Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

Hetgeen  ik hier ool al geschreven heb. Aan trage laders heb je niet veel, en hoeven er niet bij te komen. Snelladers zijn in mijn ogen veel praktischer. ( en een snelladende wagen) kort bijladen ipv een uur of 2 aan de stekker te hangen, en zo ook anderen eventueel te blokkeren. ( zoals je nu overal leest)  

In Italië bv ook gehad.  Een dorpje 2 straten groot en er staat een laadpaal. Wat al zeer goed is natuurlijk.  Maar dan sta je daar 3u te laden, in het hol van pluto. Met een snellader 15min en je kan weer verder.  Ik heb hem niet nodig gehad, maar kan  het mij wel voorstellen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, berengun zei:

Ik heb ondertussen het volgende door : iedereen heeft het voornamelijk over range maar wat belangrijker is is de laad snelheid 

de mijne kon het niet , maar zelfs met pakweg 200 km echte range valt te leven op voorwaarde dat je weer weg kan voor een volgende deel na pakweg 10 minuten : gaan pissen, eens op gsm kijken en weg 

Dat is inderdaad heel belangrijk en zeker als je regelmatig eens moet bijladen onderweg... Thuisladen maakt dat niet uit...

Als je kar maar aan 100kw kan laden is dat te traag.

23 minuten geleden, tuscani zei:

Hetgeen  ik hier ool al geschreven heb. Aan trage laders heb je niet veel, en hoeven er niet bij te komen. Snelladers zijn in mijn ogen veel praktischer. ( en een snelladende wagen) kort bijladen ipv een uur of 2 aan de stekker te hangen, en zo ook anderen eventueel te blokkeren. ( zoals je nu overal leest)  

In Italië bv ook gehad.  Een dorpje 2 straten groot en er staat een laadpaal. Wat al zeer goed is natuurlijk.  Maar dan sta je daar 3u te laden, in het hol van pluto. Met een snellader 15min en je kan weer verder.  Ik heb hem niet nodig gehad, maar kan  het mij wel voorstellen 

Gaat niet over de laadpalen hééé. Er zijn veel auto's die maar aan een goeie 100kw kunnen laden ook al staan ze aan een paal van 300kw...

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Naish zei:

Als je kar maar aan 100kw kan laden is dat te traag.

Valt allemaal wel mee, voor die ene keer per jaar dat je daar last van hebt.

20 minuten per stop, gelukkig was de beperkende factor bij onze rit niet de wagen.
Nooit binnen de 20 minuten terug kunnen vertrekken :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Polygoon zei:

Valt allemaal wel mee, voor die ene keer per jaar dat je daar last van hebt.

20 minuten per stop, gelukkig was de beperkende factor bij onze rit niet de wagen.
Nooit binnen de 20 minuten terug kunnen vertrekken :lolz: 

Niet gezien dat ik erbij had gezet dat het belangrijker is als je regelmatig moet snelladen....

Als dat maar 1 keer per jaar is, dan is dat geen zo'n issue inderdaad en moet je daarmee rekening houden. Blijf er wel bij dat die 250kw laden op onze taycan dan wel leuk en handig is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Naish zei:

Dat is inderdaad heel belangrijk en zeker als je regelmatig eens moet bijladen onderweg... Thuisladen maakt dat niet uit...

Als je kar maar aan 100kw kan laden is dat te traag.

Gaat niet over de laadpalen hééé. Er zijn veel auto's die maar aan een goeie 100kw kunnen laden ook al staan ze aan een paal van 300kw...

Daarmee dat ik het ook tussen haakjes erbij schreef. En ik denk ( maar kan verkeerd zijn) dat de tragere laders eerder stadswagentjes zijn? Die hang je beter (indien mogelijk natuurlijk) gewoon thuis aan de stekker. Voor een familiewagen (grotere wagen) zou ik sowieso een snel landende nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is snel laden natuurlijk... 

Ja idd die kleine stadswagentjes gaan soms maar aan 50 of zo snelladen, waar een BMW i4 al aan 180 max zit. Maar dan is 250 nogmaals beduidend sneller en de facelift taycan is nog sneller met zijn max 320...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijke review. Perfect en aangenaam doenbaar als je een plasgrage vrouw én een kind bijhebt dat je moet verversen maw. 😂

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lefty zei:

Eerlijke review. Perfect en aangenaam doenbaar als je een plasgrage vrouw én een kind bijhebt dat je moet verversen maw. 😂

Nee, zelfs zonder zou ik er geen probleem mee hebben. Dan ben je gewoon klaar op het beoogde 15-20 minuten i.p.v. de 40 minuten die we er nu  vaak stonden. Ben ook nog nooit zo chill/uitgerust aangekomen van een reis met al die stops.
Die non-stop Zuid-Frankrijk knallings hoeft niet meer voor mij nu ik dit ervaren heb.

Langs de andere kant is dit, spijtig genoeg, niet mijn realiteit en doe ik maar een 35k km per jaar waarvan dus 4k in het buitenland op korte tijd en de rest op de as Antwerpen - Brussel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid.

Maar goed, dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk. Als het concept voor jou past is dat perfect en dat is wat telt 👌

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijke review, waaruit blijkt dat elektrisch rijden ook perfect kan om op vakantie te gaan, want jullie hebben echt wel een serieus lange trip gedaan.

Ik ben ook iemand die om de 2 - 2,5u even wil stoppen om de benen te strekken, en als de trip meer wordt dan 1000km, dan boeken wij ook altijd een overnachting. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Lefty zei:

Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid.

Maar goed, dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk. Als het concept voor jou past is dat perfect en dat is wat telt 👌

Als je inderdaad aan hogere snelheden wil rijden, +160 km/u, dan ga je uiteindelijk geen tijd winnen, want je gaat meer tijd verliezen met laden. 

Het is ook daarom dat ik steeds zeg dat een EV niet is voor mensen die heel regelmatig lange afstanden moeten doen, en die dat steeds willen doen aan hogere snelheden.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lefty zei:

Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid.

 

Mijne is begrenst (een van de frustraties van deze trip) dus de vraag stelt zich niet.
Als ik het theoretisch bekijk, weegt de tijd die er bij komt qua stops niet op tegen de tijd die je wint door snel te rijden.

Als we Antwerpen - Saint-Tropez met mijn EQA (niet de EV met de beste range) even nemen als "standaard" traject:

100% van de snelheidslimiet: 12h 24m waarvan 10h 29m rijden, 1h 33m laden verdeeld over 4 stops
110% van de snelheidslimiet: 11h 43m waarvan 9h 38m rijden, 1h 49m laden verdeeld over 5 stops
120% van de snelheidslimiet: 11h 9m waarvan 8h 47m rijden, 2h 3m laden verdeeld over 6 stops
etc.

Er werd telkens 3 minuten per stop "overhead" toegevoegd door de routeplanner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, BMWMB zei:

Als je inderdaad aan hogere snelheden wil rijden, +160 km/u, dan ga je uiteindelijk geen tijd winnen, want je gaat meer tijd verliezen met laden. 

 

Niet correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Mijne is begrenst (een van de frustraties van deze trip) dus de vraag stelt zich niet.
Als ik het theoretisch bekijk, weegt de tijd die er bij komt qua stops niet op tegen de tijd die je wint door snel te rijden.

Als we Antwerpen - Saint-Tropez met mijn EQA (niet de EV met de beste range) even nemen als "standaard" traject:

100% van de snelheidslimiet: 12h 24m waarvan 10h 29m rijden, 1h 33m laden verdeeld over 4 stops
110% van de snelheidslimiet: 11h 43m waarvan 9h 38m rijden, 1h 49m laden verdeeld over 5 stops
120% van de snelheidslimiet: 11h 9m waarvan 8h 47m rijden, 2h 3m laden verdeeld over 6 stops
etc.

Er werd telkens 3 minuten per stop "overhead" toegevoegd door de routeplanner.

begrensd 😬

 

Ja, dat zeg ik eigenlijk ook natuurlijk. Gaat 'm er gewoon over dat ik me wat in slaap wieg als ik aan lage snelheden zo'n traject zou doen, gaat me niet om de tijd - ben me er van bewust dat ik wellicht meer tijd verlies door sneller te rijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Lefty zei:

Ja, dat zeg ik eigenlijk ook natuurlijk. Gaat 'm er gewoon over dat ik me wat in slaap wieg als ik aan lage snelheden zo'n traject zou doen, gaat me niet om de tijd - ben me er van bewust dat ik wellicht meer tijd verlies door sneller te rijden.

Dat zeg je niet? Sneller rijden is sneller aankomen ondanks meer laden. Het meer laden wordt ruimschoots goed gemaakt door de gewonnen rijtijd.   

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Polygoon zei:

Niet correct.

Dan denk ik blijkbaar verkeerd. Leg eens uit hoe je wel tijd kan winnen door 160 te rijden ipv 130 over een lange afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, BMWMB zei:

Leg eens uit hoe je wel tijd kan winnen door 160 te rijden ipv 130 over een lange afstand.

100% van de snelheidslimiet: 12h 24m waarvan 10h 29m rijden, 1h 33m laden verdeeld over 4 stops
110% van de snelheidslimiet: 11h 43m waarvan 9h 38m rijden, 1h 49m laden verdeeld over 5 stops
120% van de snelheidslimiet: 11h 9m waarvan 8h 47m rijden, 2h 3m laden verdeeld over 6 stops

Je steekt sneller elektriciteit in je wagen, dan dat je ze eruit haalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is toch dat we met de ID.3 aan 115-120km/u sneller thuis zijn van Ulm, dan aan 160km/u. Is 1,5 laadstop verschil, die tijd maakt ge nie goed op "maar" 600 km.

De trips aan 120km/u lig ik voor 3u in mijn bed, die aan 160km/u was het half 4 voorbij. Is maar iets meer dan een half uurke, maar ben ik toch blij mee als om 6u30 de wekker terug af gaat.

aangepast door Joske
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Lefty zei:

Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid.

Maar goed, dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk. Als het concept voor jou past is dat perfect en dat is wat telt 👌

Nadeel voor Polygoon is natuurlijk de iets kleinere batterij en trager laden.

Maar met onze Taycan is dat perfect. Ik denk bij zomerse temperaturen toch makkelijk richting 300km tussen stops te halen aan 160 a 170. In de winter is dat maar een goeie 225km tussen stops aan die snelheden.

En ik laad zo lang niet normaal ook.

52 minuten geleden, BMWMB zei:

Als je inderdaad aan hogere snelheden wil rijden, +160 km/u, dan ga je uiteindelijk geen tijd winnen, want je gaat meer tijd verliezen met laden. 

Het is ook daarom dat ik steeds zeg dat een EV niet is voor mensen die heel regelmatig lange afstanden moeten doen, en die dat steeds willen doen aan hogere snelheden.

Dit klopt niet hoor. Al uitgerekend en getest. 

17 minuten geleden, Polygoon zei:

Dat zeg je niet? Sneller rijden is sneller aankomen ondanks meer laden. Het meer laden wordt ruimschoots goed gemaakt door de gewonnen rijtijd.   

 

Dit... Ok je verbrtuik stijgt een stukje, maar de tijd die je wint door sneller te rijden is groter dan de extra tijd die je verliest om paar min extra aan je laadpaal te hangen.

Enige waar je op moet letten, maar is minder probleem met vooruitgaande infranstructuur, is dat je door sneller rijden niet op tragere snelladers stoot of veel extra stops moet doen. 

Sneller rijden compenseert zonder issues die paar min extra laden aan full capaciteit want je zal aankomen met 5% ipv 15% dus je gaat daar die 10% extra full power kunnen laden. Maar als er extra stops aan te pas komen win je niet veel meer. 

Probleem is dat de praktijk er ook dikwijls voor zorgt dat je door de infrastructuur niet minder stops kan doen door wat trager te rijden.

7 minuten geleden, BMWMB zei:

Dan denk ik blijkbaar verkeerd. Leg eens uit hoe je wel tijd kan winnen door 160 te rijden ipv 130 over een lange afstand.

Laadsnelheid van batterij  is hoger dan het extra verlies in tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Lefty zei:

Lijkt me sterk maar ik heb er geen ervaring mee dus je zal wel gelijk hebben.

Ik heb het getest en het is effectief zo...

Mits de beschreven beperking... Soms kan je bepaald traject sneller zijn als je het in 1 keer kan doen aan 130 tegenover eens stoppen voor 160 te rijden.

5 minuten geleden, Joske zei:

Hier is toch dat we met de ID.3 aan 115-120km/u sneller thuis zijn van Ulm, dan aan 160km/u. Is 1,5 laadstop verschil, die tijd maakt ge nie goed op "maar" 600 km.

De trips aan 120km/u lig ik voor 3u in mijn bed, die aan 160km/u was het half 4 voorbij. Is maar iets meer dan een half uurke, maar ben ik toch blij mee als om 6u30 de wekker terug af gaat.

Ja, dat ding laadt maar aan 125kw...

En wat is het verschil voor jou in snel rijden... 115 vs ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Naish zei:

Ik heb het getest en het is effectief zo...

Mits de beschreven beperking... Soms kan je bepaald traject sneller zijn als je het in 1 keer kan doen aan 130 tegenover eens stoppen voor 160 te rijden.

Is ook wat ik online lees, tenzij je op het einde een volledige laadstop kan overslagen:

 

 

Scherm­afbeelding 2024-06-27 om 14.52.49.png

Scherm­afbeelding 2024-06-27 om 14.52.37.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Joske zei:

160km/u sneller gaat dat ding nie.

Zolang je sneller kan laden als dat er elektriciteit uit dan ding vloeit win je toch "altijd" tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid