Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Dat ook gedacht. Ik moet ook 40 hebben en die zijn zeker in runflat super zeldzaam, ik dacht keuze uit 3, maar de 45 heb je veel keuze in.

Welke banden zijn het Bert? Merk en type dus. Voor een prijzeke neem ik die misschien :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het nog nooit voor gehad

maar ben er wel bang voor

maar 'k denk dat er met een rolkrik niet zo heel veel fout kan gaan?

 

 

ik moet zeggen dat mijn kar ongelofelijk stabiel staat op z'n beemerdraaikrikje... wel altijd met de wagen in versnelling, handrem op en nooit 2 wielen tegelijk van de grond.

Bij een RWD is één achterwiel van de grond al voldoende. Dan nog eens met een handrem die niet 100% pakt... geef er een duw tegen en dat ding ligt beneden.

 

De tiguan van mijn ma is een automaat, stond in P, maar dat heeft dus nét voldoende speling om wat vooruit te bewegen zodat de krik omslaat.

Ik moet er wel bijzeggen: dat krikje stond al een paar jaar lichtjes uit de haak, als die opgekrikt stond (en voor de Tiguan moest die tot op z'n hoogst) stond het center van het krikpunt niet in het midden boven de krik, maar een 4-tal cm naar rechts. Combineer dat met kasseien en een auto die wel een paar cm wil bewegen, en je hebt het vlaggen.

 

 

Nu, ik trek dat aan. Een krik onder belasting slaat normaal niet om, maar bij mij dus wel. Net als dat een opgespannen veer normaal niet uit een veerspanner kan schieten...(check, it did, gelukkig niemand geraakt!), dat een lier van een boottrailer in vrijloop normaal niet meedraait wanneer de boot er af rolt (again, check! Anderhalve ton op snelheid zodat er wat momentum in zat vs. hoofd: paar tanden kwijt, had erger kunnen aflopen) etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ook gedacht. Ik moet ook 40 hebben en die zijn zeker in runflat super zeldzaam, ik dacht keuze uit 3, maar de 45 heb je veel keuze in.

Welke banden zijn het Bert? Merk en type dus. Voor een prijzeke neem ik die misschien :D

 

CONTINENTAL CONTI-SPORTCONTACT 3E SSR

 

Ik kan idd wel een prijsje maken. Ze zijn echt splinternieuw, gewoon van bij de dealer naar huis gereden en dan kwamen er meteen 19ers onder :)

 

Tis voor de rappe want heb al nen PM van iemand ook ;) (wel nog geen prijzen bekeken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand een tip voor een goeie krik? Da's nu al 4 jaar dat ik met mijn bmw-krikske elk jaar de winterzomer en zomerwinter wissel doe, mijn geluk gaat toch es opgeraken :D

Ik ken het gevoel. Sedert dit jaar me ook een krik aangeschaft in den auto5 en werkt verbazend veel sneller op die manier.

Die gaat trouwens ook mee op drift gebeuren volgende week voor de snelle wielenwissel :-)

Mijne liggen er dus ook al op sedert afgelopen dinsdag

Link naar reactie
Delen op andere sites

als die kar in versnelling staat en de handrem is aangetrokken en de andere 3 wielen staan op de grond, dan kan die kar toch zomaar ni weg? of de krik moet moet breken.

 

Toch ook 1x tegengekomen dat hij met zijn buik op de grond lag. Zoals fiddy zei: automaat in P kan nog een cm of 2-3 opschuiven. Bij een V70 de handrem ook. Combo van die twee = boem bij het losdraaien van een moer (= wiel doen draaien).

En probeer er dan maar nog eens een krik onder te krijgen ....

 

Sindsdien steeds een klinker onder elk wiel van de andere as en steeds een houten blok onder de omhooggekrikte as.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ne goeien, ja

ik heb er ene van de aldi

kid you not

was es eentje in aanbieding

19 euro

katsjing

heb hem ook al 6 jaar en is al erg vaak gebruikt geweest

wel altijd ontspannen voor je m wegstopt

maar ik denk duurdere modellekes ook

Ik heb die ook, best tevreden van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ook 1x tegengekomen dat hij met zijn buik op de grond lag. Zoals fiddy zei: automaat in P kan nog een cm of 2-3 opschuiven. Bij een V70 de handrem ook. Combo van die twee = boem bij het losdraaien van een moer (= wiel doen draaien).

En probeer er dan maar nog eens een krik onder te krijgen ....

 

Sindsdien steeds een klinker onder elk wiel van de andere as en steeds een houten blok onder de omhooggekrikte as.

 

Hoe kan je een wiel doen draaien bij het losdraaien van een moer? Stond hij al half op de krik?

 

Voetrem + P is toch ruim voldoende? Nu ja, ik doe het al een paar jaar zo, werkt prima...  sinds vorig jaar met een hydraulische krik (veel stabieler dan zo'n opdraaikrikje van de wagen zelf..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan je een wiel doen draaien bij het losdraaien van een moer? Stond hij al half op de krik?

 

Voetrem + P is toch ruim voldoende? Nu ja, ik doe het al een paar jaar zo, werkt prima...  sinds vorig jaar met een hydraulische krik (veel stabieler dan zo'n opdraaikrikje van de wagen zelf..)

 

Sedertdien draai ik ze eerst een klein beetje los als het wiel nog op de grond staat, inderdaad. En dan omhoog, en dan verder losdraaien.

In elk geval: wiel los in de lucht en moer losdraaien = moment op het wiel en het draait. Probeer maar. Maar als de bout vast zit en je stampt, dan is dat niet ok voor het blijven staan van de auto :)

 

Als ge een krik koopt, koop een in alu. Die andere ondingen wegen echt gigantisch veel.

 

toptip

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ok... ik draai het wiel los als ie nog op de grond staat en dan pas krik ik de boel omhoog om de bouten er helemaal uit te draaien. met handrem op en auto in versnelling nog nooit die kar een mm weten bewegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ok... ik draai het wiel los als ie nog op de grond staat en dan pas krik ik de boel omhoog om de bouten er helemaal uit te draaien. met handrem op en auto in versnelling nog nooit die kar een mm weten bewegen.

Zo moet het dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sedertdien draai ik ze eerst een klein beetje los als het wiel nog op de grond staat, inderdaad. En dan omhoog, en dan verder losdraaien.

In elk geval: wiel los in de lucht en moer losdraaien = moment op het wiel en het draait. Probeer maar. Maar als de bout vast zit en je stampt, dan is dat niet ok voor het blijven staan van de auto :)

 

 

Dat ga ik niet proberen :P

 

Ik zet de krik op zijn plaats, zonder dat hij de auto al lift. Dan draai ik de bouten echt los (maar niet eruit). Krik de wagen omhoog en draai ik met de hand  de bouten los. Kracht zetten als hij al op de krik staat, ik zou dat niet durven :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve als een stuk onverlaat je wielbouten van de lichtmetalen velgen met bolleneuse te vast zet. Dan kan je ze beter met de hand terug loszetten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren ook de wintersletsen op de bimmer gelegd.

Denk er aan de 19" bbsen te verkopen en een oem 18" set aan te schaffen als zomervelgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me niet inbeelden dat iemand eerst de auto omhoog krikt en dan pas de wielen begint los te draaien. Zeker niet zonder momentsleutel, ik zie je al springen :D

 

Ik was vroeger niet anders gewoon dan met de boulonneuse te werken. Heb dat moeten ondervinden met vallen en opkrikken.

 

Dat ga ik niet proberen :P

 

Ik zet de krik op zijn plaats, zonder dat hij de auto al lift. Dan draai ik de bouten echt los (maar niet eruit). Krik de wagen omhoog en draai ik met de hand  de bouten los. Kracht zetten als hij al op de krik staat, ik zou dat niet durven :o

 

Met de boulonneuse en een rolkrik was dat vroeger nooit een probleem :(

Ik huiver bij het idee om een wiel zo goed als los te zetten terwijl de auto er op leunt. Zoals jij het doet is het dan inderdaad wel beter, steunt uiteindelijk op de krik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid