Ga naar inhoud

BMW G20/G21 3 Reeks


stradge

Aanbevolen berichten

On 5/30/2024 at 3:56 PM, ex-Mooseman said:

ik ga heel soms nog ergens naartoe, samen met mijn vrouw.  Dat gebeurt.  En zij heeft haar sleutels standaard in haar handtas zitten (van drie auto's 🤦‍♂️)

On 5/30/2024 at 5:01 PM, Maxime S said:

Iedereen toch!?

Dat zit standaard in de handtas van een vrouw

 

On 5/30/2024 at 5:38 PM, Tommie said:

Hier alvast niet?

 

Eh nee? Hier ook niet.

't zou nogal wat zijn. En die auto maar loeien iedere keer die sjakosh in de koffer gaat omdat de sleutel erin zit :D 

Ah nee juist, die van ulle schraapt die wschl langs het handschoenenkastje tussen hun voeten telkens ze instapt want dat halve huishouden dat ze meesleuren moet altijd ter beschikking zijn in de auto :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

 

 

Ah nee juist, die van ulle schraapt die wschl langs het handschoenenkastje tussen hun voeten telkens ze instapt want dat halve huishouden dat ze meesleuren moet altijd ter beschikking zijn in de auto :D 

Oedagetweet😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Bompa zei:

dashextralayoutG21.jpg.725ec1bf86a46d250749cf6d7df2c94a.jpg

Ja gij. Dik fan van. Wie helpt dit mee verspreiden? 🙂

Ik ben niet per se anti ... maar verdorie zeg, waarom hebben die idrive 8+ allemaal zo mottige straaljagerachtige tellers 😞 konden ze hun klassieke tellers niet digitaliseren 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Rabbit said:

Ik ben niet per se anti ... maar verdorie zeg, waarom hebben die idrive 8+ allemaal zo mottige straaljagerachtige tellers 😞 konden ze hun klassieke tellers niet digitaliseren 😞

Al ooit de tellerpartij van een straaljager gezien?

image.png

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Oedagetweet😂

True 🤨 en daar valt niks tegen in te brengen…

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/6/2024 om 12:15, ir_fuel zei:

Al ooit de tellerpartij van een straaljager gezien?

image.png

image.thumb.jpeg.e6ca184fcfc1e95a7ba62fa73b8bc0c8.jpeg

 

 

image.png.17707d03538bf3dd7101ed8c8eefb679.png

 

:D 

 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG_1459.thumb.png.1b6fcf60ad04f9d1ee7c1d16824711bc.png

Zijn er hier 320/330e eigenaars die al soortgelijke melding hebben gehad? Wagen heeft nu ca. 18.000 km. 
 

Vertrek volgende week woensdag naar het zuiden van Frankrijk dus gaat nog een opgave worden om ervoor de wagen nog ergens binnen te kunnen doen voor nazicht…😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/5/2024 om 19:35, gTa zei:

Ik doe mee. Wat een interieur is DAT zeg ❤️  Beetje leeg, maar dat is net de charme.

 

 

En dan zagen over het interieur van een Tesla. ´t Kan verdekke niet leger dan dat. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, tuscani zei:

En dan zagen over het interieur van een Tesla. ´t Kan verdekke niet leger dan dat. :D

Niet alle Tesla's hebben een lelijk interieur. De Model S vind ik nog altijd OK.

De Y en de '3 vind ik absoluut spuuglelijk en afstandelijk koel binnenin. Hoe hard kan een auto je laten voelen dat hij liever heeft dat je 'm vergeet en er vooral niet mee rijdt? Er bestaan geen woorden om uit te drukken hoe afgrijselijk ik die dingen vind...

Een E92/E93 M3 zonder navi-bochel is fantastisch ❤️  Een Tesla Y of 3 vermelding ter vergelijking zou je pandoering moeten opleveren, godverdomme.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua sfeer en gezelligheid mis ik de Q7 hoor. 

Twas een moptjen op je "leeg dashboard"

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, korneeldebruyn zei:

Zijn er hier 320/330e eigenaars die al soortgelijke melding hebben gehad?

Nee, alles prima. Enige dat ik soms voorheb is dat hij snel "moe" is. Het lijkt alsof de motor soms "geen goesting" heeft om op te trekken. Heel vreemd. (EV mode)

Edit:

Volle batterij, volgas in EV mode: 50-100 in 7 sec:


Halfvolle batterij: volgas in EV mode: 50-100 in 12 sec plots

 

En dan dacht ik: het zal er aan liggen dat de batterij maar halfvol meer is en dat hij dus minder kracht heeft, maar dat lijkt geen zak uit te maken want 5 min later is hij dan plots weer sneller: 8 sec ongeveer van 50-100 met een lagere batterijlading dan de vorige video.

 

Zeer irritant dat dat niet elke keer hetzelfde is. Inhalen is plots een verrassing soms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te laat om nog aan te passen, maar in de 2e video zie je de kWh opname zakken terwijl rechts in beeld het balkje op volgas blijft staan. Het lijkt dus alsof hij zijn vermogen simpelweg niet kan leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Asserti zei:

Zegt me niet meteen iets. Zou eens naar de dealer bellen 😛

Gaat maandag binnen bij De Schepper. Ben benieuwd, hopelijk niks te erg en snel gefixt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen klachten alhier.  Evenmin rare dingen te melden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

Nee, alles prima. Enige dat ik soms voorheb is dat hij snel "moe" is. Het lijkt alsof de motor soms "geen goesting" heeft om op te trekken. Heel vreemd. (EV mode)

Edit:

Volle batterij, volgas in EV mode: 50-100 in 7 sec:


Halfvolle batterij: volgas in EV mode: 50-100 in 12 sec plots

 

En dan dacht ik: het zal er aan liggen dat de batterij maar halfvol meer is en dat hij dus minder kracht heeft, maar dat lijkt geen zak uit te maken want 5 min later is hij dan plots weer sneller: 8 sec ongeveer van 50-100 met een lagere batterijlading dan de vorige video.

 

Zeer irritant dat dat niet elke keer hetzelfde is. Inhalen is plots een verrassing soms.

Ondervind ik ook vaak. Inderdaad moeilijk om in te schatten als je inhaalt in EV modus.

Dat balkje is bij mij praktisch altijd vol bij acceleratie, zelfs al ben je voorzichtig met je pedaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, stradge zei:

@PJH wat vind je van de handling bij het betere ragwerk?

De 320e valt door de mand bij het betere ragwerk, maar niet zo hard als men zou denken. 

Eerst en vooral de motor, of moet ik aandrijflijn zeggen: het hele turbo-hybrid-automaatsysteem werkt redelijk goed. Ik ga er vanuit dat je gaat raggen in sportmodus voor de motoren en de versnellingsbak in manueel. Als je die standen kiest dan is de respons van het hele systeem zeker goed genoeg, waarbij de motoren hun vermogen vrijgeven in de hogere toeren zoals verwacht, maar ook al bij de lagere toerentallen door het elektrogedeelte. De motor voelt wel dichtgeknepen aan bij het door de revrange gaan, mede doordat het vermogen artificieel hoog is in de lagere toeren. Wij petrolheads verwachten dat je meer vermogen krijgt bij de hogere RPM's, terwijl er geen gevoelsmatige opbouw is omdat het EV-gedeelte afzwakt en de verbrandingsmotor zijn volledige potentieel niet mag geven in de 20e variant.. De motor voelt dus groot en krachtig aan in de lagere rpm's waar hij dat eigenlijk niet zou mogen, maar eerder een mak beestje in de hogere rpm's. Zeer vreemd :D Grootste nadeel aan de aandrijflijn is dat de auto snel "moe" wordt bij doorrijden. Je mist echt 50-70pk na amper 10 minuten raggen, omdat het hybrid systeem te warm krijgt en daardoor zijn vermogen gaat beperken. Ook bij gewoon rijden is dat al snel merkbaar door bvb 5 minuten lang 147km/h te rijden in EV mode op de snelweg, en dan een afrit te nemen en te verwachten dat je nog normaal kunt optrekken bij het opnieuw oprijden van de weg -> njet. Als de auto normaal rijdt is hij naar mijn mening wel voldoende vlot om er plezier mee te kunnen hebben tijdens het raggen of voor daily use. Ander nadeel aan de aandrijflijn is dat er daardoor gekozen is voor een kleinere benzinetank + batterij. Het is geen enkel probleem om dat leeg te rijden op 220-230km tijd. Dat steekt wel tegen na een tijdje. Geluid steekt ook wel wat tegen, het ding klinkt een beetje triest naar mijn mening.
Schakelen is soms vloeiend, soms hakerig en kut tijdens het raggen. Waarom weet ik niet, maar 't is nog niet kapot en het wordt ook niet erger dus ik ga er vanuit dat het normaal is. Met de flippers schakelen is ergerlijk², maar nog altijd veel beter dan de auto het zelf laten doen tijdens de sportievere ragsessie. Je kunt immers wel remmen op de motor met de flippers, terwijl de auto zelf eerder gaat uitbollen. De flippers doen niet altijd wat ik vraag (opschakelen in drift bvb lijkt onmogelijk) en ze staan nooit waar je ze laatst gelaten hebt omdat ze meedraaien met het stuur. Ik dacht dat mijn visie op een automaat ging veranderen door eentje te moeten dailyen, maar het is helaas gewoon een bevestiging en zelfs versterking van mijn haat tov die dingen. Er zijn wel ook voordelen aan de combinatie -> je kunt heel makkelijk heel snel vertrekken door het automaat+ev gedeelte dat direct koppel kan overbrengen + je kunt easy vertrekken in 2e om dan met de DSC uit het nodige te doen zonder te moeten bruut zijn. Nog een onverwacht motorisch voordeel tijdens het raggen is regeneratie -> de remmen houden het langer vol, en als ze aan het roken zijn kun je nog altijd makkelijk vertragen zonder dat gevoel van totale fading doordat je nog altijd regeneratie hebt. Kortom: het schakelen is niet dat, regeneratie is handig, soms voelt hij dichtgeknepen en het mocht wat meer zijn. Dat brengt mij tot de conclusie dat.......ik denk oprecht dat een volledige EV aandrijflijn zonder versnellingen een beter systeem is dan dit om mee te raggen naar powerdelivery en respons toe, als het niet continue te warm krijgt natuurlijk.

De tweede factor bij raggerij naast de motorisatie is natuurlijk het chassis en alle goedkope brol dat ze er tegengevezen hebben bij dat premium merk uit Beieren. De ophanging is een aandachtspunt en daaraan moet je je weldegelijk aanpassen. Bij normaal rijden en traag rijden is de ophanging opvallend hard en oncomfortabel te noemen. Mijn Exige is de meest comfortabele auto dat ik heb, omdat de demping gewoon niet zo crashy is zoals bij moderne wagens omdat die dingen allemaal 2 ton wegen vandaag de dag. De Mercedes had een absoluut verschrikkelijke ophanging aan de ene kant van het spectrum (zompiger dan een groep tienermeisjes na een concert van Justin Bieber) en de BMW kan ik aan de andere kant van het spectrum plaatsen. Dat ding is zo nodeloos hard over kleine putjes en bultjes dat het beschamend is. Er is gewoon geen enkele hint van kwalitatieve demping te bespeuren. Maar goed, dat is in lijn met de verwachtingen bij moderne BMW's. Ga je er mee raggen op eerder glooiende wegen dan moet ik wel zeggen dat het zijn werk goed kan doen als het asfalt goed genoeg is. De body controle is voldoende te noemen, waarbij hij niet gaat zwalpen, stuiteren of instabiel aanvoelt bij lastwissels. Je kunt de auto verder pushen dan je zou denken voor iets dat het gewicht heeft van een dwergplaneet. De auto voelt zich thuis bij een vloeiende rijstijl met aandacht voor progressief sturen.

Over sturen gesproken, het stuurgevoel is volledig thuisgebleven vrees ik. Je kunt raggen aan snelheden die ver boven het normale liggen, zelfs over hobbelige wegen, met letterlijk 2 vingers. Er is geen communicatie, geen weerstand, geen hint van onderstuur... een typisch dood stuur dat af en toe artificieel zwaarder gemaakt wordt om sportief te lijken. Absoluut waardeloos, maar helaas een constante bij moderne ketels 😞 dat is eigenlijk mijn grootste ergernis aan heel de auto, maar toch heb je er het minste last van omdat je er zelden voordeel aan zou hebben om dat gevoel te hebben. Hij rijdt immers het meeste van zijn tijd gewoon rechtdoor op de snelweg, dus dan is dat minder belangrijk. 

Tractie is een gevolg van de combinatie van banden, motor en ophanging, en daar ben ik wel zeer fan van. De wagen kwam af-fabriek op Hankook banden die geen fluit waard zijn in de regen en grip genoeg hebben in droge omstandigheden. Bij raggerijen heb je dus voldoende grip wanneer je dat nodig hebt, maar tegelijk kun je in de regen rekenen op een echt driftmachine dat de lol er vanaf druipt. Dat hok gaat altijd, overal dwars. Gewoon met het gewicht gooien, het vermogen aanspreken en dan opvangen en aanhouden. Mega wijs en eigenlijk echt een voordeel dat ik niet had verwacht. Als hij nu eens zou willen schakelen wanneer ik het vraag zou het al helemaal geweldig zijn :inlove: Naast het driften is de wagen wel redelijk precies te rijden ook. Een rondje over de ring is te genieten, maar waarschijnlijk niet iets dat ik vaak zou doen gezien er daarvoor veel beter materiaal te krijgen is. 

Samengevat:
- Aandrijving: 7/10, geluid en dichtgeknepenheid zijn minpunten, het elektroassist gedeelte is een groot voordeel in dagelijks verkeer waardoor acceleratie aangenaam vlot is bij quasi elk toerental. 
- Chassis: 5/10, stuurgevoel is zo dood dat je je gaat afvragen waarvoor Freude Am Fahren eigenlijk staat. NVH valt tegen op alles dat niet biljartvlak is. De schokdempers zijn volgens mij fietspompen uit 1985.

Deze samenvatting is enkel van toepassing op raggerij, bij daily use is hij meer te genieten en zie ik de voordelen in van een hybridsysteem. En uiteindelijk moeten we het positief bekijken: je zit in een BMW 3 reeks, niet zo'n opgedreven koelkast met het sexappeal van een doos prei. Ik ben er dus weldegelijk blij mee, al zou de auto volgens mij een aangenamer ragkrel zijn met een klassieke benzine en een manuele bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bied de mijne aan. :D

(maar geen manuele uiteraard). Ook al is het als daily een voldoende krachtige 2 liter, ik mis toch een tik power voor het echt leuke werk. En ik doe dan nog niet de helft van wat jij doet. Maar voor mij bijzaak.

Ik ben verrast te lezen dat je hem ook te hard vindt. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik altijd daily met het andere spectrum gereden heb op enkele uitzonderingen na. En dit noemen ze dan de comfortabelste 3-reeks ooit ... Maar goed, je kan wel mooie snelheden halen in bochten, waar de rest dan weer verbleekt. Voor mijn gebruik is dat laatste echter sporadisch. En ik ben sowieso meer een 5-man. In elk geval als daily firmakrel vind ik het zeer goed. Mocht ik hem zelf moeten kopen hebben, ik zou het een beetje jammer gevonden hebben. Maar daarom heb ik dan ook mijn zwalpende schuiten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kameraad van mij heeft kosten aan zijn 330E, versnellingsbak kapot. Belachelijk duur grapje wel, BMW heeft een offerte opgemaakt van 18K en een klets :tct:

Is nu wat aan het horen bij ander garages in de buurt, maar daar zeggen ze bijna allemaal hetzelfde: "das ne hybride van BMW, daar komen we niet aan!"

Plezant, al die nieuwe technologie...heeft er iemand hier toevallig een adresje waar ze het wel aandurven voor een betere prijs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/6/2024 om 10:20, gTa zei:

Een E92/E93 M3  is fantastisch ❤️  

je bedoelt E46

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Dimitri zei:

Een kameraad van mij heeft kosten aan zijn 330E, versnellingsbak kapot. Belachelijk duur grapje wel, BMW heeft een offerte opgemaakt van 18K en een klets :tct:

Is nu wat aan het horen bij ander garages in de buurt, maar daar zeggen ze bijna allemaal hetzelfde: "das ne hybride van BMW, daar komen we niet aan!"

Plezant, al die nieuwe technologie...heeft er iemand hier toevallig een adresje waar ze het wel aandurven voor een betere prijs?

Een beetje een debiele houding toch? Als je zeker bent dat de versnellingsbak kapot is en dat een andere steken de oplossing is, dan is dat gefixt voor 4k ofzo. Je kunt zo'n vbakken makkelijk vinden voor 2-3k 2ehands en dan is het niet anders dan een non-hybrid. Gewoon losvijzen van tegen de motor en de cardan, de sensoren losklikken en je hebt hem in je handen. 

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=5X71-EUR-12-2019-G20-BMW-330e&diagId=24_1630

https://www.didier.be/nl/onderdelen/transmissie-en-toebehoren-6/versnellingsbak-1636/versnellingsbak-bmw-3-serie/18753548

Of een gereviseerde versie met garantie:
https://www.proxyparts.com/car-parts-stock/information/gearbox-code/ga8p75/part/gearbox/partid/17514421/

Als je een beetje een garagist bent, dan moet dat toch lukken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid