Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

Onderweg ook vrij veel Tesla laadpunten tegen gekomen, die dingen worden goed gebruikt. Ook door andere merken, veel VW en BMW gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/3/2024 at 9:17 AM, Polygoon said:

Klopt maar als je langer dan verwacht stopt voor je broodjes is het wel leuk dat ie doorgaat boven 80% :D 

Ja uiteraard :D 

Ik heb de mijne zo 1 keer laten opladen tot 100. Ik geloof dat van 10 tot 80 even lang heeft geduurd als 80 tot 100.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/8/2024 om 21:21, tuscani zei:

Momenteel in Lyon. Vertrokken van thuis uit met 100% en een eerste stop in Reims na 350km en nog een rest van 20%. Twas net middag dus ondertussen broodjes gemaakt en  vertrokken met 80% ( hij was gestopt met laden) . Dat was een fout natuurlijk. Hij zet hem automatisch steeds op 80%, en geen erg in gehad.  Resultaat was dat ik nog 2keer moest laden, waar ik anders de 725km in 2 stops kon afwerken.  Aankomst Lyon zou nu met 2% geweest zijn en dat wou ik  ook niet gaan zoeken. :D 

morgen nog een rit van 550km, maar het hotel hier heeft tesla sc´ers. Momenteel dus weer op 100% aan laden, en dan kunnen we morgenvroeg gewoon vertrekken. Na een dikke 300km moeten we weer laden, dus zal gewoon weer een middagstop om te eten zijn. En dan dus nog een 200km naar het huisje.

Overal laders in overvloed vrij, maar bij de tankstations waren ze aan het aanschuiven rond de middag. Iedereen wilt natuurlijk tanken en nadien eten op hetzelfde moment.  Dus de artikels van laadstress onderweg hebben wij na 4j nog nooit moeten bevestigen. 

 

Zelfs me 0% kan je nog wat verder rijden. Dat zie je in menig Youtube filmpje. Zoals die van Carwow. Dus als je aan het hotel in Lyon kan laden kan je toch gerust met die 2% of zelfs 0% aankomen.

Ik deed dat met mijn VW diesel ook, hoevaak ik met actieradius 0 nog heb voort gereden. Gewoon je dagteller wat in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Zelfs me 0% kan je nog wat verder rijden. Dat zie je in menig Youtube filmpje. Zoals die van Carwow. Dus als je aan het hotel in Lyon kan laden kan je toch gerust met die 2% of zelfs 0% aankomen.

Ik deed dat met mijn VW diesel ook, hoevaak ik met actieradius 0 nog heb voort gereden. Gewoon je dagteller wat in de gaten houden.

Ik zie mijn % nog teveel zakken onderweg.  😉

Starten met opgegeven eind% van 48%, resulteert een reële eind% van 42%. Met 2% opgegeven eind%,  start ik dan niet. :D

acc op 135, geeft te veel schommelingen. Gisteren bv veel file gehad en mijn eind% gaat omhoog. Maar eens de file weg was en ik weer naar cruisecontrol ging zakte hij gemakkelijk 8%.  

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het hier ook wel een beetje past… Hoe ziet een roadtrip eruit met een Phev met grote batterij.

Het idee was om zoals menig phev rijder gewoon te laden thuis, de batterij platzak te rijden en dan op naft verder te bollen. Maar op onze eerste tussenstophotel in Beaune bleek een lader te staan aan 25ct. Dan maar effe geladen tijdens onze wandeling in het dorp.

De tweede dag 450 km afgehaspeld aan 4.6l/100km. Zodoende dat ik begon te denken van “hm wat als ik t spel eens zou spelen zoals t hoort?”

Onze tweede stop lag in avignon. Ook daar had ik met wat geluk een lader aan 35ct. Daar wat bijgetankt terwijl we aan het eten waren.

Ook tijdens de tussenstops heb ik aan die totalenergies makkelijk kunnen laden. Die AC laders zijn ver altijd vrij, en je staat er meestal in de schaduw en er staat zo een kerel constant op te kijken, dus extra veilig. Dus terwijl de vrouw plaspauzes hielden kon ik zo al gauw weer 30-45min laden. Alle beetjes helpen en ik stond dan tenminste niet temidden het tumult van zo een zwart weekend.

Aangekomen in Sitges, naast Barcelona. Ik was dus eens curieus naar hoe een hybride kan presteren op langere ritten. 400 km te laat de meter gereset, maar het geeft een beeld. Vermoedelijk ging het rond de 6 geland zijn.

Overal 110-120 gereden. Van alles een beetje gehad. vlot verkeer, 3u file, 35graden, 🫣

IMG_0234.thumb.jpeg.056a5e159e7bf1f7f48a97ea77d2a840.jpeg

In begrijp de haat tov een X5 eigenlijk al helemaal niet. Ik vind het een waanzinnig goeie auto voor zo een trips.

 

IMG_0222.jpeg

IMG_0174.jpeg

IMG_0183.jpeg

IMG_0115.jpeg

IMG_0182.jpeg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De infra in Fr is trouwens voor op waar de inwoners mee rijden. Volgens mij zetten die hard in op het toerisme. Je kunt op vee plekken zelfs al met de bankkaart betalen.

Gisteren wel een dweep met een peugeot phev 3008 een ac kabel zien koppelen met een DC lader 😂😂🫣 Er is dus nog veel werk aan de winkel bij de bevolking.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Rabbit zei:

Omdat het hier ook wel een beetje past… Hoe ziet een roadtrip eruit met een Phev met grote batterij.

Het idee was om zoals menig phev rijder gewoon te laden thuis, de batterij platzak te rijden en dan op naft verder te bollen. Maar op onze eerste tussenstophotel in Beaune bleek een lader te staan aan 25ct. Dan maar effe geladen tijdens onze wandeling in het dorp.

De tweede dag 450 km afgehaspeld aan 4.6l/100km. Zodoende dat ik begon te denken van “hm wat als ik t spel eens zou spelen zoals t hoort?”

Onze tweede stop lag in avignon. Ook daar had ik met wat geluk een lader aan 35ct. Daar wat bijgetankt terwijl we aan het eten waren.

Ook tijdens de tussenstops heb ik aan die totalenergies makkelijk kunnen laden. Die AC laders zijn ver altijd vrij, en je staat er meestal in de schaduw en er staat zo een kerel constant op te kijken, dus extra veilig. Dus terwijl de vrouw plaspauzes hielden kon ik zo al gauw weer 30-45min laden. Alle beetjes helpen en ik stond dan tenminste niet temidden het tumult van zo een zwart weekend.

Aangekomen in Sitges, naast Barcelona. Ik was dus eens curieus naar hoe een hybride kan presteren op langere ritten. 400 km te laat de meter gereset, maar het geeft een beeld. Vermoedelijk ging het rond de 6 geland zijn.

Overal 110-120 gereden. Van alles een beetje gehad. vlot verkeer, 3u file, 35graden, 🫣

IMG_0234.thumb.jpeg.056a5e159e7bf1f7f48a97ea77d2a840.jpeg

In begrijp de haat tov een X5 eigenlijk al helemaal niet. Ik vind het een waanzinnig goeie auto voor zo een trips.

 

IMG_0222.jpeg

IMG_0174.jpeg

IMG_0183.jpeg

IMG_0115.jpeg

IMG_0182.jpeg

knappe ketel en leuk verslag. Alleen geen fan van op aanhangwagen plekken parkeren. Daar vloek ik regelmatig op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Riskitalltowin zei:

Wat me vooral opviel in FR: belachelijk veel gele Peugeot 208...

De kleur die ge kreeg als ge nie wou betalen voor een kleur.

Is bij de facelift vervangen door wat 'groeniger' geel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Riskitalltowin zei:

Wat me vooral opviel in FR: belachelijk veel gele Peugeot 208...

Veel geeloranje elektrische mustang´s ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Rabbit zei:

Omdat het hier ook wel een beetje past… Hoe ziet een roadtrip eruit met een Phev met grote batterij.

Het idee was om zoals menig phev rijder gewoon te laden thuis, de batterij platzak te rijden en dan op naft verder te bollen. Maar op onze eerste tussenstophotel in Beaune bleek een lader te staan aan 25ct. Dan maar effe geladen tijdens onze wandeling in het dorp.

De tweede dag 450 km afgehaspeld aan 4.6l/100km. Zodoende dat ik begon te denken van “hm wat als ik t spel eens zou spelen zoals t hoort?”

Onze tweede stop lag in avignon. Ook daar had ik met wat geluk een lader aan 35ct. Daar wat bijgetankt terwijl we aan het eten waren.

Ook tijdens de tussenstops heb ik aan die totalenergies makkelijk kunnen laden. Die AC laders zijn ver altijd vrij, en je staat er meestal in de schaduw en er staat zo een kerel constant op te kijken, dus extra veilig. Dus terwijl de vrouw plaspauzes hielden kon ik zo al gauw weer 30-45min laden. Alle beetjes helpen en ik stond dan tenminste niet temidden het tumult van zo een zwart weekend.

Aangekomen in Sitges, naast Barcelona. Ik was dus eens curieus naar hoe een hybride kan presteren op langere ritten. 400 km te laat de meter gereset, maar het geeft een beeld. Vermoedelijk ging het rond de 6 geland zijn.

Overal 110-120 gereden. Van alles een beetje gehad. vlot verkeer, 3u file, 35graden, 🫣

IMG_0234.thumb.jpeg.056a5e159e7bf1f7f48a97ea77d2a840.jpeg

In begrijp de haat tov een X5 eigenlijk al helemaal niet. Ik vind het een waanzinnig goeie auto voor zo een trips.

 

IMG_0222.jpeg

IMG_0174.jpeg

IMG_0183.jpeg

IMG_0115.jpeg

IMG_0182.jpeg

Wij hebben het tegenovergestelde gedaan.

De batterij hebben we gebruikt voor de airco te laten draaien tijdens de pauzes. Voor de rest gewoon op benzine gereden en dit was het resultaat:

 

 

IMG_2790.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, jan.van.gent zei:

knappe ketel en leuk verslag. Alleen geen fan van op aanhangwagen plekken parkeren. Daar vloek ik regelmatig op.

Excusi, ik had t echt niet door, anders had ik die foto hier niet gezet. Temeer er al een Dacia voor me stond. 🫣

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, kefkie zei:

Wij hebben het tegenovergestelde gedaan.

De batterij hebben we gebruikt voor de airco te laten draaien tijdens de pauzes. Voor de rest gewoon op benzine gereden en dit was het resultaat:

 

 

IMG_2790.jpeg

Ha, zo hebben wij het ook gedaan. ‘t Was nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heen en terug naar Serfaus met de Model 3 met gebruik van Tesla Superchargers.
Auto zelf laten bepalen hoe, waar en hoelang ik moest laden en geen enkele keer moeten wachten voor een laadplaats.
Ik vond het uiteindelijk wel comfortabel reizen daar we met een kind van 3 jaar toch om de x aantal uren moesten stoppen.
Het TESLA laadnetwerk is ook pak goedkoper dan de anderen aanbieders daar ik constant geladen hebben aan gemiddeld 0,4 EUR per kw. 
1803km met een gemiddeld vebruik van 14,5 Wh/km.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Thebiemerke zei:

Hier heen en terug naar Serfaus met de Model 3 met gebruik van Tesla Superchargers.
Auto zelf laten bepalen hoe, waar en hoelang ik moest laden en geen enkele keer moeten wachten voor een laadplaats.
Ik vond het uiteindelijk wel comfortabel reizen daar we met een kind van 3 jaar toch om de x aantal uren moesten stoppen.
Het TESLA laadnetwerk is ook pak goedkoper dan de anderen aanbieders daar ik constant geladen hebben aan gemiddeld 0,4 EUR per kw. 
1803km met een gemiddeld vebruik van 14,5 Wh/km.

14.5 kWh/100 km of 145 Wh/km vermoed ik dan :D?

Mooi verbruik! Dat is ongeveer een €105 aan brandstof kost. Dat is zeer goedkoop gereden. Een diesel die 6 liter/100 km verbruikt zit bijna aan het dubbele aan brandstof kost (of ik heb me ergens gemist bij de schatting)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, jan.van.gent zei:

14.5 kWh/100 km of 145 Wh/km vermoed ik dan :D?

Mooi verbruik! Dat is ongeveer een €105 aan brandstof kost. Dat is zeer goedkoop gereden. Een diesel die 6 liter/100 km verbruikt zit bijna aan het dubbele aan brandstof kost (of ik heb me ergens gemist bij de schatting)

145 Wh/km idd :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Thebiemerke zei:

145 Wh/km idd :D 

Mooi gemiddelde.  Ik ben net terug van Saint-tropez en had een gemiddelde van 180Wh/km.( Acc steeds op 135 gezet. )

@Liquid Li0n nu ook weer zo een mooi vb. Vertrokken in Beaune ( @Rabbit het kasteel met de race Abarth en vliegtuigen collectie bezocht? ) met volgens de bc een eerste stop in Reims met 14% over. Na een paar km´s zakt dat direct naar 8% en uiteindelijk nog naar 3% in een automatische herberekende  vroegere stop. En dan zegt hij " bij een constante snelheid onder de 110km/u had u 80km verder kunnen rijden "

dwaze computer.  :D

Maar dus mooi overal kunnen laden, zonder problemen.  Ook ter plaatse geen problemen gehad, en zelfs voordeel uit gehaald. ( kennis die mee was, moesten in Port Grimaud een betaalparking op,  en wij mochten op een bewaakte hotelparking laden. En tijdens de buggy tocht stonden we ook net azn de ingang, terwijl hetzelfde koppel ook weer een parking moest gaan zoeken.) 

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, tuscani zei:

Mooi gemiddelde.  Ik ben net terug van Saint-tropez en had een gemiddelde van 180Wh/km.( Acc steeds op 135 gezet. )

@Liquid Li0n nu ook weer zo een mooi vb. Vertrokken in Beaune ( @Rabbit het kasteel met de race Abarth en vliegtuigen collectie bezocht? ) met volgens de bc een eerste stop in Reims met 14% over. Na een paar km´s zakt dat direct naar 8% en uiteindelijk nog naar 3% in een automatische herberekende  vroegere stop. En dan zegt hij " bij een constante snelheid onder de 110km/u had u 80km verder kunnen rijden "

dwaze computer.  :D

Maar dus mooi overal kunnen laden, zonder problemen.  Ook ter plaatse geen problemen gehad, en zelfs voordeel uit gehaald. ( kennis die mee was, moesten in Port Grimaud een betaalparking op,  en wij mochten op een bewaakte hotelparking laden. En tijdens de buggy tocht stonden we ook net azn de ingang, terwijl hetzelfde koppel ook weer een parking moest gaan zoeken.) 

De model 3 is merkelijk zuiniger dan de Y. Wij zijn naar naar Oostenrijk geweest met de model 3 RWD. 141 Wh/km is ons gemiddelde over 2.145 km (grotendeels autostrade). 2 volwassenen en 2 kinderen in de wagen. De koffer en frunk bomvol. Op de vrije autostrade in DE heb ik 150+ gereden waar het verkeer dat toeliet. Voor de rest iets boven de snelheidslimiet.


Naar Ischgl rijden (850 km) heb ik gedaan met 3 stops. De laatste stop had ik toegevoegd om zeker te zijn dat ik met voldoende lading op de bestemming toekwam voor de volgende dagen. Bleek achteraf niet nodig te zijn aangezien je een hele rij laders had in het hotel. En het was er zeker niet vechten voor een lader.

 

Ischgl terug naar huis heb ik gedaan in 2 stops. Ginds met 69% vertrokken.

 

Het was onze eerste keer met de EV op reis en het is bijzonder goed meegevallen. Alleen geladen bij Tesla superchargers en we hebben echt nergens moeten wachten om te kunnen laden. Na drie uur rijden zijn de kinderen toch aan benen strekken en een plasstop toe. Tegen dat dat achter de rug was was er weer voldoende jus in de batterij.


Eigenlijk vond ik het helemaal niet gecompliceerd of ergernis opwekkend. Wel integendeel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 3 is idd zuiniger, zeker ook in rwd.  De Y rwd is dat ook al tegenover onze awd. Maar het sneller weg zijn aan de tolpoortjes is tijdens de vakantiekm´s voor mij altijd iets waar ik naar uitkijk. :D

Ik krijg altijd een smile als ik het bord peage zie staan na zoveel km´s. 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, tuscani zei:

Mooi gemiddelde.  Ik ben net terug van Saint-tropez en had een gemiddelde van 180Wh/km.( Acc steeds op 135 gezet. )

@Liquid Li0n nu ook weer zo een mooi vb. Vertrokken in Beaune ( @Rabbit het kasteel met de race Abarth en vliegtuigen collectie bezocht? ) met volgens de bc een eerste stop in Reims met 14% over. Na een paar km´s zakt dat direct naar 8% en uiteindelijk nog naar 3% in een automatische herberekende  vroegere stop. En dan zegt hij " bij een constante snelheid onder de 110km/u had u 80km verder kunnen rijden "

dwaze computer.  :D

Maar dus mooi overal kunnen laden, zonder problemen.  Ook ter plaatse geen problemen gehad, en zelfs voordeel uit gehaald. ( kennis die mee was, moesten in Port Grimaud een betaalparking op,  en wij mochten op een bewaakte hotelparking laden. En tijdens de buggy tocht stonden we ook net azn de ingang, terwijl hetzelfde koppel ook weer een parking moest gaan zoeken.) 

haha idd. alle geluk moeten de computers voor ons geen truuken uithalen want wij hebben ze door. En aan 110 is enkel bij regen verplicht. Die computer zou ook kunnen zeggen: aan 50 had u nog xx km verder kunnen rijden. Is een belachelijk iets. 135 op teller is pakt 130 op gps dus is normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

haha idd. alle geluk moeten de computers voor ons geen truuken uithalen want wij hebben ze door. En aan 110 is enkel bij regen verplicht. Die computer zou ook kunnen zeggen: aan 50 had u nog xx km verder kunnen rijden. Is een belachelijk iets. 135 op teller is pakt 130 op gps dus is normaal.

Hij zegt 110km/u omdat dat zijn zuinigste momentum is. Al hetgeen je sneller gaat zit je dus onder zijn officiële verbruik.  Maar daar hou ik dus geen rekening mee, en neem gewoon de max toegelaten snelheid + wat marge. Daarmee dat ik dus nooit op zijn start% mag voortgaan, maar pas na een paar km. Nog zo´n grap is dat als je een adres ingeeft hij zegt x-aantal km´s. "Oh dat valt goed mee" dan duw je op start en krijg je opeens een klets erbij. ?? Vraag me dus niet waarom maar die geeft eerst de km´s in vogelvlucht.  😂😏

 

Oja en hij/zij blijft met een Spaans of Italiaanse tongval spreken. :lolz:

ik krijg nog steeds "numero" te horen bij een afrit. En @ir_fuel de mijne spreekt Franse straatnamen met een Spaans/Italiaans accent uit. Daar versta je dus soms de kloten van. :D

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

Hij zegt 110km/u omdat dat zijn zuinigste momentum is. Al hetgeen je sneller gaat zit je dus onder zijn officiële verbruik.  Maar daar hou ik dus geen rekening mee, en neem gewoon de max toegelaten snelheid + wat marge. Daarmee dat ik dus nooit op zijn start% mag voortgaan, maar pas na een paar km. Nog zo´n grap is dat als je een adres ingeeft hij zegt x-aantal km´s. "Oh dat valt goed mee" dan duw je op start en krijg je opeens een klets erbij. ?? Vraag me dus niet waarom maar die geeft eerst de km´s in vogelvlucht.  😂😏

 

Oja en hij/zij blijft met een Spaans of Italiaanse tongval spreken. :lolz:

ik krijg nog steeds "numero" te horen bij een afrit. En @ir_fuel de mijne spreekt Franse straatnamen met een Spaans/Italiaans accent uit. Daar versta je dus soms de kloten van. :D

 

Dat is of was bij Waze ook. In dat overzicht scherm krijg je ook in vogelvlucht precies en dan start je de navigatie en dan is dat veel langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, tuscani zei:

Nog zo´n grap is dat als je een adres ingeeft hij zegt x-aantal km´s. "Oh dat valt goed mee" dan duw je op start en krijg je opeens een klets erbij. ?? Vraag me dus niet waarom maar die geeft eerst de km´s in vogelvlucht.  😂😏

Dat is afgekeken van waze, die doet net hetzelfde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid