Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden, The Swede zei:

Ik kan u volgen met een opf delete. 
 

Moeilijk te doen?

Nee in't geheel zeker niet moeilijk maar het nadeel is dat ge wel een ECU tune nodig hebt.  Ni voor extra pk's, maar om geen CEL te hebben op je dashboard als de opf of cats eruit gehaald worden.  En ik wil niet aan de ECU laten komen (fabrieksgarantie vervalt dan, wat normaal is).  Dus voorlopig is een 'slip on' demper van Akra of Capristo het enige alternatief want dat is CEL proof maar je krijgt er maar weinig extra geluid voor in de plaats.  Die optionele PSE uitlaat is in principe al zeer goed qua 'flow' tov wat Akra en Capristo verkopen...  Een Akra of Capristo hebben eigenlijk als grootste meerwaarde dat ze +-50% lichter zijn.  Nu het gewicht zegt me ni zoveel, ik wil gewoon +20% sound. 

Het zijn en blijven de opf en cats die met de sound gaan lopen en bij een slip on blijven die opf en cats ook aanwezig.

Wat me opvalt is dat er 1,5 jr na de launch eigenlijk nog maar weinig aftermarket oplossingen zijn die icm met opf toch wat extra sound genereren.  Gekende en grotere merken zoals bv Remus of Miltek hebben zelfs in't geheel nog niks voor de 992.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de US nog geen opf verplichting heeft en ze ginds dus std voorlopig nog veel beter klinken dan hier met gewoon de optionele PSE erop.

Ik hoop stiekem dat van zodra de US ook verplicht opf/gdf gaat krijgen, de aftermarket merken plots wel 'ingenieuze' oplossingen gaan bedenken...  De vraag gaat dan plots veel groter worden waardoor ze meer stimulans gaan hebben om een oplossing te bedenken waarbij je de ECU niet moet editen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende states die veel druk zetten om ginds ook opf te verplichten. Vermoedelijk gaan ze ginder binnenkort ook wel prijs hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, The Swede zei:

Andere filter insteken?

Kun je niet zo heel veel mee winnen als je in de sensor tolerantie wil blijven.  De sensors die voor en na de filter meten merken bij een andere 'vulling' de verandering in densiteit op en geven dus een CEL als de waarden teveel afwijken van wat 'origineel' mag. 

Meer geluid maak je door de weerstand te verlagen en dus door mindere vulling te gebruiken of door vulling te gebruiken die een betere flow toelaat (grotere poriën).  De sensor meet echter de originele lucht voor die in de filter gaat en dan nog eens de lucht als die uit het filter komt. Bij een te grote verandering in de meetwaarden 'voor' en 'na' heb je prijs (CEL).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat deze 3.0 turbo, ook al wordt ‘m luider, nooit echt heel mooi zal klinken. Net als de motor uit de laatste M3/M4, die wel meer gaan knetteren en pruttelen, maar eigenlijk trekt het op geen kl@ten. [emoji3] De sound van de atmo flat six, zonder die partikelfilters, is voorbij. Ik ben benieuwd naar de nieuwe GT3, die ook wel filters zal hebben, maar heel zeker niet meer zo puur zal klinken als de GT3 die ik heb gehad.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Was idem bij B zijn gtr en pro eh.  De pro klinkt stiller dan zijn ex gtr...  Opf verkloot de gehele audio beleving... wat toch een zeer belangrijk iets is voor een sportwagen imo...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, -krikke- said:

Kun je niet zo heel veel mee winnen als je in de sensor tolerantie wil blijven.  De sensors die voor en na de filter meten merken bij een andere 'vulling' de verandering in densiteit op en geven dus een CEL als de waarden teveel afwijken van wat 'origineel' mag. 

Meer geluid maak je door de weerstand te verlagen en dus door mindere vulling te gebruiken of door vulling te gebruiken die een betere flow toelaat (grotere poriën).  De sensor meet echter de originele lucht voor die in de filter gaat en dan nog eens de lucht als die uit het filter komt. Bij een te grote verandering in de meetwaarden 'voor' en 'na' heb je prijs (CEL).

Gene filter steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan?  Dan meet de 2e sensor dezelfde waarden als sensor 1 met als resultaat een CEL.  Feit is dat die nieuwe wagens gewoon teveel sensors hebben en overcomplicated geworden zijn...  Binnenkort laat je een wind en gaat de auto automatisch uw zijruiten laten zakken want één of andere interieursensor zal wel merken dat er iets aan de binnenlucht schort. 😆

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Enige dat rest is een complete slip on steken maar aangezien de cats en opf dan blijven is de toename in volume zeer beperkt als je al de PSE hebt.

Capristo beweert echter dat hun sport cats icm met de PSE geen CEL doet triggeren...  Een verdeler (en ook tuner) van hun zegt echter dat het wel een CEL geeft...

Ik heb die vraag nog eens aan een andere Capristo verdeler gesteld en hoop binnenkort zijn versie te horen.

Als blijkt dat die ook zegt dat er een CEL komt, dan loopt het straatje voorlopig dood.  Een slip on steken van +-4,5k voor een marginale geluidswinst is het imo dan niet waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sound buiten boeit me weinig. Ik wil een heerlijke sound aan het stuur, in de cockpit! Bij nog geen enkele video op Joetjoeb heb ik een filmpje gezien van sportuitlaten, waarbij de sound binnen luider wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, -krikke- said:

Klopt. Enige dat rest is een complete slip on steken maar aangezien de cats en opf dan blijven is de toename in volume zeer beperkt als je al de PSE hebt.

Capristo beweert echter dat hun sport cats icm met de PSE geen CEL doet triggeren...  Een verdeler (en ook tuner) van hun zegt echter dat het wel een CEL geeft...

Ik heb die vraag nog eens aan een andere Capristo verdeler gesteld en hoop binnenkort zijn versie te horen.

Als blijkt dat die ook zegt dat er een CEL komt, dan loopt het straatje voorlopig dood.  Een slip on steken van +-4,5k voor een marginale geluidswinst is het imo dan niet waard.

Komkom. Wat is 4.5k? 
Jij loopt ook altijd achter hier, he. Wanneer iedereen een Porsche koopt, koop jij een AMG en nu de forumkarveen AM is, koop he een Porsche :fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag F.  Ik denk gewoon omdat het niet meteen bij me is opgekomen.  Je wil een nieuwe wagen en dan ga je een beetje automatisch voor de meest recente?  Buiten het geluid is de 992 voor mij wel de mooiere en betere wagen.  (Brede heupen, sneller, interieur dat een pak moderner is tov van de 991, etc...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja we gaan zien eh.  Sta er ook niet meteen voor te springen om er aan te liggen kloten.

Mijn testwagen was nieuw en ik lees op veel plaatsen dat een uitlaat nog een stukje luider wordt als die is ingereden.  Misschien was dat een beetje de oorzaak ook... dunno.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En voila ter afsluiting van het hele uitlaat/sportcats verhaal:

Ook de andere Capristo verdeler/tuner beweert dat een ECU reprog nodig is indien je enkel de sport cats zou nemen.  Hij bevestigt ook dat enkel een catback slip on oplossing van bv Akra of Capristo zeer weinig extra sound zal tweegbrengen ivg met de PSE.

Maw we blijven stock want voor al de rest is 1) een ECU flash nodig of 2) brengt niks extra bij qua geluidsvolume.

Case is dus closed voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat niet alleen, luider is daarom niet “mooier”, de duizenden euro”s die ik aan de Akra verspilde op de 1M indachtig maken dat ik het niemand kan aanraden op een turbo-motor, tenzij de standaard OEM ‘echt veel te stil’ gemaakt is

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, -krikke- said:

En voila ter afsluiting van het hele uitlaat/sportcats verhaal:

Ook de andere Capristo verdeler/tuner beweert dat een ECU reprog nodig is indien je enkel de sport cats zou nemen.  Hij bevestigt ook dat enkel een catback slip on oplossing van bv Akra of Capristo zeer weinig extra sound zal tweegbrengen ivg met de PSE.

Maw we blijven stock want voor al de rest is 1) een ECU flash nodig of 2) brengt niks extra bij qua geluidsvolume.

Case is dus closed voor mij.

Thanks.

En gaten boren? Dat kan nog wel, neem ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/29/2020 at 2:10 PM, BMWMB said:

Net als de motor uit de laatste M3/M4, die wel meer gaan knetteren en pruttelen, maar eigenlijk trekt het op geen kl@ten.

Waar ik dus niks van snap, want mijn B58 blok klinkt echt wel goed, en dat is ook een 3.0 turbo 6 in lijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee ivm gaten boren... Is da ni zo meer een 'cheapass nineties DIY fix'?

Het is gelijk Flupke twee posts hierboven zegt, we gaan eerst die uitlaat eens tegoei inrijden.  Als het dan nog oem echt te stil is (want daar gaat het over), zien we wel wat we doen.  Tegen dan zitten we ergens periode juni 2021 en heb ik dus nog wa tijd om mij te verdiepen in 'gaatjes boren'... 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid