Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

Jouw laatste zin triggert mij. Op 2 manieren:
 
(1) Is "zo'n zware 4" niet eerder theoretische semi-nonsens?
Heb jij zelf de 4 in de 992 vs een goed vergelijkbare (bandenmaat, -merk en -type; ophanging; ...) 2 ervaren als duidelijk minder plezant?
Waarom ik dat vraag:
  • Het DIN leeggewicht van een Carrera is 1.505 kg.
  • Dat van de Carrera 4 ligt 50 kg hoger, 1.555 kg. (Op de vooras, yep.)
Alsof het door die 50 kg komt dat die Carrera 4 plots zo veel minder plezant rijdt?
Dat er verschillen zijn: zeer zeker. Maar die komen dan eerder door andere zaken, lijkt me.
Als je een 90-liter tank helemaal vult itt de standaard 60-liter, zit je ook al met 30 kg meergewicht in de neus.
Een passagier meenemen (wat vaak het plezier extreem doet toenemen: gedeelde fun is voor mij een 1+1=3 verhaal) is nog veel "erger".
 
(2) het oude en vaak terugkerende "de 4 rijdt minder plezant"-argument
Dat "de 4 rijdt minder plezant" zou me bovendien ook sterk verwonderen, als je 't over de doorsnee bestuurder hebt in gewone, "dagelijkse" (voor een sportwagen) normale ritten. We zijn ondertussen 2020, Porsche heeft 30 jaar ervaring met vierwielaangedreven 911 en het zijn ondertussen (in de basis) geen superlichte, hypergevoelige en scalpelprecieze race-auto's, maar compliant GT-auto's met sportieve inborst maar ook veel comfort e.d.
In de 993: sure, dat was try 1. Daar lees je vaak van dat de "4" een serieuze stap achteruit inzake rijplezier e.d. kon betekenen.
Bij de 996 weet ik dat eigenlijk niet zo ... 'k herinner me daar weinig over, over de 2 vs. 4 issue, in die generatie.
Bij de 997 herinner ik mij vooral dat er wel nog enkele verschillen waren maar dat de 4 toen duidelijk de achterstand op de 2 had verkleind.
Bij de 991 is bv de introductie van de elektrische stuurbekrachtiging een grotere issue in het "stuurplezier" dan de 2 vs 4, denk ik.
(Disclaimer: ik heb met sommige generaties ook wel zelf gereden, maar nooit veel km of met veel exemplaren, wat toelaat om zelf statements te maken op basis van gedegen ervaringen om te kunnen vergelijken.)
Minder plezant?
~ Misschien voor een purist wel, ok. Maar dan gaan 't feit dat de kar geen uniballs heeft, of een elektrische stuurbekrachtiging, of geen atmo krachtbron heeft, of geen manuele bak, e.d. zeker even veel "storen".
~ Waarschijnlijk ook voor "niet-typische" toepassingen zoals driften. Ik herinner me indrukken van ir_fuel en Jokke gelezen te hebben dat een 4 op sneeuw helemaal niet consequent is en echt moeilijk om lange, constante drifthoeken mee aan te houden.
Maar op de openbare weg, voor een doorsnee chauffeur, op doorsnee weekendritjes aan (grotendeels) legale snelheden (of rijbewijsveilige snelheden, laat ons zeggen)?
Voor de meesten zit dat m.i. grotendeels tussen de oren, zélfs voor die purist ook nog altijd deels. En vooral: veel andere zaken zijn ook van invloed in dat gepercipieerde "plezier". Alleen al een ander merk/type band kan daar enorm bepalend in zijn. Of 't feit dat de ene de sport-PASM heeft en de andere niet. Ik heb zélf bv indertijd tussen 2 versies 997/1 kunnen ervaren dat op een gewone straat-Porsche die PCCB-remmen effectief een voelbaar verschil in feeling doorheen 't stuur en in subtiele werking van de ophanging betekenen en dat dan nog eens aan héél veilige snelheden op de openbare weg ('t waren mijn auto's niet, dus dan ben je voorzichtig), en ik heb het dus niet over remkracht of -uithouding maar gewoon op enkele gevolgen van duidelijk minder roterende massa.
Dus ja: verschillen zijn er, maar zijn ze effectief zo belangrijk, of groot?
 
Meer nog: ik denk dat heel wat 911-rijders die blind in de ene of de andere gestoken worden niet trefzeker de 2 of de 4 zullen kunnen aanduiden.
Enkel/vooral bij back-to-back vergelijken onder gecontroleerde omstandigheden en met zeer vergelijkbare auto's, lijkt het verschil me écht goed duidelijk te zijn.
Vaak zijn zo'n "issues", ook al zijn ze er en zijn ze voor sommigen (zeker tussen de oren) bijzonder belangrijk, in de dagelijkse realiteit plots helemaal geen thema meer. Als je na een korte wenperiode met je 4 heelder dagen op onze slechte wegen op stap bent, ga je even tevreden zijn als met je 2, denk ik. Of toch in zeer zeeer sterke mate.

Ik bedoelde de zware Targa 4. [emoji6]
Link naar reactie
Delen op andere sites

targa met rood toupetje en rood interieur :inlove: 

zwarte buitenkleur en velgen zijn minder mijn ding

 

Verbeeld ik het mij, of hoor je aan de hogere snelheden (en da's nog geen 200ish, maar iets van een 100-120 al het typische targa "frrrrrrrrt" windgedreun?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al meermaals gezegd dat de Targa eens boven de 100 km/u veel last heeft van turbulentie, geruis en gedreun. Daarom zou ik steeds voor een cabrio kiezen moest ik open willen rijden met een 992. Kijk in onderstaand filmpje, waar je kan zien dat ze nu zo'n windgeleider hebben om dit probleem te vermijden, maar een volledige oplossing is het niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfect, juist nog dat glazen dak weg. Esthetisch een serieuze win. (Lijnen van dakboog die niet parallel lopen.)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

En op een lichte kleur feit dit carrosserie eerst nog boogje maakt rond hoek raam voor het dak begint... Zowel voor als achter

Dat zou 1 lijn moeten zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/17/2020 at 11:03 PM, -krikke- said:

Geef nu toch toe dat zilver gewoon DE kleur is voor dien bak? ❤️

Dat en nachtblauw. De mijne zou nachtblauw zijn.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dus niet snap...

Ik neem bewust geen gekleurd interieur want ik vind die bijhorende gekleurde dashboards niet zo mooi...

En dan zie je soms foto's van gekleurde interieurs maar waarbij de bovenkant van het dashboard toch gewoon zwart is.  Ik kan dat dus niet in de config vinden met welke ingewikkelde 'mortal kombat finish him' combo ge dat resultaat krijgt.  Dus bv een bruin interieur maar met een zwarte dashboard bovenkant.  🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, BMWMB zei:

Ik heb het al meermaals gezegd dat de Targa eens boven de 100 km/u veel last heeft van turbulentie, geruis en gedreun. Daarom zou ik steeds voor een cabrio kiezen moest ik open willen rijden met een 992. Kijk in onderstaand filmpje, waar je kan zien dat ze nu zo'n windgeleider hebben om dit probleem te vermijden, maar een volledige oplossing is het niet.

 

Ik heb eigenlijk nog nooit met een 4zit cabrio open gereden op de autostrade, en op secundaire wegen, mag je geen 100. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, -krikke- zei:

Sinds wanneer houden we rekening met de snelheidslimieten? 😬

Mijn vrouw laat weten dat ik daar inderdaad veel te weinig rekening mee hou. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik persoonlijk nog wat braaf klinken. Idem bij de aftermarket uitlaten op een 718, JCR en Soul bv vind ik dan beter klinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, -krikke- zei:

Meen jij dat nu? Pts moet bij u per sé voodoo blue zijn ofzo? :)

Totaal geen klasse, op een GT3 zou ik het nog begrijpen (maar zou het nooit nemen). 

992 komt veel beter weg in stijlvolle spec! 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid