Ga naar inhoud

BMW G20/G21 3 Reeks


stradge

Aanbevolen berichten

46 minuten geleden, Asserti zei:

Staat bij m'n vriendin nochtans zo ingesteld 🙂

Gisteren bij de mijne opnieuw zo ingesteld, indd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Geertt zei:

Batterij is wel eindelijk gelijk ik ze graag had gehad.😐

Ja en ook 3000€ BTWi duurder geworden dus misschien dan net buiten budget oid 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Asserti zei:

Staat bij m'n vriendin nochtans zo ingesteld 🙂

ah ja ?

Nu, met hoe ik de wagen gebruik, rij ik rond de deur zo goed als altijd elektrisch, en schakelt die ook automatisch over op elektrische aandrijving in bepaalde stadscentra.   Mijn rijstijl met deze auto is dan ook heel beschaafd.  

Ik kom amper nog aan die knoppen, 'hybrid' is goed voor mij:  behoorlijk wat motorrem bij het lossen van het gaspedaal (door de energierecuperatie) het airco-systeem werkt zoals het moet, smooth overgang tussen de versnellingen,...  De auto is gecalibreerd om in deze setting te rijden, lijkt het wel.

In eco-pro bolt de auto veel meer uit (minder recuperatie), en doet de airco rare dingen.  In Sport gaat die de batterij bij-laden op de snelweg, waardoor het verbruik omhoog schiet.

Electric (Individual) gebruik ik om de batterij leeg te rijden, als ik weet dat ik op bestemming weer vol kan laden (thuis of op het werk)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Stancke zei:

Ja en ook 3000€ BTWi duurder geworden dus misschien dan net buiten budget oid 😛 

Ah, da's juist.😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Stancke zei:

Wel een heel knappe cockpit imo

P90549665_highRes_the-new-bmw-330e-tou.jpg.d42f9482e0699c5fea487f3223c75b38.jpg

Ik zie, buiten dat afgeplat stuur, echt 0,0 verschil met mijn facelift 320e. 
 

Exterieur eigenlijk hetzelfde… 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik rijd al meer dan een jaar in deze cockpit en met dezelfde buitenzijde (met andere kleuren weliswaar).

Ik heb wel al gekend dat sommigen die wat van auto's kennen maar het allemaal niet zo volgen, weten dat de i4 het curved display heeft, maar verwonderd zijn dat de 3 ook die curved display heeft. Ik heb al een paar mensen gesproken die dachten dat alleen de koplampen veranderd zijn in 2022, en het dashboard nog het oude is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de optie beige sensatec is verdwenen 😞 .

Al is dat cognac toch ook wel mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, korneeldebruyn zei:

Ik zie, buiten dat afgeplat stuur, echt 0,0 verschil met mijn facelift 320e. 
 

Exterieur eigenlijk hetzelfde… 

Klopt maar los van deze LCI2 een knappe cockpit. Gewoon een algemene mededeling 😄

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar geleden stonden ze allemaal op hun achterste poten wegens" scherm dat er van ver in gesmeten is"

Vandaag de dag: "knappe cockpit"

:D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

2 jaar geleden stonden ze allemaal op hun achterste poten wegens" scherm dat er van ver in gesmeten is"

Vandaag de dag: "knappe cockpit"

:D 

Exact zelfde gedacht hier!

Ik vind het nog altijd niet knap. 
Gigantisch jammer dat er geen mooie tellerpartijen meer worden gemaakt en dat knopjes bijna volledig verdwenen zijn... 

Gelukkig kunnen we de kleuren van het display en de sfeerverlichting aanpassen naar hoerenkotroze en ronny-paars 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

2 jaar geleden stonden ze allemaal op hun achterste poten wegens" scherm dat er van ver in gesmeten is"

Vandaag de dag: "knappe cockpit"

:D 

Het dashboard en het scherm er naast, daar vind ik ondertussen mijn natuurlijke draai al in.  In die mate dat ik deze week zat te tokken op het Comand-scherm van onze Mercedes, wat uiteraard nul effect gaf, wegens geen touchscreen.

Het feit dat er bijna geen knopjes meer zijn, heb ik eigenlijk nog niet gemist.  Wat heb je het meest nodig: pinkers (al is dat relatief op een BMW), volume van je radio, bestuurdersraam, telefoon, cruisecontrol, ruitenwissers.  Alles is nog met fysieke knoppen.  De airco-regeling staat permanent onderaan het scherm, dus als je daar wil aan foefelen, is dat ook gemakkelijk bereikbaar.

Over de layout van het scherm, daar kunnen we nog een boompje over op zetten.  't Is precies een straaljagercockpit, maar alles wat je moet weten staat prompt voor je neus   Snelheid ?  Koeien van cijfers (en daarbij ook de maximumsnelheid) autonomie: blokje links met totale, blokje rechts met elektrisch.  Bij een afslag komt er een duidelijke kaart voor je neus.  Leidt het af ?  Ikzelf heb er geen last van, maar onze jongste, die een beetje tech-freak is, betrap ik er toch op dat ze wat te veel met het scherm bezig is ipv met de weg voor haar.

En misschien zou ik graag een andere, meer klassieke layout met virtuele klokken zien à la E46-tijden... maar dat is dat meer als gimmick, denk ik.

Hoe het ingewerkt is in het interieur, dat is een andere discussie:  het is inderdaad alsof ze een breed scherm bovenop het dashboard hebben gezet, met steunbeertjes en al...  Dat kon beter.  Misschien moet men dat ingewerkt hebben onder een lange overkapping, maar dan ging het dashboard wel heel hoog komen, en ging het veel lomper lijken (nu is de bovenkant van het dashboard net heel licht en slank.

 

Is dit dan beter ? De ID7 heeft een nauwe display achter het stuur en dan een blaft van een scherm dat aan het dashboard hangt.

VW ID.7: Elektro-Limousine mit 621 Kilometern Reichweite

 

Iets ouder van concept, maar met klassieke klokken-look de Volvo XC60, waarbij het dashboard hoog komt, maar in de praktijk ik toch vind dat je naar beneden moet kijken om het middenscherm te zien/bedienen

Essai Volvo XC60 hybride : le test complet du SUV Volvo

 

Mercedes E-klasse:  Middendisplay mooi ingewerkt, net als het scherm voor de passagier (hoe zot moet het nog worden).  Maar dan staat het echte dashboard daar zo bovenop gezet.  Speciaal met bordeelverlichting, voor de liefhebbers.

Mercedes shows high-tech interior of redesigned 2024 E-Class

 

Range Rover Sport: achter het stuur onder een mooie dome, maar dan plakt men een tablet schuin tegen het midden van je dashboard.

A Guide To Buying The 2023 Land Rover Range Rover Sport

 

En dan laten we Tesla en de Chinese veroveraars even buiten beschouwing.

 

Die integratie van de vele en steeds grotere schermen is een uitdaging voor de dashboard-ontwerpers

 

 

 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de detail van het stuurwiel wel mooi, beetje jammer dat het onderaan afgeplat is. Het aircomondje centraal in het dashboard ziet er ook iets anders uit?

In zijn geheel vind ik het interieur nog steeds een grote stap vooruit tov de vorige generatie. Op dat vlak is het zeker een geslaagde cockpit, maar ik ben nog altijd blij dat ik de pre-facelift heb.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ventilatiemonden zijn inderdaad ook veranderd, ook die opzij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis toch ook nog steeds een meer ingebouwde look.

Het scherm ben ik heel erg gewoon, de inhoud, de flexibiliteit, de werkwijze, vind ik allemaal ok. En als ik in een andere auto stap van een paar jaar oud, merk ik dan hoe rap iets oubollig kan lijken als je hele dagen hierop kijkt.

Ook ik ben een tech-freak, en knopjes, lampjes, woohoo, ... dat is plezant, daar word ik blij van. Rijden bij nacht is op dat vlak de max: nog heel wat rood verlichte knopjes in stuur, op de deur, in de middenconsole tussen de zetels, en dan de high-tech ogende curved display. Dat maakt me blij. Kleine ongemakken neem je erbij. Ik heb het niet voor de cleane look in een dashboard, en die Range van hierboven is dan ook helemaal mijn ding.

Ik mis wel het kapje, het gevoel dat het zo ontworpen is. Nu heb ik nog steeds het gevoel dat het kapje weggelaten is (en je ziet dat zelfs in de vorm achter de curved display - what has been seen cannot be unseen 😞 ) en daar dan dat spel opgezet is, met inderdaad klap op de vuurpijl een steun die keihard opvalt als je passagiert.

En ik mis ook de mogelijkheid om de rode klokken tevoorschijn te toveren op de tellerdisplay. Dat moet er toch eens komen. Ik heb er al aan gedacht om dat eens te photoshoppen, en te broadcasten op internet zodat BMW dat oppikt :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, ex-Mooseman said:

Is dit dan beter ? De ID7 heeft een nauwe display achter het stuur en dan een blaft van een scherm dat aan het dashboard hangt.

"Is dit dan beter". Dat is geen argument. Er is voor bijna elke auto wel een model te bedenken dat lelijker is. Om dan als argument te gebruiken "kijk dit is erger", mja .... nee, dat werkt zo niet 😛 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van de verschrikkelijk lelijke ventilatormonden voor zo een auto is de s-klasse dan wel meer geslaagd op vlak van grote display inbouwen:

mbsclass.jpg.eaecdf47f9ecdd6027db6498fb855835.jpg

 

Nu nog wat meer curved en we zijn er.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wij vooral de uitzonderingen zijn en dat de overgrote meerderheid de digitale schermen net als een pluspunt ziet. Mijn vrouw vindt dat curved display net heel mooi.

Dit vind ik tot op heden, de beste integratie. Icm head-up display

screen-shot-2022-04-19-at-5-57-21-pm-jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

tegenwoordig moet er zoveel worden ingesteld en is er zoveel te tonen en mogelijk dat zo alles in een scherm verwerken het goedkoopste is voor de fabrikant.

Ik ben wel benieuwd wat dat gaat geven binnen 20 jaar. Nu lijken die kleine gps schermpjes in oudere auto's écht gedateerd. Terwijl een auto zonder een scherm, en gewoon analoge meters, eigenlijk nog goed meevalt. 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog niets gemist in een 'ouderwets' pre-LCI G21 scherm met Navigatie Pro en digi-dashboard.

image.png.21516ecd4ebeac933e20170bdee8860b.png

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, msxx zei:

Heb nog niets gemist in een 'ouderwets' pre-LCI G21 scherm met Navigatie Pro en digi-dashboard.

image.png.21516ecd4ebeac933e20170bdee8860b.png

Dat begrijp ik perfect. Voor mij alleen de wow-factor van wat meer tech, maar dat is maar een klein deel van de beleving. Daartegenover zou ik in de pré-LCI nog meer het gevoel van "een echt dashboard" hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

tegenwoordig moet er zoveel worden ingesteld en is er zoveel te tonen en mogelijk dat zo alles in een scherm verwerken het goedkoopste is voor de fabrikant.

Ik ben wel benieuwd wat dat gaat geven binnen 20 jaar. Nu lijken die kleine gps schermpjes in oudere auto's écht gedateerd. Terwijl een auto zonder een scherm, en gewoon analoge meters, eigenlijk nog goed meevalt. 

Waarom moet er zoveel ingesteld worden? Is dat allemaal nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Bompa zei:

Los van de verschrikkelijk lelijke ventilatormonden voor zo een auto is de s-klasse dan wel meer geslaagd op vlak van grote display inbouwen:

mbsclass.jpg.eaecdf47f9ecdd6027db6498fb855835.jpg

 

Nu nog wat meer curved en we zijn er.

De huidige ziet er jammer genoeg zo uit:

2021 Mercedes-Benz S-Class Interior Features | Mercedes-Benz of Newton

Als ik het centrale scherm in m'n A4 had kunnen inklappen zou ik het perfect vinden (zoals dat lang kon in de vorige A3, hebben ze er volgens mij uit gehaald bij de facelift).
Per slot van rekening kan je alles voor je zien op zo'n virtuele cockpit, alleen laat de uitwerking vaak te wensen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid