Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden, saabi zei:

Volgens ev database 530 km/h voor de ix1 en 580 km/h voor de y…. 
 

of interpreteer ik dit fout

Heb even zitten kijken en de 580km/u slaat volgens mij op de sr. De lr doet het aan 640km/u denk ik te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, saabi zei:

Kan kloppen, maar is natuurlijk relatief en niet dubbel zo snel.. scheelt 3 keer slurpen aan de koffie en 4 m&m’s

Plus het feit dat je zo´n max nooit altijd hebt. Hangt veel af van de koeling/voorverwarming en batt%. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens verschillende keren 1200km/u tijdens mijn laadbeurten gehad, dacht ik net aan. ( aan 350kW laders) Dus die 640km/u zal ook niet kloppen? 🤔

 

Was verkeerd tzijn 250kW laders

 

Tesla heeft de V3 Supercharger geïntroduceerd. De eerste Tesla eigenaren kunnen de nieuwe Supercharger al gebruiken! Belangrijkste eigenschap van de nieuwe Supercharger is dat je nu met 250 kW kan laden. Omgerekend kan je nu tot 1600 kilometer per uur laden. Als je bedenkt dat je soms lang staat te wachten bij de benzinepomp kan je nu bijna net zo snel laden als tanken! De V3 is toepasbaar op de volgende modellen:

- Model 3
- Model Y
- Model X
- Model S

 

Serieuze snelheidverhoging dus. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Als je bedenkt dat je soms lang staat te wachten bij de benzinepomp kan je nu bijna net zo snel laden als tanken!"

Hahaha! Als je dat nog tig keer herhaalt, ga je het nog geloven ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, saabi zei:

Volgens ev database 530 km/h voor de ix1 en 580 km/h voor de y…. 
 

of interpreteer ik dit fout

Ga het nu niet terug opzoeken, maar een ix1 laadt max aan 130kw (ofzo) en de Tesla aan 250kw

Zoiets moet de oorzaak zijn, ik kan me niet inbeelden hoe je anders VIER uur moet opladen :tct:

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, saabi said:

Ix3 heeft 15 km meer range dan een ix1. Zie niet in waarom dat dan meer een reiswagen zou zijn. Prijs van een ix3 ligt merkelijk hoger trouwens. De prijs van een ix1 is vergelijkbaar met de prijs van een tesla y LR.

ix1 heeft trouwens 20 km meer range dan de basis tesla y. (volgens en database).

Doet er niet toe, maar ik vond de omschrijving als stadswagen wat vreemd.

Lange afstanden rijden met een batterij van minder dan 75kWh is niet zo handig. Vergeet ook niet dat hoe groter de batterij hoe hoger de maximale laadsnelheid. Bovendien spreek je bij een iX1 nog eens van een auto met de aerodynamica van een baksteen en bijhorend meerverbruik. Dat zal die Tesla Model Y met zijn "ranke lijnen" (kuch) een heel pak beter doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En spreken in kilometers/uur om te laden dat is zever. Je moet kijken naar aan hoeveel kW je kan laden, en tussen welke batterij-laadniveaus. Meestal haal je je max % maar over een beperkt stuk capaciteit (bv 30-60%)

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Daann zei:

Ga het nu niet terug opzoeken, maar een ix1 laadt max aan 130kw (ofzo) en de Tesla aan 250kw

Zoiets moet de oorzaak zijn, ik kan me niet inbeelden hoe je anders VIER uur moet opladen :tct:

Zoals hierboven reeds weergegeven betrof de initiële berekening via de BMW app. (ik ben niet echt into EV en IT, dus nam gewoon de applicatie die ik voor handen had)

Via andere hier meegedeelde apps is dit 2 uur en 22 minuten. (als je daar een standaard Tesla Y voor neemt is het 1 uur en 57 minuten - wat nu ook niet de wereld van verschil maakt.)

Het was mij vooral te doen om de vraag:  kan onze volgende reis met een EV zonder in te boeten aan onze gewoonten?

Antwoord is duidelijk- neen. Zeker al niet als je dan al zou overwegen om op skireis te gaan met koudere temperaturen en een skikoffer op het dak. (minstens 20% van de tijd (zelfs met Tesla) wachten is voor mij teveel, maar ieder maakt dit voor zichzelf uit)

Dus ofwel neem ik een reiswagen, ofwel vlieg ik naar de bestemming.

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, saabi zei:

kan onze volgende reis met een EV zonder in te boeten aan onze gewoonten?

Daar gaat het antwoord al-tijd neen op zijn natuurlijk 🙂 
Lijkt me geen verrassing :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging hier overlaatst over laden met een remorque/caravan enzo.

Ben van 't weekend meerdere tankstations tegengekomen waar ze de laadpalen gewoon bij/voor de pompen hebben gezet, onder dezelfde overkapping. Daar kan dat dus wel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Het ging hier overlaatst over laden met een remorque/caravan enzo.

Ben van 't weekend meerdere tankstations tegengekomen waar ze de laadpalen gewoon bij/voor de pompen hebben gezet, onder dezelfde overkapping. Daar kan dat dus wel.

Toevallig dit weekend ook zo eentje gepasseerd. Als je je daar zet met je caravan blokkeer je wel het tweede laadpunt (in het geval dat ik zag bij Total).

  • Boos 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Polygoon said:

Toevallig dit weekend ook zo eentje gepasseerd. Als je je daar zet met je caravan blokkeer je wel het tweede laadpunt (in het geval dat ik zag bij Total).

Waar ik was zou je enkel de pomp erachter blokkeren :D  Daar hadden ze voor elke pomp een paar meter verder nog een EV DC snellader gezet.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, flupke73 zei:

😊

Wat wou je zeggen flupke73? 

Ik kreeg een melding maar je post is weg. 😉

zeg het desnoods maar in pm.  Ik kan er wel tegen hoor. Ik ben zeker geen ev ophemelaar of teslavolger of iets dergelijks.  Ik probeer het altijd zo nuchter mogelijk te bekijken. :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Polygoon zei:

Daar gaat het antwoord al-tijd neen op zijn natuurlijk 🙂 
Lijkt me geen verrassing :D 

mij ook niet, maar ik schrok van het grote verschil met mijn gewoonten.

Vooruitgang kan je het niet noemen. Ik heb panische angst om dan aan een laadpaal nog te moeten wachten om aan het lange laden te beginnen, en de verplichte small talk met de mede EV rijder dat het toch een goede evolutie is, dat elektrisch rijden :-).... toegegeven, het bevordert de sociale contacten, maar dat wil ik op vakantie net wat mijden.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die small talk hoeft niet hoor, nog nooit tegen iemand staan praten bij een laadpaal.

Onderweg naar Denemarken in november wel iets interessanter gevonden om te doen met de madam in de wagen tijdens 't wachten. :ninja:  

  • Vind ik leuk 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Tommie zei:

Die small talk hoeft niet hoor, nog nooit tegen iemand staan praten bij een laadpaal.

Onderweg naar Denemarken in november wel iets interessanter gevonden om te doen met de madam in de wagen tijdens 't wachten. :ninja:  

Op zo'n momenten komt dat donker glas natuurlijk wel van pas. 

 

Als je met kinderen onderweg bent, is dat wel een tikkeltje ongepast, vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Op zo'n momenten komt dat donker glas natuurlijk wel van pas. 

 

Als je met kinderen onderweg bent, is dat wel een tikkeltje ongepast, vrees ik.

IMG_1643.thumb.jpeg.616a5cfa431a57196125d4730423c7ab.jpegZelfs met donker glas is het op reis moeilijk om alle details van de auto te tonen aan madam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het zeggen zoals het is, met een EV op reis gaan IS stresserend(er)...
Tot je eraan gewend bent denk ik, want weinigen die de ervaring hebben zullen tegenwoordig anders beweren. Of ze moeten al op plaatsen rijden waar er minder voorzieningen zijn om te kunnen laden.

Gisteren een trip naar de kust gedaan, heen en terug zo'n 360km in totaal.
Mijn auto gaf bij vertrek maar een range van 340km aan (90% geladen, oei oei 😆).

Ik had mij d'er bij neergelegd om onderweg eens 5 minuutjes te stoppen bij een Fastned (Fastned heeft zo'n 'Autocharge' feature dat ik eens wou proberen).
Soit, eigenlijk, hoe dikwijls ik vroeger met den auto nog rap ging tanken op voorhand, ... dat ongemak van te moeten tanken is er altijd al geweest maar daar sta je zelfs niet meer bij stil. 

Ik merkte op de heenrit dat de actieradius ietwat conservatief geschat was (dat heb ik te danken aan de vele kortere ritten denk ik), bij 120km/u rijden werd de actieradius groter. Ik wou eens 5 minuutjes stoppen bij Fastned om dat te proberen, maar het was niet nodig en mijn madam wou zo rap mogelijk naar huis. Thuis toegekomen met nog 50km marge. Saai verhaal hé. Nochtans vertrokken met te weinig range en het idee van onderweg ergens te moeten laden.

Ik heb laadpassen van Radius EV, Plugsurfing, de Tesla app, eentje van Ionity, Fastned,... allemaal uit schrik voor het onbekende, haha. Het is in de praktijk tegenwoordig al veel simpeler dan je denkt. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, Logic said:

Ik merkte op de heenrit dat de actieradius ietwat conservatief geschat was (dat heb ik te danken aan de vele kortere ritten denk ik)

Dat is een ICE reflex die niet klopt.

Je rijdt niet met koude motor, en je verbruikt ook niet meer met koude motor, en binnendoor verbruikt een EV niet meer dan op de snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid