Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

20 uren geleden, Speedhunter zei:

Ben ik dan de enigste die met een plan b en soms zelfs plan c "werkt" voor moest de paal niet werken? Dus ofwel met genoeg percentage toekomen ofwel weten waar naar toe als die niet werkt. 

dat is toch niet echt handig. Als je de batterij tussen de 20 en 80 % wil houden, dan heb je maar iets meer dan een halve batterij om te gebruiken als actieradius. Met een naft op lange ritten ga je ook vaak tot het lampje brand of toch tot je onder de 50 km actieradius bent. En ga je ook hem ook niet tussen kwart leeg en 3 kwart vol houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dat is toch niet echt handig. Als je de batterij tussen de 20 en 80 % wil houden, dan heb je maar iets meer dan een halve batterij om te gebruiken als actieradius. Met een naft op lange ritten ga je ook vaak tot het lampje brand of toch tot je onder de 50 km actieradius bent. En ga je ook hem ook niet tussen kwart leeg en 3 kwart vol houden.

Op zo'n lange rit moet je afstappen van die 20% want anders, zoals je zegt, is dat belachelijk.
Tot 10% laat de navi van MB toe en dat is dan nog genoeg reserver om uw plan B ter plaatse te gaan uitdokteren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Speedhunter zei:

Ben ik dan de enigste die met een plan b en soms zelfs plan c "werkt" voor moest de paal niet werken? Dus ofwel met genoeg percentage toekomen ofwel weten waar naar toe als die niet werkt. 

Zeker. Begin daar eens mee zeg.
Dat is, zoals Naish zegt, goed als je eens 1 keer om de 3 jaar verder dan 300km rijdt maar anders compleet belachelijk.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dat is toch niet echt handig. Als je de batterij tussen de 20 en 80 % wil houden, dan heb je maar iets meer dan een halve batterij om te gebruiken als actieradius. Met een naft op lange ritten ga je ook vaak tot het lampje brand of toch tot je onder de 50 km actieradius bent. En ga je ook hem ook niet tussen kwart leeg en 3 kwart vol houden.

Onderniveau moet je zoals @Polygoon zegt eerder als 10% zien en dat is nu perfect te doen en zeker in FR. Duitsland geen ervaring en Spanje is ook in orde langs de kust rochting zuiden.

Bovengrens 80% is idd iets waar je meestal bij uitkomt, maar bvb bij een stop eten ga ik al snel tot 100% laden want dat is de tijd die je al nodig hebt om snel iets te eten. De andere stops hangen van mij ook wat af van de laadsnelheid, soms ga ik wat langer blijven als hij nog snel aan het laden is...

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Op zo'n lange rit moet je afstappen van die 20% want anders, zoals je zegt, is dat belachelijk.
Tot 10% laat de navi van MB toe en dat is dan nog genoeg reserver om uw plan B ter plaatse te gaan uitdokteren.

Inderdaad en die 10% is dan ook nog eens weer afhankelijk van de geplande stopplaats... Zo ga je voor een stop met 16 palen anders redeneren dan eentje met 4 palen. Plus op je navi zie je ook meestal wel snel hoe geïsoleerd de palen zijn dat je naar navigeert, en in veel gevallen heb je soms meerdere providers op eenzelfde parking.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/7/2024 om 14:32, Naish zei:

Zoals reeds aangegeven beschik je niet over een EV die de stelling ondersteunt aangezien hij niet snel genoeg kan snelladen...

Lijkt me trouwens ook vreemd dat je op een snelwegparking een 'enkele' paal hebt staan. Dat zou ik als magere keuze van paal durven bestempelen. Ik ga op lange trajecten tegenwoordig ook snellaadplaatsen met 4 palen zelfs vermijden als het ietwat mogelijk is. Meer zelfs, ik ga een 1 van 16 vrij voornemen op een 3 van 4 vrij locatie 😉 

3% soc is ook niet de beste beslissing, maar daar kan ik niets van zeggen want ik doe het ook :lolz: 

Idem...

Mja, mijn vriendin doet het tripje nu al 2j wekelijks waarvan de laatste 2 maand noodgedwongen met de EV. (Diesel heeft strijd tegen een hert op de autobahn verloren)
Plaatsen die we stoppen doen we elke week, en altijd is er wel eentje die niet werkt. Eerste stop is op +/-235km van thuis, dan nog eentje iets van 220km verder, dus op zich zou t moeten gaan. Dan is t nog iets van 120km tot waar ze moet zijn, daar kan ze laden 3u laden, en dan zelfde stops ongeveer terug. 

En 3% = 7km bij die ID.3, dus zover was die nog niet afgeweken van zijn minstens 10km op een tussenstop. 

Gepland zijn t normaal allemaal rasthof's met minstens 6 palen. en zoals gezegd, op de app en nav van vw, abrp, shell recharge, als de app van de uitbater stonden 6/6 beschikbaar. Dus veel meer dan daar aankomen en zien dat die palen nie werken kunt ge nie doen eh.

ma ons EV gebruik is absoluut niet representatief voor de rest van de wereld. Hopelijk nog 9 maanden en dan zijn we er vanaf. 🤞🤞🤞🤞🤞🤞🤞🤞🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie zitten idd in een randsituatie die volgens mij wel nog net EV waardig kan zijn op voorwaarde dat het een 'goeie' ev is en daarmee bedoel ik grote batterij voor langere range en snelle laadsnelheid. 

Ik zeg het ook dikwijls als ik de vraag krijg naar EV: thuis laadmogelijkheid en niet dagelijks meer km's moeten doen dan de range of regelmatig langere trajecten waarop je moet onderweg laden.

Wekelijks is voor mij regelmatig en bij de range geef ik ook nog mee dat ze maar met 60% van de opgegeven range mogen rekenen in de winter. 

Het gaat vooral voor mij dat de keuze om niet EV te rijden niet gegrond is als je paar keer per jaar of maandalijks eens een traject te doen hebt met laden onderweg.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren naar Werchter geweest op de weg naar ginder gestopt in Rotselaar op de e314 om te laden en te eten, is net voor de afrit dat ik eraf moest. Het cliché klopt wel als je iets gaat eten (volwaardig) dat dit de ideale tijd is om bij te laden. Nog voor we gedaan hadden was die al terug op 80%. Eerste keer dat ik dit ervaar. Dan nog even gewacht tot hij op 100% stond zodat ik afgelopen nacht in 1 stuk kon terugrijden inclusief files aan de parkings want moest meer dan 200 km doen met tussenstops meegerekend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/6/2024 om 10:50, Polygoon zei:

Blijkt dat de laadkaart van mijn werk hier niet werkte en ik deze laadsessie dus met mijn Mercedes kaart moest betalen (privé).

 

Op 27/6/2024 om 10:50, Polygoon zei:

ook eentje die mijn laadkaart van het werk niet ondersteunde maar die van Mercedes wel (die lijkt overal geaccepteerd te worden).

Kan erger ...

Toch proberen expensen 😛 

Scherm­afbeelding 2024-07-09 om 09.28.10.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrek donderdagmorgen naar Iseo en pak een iX50 mee. 2 stops zijn meer dan voldoende, maar met een zwangere madam aan boord zal 't wat vaker zijn.

Terugkomen doen we met 2 overnachtingen in DE.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, William Blake said:

kan je nu al overal betalen met kredietkaart? 

Ben je wereldvreemd? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ben je wereldvreemd? :D 

sowieso!

de nieuwe laadpalen moeten het aanvaarden, maar bestaande nog niet direct

ik vind niet meteen een handig overzicht, vooral voor in Frankrijk 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, William Blake said:

sowieso!

de nieuwe laadpalen moeten het aanvaarden, maar bestaande nog niet direct

ik vind niet meteen een handig overzicht, vooral voor in Frankrijk 

Dat werkt quasi nergens. Ik zou er iig niet op rekenen.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er laadpassen die alles op 1 factuur zetten? Na een trip waarbij ik 2 passen gebruikt heb ontvang ik 5 facturen. Ze splitsen dat op per land.

De verplichte vermelding van de prijs aan de laadpaal mag er sneller komen, vervelend dat je eerst apps moet opendoen om te weten welke kaart werkt en wat het zal kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, dragonfly said:

Zijn er laadpassen die alles op 1 factuur zetten? Na een trip waarbij ik 2 passen gebruikt heb ontvang ik 5 facturen. Ze splitsen dat op per land.

Per land? Geen idee.

1 minute ago, dragonfly said:

vervelend dat je eerst apps moet opendoen om te weten welke kaart werkt en wat het zal kosten.

Daarom gebruik ik enkel de kaart van BMW. Staat het op de GPS is het ondersteund.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Daarom gebruik ik enkel de kaart van BMW. Staat het op de GPS is het ondersteund.

Ik navigeer met Waze dus nooit aan gedacht om even op de BMW GPS te kijken 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Per land? Geen idee.

ALLE laadbeurten op 1 factuur zou het leukste zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, dragonfly said:

ALLE laadbeurten op 1 factuur zou het leukste zijn

Welja, heb nog niet gezien dat ze dat uitsplitsen per land. Bij BMW is dat toch niet dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, dragonfly said:

Ik navigeer met Waze dus nooit aan gedacht om even op de BMW GPS te kijken 🙈

Als er moet geladen worden altijd met de BMW navi.

Nu goed, waarom zit jij te zoeken achter een laadpaal. Je hebt toch een dikke 6-cilinder? 😛 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Als er moet geladen worden altijd met de BMW navi.

Nu goed, waarom zit jij te zoeken achter een laadpaal. Je hebt toch een dikke 6-cilinder? 😛 

Ik heb er nooit om gezocht maar als ik een paal zag staan waar ik ging parkeren de moeite gedaan om het te onderzoeken 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Welja, heb nog niet gezien dat ze dat uitsplitsen per land. Bij BMW is dat toch niet dacht ik.

Helaas wel... BMW

"Uw factuur voor Italië" en telkens een ander BTW nummer per land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, dragonfly said:

Helaas wel... BMW

"Uw factuur voor Italië" en telkens een ander BTW nummer per land.

Aja effectief. Was me niet opgevallen want dat steekt gewoon in 1 PDF. Ik doe dat meestal zelfs niet open. Zwier dat direct in de folder voor de boekhouding :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/7/2024 om 20:17, dragonfly zei:

Helaas wel... BMW

"Uw factuur voor Italië" en telkens een ander BTW nummer per land.

Bij BMW Charging heb ik momenteel "Factuur" als betaalmethode gekozen op de website, terwijl je ook voor een kredietkaart of PayPal kan kiezen. De vraag is dan of je nog steeds een factuur krijgt bij die andere betaalmethodes? De huidige manier van werken vind ik enerverend: geen SEPA, geen QR code om te betalen op de factuur, geen gestructureerde mededeling waardoor je 3x het factuurnummer in de mededeling moet nakijken. Ik zou het dus willen wisselen naar kredietkaart, maar dan verwacht ik nog steeds een factuur om in te boeken.

Op 9/7/2024 om 20:18, ir_fuel zei:

Aja effectief. Was me niet opgevallen want dat steekt gewoon in 1 PDF. Ik doe dat meestal zelfs niet open. Zwier dat direct in de folder voor de boekhouding :D 

Moet je die PDF dan niet splitsen in meerdere PDF's als die meerdere facturen bevat? Bij mijn boekhouder is dat een regel: 1 factuur = 1 PDF, anders draait de scrapingservice in de soep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Goesting said:

Moet je die PDF dan niet splitsen in meerdere PDF's als die meerdere facturen bevat? Bij mijn boekhouder is dat een regel: 1 factuur = 1 PDF, anders draait de scrapingservice in de soep.

Die heeft me daar nog nooit iets over gezegd iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid