Lotuzzz 15.517 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 euh ... de dikte van het center en de diepte van het gat, nee? Ik had er beter al meteen 1/3 onder gezet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.868 Geplaatst: 22 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2013 215/45/17 en 225/45/17 zijn beide standaardmaten (225 meer dan 215 wel) dus voor de prijs hoef je het niet te doen denk ik. In 225 ga je het meeste keus hebben denk ik. Qua merk kijk ik altijd naar de topmerken en neem daar de goedkoopste uit. Ik bel altijd een bandencentrale of 3... Het prijsverschil met de B-merken is vaak niet mer zo groot. Probleem met de B merken, is dat die op ijs en zo meestal niet veel waard zijn. heb al vanalles geprobeerd en tot hiertoe nog niks beter gevonden dan Nokian en Gislaved in de winter. Wat vragen ze je voor een stel 225/45/17 ? Ik heb net dezelfde liggen voor de Evo in Nokian Hakkapeliitta 7. (kan u die zelfs doorverkopen als ge wilt, Evo staat nl in Zuid Frankrijk nu ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Neem minder plaats in dan een brug iig. lijkt mij toch echt een uitspraak voor paupers, wie heeft er nu plaatsgebrek? en wat doe je als je je boite wil uithalen? beetje op je rug liggen prutsen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.363 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 en wie garandeert een vlakke ondergrond? met 3 poten staan ze altijd op 1 vlak. Als bij 4 poten 1 van de poten ook maar een halve cm uit de haak zit tov de rest (door de vloer of door de poten zelf) staat de hele boel te wiebelen. Weet ik hoor. 3 poten wiebelt niet maar 4 is stabieler Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 lijkt mij toch echt een uitspraak voor paupers, wie heeft er nu plaatsgebrek? en wat doe je als je je boite wil uithalen? beetje op je rug liggen prutsen? Je hebt het net over paupers. Die boite, dat besteed je uit he. Je gaat zelf toch niet riskeren onder de olie te hangen? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fiddy 782 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 nooit wiskunde gehad zeker in t middelbaar? 3 poten is altijd stabieler dan 4. Die uitspraak slaat op niet veel hé. 3 punten vormen sowieso één vlak, 4 niet persé (tenzij ze uiteraard in een vlak liggen, maar dat hangt dus van de ondergrond af). Maar dat heeft weinig met stabiliteit te maken. Optimale stabiliteit is steunpunten volledig op de hoeken, zodat er geen massa (of zo weinig mogelijk) buiten de steunpunten valt. Anders kan je hem ook op 2 pootjes zetten, die liggen ook altijd in één vlak. Met 4 kan ie wat bewegen op een niet heel vlakke ondergrond, maar buiten die paar mm speling staat het ding wel veel stabieler dan op 3 pootjes. 't Zal bij jouw auto nu minder uitmaken omdat het grootste gewicht op die 2 achterste pootjes steunt (net zoals een Morgan 3-wieler stabiel is met z'n 2 voorwielen en de motor daar voor, moest het blok achteraan op dat ene wiel liggen zou ik daar niet al te hard mee door de bocht durven). En eigenlijk zouden ze ook perfect 4 pootjes kunnen nemen, en die luchtdrukleidingen aan elkaar linken, 2 per 2. Dan worden eventuele oneffenheden automatisch geëlimineerd. Maar het maakt het systeem wel direct complexer en dus zwaarder, dat zal dan ook de reden zijn dat ze er een driepikkel van maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Idd. geen gezeik 3 punten staan altijd stabiel. 4 punten kunnen stabieler staan dan 3, maar je hebt geen garantie (tenzij perfect vlakke vloer en geen afwijking in de pistons). Ik zie wel niet in hoe je op een simpele manier die leidingen aan mekaar gaat linken zodanig dat de boel altijd stabiel staat met 4. Je hebt pistons die je naar buiten duwt door er 30 bar druk door te blazen. Dan moet je ergens een drukregulator hebben ofzo op dat systeem en een manier om te voelen of de boel ver genoeg van grond staat. Lijkt me verre van straightforward (met mijn kennis van zaken toch). Enfin, het doet met wat denken aan de remkrachtverdeler in een auto dan. Hier zijn het idd gewoon een hoop leidingen die naar een koppeling gaan waar de lucht in wordt geduwd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 De voorste staat trouwens midden in de koffer, de 2 achterste vlak achter de stoelen aan de buitenkant van de auto. Ik vermoed dat er wel iemand een berekening zal gemaakt hebben in functie van de gewichtsverdeling (enfin dat hoop ik toch ). Jammer dat je dat niet op een straatauto mag steken (lassen aan het chassis mag niet echt van de keuring denk ik) want het is toch wreed gemakkelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fiddy 782 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Ik zie wel niet in hoe je op een simpele manier die leidingen aan mekaar gaat linken zodanig dat de boel altijd stabiel staat met 4. Je hebt pistons die je naar buiten duwt door er 30 bar druk door te blazen. Dan moet je ergens een drukregulator hebben ofzo op dat systeem en een manier om te voelen of de boel ver genoeg van grond staat. Lijkt me verre van straightforward (met mijn kennis van zaken toch). Enfin, het doet met wat denken aan de remkrachtverdeler in een auto dan. Hier zijn het idd gewoon een hoop leidingen die naar een koppeling gaan waar de lucht in wordt geduwd. Was ik ook over aan't denken, maar eigenlijk is het vrij simpel. Neem een mix van '3 poten is altijd stabiel' en '4 is stabieler als de ondergrond vlak is'. Maak 2 poten fix, dus onafhankelijk gevoed door de leiding (de 2 achterste bijvoorbeeld, gezien je daar je massa hebt), en link de 2 voorste aan elkaar, met een open link. Dan zullen die hun druk wel zo verdelen dat ze altijd met 4 pootjes stabiel op de grond staan? Denk ik. In theorie. Maar ik heb helaas het geld niet om dat in de praktijk te proberen Maar nogmaals, op jouw P volstaat dat, gezien de gewichtsverdeling. Die zal je niet uit balans krijgen (of je moet al met een man of 6 op je voorspatbord gaan zitten). En dan is het lichtste systeem ook het beste. Als je een auto met 50/50 gewichtsverdeling hebt, en je gaat dan met 2 man aan de ophanging sleuren aan de kant waar er maar één poot is, dan zou dat wel eens anders kunnen zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Was ik ook over aan't denken, maar eigenlijk is het vrij simpel. Neem een mix van '3 poten is altijd stabiel' en '4 is stabieler als de ondergrond vlak is'. Maak 2 poten fix, dus onafhankelijk gevoed door de leiding (de 2 achterste bijvoorbeeld, gezien je daar je massa hebt), en link de 2 voorste aan elkaar, met een open link. Dan zullen die hun druk wel zo verdelen dat ze altijd met 4 pootjes stabiel op de grond staan? Denk ik. In theorie. Maar ik heb helaas het geld niet om dat in de praktijk te proberen Het hele circuit staat op maximale druk he. De poten staan compleet naar buiten geschoven, ik zie niet in hoe je daar speling over kan hebben tenzij je een systeem voorziet om de druk in het systeem te beperken op dat punt om die speling toe te laten? De druk die je erin pompt is veel groter dan de tegendruk van de vloer, dus ze gaan altijd volledig naar buiten duwen. Het zijn geen communicerende vaten met gewoon vloeistof in he. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fiddy 782 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Het hele circuit staat op maximale druk he. De poten staan compleet naar buiten geschoven, ik zie niet in hoe je daar speling over kan hebben tenzij je een systeem voorziet om de druk in het systeem te beperken op dat punt om die speling toe te laten? De druk die je erin pompt is veel groter dan de tegendruk van de vloer, dus ze gaan altijd volledig naar buiten duwen. Het zijn geen communicerende vaten met gewoon vloeistof in he. Mja. Dan zal je idd. met sensoren en drukregulatoren moeten gaan werken. Te moeilijk dus. Ik weet dat er voor mobilhomes een gelijkaardig systeem bestaat (maar wel met 4 poten, gezien het hoog zwaartepunt en het grote zijwaartse oppervlak om wind te vangen vrij logisch), die zetten dat ding automatisch waterpas. Zou eens moeten uitzoeken hoe dat juist marcheert. Iig veel te zwaar voor een racewagen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Ik vrees idd voor de zaak. Dan zijn 3 poten iets simpeler. Maargoed, het ging dus over winterbanden? Iemand trouwens ervaring met dit soort "krik"? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fiddy 782 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Nope. Maar wat is nog het voordeel ten opzichte van een conventionele garagekrik? Je moet zelf niet meer bewegen? Ken wel zo'n systemen van 4x4's, een grote zak die je aan je uitlaat moet bevestigen en onder je dorpel moet steken, en dan maar gas geven. Maar dat dient voor terreinen waar je met een krik geen weg kan Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fiddy 782 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Zoiets: Ik zou er toch niet onder willen gaan liggen. Als die buis losschiet, of er is een lek... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Aan je uitlaat hangen, LOL, dat doet echt nogal Guust Flater aan eigenlijk 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 13.281 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Ik ben blij dat Fiddy de uitleg gedaan heeft want 4 poten lijken me ook wel steviger (kantelen) te zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Als ze alle 4 de grond raken wel ja. 5 en 6 zelfs nog meer Maar dat kan je dus niet garanderen met 3 tenzij je ingewikkelde constructies gaat bouwen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fiddy 782 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Doet me denken aan iets dat ik deze week gezien heb, maar dat ga ik hier niet publiek zetten. Ff geduld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.868 Geplaatst: 22 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2013 Uitlaatkrik... net wat we vandoen hadden toen we die Range vastreden, C_X. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 13.281 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Als ze alle 4 de grond raken wel ja. 5 en 6 zelfs nog meer Maar dat kan je dus niet garanderen met 3 tenzij je ingewikkelde constructies gaat bouwen. Zeg pauper, zo'n F1 pitbox heeft toch een vlakke ondergrond Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Zeg pauper, zo'n F1 pitbox heeft toch een vlakke ondergrond Dat is waar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.868 Geplaatst: 22 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2013 Om terug on topic te komen. Wie steekt hier dezelfde bandenmaat als winterbanden onder zijn wagen en wie steekt smaller / hogere banden ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 235 / 40 / 18 zomerband 225 / 40 / 18 winterband in mijn geval. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jochen 5.363 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Om terug on topic te komen. Wie steekt hier dezelfde bandenmaat als winterbanden onder zijn wagen en wie steekt smaller / hogere banden ? Dezelfde. 195/50/15 zomer en winter op de mx-5. Heeft weinig zin om naar 185 te gaan denk ik en als het droog ligt wil ik toch van optimale grip kunnen genieten. Ook in de winter. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 13.281 Geplaatst: 22 november 2013 Delen Geplaatst: 22 november 2013 Om terug on topic te komen. Wie steekt hier dezelfde bandenmaat als winterbanden onder zijn wagen en wie steekt smaller / hogere banden ? 265 / 30 / 20 zomerbanden 245 / 40 / 18 winterbanden (michelin PA4) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.