Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Zeker van ?

In Duitsland verloopt de ver-elektrificering niet zo vlot, de fiscale en andere voordelen voor EV's worden overal afgebouwd.    Men is niet overal even rijk als hier in Vlaanderen.   Griekenland, Italië,...  : die vele kleine autootjes, die daar nog verkocht worden, tegen dat die EV's zijn...   Lancia bleef in leven dankzij de verkoop van de Y, alleen op haar thuismarkt.

Ja, ik ben er zeker van. Het zal zeker nog jaren duren, en er komt misschien ook nog waterstof, maar fossiele brandstof zal verdwijnen.

 

IMG_8703.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, BMWMB zei:

Bij ons op de firma hebben we 6500m2 zonnepanelen liggen, waarvan we in de zomer meer dan de helft niet gebruiken. 
Op termijn gaan we onze parking overdekken met zonnepanelen, zodat iedere medewerker overdag kan laden let hernieuwbare energie. ‘s Avonds rijden onze mensen naar huis, en gaan ze zelfs hun huis aan hun auto hangen. 

bij jullie wel.

En heel veel bedrijven hebben hun dak vol gelegd, of zijn het van plan.  

Maar, dat gaat als 

1) er elektriciteit over is (bij veel energie-intensieve bedrijven is een dak vol zonnepanelen een druppel op een hete plaat - alles wat koeling of veel drijfkracht nodig heeft bv).

2) de zon schijnt, en lang genoeg (niet van tien tot vier)

3) er meer oppervlak dan personeel is.  Als je met veel volk op een kleine oppervlakte zit (bv. in een kantoorgebouw), dan ga je nooit genoeg zonnepanelen kunnen leggen om de elektriciteitsbehoefte van het gebouw en van alle opladende wagens op de parking, te kunnen coveren.

4) er voldoende parking is voor alle personeel.  Toen ik in de bank werkte, moest ik gewoon ergens op straat gaan parkeren, vaak zelfs een flink stukje wandelen van het kantoor.

5) het technisch ook kan.  Veel industriedaken zijn niet geschikt om de extra last van de panelen te dragen.  Of ze bevatten brandbare isolatie, en dan is het ook niet aangeraden om er PV-panelen op te leggen.  Of het net kan het niet aan, en dan moet er ook een aanpassing daaraan gebeuren, met bv.  een nieuwe hoogspanningscabine.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

De gemiddelde Brusselse kantoorwerker heeft hier dus niks aan.

Inderdaad. En als je niet kan laden thuis en op firma, dan is elektrisch rijden moeilijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waar komt die zever toch vandaan? Ik zie nooit andere EV's op het rechtse vak tussen de vrachtwagens rijden, en ondertussen kom je er toch best veel tegen op de snelweg.

Hij extrapoleert zijn range anxiety en schrik om gas te geven op alle EV rijders lijkt het wel. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Waar komt die zever toch vandaan? Ik zie nooit andere EV's op het rechtse vak tussen de vrachtwagens rijden, en ondertussen kom je er toch best veel tegen op de snelweg.

Op de A1 in Frankrijk eergisteren…. En veel Belgische ev’s dan nog, om dan later samen wat te staan laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik heb al 180k km elektrisch gereden, en heb nog nooit trager moeten rijden om de actieradius te verhogen. 

heb zo'n gesprek gehad met een Nederlander in Zwitserland.

"ik rij gewoon goed door, en laad eens meer. Dat komt op dezelfde tijd neer dan traag rijden en een laadbeurt skippen".

Was eentje die regelmatig tot 0% ging. :lolz: "dan kan je zeker nog 40km rijden" 0% was voor hem, het vroegere reservelampje. :D

 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, PJH zei:

Weg sfeer 😞 

Binnen een paar jaar komt er een nostalgische parfumreeks voor mannen. "Burnt Rubber", "High Octane", "Decat" , "Hot Brakes", "Clutch Oopsie", "New Interior"..

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Polygoon zei:

Hij extrapoleert zijn range anxiety en schrik om gas te geven op alle EV rijders lijkt het wel. 

Niets te range anxiety hier… gewoon een range certainty dat we er niet geraken zonder tijdverlies en aan de laadpaal😉
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Binnen een paar jaar komt er een nostalgische parfumreeks voor mannen. "Burnt Rubber", "High Octane", "Decat" , "Hot Brakes", "Clutch Oopsie", "New Interior"..

Clutch Oopsie. :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

75kWh is echt wel het minimum IMO.

Ik haal met mijn auto in dit seizoen 320km als ik de fiets achterop heb staan, 90% snelweg. Met een 60kWh batterij wordt het dan echt wel weinig.

Klopt zoals elders geschreven haal ik met mijn 62 kwh batterij op 80% lading geen 200 km op de snelweg bij kouder weer. Wist ik dat? Ja. Is het aangenaam? Neen. Stoort het mij? Neen. Ik doe maar een haldvol keer per jaar ritten van meer dan 200 km. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Speedhunter said:

Klopt zoals elders geschreven haal ik met mijn 62 kwh batterij op 80% lading geen 200 km op de snelweg bij kouder weer. Wist ik dat? Ja. Is het aangenaam? Neen. Stoort het mij? Neen. Ik doe maar een haldvol keer per jaar ritten van meer dan 200 km. 

Als je zoals ik een fiets achterop vervoert gaat daar dus zonder problemen 20-25% range vanaf.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/12/2023 om 13:38, ir_fuel zei:

Ne WEF wappie dus.

Die quote is compleet uit de context getrokken, maargoed, rel maar lustig verder op X en in de betere Facebook groep waar mensen zitten "die hun eigen research hebben gedaan en wiens ogen zijn open gegaan".

Je vergeet er nog bij te vermelden dat X voorheen Twitter was  :D 

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, ir_fuel zei:

Als je zoals ik een fiets achterop vervoert gaat daar dus zonder problemen 20-25% range vanaf.

zelfde met een dakkoffer. maar dat is bij een brandstofauto ook een meer-verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, PJH zei:

Weg sfeer 😞 

Ik hoop dat we nog lang met onze hobby-auto's mogen blijven rijden, en dat ieder merk nog wel een aantal leuke auto's zal blijven bouwen met ICE, maar de 'gewone' auto's waar we dagelijks mee rijden, zullen op termijn geen ICE meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik hoop dat we nog lang met onze hobby-auto's mogen blijven rijden, en dat ieder merk nog wel een aantal leuke auto's zal blijven bouwen met ICE, maar de 'gewone' auto's waar we dagelijks mee rijden, zullen op termijn geen ICE meer hebben.

Ik hoop het ook en merken zullen nog veel en lang ICE auto's maken. Het is enkel de vraag of ze ook in de EU mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ben wat aan het kijken naar de route van onze vakantiebestemming deze zomer. Lorgues in Frankrijk, ongeveer een 1200km van hier. Vroeger zou ik dat in 1 rit gedaan hebben (je weet wel het alphamannetje in ons allen :D nadien in 2 (om de 2de dag nog een 300km op het gemak te rijden, ipv half dood toe te komen). Nu misschien eerder in 3.

Waarom 3? Teslasite zegt te moeten laden in Reims, dan Dijon, in Lyon en nog eens in Avignon.  Dus ofwel rijden we door tot Dijon en boeken we daar een overnachting (550km) en dan de 2de dag nog 590km. Maar dat is wat lang voor de 2de dag, om wat verkeer voor te blijven en geen filegevaar te hebben, rij ik liever de laatste dag nog max een 300km. Tot Lyon kan ook, dat is een 800km op dag 1, en dan nog 400km tot eindbestemming. Maar Lyon hebben we al een paar keer gedaan.  Dus denk dat het plan eerder zal zijn, tot Dijon de eerste dag (550km) dan tot Avignon (420km) en dan nog tot de eindbestemming (180km)

En ik moet eerlijk toegeven die laatste optie, geeft mijzelf veel meer rust. Geen stress van de km's te moeten afjagen, geen stress wanneer het file is en je weet dat je nog ettelijke km's moet rijden. En bijkomend is, merk ik al 2j op, dat je door die tussenstops andere steden ontdekt, waar je anders zou voorbijknallen. Zo zijn we bv nog nooit in Dijon geweest, en het ziet er niet slecht uit.

Ev-haters zullen het niet begrijpen, maar sinds ik de Y heb, klinkt het misschien cliché maar het is een feit dat mijn vakantie begint van zodra ik de deur hier toetrek, ipv vroeger pas op de eindbestemming. (vond dat grappig, maar het klopt wel) En mijn vakantie duurt ook langer dan, want vroeger zou ik mijn sluiting zo regelen, en nu tel ik dus de extra dagen er gewoon bij. een winwin dus. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid