Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

26 minuten geleden, Asserti zei:


Wat baten kaars en bril..

Als je lange afstanden doet met een bev gebruik je best altijd de gps. Dien auto is slimmer dan jij, beschikt over meer info en kan jou de beste route geven. Als zo’n ABRP zegt van 8mn te laden, ook al ben je nog maar net vertrokken, doe dat gewoon. Dan kom je wat later niet in de problemen.

Je hoeft ook helemaal geen uur te plannen of te stressen. Instappen, gps instellen en de auto vertrouwen. En het niet proberen beter te weten :D

Ik kan enkel volmondig beamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, josenjef said:

Wanneer je dit eens voor hebt is dat allemaal te relativeren, maar ik ben ook benieuwd hoe het er voor ons gaat uitzien nu onze gezinswagen ook een EV wordt binnen een paar weken. Tot nu toe was onze EV 2de wagen en dan is dat een zaligheid omdat je die dan kan gebruiken waarvoor hij het best is.

De drukte bij Fastned zie je gewoon toenemen. Ik zie vaak die in Bekkevoort en die is nooit leeg maar ook zelden vol. Die in Sterrebeek zie ik meerdere malen per week zowel in de spits als in weekends, die is de laatste maanden altijd druk en soms zelfs vol. Ongelooflijk verschil met een jaar geleden, ik denk dat veel Brusselse EV rijders die niet kunnen thuis laden daar hun vaste laadplek hebben.

Piekmomenten gaan sowieso een probleem worden.

Dat Fastned voorbeeld hier was bv op een avond waar er veel volk op stap was om kerstshopping te doen in Luik/Maastricht/Valkenburg/... als die allemaal naar huis moeten en moeten bijladen loop je niet ver met een paar snelladers.

Dat gaat volgens mij komende zomer al een enorm verschil geven in Frankrijk tov dit jaar, met de hoeveelheid firma-ev's die hier worden uitgeleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange trips zijn idd niet altijd even evident als ik de ervaringen zo lees. Ik heb dan ook een EV gekocht omdat ik 10K per jaar doe en dit meestal rond de kerktoren. Ideaal dan. Neemt niet weg dat ik een broer heb die in Duitsland woont, gelukkig niet extreem ver (Wuppertal) en die ooit wel eens ga bezoeken. Ben benieuwd hoe het zal bevallen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Piekmomenten gaan sowieso een probleem worden.

Dat Fastned voorbeeld hier was bv op een avond waar er veel volk op stap was om kerstshopping te doen in Luik/Maastricht/Valkenburg/... als die allemaal naar huis moeten en moeten bijladen loop je niet ver met een paar snelladers.

Dat gaat volgens mij komende zomer al een enorm verschil geven in Frankrijk tov dit jaar, met de hoeveelheid firma-ev's die hier worden uitgeleverd.

Ze zullen ongetwijfeld weer de bekende tests doen hoelang het duurt om van brussel naar Saint Tropez te rijden ofzo van de zomer

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Liquid Li0n said:

Ze zullen ongetwijfeld weer de bekende tests doen hoelang het duurt om van brussel naar Saint Tropez te rijden ofzo van de zomer

Straks staan al die laders vol met journalisten die willen zien hoe lang ze erover doen :lolz:

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net eens alles bij elkaar zitten rekenen qua laadsessies, minuten en heel de nest.

Ik heb lokaal verreden:
- 284,3km
- 301,79 euro

Da's bijna de kost van een Robinson R44 helikopter ❤️ 

  • Grappig 2
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Joske zei:

Dat klopt, maar:

a. we gebruiken de GPS van de ID5 gewoon, eigenlijk zelf gene gps, de weg is ondertussen zo gekend dat we dat eerder rijden als nu 1u die snelweg, dan 1,5u die snelweg, dan 1u zo, 1,5u zo en dan nog wat binnendoor.

b. wie gaat er ergens stoppen om 8 min te laden als ge weet da ge nog 400km moet doen en nog terug naar huis moet. 

Normaal doen we zoals ik zei dit tripje op maandag, dan ga ik 's morgens om 6u nie eerst een uur routes beginnen plannen. T is zo al stressvol genoeg, omdat we er echt op tijd moeten zijn plannen we al minstens een uur extra voor onvoorzienigheden als een verkeersongeluk.
Ten laatste om 7u30 rijden we weg, om 16u moet mijn vriendin in de buurt van Ulm zijn, om 19u kunnen we daar terug vertrekken, en dan is het liefst zo snel mogelijk naar huis want dinsdag is gewoon werkendag hier. Nu hebben we nog de luxe om wat extra voertuigen hier te hebben staan, maar allemaal maar met 2 zitplaatsen, soms gaat vriendin hare papa mee of moeten we daar nog een 3de persoon mee pakken...

Zoals ik al zei, niet het typische gebruik van een auto op dit moment maar voor ons nu wel effe gewoon de realiteit.

Voor mijn woonwerkverplaatsingen is dat kot goed genoeg, hier kunt ge toch nergens harder dan 110km/u op de snelweg op de uren dat ik er ben. Kwestie van elke 4dagen nen dag aan de laadpaal te hangen op t werk.

Begin al maar eens met ervoor te zorgen dat 'm 100% geladen is bij vertrek. 

Als je de app van Fastned neemt, daar staan sinds kort op de kaart ook de laadpalen van andere aanbieders op. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, PJH zei:

Net eens alles bij elkaar zitten rekenen qua laadsessies, minuten en heel de nest.

Ik heb lokaal verreden:
- 284,3km
- 301,79 euro

Da's bijna de kost van een Robinson R44 helikopter ❤️ 

Ik heb dat ook net eens nagekeken op mijn app van Shell Recharge, en ik kom op dit.

 

 

IMG_8695.jpeg

449,73 kWh = 1.950km = € 0,184 / km wat overeenkomt met een diesel die 10l/100km verbruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Ze zullen ongetwijfeld weer de bekende tests doen hoelang het duurt om van brussel naar Saint Tropez te rijden ofzo van de zomer

 

1 uur terug, ir_fuel zei:

Straks staan al die laders vol met journalisten die willen zien hoe lang ze erover doen :lolz:

En dan klagen dat ze er met hun Peugeot 208 EV met 5kW batterij eeuwen over doen :lolz: 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, PJH zei:

Net eens alles bij elkaar zitten rekenen qua laadsessies, minuten en heel de nest.

Ik heb lokaal verreden:
- 284,3km
- 301,79 euro

Da's bijna de kost van een Robinson R44 helikopter ❤️ 

Net ook eens gerekend: 

- elektrisch laden via Shell (is een laadpaal waar ik nogal vaak kom en mijn BMW kaart accepteert deze niet): €8,09 voor een volledige laadbeurt (pakt dus 40 km elektrische km’s). Da’s €20 voor 100 km. 
 

- benzine met een gemiddeld verbruik van 6,5l aan €1,70 (is zelfs aan de hoge kant voor 95 vandaag de dag): €11,05 voor 100 km. 
 

Stof tot nadenken… 😁 

Via BMW Charing wel vaste tarieven (en is het eerste jaar gratis, vanaf dan wel €5/maand?): komt op dezelde prijs neer als benzine, dus ca. €11/100km. 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is in deze irrelevant. Ik kan ook naar een Tesla Supercharger rijden, maar die liggen ook niet altijd op de route die je aan het doen bent of in de buurt van je bestemming.

Denk dat ddke vooral wil zeggen dat tesla wel enkel naar tesla sc je zal sturen, maar dat hij wel rekening zal houden met bezette plaatsen en je desnoods direct naar een andere stuurt. De electronica van Tesla is toch precies nog altijd iets beter dan andere merken.  (tenzij er een paar kwieten met een ander merk staan te laden en er zo plaatsen wel vrij zijn, maar onmogelijk te laden :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Tesla-laders heb ik met mijn Audi het probleem dat de laadpoort niet goed staat voor hun oude modellen. Enkel de nieuwere laadpalen die nu naast de auto staan kan ik gebruiken, maar dat zie je niet op hun app. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/8/2023 om 18:03, tuscani zei:

Voor degene die het zou interesseren.

totale rit in km's: 3600km

totaal kWh: 570.50kWh

totale prijs betaald: € 242.28

 

 

1 uur terug, PJH zei:

Net eens alles bij elkaar zitten rekenen qua laadsessies, minuten en heel de nest.

Ik heb lokaal verreden:
- 284,3km
- 301,79 euro

Da's bijna de kost van een Robinson R44 helikopter ❤️ 

:D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komt dat eigenlijk dat die laadtarieven zo verschillen? Lijkt wel the wild west qua prijszettingen enz. 

Ik hang natuurlijk niet aan snelladers, maar ik zou verwachten dat hoe sneller een lader is, hoe duurder hij is.... niet dus 😮 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, PJH zei:

Hoe komt dat eigenlijk dat die laadtarieven zo verschillen? Lijkt wel the wild west qua prijszettingen enz. 

Ik hang natuurlijk niet aan snelladers, maar ik zou verwachten dat hoe sneller een lader is, hoe duurder hij is.... niet dus 😮 

Dat is normaal wel de richtlijn. 

Prijszetting is de vrije markt aan het werk, iets wat met naft door de overheid aan banden is gelegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, PJH zei:

Hoe komt dat eigenlijk dat die laadtarieven zo verschillen? Lijkt wel the wild west qua prijszettingen enz. 

Ik hang natuurlijk niet aan snelladers, maar ik zou verwachten dat hoe sneller een lader is, hoe duurder hij is.... niet dus 😮 

Ja en nee.

Een kWh is een kWh. Voor de leverancier is die kostprijs eigenlijk gelijk. Alleen is de lader - de hardware - tig keer duurder hoe sneller hij moet, en dus moet die investering terugverdiend worden door een hoger tarief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, PJH zei:

Hoe komt dat eigenlijk dat die laadtarieven zo verschillen? Lijkt wel the wild west qua prijszettingen enz. 

Ik hang natuurlijk niet aan snelladers, maar ik zou verwachten dat hoe sneller een lader is, hoe duurder hij is.... niet dus 😮 

Shell Recharge is € 0,85 / kWh voor snalladen, en € 0,63 / kWh voor traag laden. Geen abonnementskost en geen startkost.

Zie hieronder mijn laatste laadbeurt in NL, waar het goedkoper is. Snelladen aan € 0,76 :kWh. Er is dus wel een kleine transactiekost bij zie ik nu.

 

IMG_8696.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, PJH zei:

Ik heb de light versie gedaan van een roadtrip met een EV, zijnde een roadtrip met een hybrid.

Ik ben blij dat ik er nog 95/98 kon ingieten miljaar.

Nevele -> Kaprun -> Nevele en nog wat rondrijden lokaal was de opdracht. Met een range van 40km elektrisch heb ik uiteraard het meeste gedaan op brandstof, maar toch heb ik lokaal het meeste elektrisch gedaan en weldegelijk steeds proberen laden wanneer er kans voor was. Rondrijden om te laden tijdens heen/terug heb ik echter niet gedaann, want dat is zinloos op zo'n lange afstanden.

De bevindingen:
- In het doorgaan en terugkeren speciaal een wegrestau gekozen met een laadpaal -> 2 keer hetzelfde resultaat: de auto begint te laden (blauw lampje + bevestiging op de paal). Als ik 1.5 uur later terug ben zie ik een rood kruis op de paal staan met de boodschap dat ze defect is + 'the problem has been reported'. De range stond dan telkens op 35km, terwijl de batterij zo goed als leeg is op de indicator. Sowieso een probleem met de BMW zelf dus (die range indicatie), telkens 0 kwh delivered volgens de app, wel mogen betalen voor de wachtkosten
- Lokaal vaak laadpalen die onvindbaar zijn zitten zoeken. Een tankstation zie je tenminste direct staan, hier is het soms wat zoeken
- 1 laadpaal die niet wou ontgrendelen. Als ik de auto dan ontgrendelde kon ik de kabel verwijderen aan de auto zelf, maar niet aan het laadstation. Opnieuw verbinden, badgen, laden proberen starten en dan de melding krijgen dat hij vol is deed de sessie wel stoppen zodat de draad loskwam aan beide kanten.
- Bij de laatste laadstop had ik nog 20km range nodig om aan Total Habay La Neuve te geraken en dus te tanken met de tankkaart. Auto ingestoken, beginnen laden.... niks geen errors, maar gewoon niks er bij ook niet. In de app is geen spoor te vinden van de laadsessie. Bizar. Niks 20km dus, met als gevolg dat ik dan trager ben gaan rijden om er toch te geraken. Helaas wil dat spel dan zijn batterij wat bijladen eens ze volledig leeg is, waardoor het verbruik stijgt. In Luxemburg dus een splash en dash mogen doen ter waarde van 3 liter :')
- Als ik dan toch kon laden, dan viel ik wel achterover van de kosten: 0.65 euro opstartkosten, 0.12 euro per minuut dat je verbonden bent (laden of niet laden maakt niet uit) en dan energieprijzen tussen de 0.72 en 0.85. Als je rekent dat ik 3.5 uur moet laden om mijn batterijtje van 12 te vullen, dan zien de kosten er zo uit:
-- Verbinding: 0.65 euro
-- Minutengeld: 0.12*3.5*60 = 25.2 euro (ik ben effectief niet blijven hangen, gewoon laden en gaan)
-- Kostprijs energie: 12*0.72 = 8.64 euro
--> Dat is 34.49 euro per 40km, of 86.225 euro per 100km. Een Dodge Viper kost ongeveer 25 euro aan naft per 100km volgens Spritmonitor. De prijs die ik hier uitreken is aan een gewoon 22kw/h laadpunt; niet eens een snellader. Als ik het zelf zou moeten betalen zou ik daar toch niet kunnen mee lachen wtf. Je hebt gewoon geen grip op de kosten van je trip. Als je de wereld wil redden kun je dus beter een Lamborghini V12 kopen en de rest van het budget spenderen aan het planten van bomen en het kopen van CO2 offset certificaten, dan heb je er zelf ook nog iets aan. 

Een voorbeeldje:
IMG_2072.PNG

Wel positief:
- Mijn laadpas werkte overal
- Ontdooien is verleden tijd met de standverwarming aan de laadpaal. Toch wel handig in de bergen 🙂 

IMG_1990.JPG

EV's blijven dus voor janetten, ze niet bijlange niet zo gebruiksvriendelijk, betrouwbaar, leuk of goedkoop als een gewone conventionele auto. Als de bedrijven het niet konden aftrekken, dan reden we imo allemaal nog altijd met diesel. Je moet imo zot zijn om dat te kopen als particulier.

Het is een fameus driftwapen dat ding, maar doe mij toch maar een F20 120d als daily en één of andere raket op benzine als toy.

Edith zegt dat het gemiddelde verbruik op 6,7L/100 lag, terwijl de (zwaar inferieure) Benz tevreden was met 4.2-4.5 op dit soort trips.


Niemand die zelf z’n phev kosten betaalt gebruikt die zoals jij doet. Nogal op flessen getrokken.

Wat is de parkeerkost voor iemand die op die parking parkeert en niet aan een laadpaal staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap ook niet wat @PJH hiermee probeerde te bewijzen. Zo een kleine batterij gaat trouwens toch altijd traag laden? Wat is het nut daarvan, behalve aan een destination charger, of thuis aan een wallbox.

Hij probeert de nadelen van een EV te combineren met de nadelen van een ICE?

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Asserti zei:

Wat is de parkeerkost voor iemand die op die parking parkeert en niet aan een laadpaal staat?

Nul, want dat was de oprit van een vakantiehuisje (en dat tarief was hetzelfde als de parking van de skilift idd, daar gaat je vergelijk wel op)

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik snap ook niet wat @PJH hiermee probeerde te bewijzen. Zo een kleine batterij gaat trouwens toch altijd traag laden? Wat is het nut daarvan, behalve aan een destination charger, of thuis aan een wallbox.

Hij probeert de nadelen van een EV te combineren met de nadelen van een ICE?

Ik probeer niks te bewijzen, ik vind het gewoon vreemd dat EV rijden zo duur is. Sure, de mijne is een hybrid, maar had ik een EV gehad dan moest ik daar ook laden en zou het dus stukken van mensen gekost hebben. Of mis ik iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, PJH zei:

Ik probeer niks te bewijzen, ik vind het gewoon vreemd dat EV rijden zo duur is. Sure, de mijne is een hybrid, maar had ik een EV gehad dan moest ik daar ook laden en zou het dus stukken van mensen gekost hebben. Of mis ik iets?

Je mist bv. al dat een PHEV geen zuinige BEV is. Integendeel zelfs. Dus je elektrisch verbruik kan al niet als norm dienen voor het verbruik van een BEV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beweer toch ook nergens dat ik zuinig probeer te zijn of dat ik let op de euro's. Dat spel heeft nu 7000km, waarvan misschien 5% zijwaarts :')

Maar wat heeft zuinigheid er mee te maken.... Als je een tesla van 100kwh aan die lader hangt of een 320e met 12kwh, de stroom blijft toch extreem duur? 

En inderdaad, ik probeer zoveel mogelijk te laden omdat de werkgever dat vraagt. Doe ik dat niet, dan moet ik sowieso naar een EV wat een serieus nadeel is voor mijn gebruiksprofiel (vaak lange afstanden met sportieve rijstijl).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid