Ga naar inhoud

Lotus Evora GT430


fuxhound

Aanbevolen berichten

Citaat

Een lager gewicht, meer power en een zéér serieus koetswerk.

 

Jawel, het is de Lotus Evora GT430 en inderdaad: dat getal staat voor het vermogen van de Britse supersporter. Dankzij de zeer aerodynamische koets weet het ding maar liefst 250 kg aan downforce op te wekken als de topsnelheid bereikt is. Tegen die tijd ga je zo’n 305 km/u. 0-100 km/u duurt trouwens 3,7 tellen in de krachtigste straatauto die Lotus tot nog toe bouwde.

De GT430 weegt 1.258 kg en moet dus de hoek om gaan als een beest. Bovendien is de nieuweling 26 kg lichter dan de GT410. De power wordt geleverd door een 3.5 V6 van Toyota die z’n piekvermogen levert bij 7.000 rpm. Het maximumkoppel van 440 Nm komt vrij vanaf 4.500 rpm. Uitademen doet de GT430 via een titanium uitlaatsysteem, dat bovendien een gewichtsbesparing van 10 kg oplevert.

Standaard wordt dit type geleverd met een handbak met zes versnellingen en voor het betere bochtenwerk zorgt het Torsen differentieel. Öhlins leverde de dempers en zoals we van deze Zweedse toko gewend zijn kun je in- en uitgaande demping geheel naar wens instellen. De veren zijn trouwens afkomstig van Eibach.

Het enige slechte nieuws: van de GT430 worden slechts 60 exemplaren gebouwd. Vraag van de dag: liever dit ding of toch een Porsche GT3?

https://www.autoblog.nl/nieuws/is-dit-de-gaafste-verpakking-voor-een-toyota-v6-100647

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-07.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-08.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-09.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-10.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-11.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-01.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-03.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-02.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-04.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-12.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-13.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-14.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-15.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-05.jpg

BMW-X5-M-X6-M-Black-Fire-Edition-06.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei dragonfly:

Vette kar!

prijzen bij Lotus zijn wel v/d pot ger_kt 

idem bij Morgan

de Brexit ging toch wat soulaas bieden???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

This week’s ‘fastest ever’ Lotus story comes courtesy of this, the new Evora GT430 Sport. Yep, the already quite extreme Evora GT430 - revealed a couple of months back - wasn’t exactly slow, but Lotus decided to make it even faster. So much so, it’s now the fastest ever road-going Lotus with a 196mph top speed. That’s a whopping 4mph more than the Evora GT430. Eat that.

The GT430 Sport removes much of the aero elements present on its sibling. So no mad wing, no carbon fibre front splitter, no louvres to reduce wheel arch pressure and so forth. Shorn of these elements, the Sport weighs in 10kg lighter than the GT430, at 1,248kg.

Lotus has deployed full carbon fibre mode too: carbon front and rear bumpers, front access panel, roof panel and rear quarters are present, along with a one-piece louvred tailgate with an integrated spoiler. It all adds up to a slightly better better power-to-weight ratio, at 345bhp per tonne.lotus_evora_gt430_blue_1.jpg.701ae2c3b6f07dcfebdace9ced544ef7.jpglotus_evora_gt430_blue_2.jpg.9882b856985d5dcb392c92e126300fa4.jpglotus_evora_gt430_blue_3.jpg.ec1e038b2f7d777f201de479f34de85a.jpglotus_evora_gt430_10.jpg.935d618f1f15b0464a697020d8b1b5ac.jpglotus_evora_gt430_13.jpg.9cff3a621fa00269ec1985b4e94b950d.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei fuxhound:

This week’s ‘fastest ever’ Lotus story comes courtesy of this, the new Evora GT430 Sport. Yep, the already quite extreme Evora GT430 - revealed a couple of months back - wasn’t exactly slow, but Lotus decided to make it even faster. So much so, it’s now the fastest ever road-going Lotus with a 196mph top speed. That’s a whopping 4mph more than the Evora GT430. Eat that.

The GT430 Sport removes much of the aero elements present on its sibling. So no mad wing, no carbon fibre front splitter, no louvres to reduce wheel arch pressure and so forth. Shorn of these elements, the Sport weighs in 10kg lighter than the GT430, at 1,248kg.

Lotus has deployed full carbon fibre mode too: carbon front and rear bumpers, front access panel, roof panel and rear quarters are present, along with a one-piece louvred tailgate with an integrated spoiler. It all adds up to a slightly better better power-to-weight ratio, at 345bhp per tonne.

A == B 

Dus sneller in de rechte lijn, MAAR NIET OP CIRCUIT!  

De naamgeving had omgekeerd moeten zijn imho. :blink: 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een zever bij Lotus. Al die extra "nieuwe" gelimiteerde modellen ....... ze zitten op het einde van de rek met dit gedoe want mensen hebben het gehad of zijn gewoon opgelicht door dubieuze marketingpraat.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid