Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

20 minuten geleden, Polygoon zei:

100% van de snelheidslimiet: 12h 24m waarvan 10h 29m rijden, 1h 33m laden verdeeld over 4 stops
110% van de snelheidslimiet: 11h 43m waarvan 9h 38m rijden, 1h 49m laden verdeeld over 5 stops
120% van de snelheidslimiet: 11h 9m waarvan 8h 47m rijden, 2h 3m laden verdeeld over 6 stops

Je steekt sneller elektriciteit in je wagen, dan dat je ze eruit haalt?

Effe snel rekenen... Ik rijd regelmatig naar mijn schoonzus in Frankrijk, en als ik bij open weg 160 op de cruisecontrol rijd, dan haal ik gemiddeld met moeite 120km/u.

Stel dat bij 160 km/u de gemiddelde snelheid 120km/u is dan zal deze bij 130km/u eerder 100km/u zijn. 

Verbruik van mijn Audi aan 130 km/u = 22kW. Verbruik aan 160km/u is 28kWh.

1000km = 220kW bij 130 km/u = 1u 6min laden (gerekend aan laadsnelheid 200kW), en 280kWh bij 160km/u is 1u 24min laden.

1000km / 160 (120 gemiddeld))= 8u 20 min rijden + 1u 24min laden = 9u 44min onderweg

1000km/ 100 (100 gemiddeld) = 10u rijden + 1u 6min laden = 11u 6min onderweg.

Je hebt gelijk! Hoewel je wel 1x meer moet stoppen om te laden aan 160 km/u, is het toch een flink stuk sneller. 

Waarom lig ik dan altijd zo te taffelen aan 130 km/u??? Gaas n*ndedju!!! 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ook beetje te zien hoe snel dat ding naar die 160 gaat, heb ik geen ervaring mee. Maar onze taycan rijdt vlotjes 170 of wat meer op stukken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier nu 3 EQB's besteld voor onze bedienden, en die gaan idd maar 160 max. Voor onze Taycan en etron GT is dan andere koek uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snelle rekening voor een traject:

stuk van 250km  -> aan 150 gemiddeld vs 110 gemiddeld (dus je rijdt altijd 40 kmh sneller) win je per traject 35 min in rijtijd...

Stel dat je aan de hoge snelheid 30 kwh verbruiikt vs 20 kwh aan de tragere (ik denk dat verschil kleiner is in realiteit) dan kost de extra 25 kw verbruik op 15 min extra laden aan 200 kw (wat voor mij weer onderschat is).

Dus per traject win je 20 min aan rijtijd. 

Ok op langere trajecten ga je idd een keer extra moeten stoppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, BMWMB zei:

Effe snel rekenen... Ik rijd regelmatig naar mijn schoonzus in Frankrijk, en als ik bij open weg 160 op de cruisecontrol rijd, dan haal ik gemiddeld met moeite 120km/u.

Stel dat bij 160 km/u de gemiddelde snelheid 120km/u is dan zal deze bij 130km/u eerder 100km/u zijn. 

Verbruik van mijn Audi aan 130 km/u = 22kW. Verbruik aan 160km/u is 28kWh.

1000km = 220kW bij 130 km/u = 1u 6min laden (gerekend aan laadsnelheid 200kW), en 280kWh bij 160km/u is 1u 24min laden.

1000km / 160 (120 gemiddeld))= 8u 20 min rijden + 1u 24min laden = 9u 44min onderweg

1000km/ 100 (100 gemiddeld) = 10u rijden + 1u 6min laden = 11u 6min onderweg.

Je hebt gelijk! Hoewel je wel 1x meer moet stoppen om te laden aan 160 km/u, is het toch een flink stuk sneller. 

Waarom lig ik dan altijd zo te taffelen aan 130 km/u??? Gaas n*ndedju!!! 😅

Inderdaad :D

Maar je zal op een traject van 1000 km zeker meer dan 1u tijd winnen met sneller te rijden zonder zot te doen (inclusief stoppen voor laden).

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Polygoon werkte de Enel X laadpalen in Italië met je kaart van het werk? Is de enige provider waarover ik twijfel om een abonnement te kopen naast dat van Tesla en m'n Eneco kaart...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Parsifal zei:

@Polygoon werkte de Enel X laadpalen in Italië met je kaart van het werk? Is de enige provider waarover ik twijfel om een abonnement te kopen naast dat van Tesla en m'n Eneco kaart...

Ja.

Normaal kan je dat ook checken in de app van je laadkaart provider.
Staat een mapje in met "alle" laadpunten. Als het erop staat mag je er vanuit gaan dat het werkt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Polygoon zei:

Ja.

Normaal kan je dat ook checken in de app van je laadkaart provider.
Staat een mapje in met "alle" laadpunten. Als het erop staat mag je er vanuit gaan dat het werkt.

Net gekeken... Enel X staat erbij 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Parsifal zei:

Net gekeken... Enel X staat erbij 🙂 

Kan ook met shell dacht ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/6/2024 om 08:50, tuscani zei:

Hetgeen  ik hier ool al geschreven heb. Aan trage laders heb je niet veel, en hoeven er niet bij te komen. Snelladers zijn in mijn ogen veel praktischer. ( en een snelladende wagen) kort bijladen ipv een uur of 2 aan de stekker te hangen, en zo ook anderen eventueel te blokkeren. ( zoals je nu overal leest)  

In Italië bv ook gehad.  Een dorpje 2 straten groot en er staat een laadpaal. Wat al zeer goed is natuurlijk.  Maar dan sta je daar 3u te laden, in het hol van pluto. Met een snellader 15min en je kan weer verder.  Ik heb hem niet nodig gehad, maar kan  het mij wel voorstellen 

Er wonen of verblijven daar natuurlijk ook wel mensen 😉 mijn vrouw is nu al twee keer met haar ev naar Wenduine geweest en er was telkens plaats aan een laadpaal, dus dan ga je niet enkele dagen later op de terugweg snelladen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 begrijp ik. Maar ik zit nu bv voor 4dagen in Oostende en ben thuis met 70% vertrokken, dus rij ik maandag ook gewoon naar huis met de overschot, en steek hem dan weer in de lader.  Ik kan natuurlijk thuis laden, maar zou moest ik die mogelijkheid niet hebben, ook geen traaglader nemen.  Gewoon omdat ik geen zin heb om mijn wagen na 1u of 2u te moeten gaan verplaatsen.  Dan zou ik liever effe 20min gaan snelladen en mij gewoon parkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/6/2024 om 15:08, Naish zei:

Even snelle rekening voor een traject:

stuk van 250km  -> aan 150 gemiddeld vs 110 gemiddeld (dus je rijdt altijd 40 kmh sneller) win je per traject 35 min in rijtijd...

Stel dat je aan de hoge snelheid 30 kwh verbruiikt vs 20 kwh aan de tragere (ik denk dat verschil kleiner is in realiteit) dan kost de extra 25 kw verbruik op 15 min extra laden aan 200 kw (wat voor mij weer onderschat is).

Dus per traject win je 20 min aan rijtijd. 

Ok op langere trajecten ga je idd een keer extra moeten stoppen...

ik merk dat toch ook wel hoor. Met mijn 1 serie naar Polen rijden en soms eens stukken 250+ rijden resulteert in om de 2 uur tanken, ik wil dan niet op de snelweg tanken, vanwege de volle pot te betalen, dus je verliest best wat tijd. Met de Ram rijd ik 150 a 160 op cruise control en hoef ik niet te tanken. Dan rijd ik 4 a 5 uur aan 1 stuk en stop eens om te pissen.

Dus uiteindelijk lijkt het dat je sneller gaat, omdat je gewoon sneller rijdt, maar is dat stoppen moordend voor de gemiddelde snelheid op die dikke 1000 km.

Maar het snel rijden is natuurlijk net wel wat het meest aanspreekt en aanleunt bij de hobby.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

 begrijp ik. Maar ik zit nu bv voor 4dagen in Oostende en ben thuis met 70% vertrokken, dus rij ik maandag ook gewoon naar huis met de overschot, en steek hem dan weer in de lader.  Ik kan natuurlijk thuis laden, maar zou moest ik die mogelijkheid niet hebben, ook geen traaglader nemen.  Gewoon omdat ik geen zin heb om mijn wagen na 1u of 2u te moeten gaan verplaatsen.  Dan zou ik liever effe 20min gaan snelladen en mij gewoon parkeren.

Ja maar bij ons is op en af zee meer dan 300 km 😉

De laadpaal is 50 of 350 meter van het appartement. Mocht het druk zijn is snelladen hier ook de keuze hoor. Maar trage palen in het hol van Pluto kunnen dus wel hun nut hebben 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Buitenhuis heb ik eig nog nooit aan een paal gehangen die trager dan 50 kw kan laden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/6/2024 om 15:09, Naish zei:

Inderdaad :D

Maar je zal op een traject van 1000 km zeker meer dan 1u tijd winnen met sneller te rijden zonder zot te doen (inclusief stoppen voor laden).

Interessant!

De 1200km van m'n schoonouders tot thuis doe ik met een 136pk diesel met kleine tank op 8u en 1 tankstop. Benieuwd hoe snel het zou lukken met een i4 eDrive40

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Asserti zei:

Interessant!

De 1200km van m'n schoonouders tot thuis doe ik met een 136pk diesel met kleine tank op 8u en 1 tankstop. Benieuwd hoe snel het zou lukken met een i4 eDrive40

Dat is toch niet de vergelijking die we hier maken.

Het gaat over 120 rijden vs 170 rijden met dezelfde EV op hetzelfde traject. Dan zal je op de laatste manier sneller zijn ondanks je hoger verbruik en dus meer laden. Binnen bepaalde beperkingen zoals meegegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes I know. Maar voor de vergelijking met de ev te maken nam ik altijd de door de gps voorgestelde rijtijden en daarbovenop de laad stops, wat het verschil zeer groot maakt.

goed om te lezen dat het verschil toch kleiner kan worden. De vraag is, hoeveel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/6/2024 om 17:27, tuscani zei:

 begrijp ik. Maar ik zit nu bv voor 4dagen in Oostende en ben thuis met 70% vertrokken, dus rij ik maandag ook gewoon naar huis met de overschot, en steek hem dan weer in de lader.  Ik kan natuurlijk thuis laden, maar zou moest ik die mogelijkheid niet hebben, ook geen traaglader nemen.  Gewoon omdat ik geen zin heb om mijn wagen na 1u of 2u te moeten gaan verplaatsen.  Dan zou ik liever effe 20min gaan snelladen en mij gewoon parkeren.

Bij ons in de buurt daar 1 paal/ 2 plaatsen, geen vet aanbod. Wel op enkele kilometers verschillende snelladers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest ik thuis niet meer kunnen laden kan ik nog altijd op mijn werk laden. Betalend maar wel praktisch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren in het naar huis komen van Ulm dus de theorie es geprobeerd om wat meer door te rijden. Ging goed tot... de laadpaal die in de nav van VW, en abrp aangegeven werd om te gebruiken (en volgende verschillende apps (zelfs die van de uitbater van die paal) gewoon beschikbaar was) niet werkte. Daar sta je dan op een snelwegparking met nog 3% SoC en een range van 7km.

Uiteindelijk op abrp een paal gevonden in range, maar we moesten wel de service-weg van t tankstation gebruiken om er te geraken... Daar sta je dan in een godverlaten dorpke in de Eifel aan een gewone openbare paal aan 11kW te laden. Half uur later zat er genoeg jus in om tot de volgens supercharger te geraken. Daar opnieuw met 3%SoC aangekomen en weer een dik half uur te zitten koekeloeren (tot 80%SoC) om dan naar huis te kunnen knallen. Thuis aangekomen met 7%SoC.

Mijn vriendin wist van de vorige weken al dat de auto niet weet dat de Eifel over meer verbruikt, dus dat hadden we vooraf ingecalculeerd, als ik gewoon de gps van de VW had gevolgd en daar tot 69%SoC had geladen was ik nog niet thuis geraakt.

Zolang de palen werken, en ge de routeplanners kunt volgen is t goed, ma het werken van die laadpalen is (in duitsland zeker) nog veel te onbetrouwbaar. Daar zijn we na 2 maanden al wel achter gekomen.

En of ik uitgeruster uit de auto gestapt ben in vergelijking met de trip met de RCZ durf ik ook nie hardop beweren. Dat de zetels van de RCZ beter zijn voor dit soort lange ritten, dat weet mijn rug vandaag wel 1000% zeker.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zwaar balen maar een defecte paal is natuurlijk geen argument in de stelling: "ik ben rapper thuis als ik trager rijd".

Ik ben nog steeds team: doorrijden en een keertje meer laden. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Joske zei:

Gisteren in het naar huis komen van Ulm dus de theorie es geprobeerd om wat meer door te rijden. Ging goed tot... de laadpaal die in de nav van VW, en abrp aangegeven werd om te gebruiken (en volgende verschillende apps (zelfs die van de uitbater van die paal) gewoon beschikbaar was) niet werkte. Daar sta je dan op een snelwegparking met nog 3% SoC en een range van 7km.

Uiteindelijk op abrp een paal gevonden in range, maar we moesten wel de service-weg van t tankstation gebruiken om er te geraken... Daar sta je dan in een godverlaten dorpke in de Eifel aan een gewone openbare paal aan 11kW te laden. Half uur later zat er genoeg jus in om tot de volgens supercharger te geraken. Daar opnieuw met 3%SoC aangekomen en weer een dik half uur te zitten koekeloeren (tot 80%SoC) om dan naar huis te kunnen knallen. Thuis aangekomen met 7%SoC.

Mijn vriendin wist van de vorige weken al dat de auto niet weet dat de Eifel over meer verbruikt, dus dat hadden we vooraf ingecalculeerd, als ik gewoon de gps van de VW had gevolgd en daar tot 69%SoC had geladen was ik nog niet thuis geraakt.

Zolang de palen werken, en ge de routeplanners kunt volgen is t goed, ma het werken van die laadpalen is (in duitsland zeker) nog veel te onbetrouwbaar. Daar zijn we na 2 maanden al wel achter gekomen.

En of ik uitgeruster uit de auto gestapt ben in vergelijking met de trip met de RCZ durf ik ook nie hardop beweren. Dat de zetels van de RCZ beter zijn voor dit soort lange ritten, dat weet mijn rug vandaag wel 1000% zeker.

Zoals reeds aangegeven beschik je niet over een EV die de stelling ondersteunt aangezien hij niet snel genoeg kan snelladen...

Lijkt me trouwens ook vreemd dat je op een snelwegparking een 'enkele' paal hebt staan. Dat zou ik als magere keuze van paal durven bestempelen. Ik ga op lange trajecten tegenwoordig ook snellaadplaatsen met 4 palen zelfs vermijden als het ietwat mogelijk is. Meer zelfs, ik ga een 1 van 16 vrij voornemen op een 3 van 4 vrij locatie 😉 

3% soc is ook niet de beste beslissing, maar daar kan ik niets van zeggen want ik doe het ook :lolz: 

1 uur terug, Polygoon zei:

Dat is zwaar balen maar een defecte paal is natuurlijk geen argument in de stelling: "ik ben rapper thuis als ik trager rijd".

Ik ben nog steeds team: doorrijden en een keertje meer laden. 🙂 

Idem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 6/27/2024 at 3:08 PM, Naish said:

Even snelle rekening voor een traject:

stuk van 250km  -> aan 150 gemiddeld vs 110 gemiddeld (dus je rijdt altijd 40 kmh sneller) win je per traject 35 min in rijtijd...

Stel dat je aan de hoge snelheid 30 kwh verbruiikt vs 20 kwh aan de tragere (ik denk dat verschil kleiner is in realiteit) dan kost de extra 25 kw verbruik op 15 min extra laden aan 200 kw (wat voor mij weer onderschat is).

Dus per traject win je 20 min aan rijtijd. 

Ok op langere trajecten ga je idd een keer extra moeten stoppen...

Dan moet die kar wel willen laden natuurlijk als je die net helemaal heet hebt getrapt :ninja:

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Joske zei:

Gisteren in het naar huis komen van Ulm dus de theorie es geprobeerd om wat meer door te rijden. Ging goed tot... de laadpaal die in de nav van VW, en abrp aangegeven werd om te gebruiken (en volgende verschillende apps (zelfs die van de uitbater van die paal) gewoon beschikbaar was) niet werkte. Daar sta je dan op een snelwegparking met nog 3% SoC en een range van 7km.

Uiteindelijk op abrp een paal gevonden in range, maar we moesten wel de service-weg van t tankstation gebruiken om er te geraken... Daar sta je dan in een godverlaten dorpke in de Eifel aan een gewone openbare paal aan 11kW te laden. Half uur later zat er genoeg jus in om tot de volgens supercharger te geraken. Daar opnieuw met 3%SoC aangekomen en weer een dik half uur te zitten koekeloeren (tot 80%SoC) om dan naar huis te kunnen knallen. Thuis aangekomen met 7%SoC.

Mijn vriendin wist van de vorige weken al dat de auto niet weet dat de Eifel over meer verbruikt, dus dat hadden we vooraf ingecalculeerd, als ik gewoon de gps van de VW had gevolgd en daar tot 69%SoC had geladen was ik nog niet thuis geraakt.

Zolang de palen werken, en ge de routeplanners kunt volgen is t goed, ma het werken van die laadpalen is (in duitsland zeker) nog veel te onbetrouwbaar. Daar zijn we na 2 maanden al wel achter gekomen.

En of ik uitgeruster uit de auto gestapt ben in vergelijking met de trip met de RCZ durf ik ook nie hardop beweren. Dat de zetels van de RCZ beter zijn voor dit soort lange ritten, dat weet mijn rug vandaag wel 1000% zeker.

Ben ik dan de enigste die met een plan b en soms zelfs plan c "werkt" voor moest de paal niet werken? Dus ofwel met genoeg percentage toekomen ofwel weten waar naar toe als die niet werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... 

Dat is allemaal doenbaar als je 1 keer ergens naartoe gaat en 1 keer moet laden...

Trajectje naar zuiden is al lastiger want je kan soms ook niet voorspellen waar je raakt. En wat dan als je op locatie 1 naar plan B of C moet gaan, dan moet je heel wat scenario's hebben, natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid