Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

215/45/17 en 225/45/17 zijn beide standaardmaten (225 meer dan 215 wel) dus voor de prijs hoef je het niet te doen denk ik. In 225 ga je het meeste keus hebben denk ik.

Qua merk kijk ik altijd naar de topmerken en neem daar de goedkoopste uit. Ik bel altijd een bandencentrale of 3... Het prijsverschil met de B-merken is vaak niet mer zo groot.

 

Probleem met de B merken, is dat die op ijs en zo meestal niet veel waard zijn. heb al vanalles geprobeerd en tot hiertoe nog niks beter gevonden dan Nokian en Gislaved in de winter.

 

Wat vragen ze je voor een stel 225/45/17 ? Ik heb net dezelfde liggen voor de Evo in Nokian Hakkapeliitta 7. (kan u die zelfs doorverkopen als ge wilt, Evo staat nl in Zuid Frankrijk nu :D )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem minder plaats in dan een brug iig.

 

 

 

:D

lijkt mij toch echt een uitspraak voor paupers, wie heeft er nu plaatsgebrek?

en wat doe je als je je boite wil uithalen? beetje op je rug liggen prutsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wie garandeert een vlakke ondergrond?

 

met 3 poten staan ze altijd op 1 vlak. Als bij 4 poten 1 van de poten ook maar een halve cm uit de haak zit tov de rest (door de vloer of door de poten zelf) staat de hele boel te wiebelen.

 

 

Weet ik hoor.  3 poten wiebelt niet maar 4 is stabieler ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt mij toch echt een uitspraak voor paupers, wie heeft er nu plaatsgebrek?

en wat doe je als je je boite wil uithalen? beetje op je rug liggen prutsen?

 

Je hebt het net over paupers. Die boite, dat besteed je uit he. Je gaat zelf toch niet riskeren onder de olie te hangen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

nooit wiskunde gehad zeker in t middelbaar?

 

3 poten is altijd stabieler dan 4.

Die uitspraak slaat op niet veel hé.

 

3 punten vormen sowieso één vlak, 4 niet persé (tenzij ze uiteraard in een vlak liggen, maar dat hangt dus van de ondergrond af). Maar dat heeft weinig met stabiliteit te maken. Optimale stabiliteit is steunpunten volledig op de hoeken, zodat er geen massa (of zo weinig mogelijk) buiten de steunpunten valt.

Anders kan je hem ook op 2 pootjes zetten, die liggen ook altijd in één vlak.

 

Met 4 kan ie wat bewegen op een niet heel vlakke ondergrond, maar buiten die paar mm speling staat het ding wel veel stabieler dan op 3 pootjes. 't Zal bij jouw auto nu minder uitmaken omdat het grootste gewicht op die 2 achterste pootjes steunt (net zoals een Morgan 3-wieler stabiel is met z'n 2 voorwielen en de motor daar voor, moest het blok achteraan op dat ene wiel liggen zou ik daar niet al te hard mee door de bocht durven).

 

En eigenlijk zouden ze ook perfect 4 pootjes kunnen nemen, en die luchtdrukleidingen aan elkaar linken, 2 per 2. Dan worden eventuele oneffenheden automatisch geëlimineerd. Maar het maakt het systeem wel direct complexer en dus zwaarder, dat zal dan ook de reden zijn dat ze er een driepikkel van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd. geen gezeik

 

3 punten staan altijd stabiel.

4 punten kunnen stabieler staan dan 3, maar je hebt geen garantie (tenzij perfect vlakke vloer en geen afwijking in de pistons). Ik zie wel niet in hoe je op een simpele manier die leidingen aan mekaar gaat linken zodanig dat de boel altijd stabiel staat met 4. Je hebt pistons die je naar buiten duwt door er 30 bar druk door te blazen. Dan moet je ergens een drukregulator hebben ofzo op dat systeem en een manier om te voelen of de boel ver genoeg van grond staat. Lijkt me verre van straightforward (met mijn kennis van zaken toch). Enfin, het doet met wat denken aan de remkrachtverdeler in een auto dan. Hier zijn het idd gewoon een hoop leidingen die naar een koppeling gaan waar de lucht in wordt geduwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorste staat trouwens midden in de koffer, de 2 achterste vlak achter de stoelen aan de buitenkant van de auto.

Ik vermoed dat er wel iemand een berekening zal gemaakt hebben in functie van de gewichtsverdeling (enfin dat hoop ik toch :D).

 

Jammer dat je dat niet op een straatauto mag steken (lassen aan het chassis mag niet echt van de keuring denk ik) want het is toch wreed gemakkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel niet in hoe je op een simpele manier die leidingen aan mekaar gaat linken zodanig dat de boel altijd stabiel staat met 4. Je hebt pistons die je naar buiten duwt door er 30 bar druk door te blazen. Dan moet je ergens een drukregulator hebben ofzo op dat systeem en een manier om te voelen of de boel ver genoeg van grond staat. Lijkt me verre van straightforward (met mijn kennis van zaken toch). Enfin, het doet met wat denken aan de remkrachtverdeler in een auto dan. Hier zijn het idd gewoon een hoop leidingen die naar een koppeling gaan waar de lucht in wordt geduwd.

Was ik ook over aan't denken, maar eigenlijk is het vrij simpel. Neem een mix van '3 poten is altijd stabiel' en '4 is stabieler als de ondergrond vlak is'. Maak 2 poten fix, dus onafhankelijk gevoed door de leiding (de 2 achterste bijvoorbeeld, gezien je daar je massa hebt), en link de 2 voorste aan elkaar, met een open link. Dan zullen die hun druk wel zo verdelen dat ze altijd met 4 pootjes stabiel op de grond staan?

Denk ik. In theorie. Maar ik heb helaas het geld niet om dat in de praktijk te proberen :D

 

Maar nogmaals, op jouw P volstaat dat, gezien de gewichtsverdeling. Die zal je niet uit balans krijgen (of je moet al met een man of 6 op je voorspatbord gaan zitten). En dan is het lichtste systeem ook het beste.

Als je een auto met 50/50 gewichtsverdeling hebt, en je gaat dan met 2 man aan de ophanging sleuren aan de kant waar er maar één poot is, dan zou dat wel eens anders kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ik ook over aan't denken, maar eigenlijk is het vrij simpel. Neem een mix van '3 poten is altijd stabiel' en '4 is stabieler als de ondergrond vlak is'. Maak 2 poten fix, dus onafhankelijk gevoed door de leiding (de 2 achterste bijvoorbeeld, gezien je daar je massa hebt), en link de 2 voorste aan elkaar, met een open link. Dan zullen die hun druk wel zo verdelen dat ze altijd met 4 pootjes stabiel op de grond staan?

Denk ik. In theorie. Maar ik heb helaas het geld niet om dat in de praktijk te proberen :D

 

 

Het hele circuit staat op maximale druk he. De poten staan compleet naar buiten geschoven, ik zie niet in hoe je daar speling over kan hebben tenzij je een systeem voorziet om de druk in het systeem te beperken op dat punt om die speling toe te laten? De druk die je erin pompt is veel groter dan de tegendruk van de vloer, dus ze gaan altijd volledig naar buiten duwen. Het zijn geen communicerende vaten met gewoon vloeistof in he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hele circuit staat op maximale druk he. De poten staan compleet naar buiten geschoven, ik zie niet in hoe je daar speling over kan hebben tenzij je een systeem voorziet om de druk in het systeem te beperken op dat punt om die speling toe te laten? De druk die je erin pompt is veel groter dan de tegendruk van de vloer, dus ze gaan altijd volledig naar buiten duwen. Het zijn geen communicerende vaten met gewoon vloeistof in he.

Mja. Dan zal je idd. met sensoren en drukregulatoren moeten gaan werken. Te moeilijk dus.

 

Ik weet dat er voor mobilhomes een gelijkaardig systeem bestaat (maar wel met 4 poten, gezien het hoog zwaartepunt en het grote zijwaartse oppervlak om wind te vangen vrij logisch), die zetten dat ding automatisch waterpas. Zou eens moeten uitzoeken hoe dat juist marcheert.

Iig veel te zwaar voor een racewagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope. Maar wat is nog het voordeel ten opzichte van een conventionele garagekrik? Je moet zelf niet meer bewegen?

 

 

Ken wel zo'n systemen van 4x4's, een grote zak die je aan je uitlaat moet bevestigen en onder je dorpel moet steken, en dan maar gas geven. Maar dat dient voor terreinen waar je met een krik geen weg kan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze alle 4 de grond raken wel ja. 5 en 6 zelfs nog meer :) Maar dat kan je dus niet garanderen met 3 tenzij je ingewikkelde constructies gaat bouwen.

 

Zeg pauper, zo'n F1 pitbox heeft toch een vlakke ondergrond  :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om terug on topic te komen.

 

Wie steekt hier dezelfde bandenmaat als winterbanden onder zijn wagen en wie steekt smaller / hogere banden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om terug on topic te komen.

 

Wie steekt hier dezelfde bandenmaat als winterbanden onder zijn wagen en wie steekt smaller / hogere banden ?

 

 

Dezelfde. 195/50/15 zomer en winter op de mx-5. Heeft weinig zin om naar 185 te gaan denk ik en als het droog ligt wil ik toch van optimale grip kunnen genieten. Ook in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om terug on topic te komen.

 

Wie steekt hier dezelfde bandenmaat als winterbanden onder zijn wagen en wie steekt smaller / hogere banden ?

265 / 30 / 20 zomerbanden

245 / 40 / 18 winterbanden (michelin PA4)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid