tuscani 10.306 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni Hetgeen ik hier ool al geschreven heb. Aan trage laders heb je niet veel, en hoeven er niet bij te komen. Snelladers zijn in mijn ogen veel praktischer. ( en een snelladende wagen) kort bijladen ipv een uur of 2 aan de stekker te hangen, en zo ook anderen eventueel te blokkeren. ( zoals je nu overal leest) In Italië bv ook gehad. Een dorpje 2 straten groot en er staat een laadpaal. Wat al zeer goed is natuurlijk. Maar dan sta je daar 3u te laden, in het hol van pluto. Met een snellader 15min en je kan weer verder. Ik heb hem niet nodig gehad, maar kan het mij wel voorstellen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 8.334 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 2 uren geleden, berengun zei: Ik heb ondertussen het volgende door : iedereen heeft het voornamelijk over range maar wat belangrijker is is de laad snelheid de mijne kon het niet , maar zelfs met pakweg 200 km echte range valt te leven op voorwaarde dat je weer weg kan voor een volgende deel na pakweg 10 minuten : gaan pissen, eens op gsm kijken en weg Dat is inderdaad heel belangrijk en zeker als je regelmatig eens moet bijladen onderweg... Thuisladen maakt dat niet uit... Als je kar maar aan 100kw kan laden is dat te traag. 23 minuten geleden, tuscani zei: Hetgeen ik hier ool al geschreven heb. Aan trage laders heb je niet veel, en hoeven er niet bij te komen. Snelladers zijn in mijn ogen veel praktischer. ( en een snelladende wagen) kort bijladen ipv een uur of 2 aan de stekker te hangen, en zo ook anderen eventueel te blokkeren. ( zoals je nu overal leest) In Italië bv ook gehad. Een dorpje 2 straten groot en er staat een laadpaal. Wat al zeer goed is natuurlijk. Maar dan sta je daar 3u te laden, in het hol van pluto. Met een snellader 15min en je kan weer verder. Ik heb hem niet nodig gehad, maar kan het mij wel voorstellen Gaat niet over de laadpalen hééé. Er zijn veel auto's die maar aan een goeie 100kw kunnen laden ook al staan ze aan een paal van 300kw... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 27 minuten geleden, Naish zei: Als je kar maar aan 100kw kan laden is dat te traag. Valt allemaal wel mee, voor die ene keer per jaar dat je daar last van hebt. 20 minuten per stop, gelukkig was de beperkende factor bij onze rit niet de wagen. Nooit binnen de 20 minuten terug kunnen vertrekken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 8.334 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 20 minuten geleden, Polygoon zei: Valt allemaal wel mee, voor die ene keer per jaar dat je daar last van hebt. 20 minuten per stop, gelukkig was de beperkende factor bij onze rit niet de wagen. Nooit binnen de 20 minuten terug kunnen vertrekken Niet gezien dat ik erbij had gezet dat het belangrijker is als je regelmatig moet snelladen.... Als dat maar 1 keer per jaar is, dan is dat geen zo'n issue inderdaad en moet je daarmee rekening houden. Blijf er wel bij dat die 250kw laden op onze taycan dan wel leuk en handig is. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.306 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 47 minuten geleden, Naish zei: Dat is inderdaad heel belangrijk en zeker als je regelmatig eens moet bijladen onderweg... Thuisladen maakt dat niet uit... Als je kar maar aan 100kw kan laden is dat te traag. Gaat niet over de laadpalen hééé. Er zijn veel auto's die maar aan een goeie 100kw kunnen laden ook al staan ze aan een paal van 300kw... Daarmee dat ik het ook tussen haakjes erbij schreef. En ik denk ( maar kan verkeerd zijn) dat de tragere laders eerder stadswagentjes zijn? Die hang je beter (indien mogelijk natuurlijk) gewoon thuis aan de stekker. Voor een familiewagen (grotere wagen) zou ik sowieso een snel landende nemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 8.334 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni Wat is snel laden natuurlijk... Ja idd die kleine stadswagentjes gaan soms maar aan 50 of zo snelladen, waar een BMW i4 al aan 180 max zit. Maar dan is 250 nogmaals beduidend sneller en de facelift taycan is nog sneller met zijn max 320... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Populair bericht Delen Geplaatst: 27 juni Er zijn al een paar mensen die erachter gevraagd hebben dus hier een klein verslagje hoe een roadtrip eruit ziet met een EV, de EQA250 in mijn geval. Ik ben iemand die klassiek en makkelijk kiest voor Frankrijk of Italië als bestemmingen omdat je in het eerste geval de taal machtig bent, en in het tweede geval je nog wel begrijpbaar kan maken. Mijn vrouw vond het echter eens tijd voor iets anders dan de zoveelste keer FR en wou daarom eens naar Kroatië. Zo gezegd, zo gedaan. Omdat we een kiddo van 11 maanden meenemen hebben we de reis in verschillende etappes opgedeeld, de route zou er zo gaan uitzien: Antwerpen - Isomeer - Opatija (Istrië) - Plitvice - Zadar - Split - Rieden (doorreishotel) - Antwerpen. Aangezet om 10 uur, na onze burgerplicht vervuld te hebben. Eigenlijk hebben we de ganse reis deze filosofie aangehouden, gebruikmakende van ABRP: aankomen op bestemming met 20-25% zodat je nooit afhankelijk bent van (trage) destination laders en dat werkte perfect. Eerste etappe: Antwerpen - Iseomeer resulteerde in 4 laadstops, LUX > FR > CH > CH. Ondanks, en dat wordt de rode draad in dit verhaal, dat ik telkens maar 15-20 minuten moest stoppen zijn we telkens veel langer gestopt. Blijkt dat een kleine van 11 maanden en een madame met een kleine blaas een veel beperktere factor zijn dan de batterij van de wagen . Meeste stops gingen dan ook als volgt: auto insteken, microgolf en/of kinderstoel zoeken om de kleine eten te geven, ververstafel zoeken om kiddo een nieuwe pamper te geven, klaar zijn om te vertrekken om dan mijn vrouw nog te horen zeggen: "ik zou toch een klein plasje moeten doen nog". Onderweg kom je, doordat je wat vaker stopt, ook eens iets leuks tegen. Dit duo bv: Eens ter plaatse telkens kunnen laden aan een destination charger, zelfs in de kleinere dorpjes staat er vaak wel ergens een paal verloren. Het voordeel hiervan is dat je steeds op een "geprivilegieerde" plaats staat. Vaak dicht bij het centrum, een ingang, etc. of op een parking die volstaat buiten de EV plaatsen. Ik had mijn kabel van 12m, die normaal thuis vast aan de laadpaal blijft hangen, meegenomen in het geval er creatief geparkeerd werd door non-EV's maar eigenlijk geen enkele keer nodig gehad. Zonder problemen overal kunnen laden dus. Volgende etappe: Iseomeer - Opatija in 2 laadstops: ITA > SLO. Weinig noemenswaardig, hetzelfde stramien zette zich voort: aankomen, laden, eten geven, plassen, veel te laat vertrekken. Op deze locatie hebben we best wat uitstapjes gedaan vanuit onze AirBNB bovenop de berg. Zeer merkwaardig om met een vollere batterij beneden aan te komen dan dat je boven bent vertrokken . In het dorpje "beneden" was er een destination charger van 50kW naast een gezellig restaurantje en aan het begin van een wandelpad langs de zee dus telkens we iets gingen eten hem daar aan gehangen. Opnieuw, zonder probleem (spoiler alert: ook dit ga je beu gehoord zijn op het einde van m'n post). Kleine voetnoot: bij het bezoeken van de stad Pula wel even een issue gehad. Opnieuw een volle parking zonder plaats, uitgezonderd aan de laadpaal. Snel bleek al waarom: paal werkte niet. Bon, niet te veel tijd aan verspelen. Terwijl vrouw en kind naar het toilet gingen even de support gebeld (meteen iemand aan de lijn) die de paal gereset heeft en terug aan het werk kreeg. Blijkt dat de laadkaart van mijn werk hier niet werkte en ik deze laadsessie dus met mijn Mercedes kaart moest betalen (privé). Je hoort me niet klagen want hele deze trip kunnen rijden op kosten van het bedrijf maar als het niet vanzelf gaat moet het ook gezegd worden. Next up, Opatija - Plitvice meren: 0 laadstops. Niet moeten laden ondanks het meer dan gezapig tempo dat er op de Kroatische snelwegen word gereden, constant vmax kunnen rijden (wat maar 160 is hier, een van de frustraties van deze rit, ook later in DE). Plitvice is een groot nationaal park met prachtige watervallen. Ik had niet verwacht dat hier destinationladers waren, maar die waren er dus wel. Opnieuw op een geprivilegieerde plaats. De gewone parking was 600 meter verder maar de laadpaal stond naast de ingang. Het was een snikhete dag dus na 12km wandelen was het ook zeer aangenaam om in een voorgekoelde wagen te stappen. Na 1 overnachting opnieuw op weg, ditmaal naar Zadar: 0 laadstops. Door bovenstaande laadstop wederom niet moeten laden onderweg. Ook hier hebben we het een en ander bezocht en in Zadar opnieuw een destination lader gevonden, ook eentje die mijn laadkaart van het werk niet ondersteunde maar die van Mercedes wel (die lijkt overal geaccepteerd te worden). Laatste stop in Kroatië: split. Zadar - Split in 0 laadstops. Opnieuw door hier en daar op een destination lader te vallen (eens aangekomen in een stadje / dorpje even kijken op de app of er ergens eentje staat, met dus vaak die geprivilegieerde plaatsen) de laadstops onderweg tot een minimum kunnen beperken. Split was kort gezegd: veel te warm en onnodig om. Achteraf gezien hadden we liever nog wat tijd in Zadar besteed, maar bon het is nu zo. Op de boordcomputer van de wagen toch 42 graden zien passeren Daardoor hebben we enkel de stad bezocht met destination charger in een ondergrondse parking en verder weinig rondgereden. Om de terugreis wat vlotter te laten verlopen deze keer wel omgereden op locatie om te zorgen dat we de trip terug met een volle batterij konden aanvatten. Dit was echter zonder het elektriciteitsnet van niet alleen Kroatië maar ook Bosnië, Montenegro en Albanië gerekend . Niet alleen de laadpaal zonder elektriciteit maar alles tot de verkeerslichten aan toe: https://www.reuters.com/world/europe/power-blackout-hits-montenegro-bosnia-albania-croatias-adriatic-coast-2024-06-21/ . Dan maar terug naar het hotel gereden en later op de avond opnieuw geprobeerd toen het land terug elektriciteit had. Ik moet toegeven, ik dacht eerst dat Poetin ergens een prise had uitgetrokken En dan zat de vakantie er alweer op: terugrit aanvatten en om de 1800km in 2 te splitsen gekozen voor een overnachting in Duitsland. Onderweg nog een issue gehad met een snellader. Op een locatie staan er 5 laders waarvan er 1 kapot is, het probleem was echter dat deze wel als available werd aangegeven. Er stond dus een rij van 4 wagens, want ja, al die gps'en navigeren naar die beschikbare laadpaal . Toch wat tijd mee verloren (je ziet niet alleen maar rozengeur en maneschijn in deze post). Verder weinig op te merken op de rit: stramien van kiddo eten geven, verversen en vrouw die moest plassen zette zich verder. Split - Rieden in 3 laadstops: HR > HR > AUS. Eens aangekomen in Rieden had het hotel een laadpaal (had ik op voorhand niet naar gekeken) maar die was al bezet door een andere gast. Bij het ontbijt kwamen ze me zeggen dat de paal vrij was gekomen maar het kostte 25 euro voor een laadbeurt, of ik daar nu een minuut of een hele dag ging aanhangen. Vriendelijk bedankt en na het ontbijt weer aangezet. Rieden - Antwerpen in 3 laadstops > DE > DE > DE. Voor deze laatste rit de navi van de wagen eens gebruikt i.p.v. ABRP. Qua gebruiksgemak en herberekenen onderweg o.b.v. batterijstaat valt daar weinig op aan te merken. Wat ik wel merk, en dat heb ik bv met Waze niet (waar ik de laadstops van ABRP instak) is de totaal onrealistische ETA die de navi van MB geeft. Rieden - Antwerpen gaf hij zo bv. aan in 2 laadstops maar dat was dan zonder de Autobahn gerekend.... Onderweg nog een mooi concept gezien van een snellader die blijkbaar op een locatie stond waar het net geen 120kW kon aanbieden. Bleek die laadpaal een interne batterij te hebben die, samen met de 60kW input van het net, toch een 180kW kon outputten. Knap staaltje techniek. Tot slot onderweg nog een Lambo die wat last had van de warmte en ons wat tijd heeft gekost: Om terug op de oprit af te sluiten: Een mooie vakantie gehad met 4317 gebolde km's. Laadstops gehad in FR, LUX, CH, ITA, SLO, HR, AUS en DE en over het algemeen (buiten die ene snellader) geen last gehad van rijen, technische problemen, etc. Je merkt ook dat de infrastructuur grote stappen vooruit zet. Heel veel "aires" hebben laadpalen, juist CH was daar wat achterlopend. Nog even de probleempunten opgesomd: 2 laders die de kaart van mijn bedrijf niet accepteerden en die ik privé heb moeten betalen, 2 laders die niet meewilden (eentje na reset terug werkende en eentje met lokale app) en dan die vorte snellader met rij wegens kapot. Ik had voordien geen internationale tankkaart dus sowieso, financieel, een big win dat ik overal kon laden met de bedrijfskaart. 11 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lefty 18.608 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni Eerlijke review. Perfect en aangenaam doenbaar als je een plasgrage vrouw én een kind bijhebt dat je moet verversen maw. 2 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 5 minuten geleden, Lefty zei: Eerlijke review. Perfect en aangenaam doenbaar als je een plasgrage vrouw én een kind bijhebt dat je moet verversen maw. Nee, zelfs zonder zou ik er geen probleem mee hebben. Dan ben je gewoon klaar op het beoogde 15-20 minuten i.p.v. de 40 minuten die we er nu vaak stonden. Ben ook nog nooit zo chill/uitgerust aangekomen van een reis met al die stops. Die non-stop Zuid-Frankrijk knallings hoeft niet meer voor mij nu ik dit ervaren heb. Langs de andere kant is dit, spijtig genoeg, niet mijn realiteit en doe ik maar een 35k km per jaar waarvan dus 4k in het buitenland op korte tijd en de rest op de as Antwerpen - Brussel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lefty 18.608 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid. Maar goed, dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk. Als het concept voor jou past is dat perfect en dat is wat telt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BMWMB 10.190 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni Eerlijke review, waaruit blijkt dat elektrisch rijden ook perfect kan om op vakantie te gaan, want jullie hebben echt wel een serieus lange trip gedaan. Ik ben ook iemand die om de 2 - 2,5u even wil stoppen om de benen te strekken, en als de trip meer wordt dan 1000km, dan boeken wij ook altijd een overnachting. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BMWMB 10.190 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 4 minuten geleden, Lefty zei: Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid. Maar goed, dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk. Als het concept voor jou past is dat perfect en dat is wat telt Als je inderdaad aan hogere snelheden wil rijden, +160 km/u, dan ga je uiteindelijk geen tijd winnen, want je gaat meer tijd verliezen met laden. Het is ook daarom dat ik steeds zeg dat een EV niet is voor mensen die heel regelmatig lange afstanden moeten doen, en die dat steeds willen doen aan hogere snelheden. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 5 minuten geleden, Lefty zei: Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid. Mijne is begrenst (een van de frustraties van deze trip) dus de vraag stelt zich niet. Als ik het theoretisch bekijk, weegt de tijd die er bij komt qua stops niet op tegen de tijd die je wint door snel te rijden. Als we Antwerpen - Saint-Tropez met mijn EQA (niet de EV met de beste range) even nemen als "standaard" traject: 100% van de snelheidslimiet: 12h 24m waarvan 10h 29m rijden, 1h 33m laden verdeeld over 4 stops 110% van de snelheidslimiet: 11h 43m waarvan 9h 38m rijden, 1h 49m laden verdeeld over 5 stops 120% van de snelheidslimiet: 11h 9m waarvan 8h 47m rijden, 2h 3m laden verdeeld over 6 stops etc. Er werd telkens 3 minuten per stop "overhead" toegevoegd door de routeplanner. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 9 minuten geleden, BMWMB zei: Als je inderdaad aan hogere snelheden wil rijden, +160 km/u, dan ga je uiteindelijk geen tijd winnen, want je gaat meer tijd verliezen met laden. Niet correct. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lefty 18.608 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 1 minuut geleden, Polygoon zei: Mijne is begrenst (een van de frustraties van deze trip) dus de vraag stelt zich niet. Als ik het theoretisch bekijk, weegt de tijd die er bij komt qua stops niet op tegen de tijd die je wint door snel te rijden. Als we Antwerpen - Saint-Tropez met mijn EQA (niet de EV met de beste range) even nemen als "standaard" traject: 100% van de snelheidslimiet: 12h 24m waarvan 10h 29m rijden, 1h 33m laden verdeeld over 4 stops 110% van de snelheidslimiet: 11h 43m waarvan 9h 38m rijden, 1h 49m laden verdeeld over 5 stops 120% van de snelheidslimiet: 11h 9m waarvan 8h 47m rijden, 2h 3m laden verdeeld over 6 stops etc. Er werd telkens 3 minuten per stop "overhead" toegevoegd door de routeplanner. begrensd Ja, dat zeg ik eigenlijk ook natuurlijk. Gaat 'm er gewoon over dat ik me wat in slaap wieg als ik aan lage snelheden zo'n traject zou doen, gaat me niet om de tijd - ben me er van bewust dat ik wellicht meer tijd verlies door sneller te rijden. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 17 minuten geleden, Lefty zei: Ja, dat zeg ik eigenlijk ook natuurlijk. Gaat 'm er gewoon over dat ik me wat in slaap wieg als ik aan lage snelheden zo'n traject zou doen, gaat me niet om de tijd - ben me er van bewust dat ik wellicht meer tijd verlies door sneller te rijden. Dat zeg je niet? Sneller rijden is sneller aankomen ondanks meer laden. Het meer laden wordt ruimschoots goed gemaakt door de gewonnen rijtijd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BMWMB 10.190 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 35 minuten geleden, Polygoon zei: Niet correct. Dan denk ik blijkbaar verkeerd. Leg eens uit hoe je wel tijd kan winnen door 160 te rijden ipv 130 over een lange afstand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 1 minuut geleden, BMWMB zei: Leg eens uit hoe je wel tijd kan winnen door 160 te rijden ipv 130 over een lange afstand. 100% van de snelheidslimiet: 12h 24m waarvan 10h 29m rijden, 1h 33m laden verdeeld over 4 stops 110% van de snelheidslimiet: 11h 43m waarvan 9h 38m rijden, 1h 49m laden verdeeld over 5 stops 120% van de snelheidslimiet: 11h 9m waarvan 8h 47m rijden, 2h 3m laden verdeeld over 6 stops Je steekt sneller elektriciteit in je wagen, dan dat je ze eruit haalt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lefty 18.608 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni Lijkt me sterk maar ik heb er geen ervaring mee dus je zal wel gelijk hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joske 738 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni (aangepast) Hier is toch dat we met de ID.3 aan 115-120km/u sneller thuis zijn van Ulm, dan aan 160km/u. Is 1,5 laadstop verschil, die tijd maakt ge nie goed op "maar" 600 km. De trips aan 120km/u lig ik voor 3u in mijn bed, die aan 160km/u was het half 4 voorbij. Is maar iets meer dan een half uurke, maar ben ik toch blij mee als om 6u30 de wekker terug af gaat. 27 juni aangepast door Joske Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 8.334 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 56 minuten geleden, Lefty zei: Dat 'knallen' is sowieso voorbij, maar aan 170 met een EV ga je toch wat meer stops maken gok ik? En dan heb ik het over Frankijk en niet Duitsland oid. Maar goed, dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk. Als het concept voor jou past is dat perfect en dat is wat telt Nadeel voor Polygoon is natuurlijk de iets kleinere batterij en trager laden. Maar met onze Taycan is dat perfect. Ik denk bij zomerse temperaturen toch makkelijk richting 300km tussen stops te halen aan 160 a 170. In de winter is dat maar een goeie 225km tussen stops aan die snelheden. En ik laad zo lang niet normaal ook. 52 minuten geleden, BMWMB zei: Als je inderdaad aan hogere snelheden wil rijden, +160 km/u, dan ga je uiteindelijk geen tijd winnen, want je gaat meer tijd verliezen met laden. Het is ook daarom dat ik steeds zeg dat een EV niet is voor mensen die heel regelmatig lange afstanden moeten doen, en die dat steeds willen doen aan hogere snelheden. Dit klopt niet hoor. Al uitgerekend en getest. 17 minuten geleden, Polygoon zei: Dat zeg je niet? Sneller rijden is sneller aankomen ondanks meer laden. Het meer laden wordt ruimschoots goed gemaakt door de gewonnen rijtijd. Dit... Ok je verbrtuik stijgt een stukje, maar de tijd die je wint door sneller te rijden is groter dan de extra tijd die je verliest om paar min extra aan je laadpaal te hangen. Enige waar je op moet letten, maar is minder probleem met vooruitgaande infranstructuur, is dat je door sneller rijden niet op tragere snelladers stoot of veel extra stops moet doen. Sneller rijden compenseert zonder issues die paar min extra laden aan full capaciteit want je zal aankomen met 5% ipv 15% dus je gaat daar die 10% extra full power kunnen laden. Maar als er extra stops aan te pas komen win je niet veel meer. Probleem is dat de praktijk er ook dikwijls voor zorgt dat je door de infrastructuur niet minder stops kan doen door wat trager te rijden. 7 minuten geleden, BMWMB zei: Dan denk ik blijkbaar verkeerd. Leg eens uit hoe je wel tijd kan winnen door 160 te rijden ipv 130 over een lange afstand. Laadsnelheid van batterij is hoger dan het extra verlies in tijd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Naish 8.334 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 6 minuten geleden, Lefty zei: Lijkt me sterk maar ik heb er geen ervaring mee dus je zal wel gelijk hebben. Ik heb het getest en het is effectief zo... Mits de beschreven beperking... Soms kan je bepaald traject sneller zijn als je het in 1 keer kan doen aan 130 tegenover eens stoppen voor 160 te rijden. 5 minuten geleden, Joske zei: Hier is toch dat we met de ID.3 aan 115-120km/u sneller thuis zijn van Ulm, dan aan 160km/u. Is 1,5 laadstop verschil, die tijd maakt ge nie goed op "maar" 600 km. De trips aan 120km/u lig ik voor 3u in mijn bed, die aan 160km/u was het half 4 voorbij. Is maar iets meer dan een half uurke, maar ben ik toch blij mee als om 6u30 de wekker terug af gaat. Ja, dat ding laadt maar aan 125kw... En wat is het verschil voor jou in snel rijden... 115 vs ??? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joske 738 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 160km/u sneller gaat dat ding nie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 2 minuten geleden, Naish zei: Ik heb het getest en het is effectief zo... Mits de beschreven beperking... Soms kan je bepaald traject sneller zijn als je het in 1 keer kan doen aan 130 tegenover eens stoppen voor 160 te rijden. Is ook wat ik online lees, tenzij je op het einde een volledige laadstop kan overslagen: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Polygoon 12.924 Geplaatst: 27 juni Delen Geplaatst: 27 juni 2 minuten geleden, Joske zei: 160km/u sneller gaat dat ding nie. Zolang je sneller kan laden als dat er elektriciteit uit dan ding vloeit win je toch "altijd" tijd? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.