quadrifoglio 3.530 Geplaatst: 26 november 2020 Delen Geplaatst: 26 november 2020 48 minuten geleden, JanC zei: Dit met een supercharged V8, I'm sold! Dan gaat ge moeten swappen vrees ik. De XJ40 is alleen met inline 6's (motorcode AJ6) geleverd, pas bij de opvolger zijn V8's beschikbaar geworden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
abtler 3.919 Geplaatst: 26 november 2020 Delen Geplaatst: 26 november 2020 2 uren geleden, Timo zei: Hoe gebeurd? Te druk bezig met zaken, niet op de lichten gelet en door rood gereden (al is hij er lang van overtuigd geweest dat de lichten niet gewerkt hebben op dat moment). Links en rechts gepakt, rondgegaan en dan nog tegen een verlichtingspaal geëindigd. Spijtig want de dag erna zouden we ermee 'autobahnen' naar Frankfurt i.v.m. trip naar de Ükraine. Met een collega meegereden dan en paar dagen later van Frankfurt teruggekomen met een Opel Calibra 16v (was toen ook nieuw) van Avis ofzo. Accident heeft toen nog een behoorlijke nasleep gehad aangezien de rechter pa als voorbeeld stelde en dan was het van 'meneer den dokteur heeft niet opgelet met zijn dikke bak en twee madammekes in hun met zwaar verdiende spaarcentjes gekochte Opél van de baan gereden omdat hij het rood minachte' Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niko80 5.997 Geplaatst: 26 november 2020 Delen Geplaatst: 26 november 2020 Nice ! Thema 8.32Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 16.006 Geplaatst: 27 november 2020 Delen Geplaatst: 27 november 2020 Goh ja, waarom niet... http://www.fmslib.com/cadillac/1990Caddy.html 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 7.039 Geplaatst: 27 november 2020 Delen Geplaatst: 27 november 2020 Dat ding is van 1990 mocht je zeggen dat het van 1970 is, ik zou he took geloven. 2 1 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ICM 22.659 Geplaatst: 28 november 2020 Delen Geplaatst: 28 november 2020 11 hours ago, gewoon ik said: Dat ding is van 1990 mocht je zeggen dat het van 1970 is, ik zou he took geloven. Wat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ex-Mooseman 11.156 Geplaatst: 28 november 2020 Delen Geplaatst: 28 november 2020 Bompa Bobbejaan 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niko80 5.997 Geplaatst: 29 november 2020 Delen Geplaatst: 29 november 2020 On 11/27/2020 at 8:55 PM, gewoon ik said: Dat ding is van 1990 mocht je zeggen dat het van 1970 is, ik zou he took geloven. Als is gereden met zoiets? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ex-Mooseman 11.156 Geplaatst: 29 november 2020 Delen Geplaatst: 29 november 2020 Als is gereden met zoiets?Daar heb je een vaarbewijs voor nodig 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 7.039 Geplaatst: 29 november 2020 Delen Geplaatst: 29 november 2020 5 uren geleden, Niko80 zei: Als is gereden met zoiets? Bizarre zin. Eens met de amerikaan van cx indertijd gereden. In zijn topic heb ik er iets van geschreven. Wat ik nog herinner is dat het extreem plushy is. Mijn des is bij momenten wollig, maar dat was een ander niveau. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ambi 1.530 Geplaatst: 29 november 2020 Delen Geplaatst: 29 november 2020 Voor mij deze. Snel, comfortabel, ruim en ik houd nog heel wat budget over. https://www.hermans-hermans.nl/automotive/aanbod/lot/14648763 6 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ambi 1.530 Geplaatst: 29 november 2020 Delen Geplaatst: 29 november 2020 Op 26/11/2020 om 12:55, abtler zei: Te druk bezig met zaken, niet op de lichten gelet en door rood gereden (al is hij er lang van overtuigd geweest dat de lichten niet gewerkt hebben op dat moment). Links en rechts gepakt, rondgegaan en dan nog tegen een verlichtingspaal geëindigd. Spijtig want de dag erna zouden we ermee 'autobahnen' naar Frankfurt i.v.m. trip naar de Ükraine. Met een collega meegereden dan en paar dagen later van Frankfurt teruggekomen met een Opel Calibra 16v (was toen ook nieuw) van Avis ofzo. Accident heeft toen nog een behoorlijke nasleep gehad aangezien de rechter pa als voorbeeld stelde en dan was het van 'meneer den dokteur heeft niet opgelet met zijn dikke bak en twee madammekes in hun met zwaar verdiende spaarcentjes gekochte Opél van de baan gereden omdat hij het rood minachte' Nu ook niet zo verwonderlijk als je onoplettend door het rood knalt hé , tenzij het natuurlijk een onredelijk zwaar vonnis was. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 16.006 Geplaatst: 29 november 2020 Delen Geplaatst: 29 november 2020 Op 27/11/2020 om 20:55, gewoon ik zei: Dat ding is van 1990 mocht je zeggen dat het van 1970 is, ik zou he took geloven. Ja gij. Het is pas modeljaar 1993 dat een andere look kreeg. Allee ja, andere look ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 16.006 Geplaatst: 29 november 2020 Delen Geplaatst: 29 november 2020 1 uur geleden, Ambi zei: Voor mij deze. Snel, comfortabel, ruim en ik houd nog heel wat budget over. https://www.hermans-hermans.nl/automotive/aanbod/lot/14648763 Helemaal akkoord! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 30 november 2020 Delen Geplaatst: 30 november 2020 On 11/26/2020 at 9:41 AM, abtler said: In de flank gegrepen door die Opel? Blijkbaar ook een W124 Sportline bij betrokken? 13 hours ago, Ambi said: Voor mij deze. Snel, comfortabel, ruim en ik houd nog heel wat budget over. https://www.hermans-hermans.nl/automotive/aanbod/lot/14648763 Vind dat ook een machtige wagen. Zou die zelfs in TRD Turbo 2 versie gerust willen rijden. Als ik echter echter het idee van dit topic in mijn keuze meeneem (1 auto van 1992 of ervoor voor 40k all in), dan ga ik bij Citroen toch nog steeds richting XM V6-24. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bompa 16.006 Geplaatst: 30 november 2020 Delen Geplaatst: 30 november 2020 Als kind heel vaak meegezweefd in verschillende CX'en. Dat blijft toch uniek in zijn soort. De Turbo2 was inderdaad een toppertje, de GTI eveneens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 13 hours ago, Bompa said: Als kind heel vaak meegezweefd in verschillende CX'en. Dat blijft toch uniek in zijn soort. De Turbo2 was inderdaad een toppertje, de GTI eveneens. TRD Turbo 2 was een tijd zelfs de snelste diesel ter wereld tot de W124 300D Turbo uitkwam. Zalige tijden toen de autobladen nog van die papieren dingen waren en ze op hun voorpagina uitpakten met sensationele titels dat er nu een diesel bestond die meer dan 200km/u ging. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht gTa 24.457 Geplaatst: 1 december 2020 Populair bericht Delen Geplaatst: 1 december 2020 Dat waren gewoon zalige tijden tout court, voor autoliefhebbers. Er was gigantisch veel minder verkeer, er waren bijna geen controles en indien toch dan kon je als aandachtig chauffeur met spiedende ogen meestal de ambush op voorhand opmerken. Er was ook nog echt een natuurlijke rangorde in de auto's op de weg, b.v. op de Franse autostrades of zelfs al in Wallonië had je op die hellingen echt een duidelijk verschil tussen de gewone burger en de "car nut" die met "veel" (voor toen) vermogen onderweg was. Het doorsnee gezin op reis had met z'n gezinsauto niet voldoende vermogen om aan toegelaten maximumsnelheid die hellingen op te rijden: kleinere gezinsauto's en zeker alle diesels moesten op de "Véhicules lents - serrez à droite"-strook en tuften aan 40 tot 70 km/u naar boven. Je kon toen sowieso redelijk ongestraft harder rijden dan toegelaten, er was ook plaats voor, en op die hellingen kon je een immens verschil maken. 'k Herinner me nog dat ik als kind heel vaak op de achterbank van persauto's op reis ging, dat varieerde van BMW's over Alfa Romeo's en Mercedessen en Lancia's tot Volvo's, zelfs af en toe met speciallekes zoals een keer een Defender V8 (midden de jaren '80 moet dat geweest zijn) of zelfs zeldzaamheden zoals 2 keer een Rayton Fissore Magnum toe! En met karren met vermogen kon je toen echt gigantische verschillen maken t.o.v. "de massa". B.v. een weekje gaan skiën met een E32 750Li: zo'n ketel is naar huidige maatstaven absoluut niet snel, maar toen was dat het écht wel: 300 pk in een "gewone" massaproductie berline, uit 12 cilinders: dat was extreem ongewoon. Op die hellingen kon je, nadat je voorligger naar rechts ging omdat die vertraagde door de helling en die achterligger met priemende neus met brede nieren écht wel aangaf voorbij te willen, van 100ish km/u accelereren tot voorbij de 200 km/u ... omhóóg! (Terwijl al de rest op zo'n hellingen vertraagden wegens flagrant onvoldoende vermogen.) Dat waren toen voor mij, zittend (zonder gordel) op de neergeklapte middenarmsteun achteraan, ellebogen op de leuning van de voorzetels steunend en meekijkend, de beste tijden van m'n leven. De kar die op dat vlak 't meeste indruk op me (als kid) heeft nagelaten was de allereerste BMW 325i (E30) die BMW Bornem ter beschikking had, december 1985: een rode 2-deurs met zwarte kofferspoiler, Chrome Line, zwarte stoffen sportzetels, een M-stuur en 14" kroonkurkvelgjes. Pa had dat meegekregen om een weekje te gaan skiën (Kerst of Nieuwjaar weet ik niet meer exact) in plaats van de gevraagde '5 die de vrijdag voor de vakantie door een journalist was gecrasht; er was niks anders meer beschikbaar (perskarren werden toen zeer frequent uitgeleend/meegenomen om op reis te gaan, dus Bornem-parking was leeg) behalve dus die vers gearriveerde 325i (één van de eerste geproduceerde), had 60 km op de teller en nog plastic over de zetels (transport). De verzamelde autopers had er nog niet eens de handen op kunnen leggen. (Check maar de AutoGids van jan, feb of mrt 1986, daar gaat ge diene rode 325i in terugvinden.) "Ach, 't is toch vakantie, normaal zouden we die maar max voor 1 à 2 dagen meegeven, maar omdat er niks anders is: pakt die maar. Rijdt 'm wel goed in, want die gaat nog een zwaar leven krijgen als de journalisten daar hun ding mee gaan doen." Vertrek op skivakantie was altijd vrijdagavond laat, 's nachts rijden. M'n moeder zou 't eerste stuk rijden terwijl m'n pa zou slapen. We waren nog maar net voorbij Mons (Autoroute de Wallonie, richting Lux) en daddy-o lag al te ronken rechtsvoor, ik zat klaarwakker (zo'n E30 is niet zo heel goed geluidgedempt noch is dat ruim achteraan en ik zat dus wat cramped, plus die "dikke" zescilinder klonk meer dan lekker genoeg om een kleine autoliefhebber als ik wakker te houden). Mama moet dat advies van "goed inrijden" op eoa manier onthouden hebben, want daar (donker, desolaat) net voorbij Mons nam ze de beslissing om "vollegaas" te gaan en ze is niet van plankgas afgegaan tot in Luxemburg. Ik zat met ogen gelijk theeschoteltjes te gapen, heel dien tijd. Ik was 9 jaar en het was toen ab-so-luut niet "normaal" om in een gezinsauto méér dan 220 km/u op teller te kunnen rijden. De Rayton Fissore met Alfa V6 was ook nog een leuke. Dat was toen voor die tijd best snel (de enige andere "terreinwagen" met enige luxe en wat vermogen was de 1st gen Range Rover) en niemand kende dat. Met wat geduld kroop dat voorbij de 170 km/u, gelijk ik 't me herinner, en daarmee was je sneller dan quasi al de rest dat je op baan tegen kwam (de occasionele dikke BMW/Benz die 180 en meer kon/wou rijden daar gelaten) Ik herinner me nog dat pa het lollig vond om daar door Frankrijk mee volgas te knallen. Nadeel was wel 't verbruik van 30 à 40 liter per 100 km. Minst leuk, al herinner ik me daar niks meer van (ik was te jong) een nagelnieuwe Land Rover Defender 110, met 3.5 V8. 's Zomers mee gekregen om op reis te gaan naar de Cote d'Azur. Zelf dus geen herinneringen aan, maar nu nog (40 jaar later bijna) is pa gefrustreerd en boos op de Defender omdat die rit hem dusdanig heeft geërgerd: "dat ging niet vooruit, zoop gelijk zot, ge zit daar in gelijk een olifant in een kast, scheef, terwijl het overal om je heen waait, op een plank van een zetel ... verschrikkelijk!!". Da's ook de reden waarom ik, 20 jaar later, geen Defender mocht kopen, "dat is een 20 jaar oud, gevaarlijk spellement, ge gaat u daar dood mee rijden". Ook indrukwekkend: de net nieuwe 850CSi mee krijgen van Bornem voor het weekend. Afgehaald worden op internaat daarmee: "mama verwacht ons nog niet thuis, gaan we nog wat gaan rijden?" en dan aan 250 (limiter) naar zee knallen, in Brugge richting Frankrijk, in Frankrijk de grens over tot aan Calais en daar dan de A26 naar Lens, zo via Rijsel terug. 2 keer moeten tanken op dat traject Dat was ook mijn eerste (co) ervaring met frustratie over een snelheidslimiter Ik heb zelf ook nog m'n oude E30 325i touring omgebouwd tot camionette (rechter voorzetel en achterzetels er uit gehaald) om die vol te stouwen met windsurfmateriaal van mijzelf en 2 maten. Ik studeerde toen al aan 't univ, was op zondagavond naar Gent vertrokken "voor de lesweek", aangekomen bij mijn kot in Gent, meteen alle windsurfmateriaal ingeladen, mijn maten zijn dan naar Zaventem gespoord om daar nog een vlucht te nemen, ik ben diezelfde zondagnacht nog vertrokken richting ... zuid-Portugal (Sagres). Ik had een 1.000-tal euro cash mee (potgeld) om contant mee te betalen om te tanken, want m'n ouders mochten niet weten dat ik niet in Gent zat les te volgen . Ik heb toen 8 uur aan één stuk quasi plankgas doorheen Frankrijk gereden, na ca 6u rijden (en om gereden via Rouen en Le Mans om Parijs te mijden!) was ik 's morgens vroeg aan de grens met Spanje, meteen doorgereden maar halverwege Madrid wel een serieus klopke gekregen en even moeten slapen, paar uurtjes. Daarna terug verder gepeerd. Er waren toen geen middelen om exact een gemiddelde snelheid te meten (en mijn 325i had 2 opties niét, nl. de grote boordcomputer en verwarmde zetels, al de rest had-ie wel), maar dat moet (voor die tijd) stevig hoog gelegen hebben, ik denk dat ik zelden minder dan 180 heb gebold over die 2.400 km E30 325i Nu bolt elk prutske van een salariswagen op 't gemak 130, zelfs bergop. De wegen zitten strop, 't staat vol trajectcontroles, niemand vindt "snel" rijden (echt deftig snel) op de openbare weg nog aanvaardbaar.... bah. 17 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 Langs de andere kant moet je wel zeggen dat het aantal verkeersdoden op onze wegen sinds 1990 gezakt is van 1900 per jaar naar 600 vorig jaar, ondanks het feit dat het aantal gereden kilometers alleen maar is gestegen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 917 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 We komen van 3000 doden per jaar in 1973. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.854 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 12 minutes ago, ir_fuel said: Langs de andere kant moet je wel zeggen dat het aantal verkeersdoden op onze wegen sinds 1990 gezakt is van 1900 per jaar naar 600 vorig jaar, ondanks het feit dat het aantal gereden kilometers alleen maar is gestegen. Ja. Maar ik denk niet dat dat is omdat we minder snel rijden. De autos zijn een stuk veiliger, alcohol achter het stuur is een minder groot probleem,... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Le Capri Mauve 917 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 En mensen kunnen echt niks meer met een auto. Op een afrit waar 70 max staat verliezen mensen al de controle aan 71 tegenwoordig. Of 69.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 13 minutes ago, The Swede said: Ja. Maar ik denk niet dat dat is omdat we minder snel rijden. De ongevallenstatistieken op de autostrades met trajectcontrole spreken dat (jammer genoeg?) tegen. Feit is dat voor elk ongeval met 2 voertuigen er meestal ene onnozelaar in fout is, en een andere niet, en dat het los van wie verantwoordelijk is altijd minder letsel met zich mee zal brengen als beide partijen trager rijden, of als zelfs enkel degene die niet in fout is trager rijdt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 7.039 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 Rij met die e30 aan 70 uit een bocht tegen een huis of doe dat met het moderne equivalent en je gaat wel weten waarom er ook minder doden zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.341 Geplaatst: 1 december 2020 Delen Geplaatst: 1 december 2020 1 minute ago, gewoon ik said: Rij met die e30 aan 70 uit een bocht tegen een huis of doe dat met het moderne equivalent en je gaat wel weten waarom er ook minder doden zijn. Dat lijkt me evident. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.