het is maar als de chauffeur (een die wel competitief ingesteld is en niet alleen tegen zichzelf rijdt) beter gevoel voor prioriteiten krijgt dat hij erin slaagt de nutteloze investeringen eruit te laten.
Dat is in elke hobby met upgraditis. In de hifi zitten ze dan geld aan kabeltjes te hangen om na vele jaren te besluiten dat ze beter un geld in de acoustiek en de muziek gestoken hadden.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

(na eens de zoekfunctie gebruikt te hebben)

Serieus, is dat de eerste keer dat het woord upgraditis op dit forum gebruikt wordt? Het is bijkans de bestaansreden van het forum!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bahneenok, da's van alle leeftijden, of het nu fotografie, autos, hifi of fietsen is. Ge leert het af in 1 hobby en ge hebt het weer zitten elders.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je net 5 of 10k geïnvesteerd in lichtere wielen, waarmee je hok sneller gaat, en besef je plots dat met dat je sneller gaat, misschien de remmenwinkel niet volstaat. Of nog, dat de wielen opgegeten worden door de te warme sinters van je remblokken. Terug naar af dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha. Bij de Civic CRX VTec kon je indertijd kiezen voor een gratis cursus autobeheersing of gratis opties. 99% ging voor de opties. 99% van de laatste categorie hun wagen was in de prak na een paar dagen, weken, ten laatste maanden...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Jokke_vlo:

Ne goeie cursus rijden is de beste upgrade voor 95% van de kopers. Maar goed mucho macho

Ik ben nu allerminst ne krak en ik kan zelf nog onnoemelijk veel leren, maar inderdaad: ik heb een 4-5 mensen die mee gingen op trackdays op een paar rondjes tijd enkele kleine, waardevolle tips kunnen geven waardoor ze in plaats van te strugglen, plots plezier beleefden. Of in plaats van te evolueren richting gevaar, evolueerden richting autonome progressie. Ik heb het zelf ook ervaren: enkele kleine, waardevolle tips (van Van Bellingen, van Jaenen, van Jonas Coenen toen ik met z'n GT-R reed, van Lammens, ...) kunnen je echt over een obstakeltje helpen waar je evt. zelf niet aan uit kwam, en weer op 't pad richting beter zetten. Soms lijken tips contra-intuïtief, soms zijn ze zo simpel dat je je voor je kop klopt dat je 'r niet zelf op kwam, soms is het een herhaling van dingen die je meer dan genoeg weet maar die gewoon te weinig aandacht krijgen, enz.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Zoals de dienen met zijne Gallardo die me niet los kon rijden op Spa. Eau Rouge, Raidillon, 2e helft Combes tot voorbij BZN, 2e helft Fagnes tot voorbij Stavelot, en opnieuw busstop: telkens in z'n kont. Zat meer in z'n spiegelke te turen dan vooruit. Hij zat in de box naast me en vond 't leuk om me te corneren, vanaf dan. Als ik binnen reed in de box kwam 'ie er zich voor zetten, zodat ik niet buiten kon. En als ik 'm vroeg om z'n kar te moven deed 'ie uit de hoogte alsof mijn kar niet thuis hoorde daar. :lol: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid