Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Je hebt gewoon 2 cijfers: injectie en verbruik. Voor je eindafrekening pakken ze als waarde simpelweg verbruik - injectie.

Want digitaal kan normaal niet terugtellen dacht ik dus zo lossen ze dat wel op. In Wallonië dus een ander systeem dan in Vlaanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, d_s said:

Want digitaal kan normaal niet terugtellen dacht ik dus zo lossen ze dat wel op. In Wallonië dus een ander systeem dan in Vlaanderen.

Is toch net hetzelfde principe als wanneer je een dubbele teller hebt en je schakelt over op enkelvoudig tarief. Dan komen ze ook geen andere teller steken maar tellen ze gewoon de waardes op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Is toch net hetzelfde principe als wanneer je een dubbele teller hebt en je schakelt over op enkelvoudig tarief. Dan komen ze ook geen andere teller steken maar tellen ze gewoon de waardes op.

Toen wij van dubbeltarief naar enkelvoudig overschakelden, hebben ze twee zekering-achtige dingen uit de meter gehaald.  Sindsdien draait alleen nog het telwerk van het dagtarief.  

Die twee 'zekeringen'  liggen nu gewoon los in de meterkast (die verzegeld is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ex-Mooseman said:

Toen wij van dubbeltarief naar enkelvoudig overschakelden, hebben ze twee zekering-achtige dingen uit de meter gehaald.  Sindsdien draait alleen nog het telwerk van het dagtarief.  

Die twee 'zekeringen'  liggen nu gewoon los in de meterkast (die verzegeld is).

Hier was dat gewoon administratief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gasten,

 

Eventueel op zoek naar een nieuwe lader, omdat ik wat sneller zou willen laden (vandaag op 20A - 1 fase 4.6 kW)

Mijn situatie:

40A op de digitale teller, vandaag 20A op de zekering van de lader, zal dan 32 moeten worden neem ik aan?).
Ik wil graag load balancing gaan gebruiken om zo snel mogelijk te laden wanneer mogelijk.
Welke lader kunnen jullie aanraden?

Mijn wensen:

- Stekker vast aan de lader
- Geen gedoe met betalende backoffices
- Eventueel wel met een eenvoudige rapportage, zijnde aantal kW per maand)
 

Hoe werkt dat met die load balancer? Ik las poort P1 op de teller?
Moet dat met een fysieke kabel? Of kan dat bvb ook via WiFi/Bluetooth?
Lader hangt aan de voorgevel, teller in de garage op een meter of 4 van de lader.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivm het privatiseren van de stoep... bij mijn schoonouders is zo een mooi vb in de straat. Huis verbouwd en de volledige gevel is een dubbele poort geworden. Met daarnaast een open staanplaats.  Over heel de breedte van hun grondeigendom kan dus geen kat meer parkeren. En zelf parkeren ze  gewoon voor hun poort op straat. Eigenlijk straf dat de gemeente die verbouwing zo toegestaan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, DDke zei:

Welke lader kunnen jullie aanraden?

Op een ander forum zit er een laadpaal installateur die een lijstje aanraders heeft: https://www.beyondgaming.be/threads/laadpaal-bij-uitdiensttreding.32589/page-2#post-1341079

Ik zou eens naar Peblar kijken.

4 uren geleden, DDke zei:

Hoe werkt dat met die load balancer? Ik las poort P1 op de teller?

Moet dat met een fysieke kabel? Of kan dat bvb ook via WiFi/Bluetooth?
Lader hangt aan de voorgevel, teller in de garage op een meter of 4 van de lader.

P1 poort op teller, inderdaad. Sommige laadpalen zoals een Alfen kunnen ook de HomeWizard P1 Meter uitlezen via het thuisnetwerk. Dan heb je voor de P1 alvast geen kabel nodig.

Desondanks zou ik toch aanraden om 2 UTP kabels te trekken van aan de laadpaal tot aan de P1 poort en je thuisnetwerk. Er zijn laadpalen op WiFi die vlakt naast een access point staan, en toch regelmatig hun verbinding verliezen.

3 uren geleden, tuscani zei:

Ivm het privatiseren van de stoep... bij mijn schoonouders is zo een mooi vb in de straat. Huis verbouwd en de volledige gevel is een dubbele poort geworden. Met daarnaast een open staanplaats.  Over heel de breedte van hun grondeigendom kan dus geen kat meer parkeren. En zelf parkeren ze  gewoon voor hun poort op straat. Eigenlijk straf dat de gemeente die verbouwing zo toegestaan heeft.

Bij de gemeente eens checken of ze wel volgens de vergunning gebouwd hebben? Normaal zijn ze niet meer happig om veel erftoegangen toe te staan tegenwoordig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Goesting zei:

P1 poort op teller, inderdaad. Sommige laadpalen zoals een Alfen kunnen ook de HomeWizard P1 Meter uitlezen via het thuisnetwerk. Dan heb je voor de P1 alvast geen kabel nodig.

Desondanks zou ik toch aanraden om 2 UTP kabels te trekken van aan de laadpaal tot aan de P1 poort en je thuisnetwerk. Er zijn laadpalen op WiFi die vlakt naast een access point staan, en toch regelmatig hun verbinding verliezen.

 

Load balancing is dus een probleem als uw teller + 100m van de laadpaal staat. Is er dan een andere mogelijkheid om het stroomverbruik te "regelen" ifv de zonneopbrengst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, d_s zei:

Load balancing is dus een probleem als uw teller + 100m van de laadpaal staat.

In het geval van het P1 signaal mag de kabel eigenlijk zelfs maar 20m lang zijn, tenzij je met versterkers gaat werken. Vandaar de oplossing van HomeWizard om de P1 gewoon op je (W)LAN netwerk te presenteren, zodat een ander toestel op hetzelfde netwerk (lengte is niet echt beperkt dan) de P1 op die manier kan uitlezen. Maar dat toestel moet wel die mogelijkheid hebben om dat te kunnen.

2 uren geleden, d_s zei:

Is er dan een andere mogelijkheid om het stroomverbruik te "regelen" ifv de zonneopbrengst?

Als uw laadpaal de mogelijkheid heeft om zich door externe systemen te laten aansturen, dan kan dat ja.

Voorbeeld: het Loxone domoticasysteem kan je ook inzetten als centraal energiebeheersysteem in de woning:

https://www.loxone.com/nlnl/kb/energie-stroom-monitor/

Dit kan dan alle componenten (laadpaal, thuisbatterij, ...) gaan aansturen op basis van je eigen wensen (programmatie). Het fijne aan Loxone is dat je dingen op meerdere manieren kan doen, zoals het uitlezen van het stroomverbruik/overschot: via P1, via een DIN energiemeter (van Loxone zelf of van een ander merk), enz.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, d_s zei:

Load balancing is dus een probleem als uw teller + 100m van de laadpaal staat. Is er dan een andere mogelijkheid om het stroomverbruik te "regelen" ifv de zonneopbrengst?

Dat is de beperking van uw UTP kabel. Dat waren al niet de beste die de man gelegd heeft. Hoeveel meter is het exact?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met ne easee paal hebt ge daar nie zoveel problemen mee. Paal en equalizer moeten op hetzelfde wifi netwerk zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, dragonfly zei:

Dat is de beperking van uw UTP kabel. Dat waren al niet de beste die de man gelegd heeft. Hoeveel meter is het exact?

Zo is het hier. Loxone was hier al en heb gewoon een wallbox van loxone erbij genomen. Alles werkt nu mooi samen. Auto volgt wat de zon produceert.IMG20240815113003.thumb.jpg.9ac0f825cbcfe24605f840c0c8293b56.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gingen vandaag mijn digitale meter komen plaatsen in de voormiddag. Niemand gezien.

Om 14h telefoon om een nieuwe datum in te plannen. De installateur was ziek :fp:. Dat even laten weten kon zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook zoiets voorgehad, ze konden mij niet bereiken wegens wegenwerken.

Awel, die wegenwerken was een putje van 1m op 1 m op straat waar alle auto's nog langs konden, en je op je dooie gemak mijn voordeur kon bereiken.

Maar dat was blijkbaar teveel gevraagd voor die heren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

link

De beperking op 10 kVA is weg gevallen voor particulieren zo blijkt. Kom daar pas vandaag achter. Hoog tijd om wat PV bij te leggen. :D

Je moet wel je stroom als zelfstandige verkopen. Maar als je geen injectiecontract afsluit, kan je dat gewoon zo laten zou ik denken? Belastingen betalen op inkomsten die er niet zijn is nogal moeilijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, glennvc zei:

Maar als je geen injectiecontract afsluit, kan je dat gewoon zo laten zou ik denken?

Vergeet het, je zal de installatie opnieuw moeten laten keuren, en dan moet je die aanmelden bij Fluvius met het keuringsverslag en eendraadschema. Tegenwoordig moeten daar zelfs de zonnepanelen op een schets ingetekend staan, en ik denk dat de keurder zelfs een foto van het dak vanuit de tuin had genomen.

Van zodra ze bij Fluvius zien dat je over die 10 kVA grens zit, gaan ze de aanmeldingsprocedure niet laten finaliseren zolang je niet met alles in orde bent.

Ik kan het weten, de installateur van mijn panelen had per ongeluk het eendraadschema van een andere klant (met o.a. thuisbatterij, die ik niet heb) via de pre-aanmelding naar Fluvius gestuurd. Achteraf doe ik zelf de aanmelding met een keuringsattest waar een gans ander eendraadschema in staat. Na een half jaar wachten krijg ik ineens een mail dat de aanmelding is afgekeurd. Ze kijken dus effectief alles na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Spel eens aan de laadpaal hangen...

Screenshot_20240902-132126.thumb.png.55cec8e0a3c7e43ea130760cda287474.png

Op zich tijdens die sessie precies maar 1,5kwh verloren als ik naar de historiek van de wagen kijk. Die heeft op 20 augustus 1,5kwh bijgeladen (dus iets meer ingegaan). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid