Ga naar inhoud

toog-topic | ik heb goesting in die (bijkomende) moto


msxx

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, msxx zei:

Jij ging toch stoppen met moto’s?

gewoon om naar te kijken dan 😄 Ben aan het downsizen ja maar ik blijf moto's wel leuk vinden. Downsizen in moto's om te upgraden in auto possibly.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Geen idee of het hier ok is...

Maar paar jaar terug als mijne zoon 16 was hadden we hem voorgesteld of hij geen brommer wou. Vooral om wat zelfstandiger te zijn in zijn verplaatsingen, maar hij wou dat niet... No issue, maar de dochter heeft een beetje meer het auto en moto genen gekregen en die is dat niet vergeten en wil dat wel. Ze wil zelfs haar rijbewijs doen zodat ze met een B-klasse mag rijden.

Ze klapt al lang van een dax... In dat opzicht zijn er 2 optie: ik zoek een originele oude honda en zet die top of je koopt zo'n nieuw chinees ding

https://www.westbikes.be/shop/zhenhua-dx-mat-grijs-special-model-1391?page=3&category=33#attr=3186,3068,3183,3165,3188,3189,3196,3185,3162,3163,3197,3193,3194,3195,3164,562,3187,3190,3184,3191,3192

Let wel, geen zin om een occassie chinees ding binnen te halen, dus dat wordt sowieso nieuw want die dingen zijn gemaakt om 2 jaar mee te gaan :ninja: 

 

Maar dan trek je het spectrum wat open en dan vind ik zo'n retro look 50cc brommers wel tof:

https://antwerpbikestore.be/products/hanway-raw-50cc-zwart

https://webshop.lucdebondt.be/product/bullit-hero-50-euro-4/

 

Of je gaat eens mee met de vernieuwing en denkt wat zijn de opties in elektrisch... Hele reeksen en modellen van die typische scooters, maar vind ze (en ik ook) niet mooi en tof...

Enige wat ik daar wel in zou durven overwegen is zo'n retro look vespa: https://www.emco-e-scooter.com/nl/elektrische-scooter-45-kmu/nova-3000-retro

Maar mijn oog was op dat gebied gevallen op deze https://www.vmotosoco.be/nl/models/tc.html en toeval wil dat ik ook iets vond van iemand die als basis nam om dit te bouwen https://www.motorguy.eu/benjamin-surain-maakte-van-een-tc-max-super-soco-een-minimalistiche-cafe-racer 

 

Ook nog cool, maar aan 8k beetje erover https://metorbike.de/

 

Iemand ervaring of tips op dit gebied. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo’n (Chinese) Dax dat is gemaakt voor kabouters.  Een mens van een normaal postuur zit daar volkomen belachelijk op te wezen.

De buurjongen is 16 geworden en heeft er zo eentje. Die gast is 1m80 ofzo en ‘t is precies een aap op een stok, met zijn knieën naast zijn oren geplooid.

En dan spreken we nog niet over het geprot dat die brommer maakt.  Je hoort die komen van vier straten verder.  ‘Ah, Henri gaat ver thuis zijn’.

Zijn vrienden hebben er natuurlijk ook eentje (‘t zijn allemaal Jean-Philippekes, zegt mijn dochter), en als die hier toekomen is het precies of er een kolonie protters is gearriveerd.

Hoe gaat ze dat doen met rokje of kleedje aan?

ik ben geen fan, mocht dat nog niet duidelijk zijn 😝

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor een Dax zou gaan, geen chinese rommel kopen. Die roesten terwijl je erop staat te kijken.

Je gaat daar van 2k op 2j naar 300 EUR gaan.

Bij een echte Dax ga je van 3-4k naar 3.5-4.5 gaan op dezelfde 2 jaar. En ze zal minder in panne vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, DDke zei:

Als je voor een Dax zou gaan, geen chinese rommel kopen. Die roesten terwijl je erop staat te kijken.

Je gaat daar van 2k op 2j naar 300 EUR gaan.

Bij een echte Dax ga je van 3-4k naar 3.5-4.5 gaan op dezelfde 2 jaar. En ze zal minder in panne vallen.

Let wel, de echte originele daxen, die remmen met hun trommelremmen ondermaats. Bovendien is een trommelrem ook helemaal niet progressief en rem je jezelf snel onderuit. 

Zou dus zeker iets kiezen met schijfremmen. En liefst geen chinees. Ik heb bij importeur gewerkt van Chinese scooters. Qua remmen is dat opnieuw huilen met de pet op. 

Bij gelijk wat er komt: leg daar goede banden op! Michelin of ander groot merk. Op scooters komt doorgaans echt brol rubber. Bij regen heb je 0 grip en niets van progressief grip verlies. Ook bij nieuwe scootertjes! En zeker bij chinezen... 

Wat DDke zegt klopt wel, al die chinezen roesten voor zot. Dat is echt droef.... Heb er zelf nog gezien waarvan de metal flake in de lak begon te roesten. Je kan het je zo gek niet voorstellen. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Naish zei:

Geen idee of het hier ok is...

Maar paar jaar terug als mijne zoon 16 was hadden we hem voorgesteld of hij geen brommer wou. Vooral om wat zelfstandiger te zijn in zijn verplaatsingen, maar hij wou dat niet... No issue, maar de dochter heeft een beetje meer het auto en moto genen gekregen en die is dat niet vergeten en wil dat wel. Ze wil zelfs haar rijbewijs doen zodat ze met een B-klasse mag rijden.

Ze klapt al lang van een dax... In dat opzicht zijn er 2 optie: ik zoek een originele oude honda en zet die top of je koopt zo'n nieuw chinees ding

https://www.westbikes.be/shop/zhenhua-dx-mat-grijs-special-model-1391?page=3&category=33#attr=3186,3068,3183,3165,3188,3189,3196,3185,3162,3163,3197,3193,3194,3195,3164,562,3187,3190,3184,3191,3192

Let wel, geen zin om een occassie chinees ding binnen te halen, dus dat wordt sowieso nieuw want die dingen zijn gemaakt om 2 jaar mee te gaan :ninja: 

 

Maar dan trek je het spectrum wat open en dan vind ik zo'n retro look 50cc brommers wel tof:

https://antwerpbikestore.be/products/hanway-raw-50cc-zwart

https://webshop.lucdebondt.be/product/bullit-hero-50-euro-4/

 

Of je gaat eens mee met de vernieuwing en denkt wat zijn de opties in elektrisch... Hele reeksen en modellen van die typische scooters, maar vind ze (en ik ook) niet mooi en tof...

Enige wat ik daar wel in zou durven overwegen is zo'n retro look vespa: https://www.emco-e-scooter.com/nl/elektrische-scooter-45-kmu/nova-3000-retro

Maar mijn oog was op dat gebied gevallen op deze https://www.vmotosoco.be/nl/models/tc.html en toeval wil dat ik ook iets vond van iemand die als basis nam om dit te bouwen https://www.motorguy.eu/benjamin-surain-maakte-van-een-tc-max-super-soco-een-minimalistiche-cafe-racer 

 

Ook nog cool, maar aan 8k beetje erover https://metorbike.de/

 

Iemand ervaring of tips op dit gebied. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Die VMoto is het enige wat nog iets of wat het overwegen waard is. Al de rest snel van weglopen. 

Die laatste dingen zijn wel wijs, maar dat gaat zoveel druk op de polsen geven dat ze dat heel snel vervelend gaat vinden. En bovendien gaat ze daar nooit goede rijtechniek op hebben, doordat er zoveel druk op de polsen zit. 
Zou ik echt niet mee beginnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze graag wat proper is zou ik zo een elektrische Vespa wel op de lijst durven zetten: https://www.vespa.com/nl_NL/models/primavera/primavera-red-elettrica-45-electric-moped-2024/ 

Elektrisch heeft toch het voordeel dat ze niet moet gaan tanken. Anders moet je het zakgeld gaan verhogen :D

En elektrisch heeft 200 Nm. 50cc viertakt 5 Nm... 

No brainer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, GTX zei:

Vooral iets kopen wat de dochter zelf wil 😉 als ze een Dax wil, dan zou ik zoals Ddke zegt voor een echte gaan. 

Ik volg.

Dit lijkt me nu niet ideaal om een 16-jarig meisje op te zetten:
Benjamin Surain - electric custom build -

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Jincheng dax gehad en een Zenhua monkey over een periode van 3-4j. Zat toen ook in een groepje FourStroke Kortrijk en we sleutelden zelf veel aan die dingen 🙂 

Als je dat een beetje verzorgt is daar niets mis mee.. Dat remde perfect. En met mijn 1m78 was dat zeker niet te klein.

Enkel ander rubber op leggen zoals hierboven gezegd, de standaard banden zijn gevaarlijk in de regen. 

Als je budget hebt kan je natuurlijk een echte Honda kopen, maar dan moet ze overal opletten dat ze hem niet gestolen wordt, lijkt me ook niet tof zo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook iets nemen waar je een helm in krijgt. 
Anders moet ze die overal meenemen, of buiten in de regen laten liggen. Een helmvak onder het zadel/tank is toch een zegen hoor. Kan ze ook standaard wat regenkledij in laten zitten. 
En omgekeerd, als het regent haar telefoon en andere zaken veilig in opbergen. 
Bij mij zat daar ook altijd een sponzen handoek in. Daarmee kon ik mijn zadel afdrogen als het geregend had (anders heb je per direct een nat gat) en wat kwetsbaardere spullen kon ik daar in inpakken, zodat ik ze veilig kan transporteren. En als ze van het hand/verzorgingscreme-type is kan ze daarmee ook haar stuur afdrogen. Want nat stuur + cremekes = spekglad en geen controle. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren even met haarzelf overlopen en al die vespa en scooter dingen ziet ze niet zitten :inlove: 

Voorlopig blijft het iets tussen de dax, die hero en die vmoto... 

Persoonlijk ben k meest voor die laatste.

Ah ja en voor @ir_fuel zijn opmerking voor een gewone electrische velo... Dat hadden we al geopperd maar dat wil ze niet. De appel valt niet ver van de boom met haar antwoord: pfff 25, dan kan ik net zo goed met mijn gewone fiets rijden :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/8/2024 om 16:38, Dawud zei:

Kan een afbeelding zijn van crossmotor, motorfiets en , met de tekst EN C ERE C

 

:inlove: 

Ik ook 😍

Al maanden… Die World Rally 😍😍

Mag je 2 moto’s op een BV met 1 zaakvoerder zetten? 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, DDke zei:

IMG_0943.jpeg

De Kove 800 zeker eens bekijken. Geen oninteressant ding!

KTM is wel klappen aan het krijgen, hun aandeel is serieus gekelderd de laatste paar maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, jan.van.gent zei:

De Kove 800 zeker eens bekijken. Geen oninteressant ding!

KTM is wel klappen aan het krijgen, hun aandeel is serieus gekelderd de laatste paar maanden.

Als ik zoiets zou doen, en met het gebruik dat ik ervan zou maken, dan zou ik niet durven om iets anders dan een gevestigd merk te pakken. 
Ik ben compleet verliefd op de Africa Twin, maar vind een 1100 te zwaar voor mijn offroad gebruik. Een Transalp vind ik dan weer geen « echte » ADV. Een Tenere of een KTM 690 zou bonkers zijn. 😍😍

Alleen die hemden he. Echt geen goesting om die zelf te strijken 😅

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, DDke zei:

Als ik zoiets zou doen, en met het gebruik dat ik ervan zou maken, dan zou ik niet durven om iets anders dan een gevestigd merk te pakken. 
Ik ben compleet verliefd op de Africa Twin, maar vind een 1100 te zwaar voor mijn offroad gebruik. Een Transalp vind ik dan weer geen « echte » ADV. Een Tenere of een KTM 690 zou bonkers zijn. 😍😍

Alleen die hemden he. Echt geen goesting om die zelf te strijken 😅

Kove 800 moet inderdaad zijn durability nog kunnen aantonen. Maar eerste reviews zijn toch vrij lovend. Een pak lichter dan zo goed als alles in de 2-cyl markt, en toch bij de toppers op vlak van vermogen. Ophanging van KYB,...

Aprilia Touareg vind ik ook nog een leuke optie.

Een 690/701 is ook een schitterend wapen, maar ik vrees dat ik persoonlijk wat te veel mosselen noch vis gevoel zou hebben. Offroad zeer capabel maar nog altijd een pak te lomp om echt enduro te rijden. En onroad blijft het een 1 cyl (hetzijn wel één met enorm lange onderhoudsintervallen tov een enduro) en aangenaam lange afstanden over asfalt (laat staan autosnelweg) afleggen zal niet zijn sterkte zijn (ook al heeft hij meer dan voldoende power).

Ik denk dat ik met een 690 nog steeds dezelfde paden zou willen rijden die ik nu rij, en daarbij teleurgesteld zou zijn (en zou afzien). Terwijl ik met een 2 cyl andere paden zou gaan opzoeken en al tevreden zou zijn met gravelbanen en lichte offroad.

Maar jammer genoeg geen tijd voor allroad ritten, anders zou ik er met plezier een allroad bij kopen. :D maar dromen mag

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, DDke zei:

Bij mij zou zo’n spel enkel asfalt zien om naar de modder te rijden 😍

Kunt ge geen remorque achter die Harley hangen? :D

Een kennis van mij deed dat vroeger met zijn side-car:
image.jpeg.d30819037bd85eabfea86c93f1434685.jpeg

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan we niet doen. Maar ik denk er wel serieus over na. Dit jaar bijna 1000 km gereden in februari, en da’s toch zonde voor mijn Harley. Waren dan ook nog 100% technische dingen op een parking (en het ernaar toe rijden). 
Heb hier nog wat maten/familie die offroad rijden met ADV (KTM, Duc, GS, enz) en dat ziet er toch wel fun uit 😍

Beetje zoals een pekelfiets, maar dan met noppenbanden 😅

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid