Ga naar inhoud

Porsche Boxster Spyder


vince522

Aanbevolen berichten

Wees eerlijk, bij die Lotus voel je die compressor nu eens echt niet. 

Een kompressor heeft dat ook als voordeel: mechanisch aangedreven, dus geen delay. Een redelijk "natuurlijk" power-verloop, waardoor 'ie aanvoelt als een 1,5x grotere atmosferische krachtbron. Geen obstructies in de uitlaat maakt ook dat de sound mooier kan zijn dan bij een turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kompressor heeft dat ook als voordeel: mechanisch aangedreven, dus geen delay. 

 

Dat is bijlange niet altijd waar.

 

Bij Jokke zijn 260 Cup voelde je dat wel, net zoals bij de Jaguar F Type.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, maar het punt is: het verschil met turbo is groot. Ik heb de 3-liter V6 met kompressor van Jaguar ook gereden (helaas niet ind e F-type) en zelfs daar valt dat bijzonder goed mee. Dat heeft allerminst een "turbocharged" gevoel, vind ik. Bij de vorige Exige: OK, daar had je een 'stage 2'-gevoel. Throttle response kan ik niet over oordelen, nooit mee gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, maar het punt is: het verschil met turbo is groot

 

Dat valt ook weer allemaal te nuanceren vind ik. Hangt enorm van auto tot auto af. Je mag een aantal dingen niet door mekaar halen, namelijk:

- waar in het toerengebied zit het vermogen

- hoe bouwt het vermogen op naarmate je door het toerengebied gaat

- hoe reageert de auto op van gas lossen naar gas geven

- hoe reageert de auto op modulaties van de gaspedaal zonder dat je de gas compleet lost

 

Los van turbo of compressor zitten er echt wel variaties op die 4 factoren van de ene auto tot de andere, die niet noodzakelijk allemaal toe te wijzen zijn aan de gebruikte techniek, dan wel aan hoe die techniek werd afgesteld. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt allemaal wel, wat je zegt ... en toch: de doorsnee supercharger vs. de doorsnee turbo: groot verschil in feeling. Wat je niet vermeldde: itt een turbo is een compressor niet ideaal om eerder vroeg/laat in rev range te laten "spelen", dat draait met fix toerental tov krukas en levert dus "lineair" z'n extra vermogen af. Vandaar dat men supercharged motoren soms nog van een turbocharger voorziet om in top end nog de extra boost mee te geven.

 

Al bij al: een turbo met geen/minimale lag en een lineaire feeling is de uitzondering, terwijl dat bij de superchargers eerder de regel is. En omgekeerd. Da's wat ik wou zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Lotus Exige S2  had een enorm irritant inkomen van de compressor (+/-4500rpm), daaronder had je met uwe 1.8 motor echt niks in huis. Boven 4500 een bommetje. 

 

Jaguar XK-RS heb ik drie dagen gehad. Alles aan die kar ging blijkbaar om rechtdoor prestaties of zo. Dat was pure waanzin, het regende dat weekend, die auto was gewoon ON-BE-STUUR-BAAR. 

 

Dat was (met esp off) ronduit gevaarlijk. Daar moeten ongelukken mee gebeurd zijn.

 

Alles voor de 550pk en top end in het rpm gebied te "scoren".

 

Dat was mijn grootste ontgoocheling ooit qua rijden. 

 

De huidige Lotus voelt zowat 100% aan als een atmo, alleen bij het rev matchen merk je dat wel wat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

XK-RS nooit (mee) gereden, de XK-R wel en dat is inderdaad al bonkers. Maar nog nét beschaafd genoeg qua beheersbaarheid. Tenzij je dat -misschien- als sportwagen ziet en daar unreal hard mee over de straten gaat jakkeren. Ondanks z'n lichtheid absoluut geen precies bazeke, eerder een wat wollige en soms zelfs verdomd snappy kerel die continu van gedacht lijkt te veranderen. Ik had daar een "only 60% engineered" gevoel bij, qua ophanging en rijgedrag (als je goed gas gaf). Als je daar "rustig" mee rijdt pikt dat (rustig sportieve) bochten als in een droom, rechtdoor gaat dat als een speer en op alle andere momenten is dat hyper comfy. Just what the average customer wanted. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De RS was totaal niet homogeen. Ik stelde me echt de vraag wat soort mensen zoiets ontwikkeld hebben. Niets klopte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je niet vermeldde: itt een turbo is een compressor niet ideaal om eerder vroeg/laat in rev range te laten "spelen", dat draait met fix toerental tov krukas en levert dus "lineair" z'n extra vermogen af.

 

Zie Jokke zijn uitleg.

 

niet altijd dus ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet software en afstelling.

 

De compressor op de Jag waarvan sprake (heb 'm zelf gereden ook) levert een PAK low end power en gaat helemaal tot top-end mee.

De XKR deed dat nog redelijk beschaafd. De XKRS heeft dezelfde hardware. Misschien is de poulie voor de s/c anders, waardoor 'ie minder overdruk geeft lager en meer in top end.

Zou kunnen (zou ik moeten opzoeken) maar verschil zal niet groot zijn.

 

Verschil zit 'm voornamelijk in hoe die auto afgesteld is. Bewust bruut.

Als je énkel maar op top-vermogen mikt, moét je 'm zo afstellen dat 'ie onderin weinig biedt en pas helemaal bovenin binnen komt. Mooi voorbeeld is de vorige generatie Lotus met 4-pitter.

 

Ik blijf bij m'n standpunt. En ja, je zal altijd wel voorbeelden en uitzonderingen vinden om stellingen te ontkrachten. Doet niks af van wat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ga je de wollige toer op, da's out of your comfort zone. :-p  "Door de band genomen."  Gemiddeld. Modaal. In de statistische, wiskundige betekenis.

 

Nog eens: feit is (en blijft) dat motoren met compressor een duidelijk meer lineair karakter hebben dan motoren met turbo. Waar je bij turbomotoren goed moet zoeken naar eentje die van onderin tot rev limiter "lineair" klimt en snel op de gas reageert, is het bij compressormotoren eerder zoeken naar eentje die niét lineair in toeren klimt en traag op input reageert. Is ook zo logisch als wat, de twee varianten van drukvulling zijn net daarom ontwikkeld en hebben dergelijke, duidelijk systeemgebonden  eigenschappen en gevolgen. Er zijn mengvormen en grijze zones, en soms zijn er minder dan ideale oplossingen (b.v. Jag die z'n 5L-S/C "misbruikt" om zonder mechanische aanpassingen nog maar eens een vermogensversie er bovenop te maken ... beyond the capabilities & original intentions of the hardware ... met de gevolgen zoals Jokke ze ervoer en omschreef). Maar dat verandert niks aan de feiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd ik denk dat je wat kan spreken over "misbruiken" bij de door mij aangehaalde voorbeelden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ga je de wollige toer op, da's out of your comfort zone. :-p  "Door de band genomen."  Gemiddeld. Modaal. In de statistische, wiskundige betekenis.

 

Wanneer kan je zulke uitspraken doen? Hoeveel verschillende motoren met ofwel een compressor of een turbo op moet je daarvoor gereden hebben eer je dat kan zeggen? Compressors zijn ook helemaal niet zo dikgezaaid in de autowereld, omwille van hun nadelen (dan vooral mbt uitstoot, jammer maar helaas).

 

Als de theorie is dat een compressor lineair is, waarom in godsnaam maken ze er dan bij Lotus op de 1.8 zo een on-off brol van, en op hun 3.5 een quasi atmo aanvoelend geheel?

 

In de absolute zin heb je gelijk. De mekaniek van de verschillende systemen zou moeten geven wat jij neerschrijft, alleen krijg ik er kop noch staart aan waarom bepaalde fabrikanten die eigenschappen dan niet maximaal benutten en er een zootje van maken waarbij een turbo-blok bruikbaarder blijkt te worden dan een compressor blok in sommige gevallen.

 

Ik zou dus eerder zeggen: "theoretisch gezien is een compressor beter dan een turbo", maar of dat gemiddeld genomen in de praktijk zo is, in de statistische, wiskundige, betekenis, met wat er op de markt bestaat, daar zou ik toch niet zo zeker van zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is en blijft een pomp beide systemen. Pompkarakteristiek bepaalt mee het motorvermogen. Je kan een compressor lineair maken, je kan die maken zoals een turbo, je kan die maken dat hij alles levert in de lage toeren, ... 

 

Je bent niet afhankelijk van de flow van de uitlaatgassen, je bent afhankelijk van de toeren van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid