Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

27 minuten geleden, BMWMB zei:

De targa heeft het nadeel dat je dat als 4 moet nemen, terwijl dat bij de coupé en cabrio niet moet. Een Targa 4 is 22k duurder dan een gewone Carrera, en 9,5k duurder dan een Cabrio.
Een gewone carrera rijdt ook plezanter dan zo’n zware 4.

Jouw laatste zin triggert mij. Op 2 manieren:

 

(1) Is "zo'n zware 4" niet eerder theoretische semi-nonsens?

Heb jij zelf de 4 in de 992 vs een goed vergelijkbare (bandenmaat, -merk en -type; ophanging; ...) 2 ervaren als duidelijk minder plezant?

Waarom ik dat vraag:

  • Het DIN leeggewicht van een Carrera is 1.505 kg.
  • Dat van de Carrera 4 ligt 50 kg hoger, 1.555 kg. (Op de vooras, yep.)

Alsof het door die 50 kg komt dat die Carrera 4 plots zo veel minder plezant rijdt?
Dat er verschillen zijn: zeer zeker. Maar die komen dan eerder door andere zaken, lijkt me.
Als je een 90-liter tank helemaal vult itt de standaard 60-liter, zit je ook al met 30 kg meergewicht in de neus.
Een passagier meenemen (wat vaak het plezier extreem doet toenemen: gedeelde fun is voor mij een 1+1=3 verhaal) is nog veel "erger".

 

(2) het oude en vaak terugkerende "de 4 rijdt minder plezant"-argument

Dat "de 4 rijdt minder plezant" zou me bovendien ook sterk verwonderen, als je 't over de doorsnee bestuurder hebt in gewone, "dagelijkse" (voor een sportwagen) normale ritten. We zijn ondertussen 2020, Porsche heeft 30 jaar ervaring met vierwielaangedreven 911 en het zijn ondertussen (in de basis) geen superlichte, hypergevoelige en scalpelprecieze race-auto's, maar compliant GT-auto's met sportieve inborst maar ook veel comfort e.d.

In de 993: sure, dat was try 1. Daar lees je vaak van dat de "4" een serieuze stap achteruit inzake rijplezier e.d. kon betekenen.
Bij de 996 weet ik dat eigenlijk niet zo ... 'k herinner me daar weinig over, over de 2 vs. 4 issue, in die generatie.
Bij de 997 herinner ik mij vooral dat er wel nog enkele verschillen waren maar dat de 4 toen duidelijk de achterstand op de 2 had verkleind.
Bij de 991 is bv de introductie van de elektrische stuurbekrachtiging een grotere issue in het "stuurplezier" dan de 2 vs 4, denk ik.

(Disclaimer: ik heb met sommige generaties ook wel zelf gereden, maar nooit veel km of met veel exemplaren, wat toelaat om zelf statements te maken op basis van gedegen ervaringen om te kunnen vergelijken.)

Minder plezant?
~ Misschien voor een purist wel, ok. Maar dan gaan 't feit dat de kar geen uniballs heeft, of een elektrische stuurbekrachtiging, of geen atmo krachtbron heeft, of geen manuele bak, e.d. zeker even veel "storen".
~ Waarschijnlijk ook voor "niet-typische" toepassingen zoals driften. Ik herinner me indrukken van ir_fuel en Jokke gelezen te hebben dat een 4 op sneeuw helemaal niet consequent is en echt moeilijk om lange, constante drifthoeken mee aan te houden.

Maar op de openbare weg, voor een doorsnee chauffeur, op doorsnee weekendritjes aan (grotendeels) legale snelheden (of rijbewijsveilige snelheden, laat ons zeggen)?

Voor de meesten zit dat m.i. grotendeels tussen de oren, zélfs voor die purist ook nog altijd deels. En vooral: veel andere zaken zijn ook van invloed in dat gepercipieerde "plezier". Alleen al een ander merk/type band kan daar enorm bepalend in zijn. Of 't feit dat de ene de sport-PASM heeft en de andere niet. Ik heb zélf bv indertijd tussen 2 versies 997/1 kunnen ervaren dat op een gewone straat-Porsche die PCCB-remmen effectief een voelbaar verschil in feeling doorheen 't stuur en in subtiele werking van de ophanging betekenen en dat dan nog eens aan héél veilige snelheden op de openbare weg ('t waren mijn auto's niet, dus dan ben je voorzichtig), en ik heb het dus niet over remkracht of -uithouding maar gewoon op enkele gevolgen van duidelijk minder roterende massa.

Dus ja: verschillen zijn er, maar zijn ze effectief zo belangrijk, of groot?

 

Meer nog: ik denk dat heel wat 911-rijders die blind in de ene of de andere gestoken worden niet trefzeker de 2 of de 4 zullen kunnen aanduiden.
Enkel/vooral bij back-to-back vergelijken onder gecontroleerde omstandigheden en met zeer vergelijkbare auto's, lijkt het verschil me écht goed duidelijk te zijn.

Vaak zijn zo'n "issues", ook al zijn ze er en zijn ze voor sommigen (zeker tussen de oren) bijzonder belangrijk, in de dagelijkse realiteit plots helemaal geen thema meer. Als je na een korte wenperiode met je 4 heelder dagen op onze slechte wegen op stap bent, ga je even tevreden zijn als met je 2, denk ik. Of toch in zeer zeeer sterke mate.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de o zo geweldige PDK weegt ook al 30kg meer dan de manuele ...

Dus een manuele 4 weegt eigenlijk even veel als een PDK Carrera met volle 90 liter tank.

 

Tja ...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff dat gaat er hier plots veel te serieus aan toe... Kunnen we het niet terug over velgskes, kleuren en spoilers hebben? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, -krikke- zei:

Pfff dat gaat er hier plots veel te serieus aan toe... Kunnen we het niet terug over velgskes, kleuren en spoilers hebben? :)

Bedankt om middels jouw limitatieve opsomming de stijlloze optie van de deurstriping, uit te sluiten voor verdere bespreking. :inlove:  :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

ten zit dat m.i. grotendeels tussen de oren, zélfs voor die purist ook nog altijd deels. En vooral: veel andere zaken zijn ook van invloed in dat gepercipieerde "plezier". Alleen al een ander merk/type band kan daar enorm bepalend in zijn. Of 't feit dat de ene de sport-PASM heeft en de andere niet. Ik heb zélf bv indertijd tussen 2 versies 997/1 kunnen ervaren dat op een gewone straat-Porsche die PCCB-remmen effectief een voelbaar verschil in feeling doorheen 't stuur en in subtiele werking van de ophanging betekenen en dat dan nog eens aan héél veilige snelheden op de openbare weg ('t waren mijn auto's niet, dus dan ben je voorzichtig), en ik heb het dus niet over remkracht of -uithouding maar gewoon op enkele gevolgen van duidelijk minder roterende massa.

Dus ja: verschillen zijn er, maar zijn ze effectief zo belangrijk, of groot?

minder roterende massa betekent minder kracht om uw stuur te draaien op snelheid(gyroscopisch effect). Dat merkt ge wel maar ge kunt dat lichter suren ook bereiken door de servo ietsje harder te laten werken , dus misschien moet ge dat gewoon als irrelevant zien. Het effect van roterende massa op acceleratie daarentegen is  reeel - en verwaarloosbaar klein, zoals het effect op onafgeveerd gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, tuscani said:

ja maar ik vergelijk de targa 4 met de carrera S

als je een targa 4s neemt, moet je het eerlijk spelen en ook een coupe 4S en cabrio 4S ernaast zetten

147k targa

147k cabrio

133k coupe

 

13k verschil tussen de coupe en de cabrio/targa. nog steeds geen 25K verschil en dus even duur als een cabrio. dan verkies ik een cabrio

een 4S zou voor mij zelfs niet hoeven, dus 131k voor een standaard 4 (opties niet meegeteld, maar dat is bij geen enkele)

Ja en nee. De meeste mensen hebben genoeg aan een Carrera S in Belgie (en de meeste andere landen) en hebben geen 4 nodig. 

Ik bekijk het simpeler: ik wil een 911 manueel => moet een S kopen. =125k. Ik wil een Targa manueel => 148k. Dat die laatste ook AWD heeft, is een nutteloos gegeven. Ik had liever x duizend minder betaald.

Feit is dat de Targa wel mooi is, maar een pak duurder. En dat is mijn punt juist: ik lees hier veel loze opmerking als deze maar als het geld moet op tafel gegooid worden, dan is het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

minder roterende massa betekent minder kracht om uw stuur te draaien op snelheid(gyroscopisch effect). Dat merkt ge wel maar ge kunt dat lichter suren ook bereiken door de servo ietsje harder te laten werken , dus misschien moet ge dat gewoon als irrelevant zien. Het effect van roterende massa op acceleratie daarentegen is  reeel - en verwaarloosbaar klein, zoals het effect op onafgeveerd gewicht.

De theorieën zijn me goed gekend. Het grootste voelbare effect was dat op de ophanging: die had het duidelijk minder moeilijk om de onafgeveerde (en deels roterende) delen op subtiele wijze onder controle te houden. Toegegeven: kan ook aan staat dempers liggen. Effect op acceleratie (positief en negatief) heb ik - gezien de rijstijl en snelheden - niet ervaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, The Swede zei:

Ja en nee. De meeste mensen hebben genoeg aan een Carrera S in Belgie (en de meeste andere landen) en hebben geen 4 nodig. 

 

De meeste mensen horen thuis in een gewone C4 PDK. 

Punt.

Danke.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Jouw laatste zin triggert mij. Op 2 manieren:

 

(1) Is "zo'n zware 4" niet eerder theoretische semi-nonsens?

Heb jij zelf de 4 in de 992 vs een goed vergelijkbare (bandenmaat, -merk en -type; ophanging; ...) 2 ervaren als duidelijk minder plezant?

Waarom ik dat vraag:

  • Het DIN leeggewicht van een Carrera is 1.505 kg.
  • Dat van de Carrera 4 ligt 50 kg hoger, 1.555 kg. (Op de vooras, yep.)

Alsof het door die 50 kg komt dat die Carrera 4 plots zo veel minder plezant rijdt?
Dat er verschillen zijn: zeer zeker. Maar die komen dan eerder door andere zaken, lijkt me.
Als je een 90-liter tank helemaal vult itt de standaard 60-liter, zit je ook al met 30 kg meergewicht in de neus.
Een passagier meenemen (wat vaak het plezier extreem doet toenemen: gedeelde fun is voor mij een 1+1=3 verhaal) is nog veel "erger".

 

(2) het oude en vaak terugkerende "de 4 rijdt minder plezant"-argument

Dat "de 4 rijdt minder plezant" zou me bovendien ook sterk verwonderen, als je 't over de doorsnee bestuurder hebt in gewone, "dagelijkse" (voor een sportwagen) normale ritten. We zijn ondertussen 2020, Porsche heeft 30 jaar ervaring met vierwielaangedreven 911 en het zijn ondertussen (in de basis) geen superlichte, hypergevoelige en scalpelprecieze race-auto's, maar compliant GT-auto's met sportieve inborst maar ook veel comfort e.d.

In de 993: sure, dat was try 1. Daar lees je vaak van dat de "4" een serieuze stap achteruit inzake rijplezier e.d. kon betekenen.
Bij de 996 weet ik dat eigenlijk niet zo ... 'k herinner me daar weinig over, over de 2 vs. 4 issue, in die generatie.
Bij de 997 herinner ik mij vooral dat er wel nog enkele verschillen waren maar dat de 4 toen duidelijk de achterstand op de 2 had verkleind.
Bij de 991 is bv de introductie van de elektrische stuurbekrachtiging een grotere issue in het "stuurplezier" dan de 2 vs 4, denk ik.

(Disclaimer: ik heb met sommige generaties ook wel zelf gereden, maar nooit veel km of met veel exemplaren, wat toelaat om zelf statements te maken op basis van gedegen ervaringen om te kunnen vergelijken.)

Minder plezant?
~ Misschien voor een purist wel, ok. Maar dan gaan 't feit dat de kar geen uniballs heeft, of een elektrische stuurbekrachtiging, of geen atmo krachtbron heeft, of geen manuele bak, e.d. zeker even veel "storen".
~ Waarschijnlijk ook voor "niet-typische" toepassingen zoals driften. Ik herinner me indrukken van ir_fuel en Jokke gelezen te hebben dat een 4 op sneeuw helemaal niet consequent is en echt moeilijk om lange, constante drifthoeken mee aan te houden.

Maar op de openbare weg, voor een doorsnee chauffeur, op doorsnee weekendritjes aan (grotendeels) legale snelheden (of rijbewijsveilige snelheden, laat ons zeggen)?

Voor de meesten zit dat m.i. grotendeels tussen de oren, zélfs voor die purist ook nog altijd deels. En vooral: veel andere zaken zijn ook van invloed in dat gepercipieerde "plezier". Alleen al een ander merk/type band kan daar enorm bepalend in zijn. Of 't feit dat de ene de sport-PASM heeft en de andere niet. Ik heb zélf bv indertijd tussen 2 versies 997/1 kunnen ervaren dat op een gewone straat-Porsche die PCCB-remmen effectief een voelbaar verschil in feeling doorheen 't stuur en in subtiele werking van de ophanging betekenen en dat dan nog eens aan héél veilige snelheden op de openbare weg ('t waren mijn auto's niet, dus dan ben je voorzichtig), en ik heb het dus niet over remkracht of -uithouding maar gewoon op enkele gevolgen van duidelijk minder roterende massa.

Dus ja: verschillen zijn er, maar zijn ze effectief zo belangrijk, of groot?

 

Meer nog: ik denk dat heel wat 911-rijders die blind in de ene of de andere gestoken worden niet trefzeker de 2 of de 4 zullen kunnen aanduiden.
Enkel/vooral bij back-to-back vergelijken onder gecontroleerde omstandigheden en met zeer vergelijkbare auto's, lijkt het verschil me écht goed duidelijk te zijn.

Vaak zijn zo'n "issues", ook al zijn ze er en zijn ze voor sommigen (zeker tussen de oren) bijzonder belangrijk, in de dagelijkse realiteit plots helemaal geen thema meer. Als je na een korte wenperiode met je 4 heelder dagen op onze slechte wegen op stap bent, ga je even tevreden zijn als met je 2, denk ik. Of toch in zeer zeeer sterke mate.

Kunt ge dit nog eens herschrijven, maar dan ervanuitgaande dat de 964 de eerste Carrera 4 aanbood :P

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

ik lees hier veel loze opmerking als deze maar als het geld moet op tafel gegooid worden, dan is het een ander verhaal.

Klopt. Is zoals Jokke zegt met die records die steevast sneuvelen aan den toog.

Zinloos lullen en zeveren over wagens en opmerkingen zoals 'leg 20, 30 of 40k op en ge hebt x model' storen mij gigantisch.

Precies of 20k is niks en hark je op een dagje doorwerken effe snel bijeen... Ik noem dat belachelijke praat verkopen en groot doen waarvan in de meeste gevallen twee posts eerder of later dezelfde persoon zegt dat diezelfde wagen te duur is en dat zijnen bruine dat niet kan trekken.  Hou dan aub uw mond of leer eerst even de waarde van 20k kennen alvorens je zulke bedragen stoer en lichtzinnig gebruikt om je keuze te verdedigen.

Ik ga ook niet naar het Ferrari forum om te gaan zeggen wat die mensen daar al dan niet moeten kopen of om opmerkingen te geven van 'leg effe 50k bij en pak dan optie x en y etc... terwijl ik zelf weet dat ik waarschijnlijk nooit in die orde ga kunnen aankopen.

Idem voor mensen die de chiqueste boetieks binnenwandelen, daar een uur iedereen hun tijd verschijten en uiteindelijk nooit niks kopen...  Gewoon om de man te gaan uithangen dus...

Mensen die zich belangrijker maken dan ze echt zijn... Nah in't geheel niet mijn dada.  Wees uzelf, ken uw grenzen en respecteer die van een ander.  Dat is al moeilijk genoeg.  Als ik acteurs wil zien, dan zet ik wel een goeie film op.

Meningen delen en algemeen prijzen bespreken mag en moet kunnen maar als je iemand die effectief koopt of op het punt staat van te kopen zijn keuzes gaat afbreken en stoer gaat doen over 'ochot' een verschilleke van 20k dan valt dat meestal niet in goeie aarde.

Vergelijk het met pokeren... ik speel bv op tafels met blinds 0,50/1 of soms op 1/2 en ik ga soms eens speccen aan de tafels waar ze bezig zijn met blinds 100/200.  Gewoon omdat dat ferm is om aan te zien...  Maw ik ben gewoon toeschouwer aan die high stakes tafel.

Ik zal daar als toeschouwer via de chat wel eens een hand bespreken of een mening geven maar nooit een actieve speler van die tafel een comment geven van: 'ja jong, da zag je toch aankomen?' of 'ik had het zo en zo gedaan'.

Waarom niet?  Wel omwille van volgende zaken:

Wie zit er aan die tafel, hij of ik? Met wie zijn geld speelt hij? Het zijne of het mijne? Ik had het anders gedaan...? Waarom? Misschien op mijn 1/2 tafels maar misschien niet op zijn 100/200 tafel...  Maw er is een verschil om vanaf de zijlijn te oordelen tov van wanneer je zelf op het veld staat 

Soit, moest me even van het hart en ik viseer met deze rant niemand specifiek eh.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Kunt ge dit nog eens herschrijven, maar dan ervanuitgaande dat de 964 de eerste Carrera 4 aanbood :P

Juste, ik was die vergeten! Maar 993 is 964-II hé :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

De theorieën zijn me goed gekend. Het grootste voelbare effect was dat op de ophanging: die had het duidelijk minder moeilijk om de onafgeveerde (en deels roterende) delen op subtiele wijze onder controle te houden. Toegegeven: kan ook aan staat dempers liggen. Effect op acceleratie (positief en negatief) heb ik - gezien de rijstijl en snelheden - niet ervaren.

De praktijk is mij ook gekend. lichter sturen als ik van wielen wissel. En denken dat de wielen beter de bulten volgen omdat ze lichter zijn terwijl de banden gans anders zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, -krikke- said:

Klopt. Is zoals Jokke zegt met die records die steevast sneuvelen aan den toog.

Zinloos lullen en zeveren over wagens en opmerkingen zoals 'leg 20, 30 of 40k op en ge hebt x model' storen mij gigantisch.

Precies of 20k is niks en hark je op een dagje doorwerken effe snel bijeen... Ik noem dat belachelijke praat verkopen en groot doen waarvan in de meeste gevallen twee posts eerder of later dezelfde persoon zegt dat diezelfde wagen te duur is en dat zijnen bruine dat niet kan trekken.  Hou dan aub uw mond of leer eerst even de waarde van 20k kennen alvorens je zulke bedragen stoer en lichtzinnig gebruikt om je keuze te verdedigen.

Ik ga ook niet naar het Ferrari forum om te gaan zeggen wat die mensen daar al dan niet moeten kopen of om opmerkingen te geven van 'leg effe 50k bij en pak dan optie x en y etc... terwijl ik zelf weet dat ik waarschijnlijk nooit in die orde ga kunnen aankopen.

Idem voor mensen die de chiqueste boetieks binnenwandelen, daar een uur iedereen hun tijd verschijten en uiteindelijk nooit niks kopen...  Gewoon om de man te gaan uithangen dus...

Mensen die zich belangrijker maken dan ze echt zijn... Nah in't geheel niet mijn dada.  Wees uzelf, ken uw grenzen en respecteer die van een ander.  Dat is al moeilijk genoeg.  Als ik acteurs wil zien, dan zet ik wel een goeie film op.

Meningen delen en algemeen prijzen bespreken mag en moet kunnen maar als je iemand die effectief koopt of op het punt staat van te kopen zijn keuzes gaat afbreken en stoer gaat doen over 'ochot' een verschilleke van 20k dan valt dat meestal niet in goeie aarde.

Vergelijk het met pokeren... ik speel bv op tafels met blinds 0,50/1 of soms op 1/2 en ik ga soms eens speccen aan de tafels waar ze bezig zijn met blinds 100/200.  Gewoon omdat dat ferm is om aan te zien...  Maw ik ben gewoon toeschouwer aan die high stakes tafel.

Ik zal daar als toeschouwer via de chat wel eens een hand bespreken of een mening geven maar nooit een actieve speler van die tafel een comment geven van: 'ja jong, da zag je toch aankomen?' of 'ik had het zo en zo gedaan'.

Waarom niet?  Wel omwille van volgende zaken:

Wie zit er aan die tafel, hij of ik? Met wie zijn geld speelt hij? Het zijne of het mijne? Ik had het anders gedaan...? Waarom? Misschien op mijn 1/2 tafels maar misschien niet op zijn 100/200 tafel...  Maw er is een verschil om vanaf de zijlijn te oordelen tov van wanneer je zelf op het veld staat 

Soit, moest me even van het hart en ik viseer met deze rant niemand specifiek eh.

Altijd leuk als je shopt in verschillende prijsklasses.

Koop je een auto, en daarna koop je een 2e auto die quasi even veel kost als de BTW op de 1e :lol: 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, -krikke- said:

Klopt. Is zoals Jokke zegt met die records die steevast sneuvelen aan den toog.

Zinloos lullen en zeveren over wagens en opmerkingen zoals 'leg 20, 30 of 40k op en ge hebt x model' storen mij gigantisch.

Precies of 20k is niks en hark je op een dagje doorwerken effe snel bijeen... Ik noem dat belachelijke praat verkopen en groot doen waarvan in de meeste gevallen twee posts eerder of later dezelfde persoon zegt dat diezelfde wagen te duur is en dat zijnen bruine dat niet kan trekken.  Hou dan aub uw mond of leer eerst even de waarde van 20k kennen alvorens je zulke bedragen stoer en lichtzinnig gebruikt om je keuze te verdedigen.

Ik ga ook niet naar het Ferrari forum om te gaan zeggen wat die mensen daar al dan niet moeten kopen of om opmerkingen te geven van 'leg effe 50k bij en pak dan optie x en y etc... terwijl ik zelf weet dat ik waarschijnlijk nooit in die orde ga kunnen aankopen.

Idem voor mensen die de chiqueste boetieks binnenwandelen, daar een uur iedereen hun tijd verschijten en uiteindelijk nooit niks kopen...  Gewoon om de man te gaan uithangen dus...

Mensen die zich belangrijker maken dan ze echt zijn... Nah in't geheel niet mijn dada.  Wees uzelf, ken uw grenzen en respecteer die van een ander.  Dat is al moeilijk genoeg.  Als ik acteurs wil zien, dan zet ik wel een goeie film op.

Meningen delen en algemeen prijzen bespreken mag en moet kunnen maar als je iemand die effectief koopt of op het punt staat van te kopen zijn keuzes gaat afbreken en stoer gaat doen over 'ochot' een verschilleke van 20k dan valt dat meestal niet in goeie aarde.

Vergelijk het met pokeren... ik speel bv op tafels met blinds 0,50/1 of soms op 1/2 en ik ga soms eens speccen aan de tafels waar ze bezig zijn met blinds 100/200.  Gewoon omdat dat ferm is om aan te zien...  Maw ik ben gewoon toeschouwer aan die high stakes tafel.

Ik zal daar als toeschouwer via de chat wel eens een hand bespreken of een mening geven maar nooit een actieve speler van die tafel een comment geven van: 'ja jong, da zag je toch aankomen?' of 'ik had het zo en zo gedaan'.

Waarom niet?  Wel omwille van volgende zaken:

Wie zit er aan die tafel, hij of ik? Met wie zijn geld speelt hij? Het zijne of het mijne? Ik had het anders gedaan...? Waarom? Misschien op mijn 1/2 tafels maar misschien niet op zijn 100/200 tafel...  Maw er is een verschil om vanaf de zijlijn te oordelen tov van wanneer je zelf op het veld staat 

Soit, moest me even van het hart en ik viseer met deze rant niemand specifiek eh.

Merci. Zo moet ik het niet neerzetten.

Pint op mijn kosten volgende keer da'k in den Belgique ben (of gij hier in de buurt).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff een pintje... Ik dacht eerder aan een coupke grand cuvée in een nachtelijke vip club setting ofzo...  Die gierige zwitsers toch...  😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, -krikke- said:

Idem voor mensen die de chiqueste boetieks binnenwandelen, daar een uur iedereen hun tijd verschijten en uiteindelijk nooit niks kopen...  Gewoon om de man te gaan uithangen dus...

... Komiek. Ik moet dat concept aan mijn vrouw es uitleggen 🤔 ... Of wilde gij haar da niet uitleggen, @-krikke- ? :D 

Ik word met den ouderdom inderdaad gieriger: soppen in den Aldi en de Lidl, mijn kleren komen liefst van de Primark (hoewel mijn vrouw daar vaak een stokske voor steekt), net uitgerekend en mijn laatste 7 autos die ik kocht hebben met net geen 27000 euro gekost alles bijeen en mijne volgenden bril koop ik bij de Pearl of de Hans Anders. :P 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maw mocht je in Belgie verblijven, ge hoopte dat de lockdown nog maanden zou duren? 

Ik ook hoor...

Alle sjieke winkels en resto's zijn hier verplicht toe... Ik heb nog nooit zoveel kunnen sparen.  Hell, als die lockdown nu nog een maand of zes zou duren, dan ging ik ook voor een gechipte AM die 0,1% sneller is naar 100 dan diene van de Jo**e 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, -krikke- said:

Maw mocht je in Belgie verblijven, ge hoopte dat de lockdown nog maanden zou duren? 

Ik ook hoor...

Alle sjieke winkels en resto's zijn hier verplicht toe... Ik heb nog nooit zoveel kunnen sparen.  Hell, als die lockdown nu nog een maand of zes zou duren, dan ging ik ook voor een gechipte AM die 0,1% sneller is naar 100 dan diene van de Jo**e 😆

We zullen binnen een paar weken es een fleske kraken en met de Jos zijn voituur es gaan rijden terwijl hij met zijn madame bezig is. :D 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voel mij aangesproken krikke. 

Twas swede die aangaf dat een targa wel 25k meer koste. Terwijl ik gewoon  de vraag wou weerleggen dat het verschil veel kleiner was. ( Zelfde prijs als voor een cabriolet.) En moest ik dan de keuze moeten maken, ik een targa zou verkiezen. Tuurlijk is dat veel geld, maar mogen hier enkel mensen discussiëren die eentje kopen? Dan gaan er veel topics doods zijn. :D ( al liggen de normen hier op af al goed hoog :D )

niets persoonlijk maar wou gewoon  even mijn mening zetten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je zeker niet aangesproken voelen hoor. Ik spuwde gewoon m'n gal eventjes uit in dit topic.  Wat ik zeg is uiteraard evenzeer ook op alle andere fabrikanten/modellen topics van toepassing maar het kwam er hier uit, gewoon omdat ik hier 'zit'.

Random lullen over opties en voorkeuren is 1), maar sommige keuzes weglachen* omdat het 'maar' x duizend extra is, is 2).

*ik viseer echt niemand specifiek hoor

Dikke kus! xxx

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, -krikke- zei:

sommige keuzes weglachen omdat het 'maar' x duizend extra is

Swede zenne stripink is pertank maar een paar honderd euroots! 😮

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Striping op een carrera S trekt op geen kloten; Leg dan toch rap 100k bij en koop een turbo S 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

😶

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid