Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

wel knap dat gij een europese laadkaart krijgt. Vroeger bij de tankkaarten was het altijd maar nationaal.

Meeste landkaarten zijn Europees. Sommige werkgevers belasten wel de buitenlandse laadbeurten door

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, BMWMB zei:

Waarom dan niet beter gewoon een diesel of benzine? En ja, ik weet het, het fiscale is de doorslaggevende factor, want voor de rest zie ik geen voordelen, temeer het ook een aandrijflijn is die gaat verdwijnen.


Dat beslis ik niet hé.  Nu is het enkel nog elektrisch,  toen ik mocht bestellen was het of hybride of elektrisch.   Ik heb getwijfeld tussen een i4 e35, maar die kwam met de kleinste batterij, en die heeft 480 km officiële autonomie,  in praktijk hopelijk 400, dus.   In de afgelopen twee maanden ging ik minstens twee keer onderweg moeten geladen hebben. Niets onoverkomelijk, denk ik. 
 

Met mijn laatste diesels haalde ik makkelijk meer dan 1000 en zelfs meer dan 1500 kilometer (Skoda), tussen twee tankstops.  1 keer tanken per week of tien dagen, nu sta ik er twee keer.  Moest ik full-electric gegaan zijn, had ik er twee keer gestaan op twee maanden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wel.

maar ik ben toch content met mijn 3, hoor.

Een break is toch ook nog net iets praktischer dan een liftback.  En ik zie de 3 eigenlijk ook liever dan een i4.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BMWMB zei:

Waarom dan niet beter gewoon een diesel of benzine? En ja, ik weet het, het fiscale is de doorslaggevende factor, want voor de rest zie ik geen voordelen, temeer het ook een aandrijflijn is die gaat verdwijnen.

Wat een bekrompen zienswijze. Momenteel- worden hybrides met een autonomie van 100 elektrische kilometers geproduceerd. Grote voordeel is dat je niet volledig afhankelijk bent van elektriciteit die tot op heden nog steeds veel praktische problemen heeft. Voor het milieu is elektriciteit beter, en met mijn hybride rij ik persoonlijk meer dan 50% elektrisch. Dat ze verdwijnen geloof ik niet. In België misschien, maar dat is niet representatief.

ik ben verdikke naar Parijs gereden met een EV en geraak daar niet in één ononderbroken rit. Drie tankbeurten, heen en terug, waar ik met mijn hybrideke niet hoefde te tanken…..(en ook niet constant van de gas moet gaan wegens enorme invloed op het verbruik - leuk rijden is dat niet, zo op het rechtse vak tussen de andere EV’s en vrachtwagens) en reken de koffiepauzes voor 5 personen maar bij de kost van EV rijden, want dat is niet nodig bij ICE en PHEV. Hier zijn de volgende verre verplaatsingen definitief met een non full EV. ik heb het kansen gegeven, maar bevalt mij en mijn gezin niet.

Als je de nadelen van EV niet ziet, dan denk ik dat de oogarts een uitkomst kan bieden.

Ook nog zo iets. Opgeladen heb je een rijbereik in de winter van 340 km volgens de boordcomputer. Je bent ervan overtuigd dat je ruim in Parijs geraakt (275 km voor ons), maar goed mis, je geeft je bestemming in bij vertrek en je krijgt een range van 280 km……(want snelweg vreet elektriciteit…)

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het geschift hoe die discussie heden ten dage overal weer wordt naar boven gebracht. 

Facebook groepen, de krant, het werk, hier: overal heb je dezelfde discussie keer op keer. 😅

Als we allemaal even rationeel na dachten dan reden we allemaal met een witte Tesla model y RWD, gok ik. Want het is de beste EV op de markt en nog eens de goedkoopste ook! Helaas is de realiteit iets genuanceerder.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, tuscani zei:

HELA!!

:D

Je moet er weinig achter zoeken.

Mijn vrouw wilde de goedkoopste EV, die aan haar eisen voldeed. Dat was voor mij een witte Y.

Gisteren heeft een soon-to-be ex collega zijn poot onder een witte T gezet. Zijn verdict samengevat "Ik kom van een 530e, daar zit 50 jaar geschiedenis achter, en ja die ev's ... tis allemaal een beetje hetzelfde A nr B ding en het opleggen niet waard. Dus ge had gelijk: de goedkoopste Y dan maar, en das een witte "

Het is gewoon de meest rationele en beste ( versta me niet verkeerd ) die je kunt maken.

Maar het is gek hoe gepolariseerd alles geworden is. De "nieuwe" discussies die ik hier lees en ervaar in het dagelijks leven 🙂  best gek eigenlijk. Overal heb je mensen die je willen overtuigen dat je de foute aankoop gemaakt heb 🤣 of in het verkeerde kamp zit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Rabbit zei:

Ik vind het geschift hoe die discussie heden ten dage overal weer wordt naar boven gebracht. 

Facebook groepen, de krant, het werk, hier: overal heb je dezelfde discussie keer op keer. 😅

Als we allemaal even rationeel na dachten dan reden we allemaal met een witte Tesla model y RWD, gok ik. Want het is de beste EV op de markt en nog eens de goedkoopste ook! Helaas is de realiteit iets genuanceerder.

 

De goedkoopste is wel de Dacia Spring hé! 😅

Hoe durft gij trouwens in een Amerikaan rijden, not done! Bijna even erg als een Chinees.. Je zou de Europese economie moeten steunen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, mrbbs zei:

De goedkoopste is wel de Dacia Spring hé! 😅

Hoe durft gij trouwens in een Amerikaan rijden, not done! Bijna even erg als een Chinees.. Je zou de Europese economie moeten steunen!

Is deze post verstuurd vanuit je Europese Honda? :D 

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, mrbbs zei:

De goedkoopste is wel de Dacia Spring hé! 😅

Hoe durft gij trouwens in een Amerikaan rijden, not done! Bijna even erg als een Chinees.. Je zou de Europese economie moeten steunen!

Ge verstaat het 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, saabi zei:

Wat een bekrompen zienswijze. Momenteel- worden hybrides met een autonomie van 100 elektrische kilometers geproduceerd. Grote voordeel is dat je niet volledig afhankelijk bent van elektriciteit die tot op heden nog steeds veel praktische problemen heeft. Voor het milieu is elektriciteit beter, en met mijn hybride rij ik persoonlijk meer dan 50% elektrisch. Dat ze verdwijnen geloof ik niet. In België misschien, maar dat is niet representatief.

ik ben verdikke naar Parijs gereden met een EV en geraak daar niet in één ononderbroken rit. Drie tankbeurten, heen en terug, waar ik met mijn hybrideke niet hoefde te tanken…..(en ook niet constant van de gas moet gaan wegens enorme invloed op het verbruik - leuk rijden is dat niet, zo op het rechtse vak tussen de andere EV’s en vrachtwagens) en reken de koffiepauzes voor 5 personen maar bij de kost van EV rijden, want dat is niet nodig bij ICE en PHEV. Hier zijn de volgende verre verplaatsingen definitief met een non full EV. ik heb het kansen gegeven, maar bevalt mij en mijn gezin niet.

Als je de nadelen van EV niet ziet, dan denk ik dat de oogarts een uitkomst kan bieden.

Ook nog zo iets. Opgeladen heb je een rijbereik in de winter van 340 km volgens de boordcomputer. Je bent ervan overtuigd dat je ruim in Parijs geraakt (275 km voor ons), maar goed mis, je geeft je bestemming in bij vertrek en je krijgt een range van 280 km……(want snelweg vreet elektriciteit…)

 

Ik zie de nadelen van een EV zeker, maar zie de voordelen van een hybride niet voor mensen die veel last gaan hebben van de nadelen van een EV.

1. Thuis laden is zowel voor EV als hybride een voorwaarde voor het gemak, dus kan je dat niet, dan koop je best iets zonder stekker.

2. Doe je dikwijls lange afstanden, dus meerdere dagen per week meer dan 400km, dan heb je ook nadeel aan een hybride, want dan moet je veel op benzine rijden met een serieus hoger verbruik door het gewicht van de elektromotoren en de batterij. En hoe hoger de actieradius is van zo’n hybride, hoe hoger dat gewicht, en dus hoe hoger dat verbruik bij langere afstanden. In dat geval kan je best een diesel of benzine kopen.

Ik zie dus de voordelen van een hybride niet. 
 

Mijn vrouw heeft nu een hybride en zie nu pas goed wat het is. Loodzwaar, traag laden, zeer weinig power elektrisch, na 85km leeg en dan een torenhoog verbruik op benzine. Het is door de fiscale voordelen dat we dit gekocht hebben, want veel liever had ik een diesel of benzine gehad, want een EV is er nog niet.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet dat torenhoge verbruik bij lege batterij ook nuanceren:  op de snelweg, gewoonlijk behoorlijk druk verkeer, aan net-legale snelheden, geeft de boordcomputer tussen de 6 en 7 liter aan.  Dit lijkt me voor een twee liter-benzine motor niet al te dorstig.

En zwaar:  welke Range Rover is er niet zwaar ?  Een gewone benzine-versie speelt ook niet meteen in de Caterhamklasse.

Je schreef ook ergens dat je gratis kon laden.  Mag ik daar ook even kritisch over zijn:  de stroom die je in je auto pompt, die ga je niet meer kunnen gebruiken voor je koelkast of kookplaat.  Het is dus enkel de stroom die je voorheen op overschot had, en die je, bij terugdraaiende teller, op het net stak, zonder vergoeding, die je 'gratis' hebt.  Bij mij gaat dat over ongeveer 1.000 kwh per jaar.   Die gaan opgebruikt zijn tegen einde januari, begin februari.    Het is dan nog maar een hybride, met een relatief kleine batterij, die ik oplaad, laat staan dat het een full-EV is.

De investering in zonnepanelen is er natuurlijk ook geweest.  Bij mij is die nu al geruime tijd terugverdient,  (mede dankzij een overgesubsidieerde regeling bij het plaatsen, met fiscale aftrek, groene lening-voorwaarden (waarbij ik meer interestsubsidie terugtrok dan ik interest betaalde), en stroomcertificaten), maar die PV-panelen komen ook niet gratis op je dak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zijn we het wel eens. Als milieu en fiscaliteit niet spelen is een ICE technisch veruit de beste speler. Maar milieu met fiscaliteit als gevolg spelen hier wel, en voor mij persoonlijk sluit een PHEV het dichtste aan bij een ICE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste deel van de frustratie is dat werkgevers momenteel enkel nog maar full-EV geven. En die liggen niet wakker van het feit dat je thuis kan laden of niet. En vaak krijg je een budget of willen ze bij hun merken blijven. Ze hadden vroeger Golfjes of A3's en nu wisselen ze dan naar ID3 of ID4

het meer-verbruik met een hybride, daar ligt niemand als werknemer wakker van. Als particulier zou ik het niet aanraden alvast als je veel km doet of meerdere keren per jaar op reis gaat met de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, saabi zei:

Eigenlijk zijn we het wel eens. Als milieu en fiscaliteit niet spelen is een ICE technisch veruit de beste speler. Maar milieu met fiscaliteit als gevolg spelen hier wel, en voor mij persoonlijk sluit een PHEV het dichtste aan bij een ICE.

Ik vrees dat ik na - ondertussen - 70k EV kms moet stellen dat voor mij een EV veel dichter aanleunt bij een ICE dan een PHEV. But to each his own!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, saabi zei:

Eigenlijk zijn we het wel eens. Als milieu en fiscaliteit niet spelen is een ICE technisch veruit de beste speler. Maar milieu met fiscaliteit als gevolg spelen hier wel, en voor mij persoonlijk sluit een PHEV het dichtste aan bij een ICE.

Ja, maar we weten dat verbrandingsmotoren gaan verdwijnen, dus kies ik liever voor de aandrijving van de toekomst. Ik besef ook dat niet iedereen het even gemakkelijk heeft met veranderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Je moet dat torenhoge verbruik bij lege batterij ook nuanceren:  op de snelweg, gewoonlijk behoorlijk druk verkeer, aan net-legale snelheden, geeft de boordcomputer tussen de 6 en 7 liter aan.  Dit lijkt me voor een twee liter-benzine motor niet al te dorstig.

En zwaar:  welke Range Rover is er niet zwaar ?  Een gewone benzine-versie speelt ook niet meteen in de Caterhamklasse.

Je schreef ook ergens dat je gratis kon laden.  Mag ik daar ook even kritisch over zijn:  de stroom die je in je auto pompt, die ga je niet meer kunnen gebruiken voor je koelkast of kookplaat.  Het is dus enkel de stroom die je voorheen op overschot had, en die je, bij terugdraaiende teller, op het net stak, zonder vergoeding, die je 'gratis' hebt.  Bij mij gaat dat over ongeveer 1.000 kwh per jaar.   Die gaan opgebruikt zijn tegen einde januari, begin februari.    Het is dan nog maar een hybride, met een relatief kleine batterij, die ik oplaad, laat staan dat het een full-EV is.

De investering in zonnepanelen is er natuurlijk ook geweest.  Bij mij is die nu al geruime tijd terugverdient,  (mede dankzij een overgesubsidieerde regeling bij het plaatsen, met fiscale aftrek, groene lening-voorwaarden (waarbij ik meer interestsubsidie terugtrok dan ik interest betaalde), en stroomcertificaten), maar die PV-panelen komen ook niet gratis op je dak.

 

Bij ons op de firma hebben we 6500m2 zonnepanelen liggen, waarvan we in de zomer meer dan de helft niet gebruiken. 
Op termijn gaan we onze parking overdekken met zonnepanelen, zodat iedere medewerker overdag kan laden let hernieuwbare energie. ‘s Avonds rijden onze mensen naar huis, en gaan ze zelfs hun huis aan hun auto hangen. 
We gaan steeds meer elektriciteit nodig hebben, en de prijs van het net zal alsmaar blijven stijgen, waardoor investeren in zonnepanelen altijd zal blijven renderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, saabi said:

(en ook niet constant van de gas moet gaan wegens enorme invloed op het verbruik - leuk rijden is dat niet, zo op het rechtse vak tussen de andere EV’s en vrachtwagens)

Waar komt die zever toch vandaan? Ik zie nooit andere EV's op het rechtse vak tussen de vrachtwagens rijden, en ondertussen kom je er toch best veel tegen op de snelweg.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Rabbit said:

Als we allemaal even rationeel na dachten dan reden we allemaal met een witte Tesla model y RWD, gok ik. 

Wel met wit interieur uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, BMWMB zei:

Ja, maar we weten dat verbrandingsmotoren gaan verdwijnen, 

Zeker van ?

In Duitsland verloopt de ver-elektrificering niet zo vlot, de fiscale en andere voordelen voor EV's worden overal afgebouwd.    Men is niet overal even rijk als hier in Vlaanderen.   Griekenland, Italië,...  : die vele kleine autootjes, die daar nog verkocht worden, tegen dat die EV's zijn...   Lancia bleef in leven dankzij de verkoop van de Y, alleen op haar thuismarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, saabi said:

Grote voordeel is dat je niet volledig afhankelijk bent van elektriciteit die tot op heden nog steeds veel praktische problemen heeft.

Maar nee jong, gewoon de reviews lezen :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Waar komt die zever toch vandaan? Ik zie nooit andere EV's op het rechtse vak tussen de vrachtwagens rijden, en ondertussen kom je er toch best veel tegen op de snelweg.

Nooit 'meer'. Tesla Model S 60's kwam je 7-8j geleden wel vaak daar tegen, maar goed. 60 kWh was uiteraard ook een drama.

Maar vandaag is dat inderdaad een non-issue. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Waar komt die zever toch vandaan? Ik zie nooit andere EV's op het rechtse vak tussen de vrachtwagens rijden, en ondertussen kom je er toch best veel tegen op de snelweg.

dat is omdat je zelf tussen de camions hangt, dan zie je niet veel 😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Tommie said:

Nooit 'meer'. Tesla Model S 60's kwam je 7-8j geleden wel vaak daar tegen, maar goed. 60 kWh was uiteraard ook een drama.

Maar vandaag is dat inderdaad een non-issue. 

75kWh is echt wel het minimum IMO.

Ik haal met mijn auto in dit seizoen 320km als ik de fiets achterop heb staan, 90% snelweg. Met een 60kWh batterij wordt het dan echt wel weinig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid