Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

265 / 30 / 20 zomerbanden

245 / 40 / 18 winterbanden (michelin PA4)

 

 

235 / 40 / 18 zomerband

225 / 40 / 18 winterband

 

in mijn geval.

 

Dus jullie gaan beiden voor banden die een kleinere diameter hebben dan de zomerbanden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jullie gaan beiden voor banden die een kleinere diameter hebben dan de zomerbanden ?

 

Ja 20" is niet zo praktisch hé :D

 

Met de A4 had ik 17" velgen en daar ging gewoon dezelfde maat onder (wisselen op de velg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets:

exhaust-jack.jpg

 

Ik zou er toch niet onder willen gaan liggen. Als die buis losschiet, of er is een lek...

 

ik ga ook niet onder een garagekrik gaan liggen. Dat is gewoon makkelijk om op te blazen en dan zet je daar iets onder waarop hij kan steunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees idd voor de zaak. Dan zijn 3 poten iets simpeler. 

 

Maargoed, het ging dus over winterbanden? :D

 

 

Iemand trouwens ervaring met dit soort "krik"?

 

selson_air_jack_1.JPG

 

 

 

 

 

Lijkt mij een gemakkelijk systeem.

Zo een lucht balgen worden ook gebruikt bij vrachtwagens dus slecht kan het niet zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus jullie gaan beiden voor banden die een kleinere diameter hebben dan de zomerbanden ?

 

Goh, ni bewust.

 

Zomervelgen zijn 18" en 8.25 breed, wintervelgen waren ofwel 8 breed of 8.5 breed. Ik heb dan die van 8 gepakt. Denk dat 225 ook een courantere maat is dan 235.

 

Enorm veel scheelt het ook niet he. 9cm flank tov 9.4cm flank als ik het goed voorheb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben twee maatjes smaller gegaan deze keer. Op zich is het altijd beter voor smallere en hogere banden te gaan (maar dan moet je wel 16" velgen of 15" steken).

ginder in het hoge noorden wel ja

 

hier in ons zeeklimaat in be echter niet

zelfs de duitse instanties raden het ondertussen al af

gewoon omdat je een erg groot percentage van de tijd niet op sneeuw en ijs rijdt

en dan is dezelfde maat als de zomerbanden echt in alles het beste (tenzij je daar overdreef, uiteraard)

 

voor op sneeuw en ijs te rijden: akkoord, smaller is beter ... maar zelfs daar wordt die stelregel steeds minder extreem als vroeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem met de B merken, is dat die op ijs en zo meestal niet veel waard zijn. heb al vanalles geprobeerd en tot hiertoe nog niks beter gevonden dan Nokian en Gislaved in de winter.

 

Wat vragen ze je voor een stel 225/45/17 ? Ik heb net dezelfde liggen voor de Evo in Nokian Hakkapeliitta 7. (kan u die zelfs doorverkopen als ge wilt, Evo staat nl in Zuid Frankrijk nu :D )

hakka's zijn overkill hier

tenzij je die wielenset enkel oplegt als het vriest en er sneeuw ligt :D

 

2 winters geleden gemaild met nokian

gevraagd waarom de hakka hier niet officieel verkrijgbaar is

"omdat dat een band is die voor een ander klimaat is gemaakt, die is niet voor milde europese winters"

zegt genoeg :D

 

zou wel graag eens op scandinavische ondergrond knallen met hakka's (zonder of met spikes), moet beestig zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope. Maar wat is nog het voordeel ten opzichte van een conventionele garagekrik? Je moet zelf niet meer bewegen?

 

 

Ken wel zo'n systemen van 4x4's, een grote zak die je aan je uitlaat moet bevestigen en onder je dorpel moet steken, en dan maar gas geven. Maar dat dient voor terreinen waar je met een krik geen weg kan :)

 

 

Zoiets:

exhaust-jack.jpg

 

Ik zou er toch niet onder willen gaan liggen. Als die buis losschiet, of er is een lek...

je moet eens zoeken naar reviews van die dingen

 

met wat chance vind je wel iets van een oen die dat ooit eens probeerde thuis in z'n garage en zo eerlijk genoeg is om zijn fratsen neer te schrijven om anderen van diezelfde fout te weerhouden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het net over paupers. Die boite, dat besteed je uit he. Je gaat zelf toch niet riskeren onder de olie te hangen?

1. boiten vervangen maakt deel uit van mijn inkomsten, dan ga ik dat niet uitbesteden

2. echte venten doen alles zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

hakka's zijn overkill hier

tenzij je die wielenset enkel oplegt als het vriest en er sneeuw ligt :D

 

2 winters geleden gemaild met nokian

gevraagd waarom de hakka hier niet officieel verkrijgbaar is

"omdat dat een band is die voor een ander klimaat is gemaakt, die is niet voor milde europese winters"

zegt genoeg :D

 

zou wel graag eens op scandinavische ondergrond knallen met hakka's (zonder of met spikes), moet beestig zijn

Ik zou eigenlijk graag zo'n setje hebben. De voorbije jaren is het wegdek hier toch elke winter minstens één keer voor een week of langer dichtgesneeuwd geweest. Moet heerlijk zijn als je dan met zo'n spijkerrubbers doorheen het verkeer kan pendelen.

 

Of onderweg naar het skioord, tijdens een mooie sneeuwbui, alle FWD's en 4WD's kunnen voorbijsteken met je dwaze BMW met RWD waarvan iedereen denkt dat je bij de eerste sneeuwvlok geblokkeerd staat :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja 20" is niet zo praktisch hé :D

 

Met de A4 had ik 17" velgen en daar ging gewoon dezelfde maat onder (wisselen op de velg)

 

Nee, maar je gaat normaal het verschil van 2" in velg diameter wel proberen compenseren door banden met hogere flank te steken.

 

 

Goh, ni bewust.

 

Zomervelgen zijn 18" en 8.25 breed, wintervelgen waren ofwel 8 breed of 8.5 breed. Ik heb dan die van 8 gepakt. Denk dat 225 ook een courantere maat is dan 235.

 

Enorm veel scheelt het ook niet he. 9cm flank tov 9.4cm flank als ik het goed voorheb.

 

In jouw geval is het verschil inderdaad minimiem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze namiddag kunnen ze eindelijk de winterbanden leggen, serieuze wachttijd dit jaar precies.

 

Gisteren gebeld en 27 december kan ik gaan :) Mijn vrouw heeft in oktober gebeld en kan op 6 december gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eigenlijk graag zo'n setje hebben. De voorbije jaren is het wegdek hier toch elke winter minstens één keer voor een week of langer dichtgesneeuwd geweest. Moet heerlijk zijn als je dan met zo'n spijkerrubbers doorheen het verkeer kan pendelen.

 

Of onderweg naar het skioord, tijdens een mooie sneeuwbui, alle FWD's en 4WD's kunnen voorbijsteken met je dwaze BMW met RWD waarvan iedereen denkt dat je bij de eerste sneeuwvlok geblokkeerd staat :inlove:

om die spijkers te kunnen benutten met je hard ijs als ondergrond hebben, toch?

onze rijmplekken zijn onvoldoende

op zeer koude aangestampte sneeuw zijn die extreme winter banden zoals hakka's (zonder spijkers) beter dan onze milde winterbanden

maar die laatste zijn daar ook goed op

 

ik denk dat je dan écht wielensets op overschot moet hebben

intensief

maar wij freaks smaken dat wel :D

 

ik zou het niet doen

zelfs niet mocht ik vaak naar de alpen rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

ginder in het hoge noorden wel ja

 

hier in ons zeeklimaat in be echter niet

zelfs de duitse instanties raden het ondertussen al af

gewoon omdat je een erg groot percentage van de tijd niet op sneeuw en ijs rijdt

en dan is dezelfde maat als de zomerbanden echt in alles het beste (tenzij je daar overdreef, uiteraard)

 

voor op sneeuw en ijs te rijden: akkoord, smaller is beter ... maar zelfs daar wordt die stelregel steeds minder extreem als vroeger

 

Dat gaat allemaal op zolang je er van uitgaat dat de wagen in kwestie ook op standaardrubber rondrijdt. Alleen rijdt ongeveer elke forum-BMW op optionele 18" of 19" rond, niet op de standaard 16" die door de constructeur wordt gemonteerd.

 

En als de wegen er erg nat bijliggen, dan is een 225/60/16 ook nog steeds beter dan een 245/40/18. Ooit van aquaplanning gehoord?

 

 

hakka's zijn overkill hier

tenzij je die wielenset enkel oplegt als het vriest en er sneeuw ligt :D

 

2 winters geleden gemaild met nokian

gevraagd waarom de hakka hier niet officieel verkrijgbaar is

"omdat dat een band is die voor een ander klimaat is gemaakt, die is niet voor milde europese winters"

zegt genoeg :D

 

zou wel graag eens op scandinavische ondergrond knallen met hakka's (zonder of met spikes), moet beestig zijn

 

Een Hakkapeliitta R of R2 is niet echt zo een overkill. Dat is een vrij normale winterband. Een Hakkapeliitta 7 of 8 is natuurlijk overkill voor Vlaanderenland.

 

Ik zou eigenlijk graag zo'n setje hebben. De voorbije jaren is het wegdek hier toch elke winter minstens één keer voor een week of langer dichtgesneeuwd geweest. Moet heerlijk zijn als je dan met zo'n spijkerrubbers doorheen het verkeer kan pendelen.

 

Of onderweg naar het skioord, tijdens een mooie sneeuwbui, alle FWD's en 4WD's kunnen voorbijsteken met je dwaze BMW met RWD waarvan iedereen denkt dat je bij de eerste sneeuwvlok geblokkeerd staat :inlove:

 

Jup. Ik stak de ouwe Hakkapeliitta 4's van de Evo onder de Lexus destijds. Heb me zo een breuk gelachen toen een idioot met een X5 (kon het ook anders? :lol: ) me eens ging volgen toen ik een besneeuwde bergpas opreed met mijn oud hok van een IS300. Was die efkes verwonderd toen hij na twee bochten plots over zijn neus tegen een muurke schoof :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als de wegen er erg nat bijliggen, dan is een 225/60/16 ook nog steeds beter dan een 245/40/18. Ooit van aquaplanning gehoord?

 

 

 

Neen

 

Van aquaplaning wel.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat allemaal op zolang je er van uitgaat dat de wagen in kwestie ook op standaardrubber rondrijdt. Alleen rijdt ongeveer elke forum-BMW op optionele 18" of 19" rond, niet op de standaard 16" die door de constructeur wordt gemonteerd.

 

En als de wegen er erg nat bijliggen, dan is een 225/60/16 ook nog steeds beter dan een 245/40/18. Ooit van aquaplanning gehoord?

 

 

 

Een Hakkapeliitta R of R2 is niet echt zo een overkill. Dat is een vrij normale winterband. Een Hakkapeliitta 7 of 8 is natuurlijk overkill voor Vlaanderenland.

 

 

Jup. Ik stak de ouwe Hakkapeliitta 4's van de Evo onder de Lexus destijds. Heb me zo een breuk gelachen toen een idioot met een X5 (kon het ook anders? :lol: ) me eens ging volgen toen ik een besneeuwde bergpas opreed met mijn oud hok van een IS300. Was die efkes verwonderd toen hij na twee bochten plots over zijn neus tegen een muurke schoof :lolz:

klopt, je hebt nog verschillende versies van hakka's, ik had het op de 7 en 8, de "echte" :D

 

dat eerste wat je zegt, zei ik ook al: als je "overdrijft" inzake bandenmaat in de zomer, dan moet je niet hetzelfde doen in de winter

maar wat je zegt inzake 225/60R16 vs 245/40R18 inzake aquaplaning (en breder: wegligging, grip en veiligheid) klopt nauwelijks nog

 

voldoende tests over te vinden: als je binnen de door de constructuur gehomologeerde bandenmaten blijft, is de grootste maat niet noodzakelijk de beste (ook niet inzake grip ed, itt wat veel jonge snotters denken), maar ook nooit significant slechter

--> mooi vb van sportauto met een ttrs: stock 18 vs optionele 19 vs optionele 20

(oké gewicht velgen en banden doet er ook toe)

breedte 245, 255 en 265 respectievelijk

overall winner was 19, zowel op droog als nat

verrassend (allez, ik vind van niet, als je contactopp vs afvoercapaciteit van dergelijke bijna 'identieke' bandbreedtes bekijkt) is dat 265 nog altijd beter presteerde op nat dan 245; maar dan spreken we over grip en rijgedrag

de aufschwimmgeschwindigkeit was identiek

 

dus ja: tuners die hun 316i van 1993 voorzien van 245/35R19 vooraan en 275/30R19 achteraan (of nog erger: el cheapo bandjes 225/35R18 getrokken op 10Jx18" velgen, liefst met een beenharde ophanging er ook onder), die moeten die regel niet toepassen

 

maar als je binnen gehomologeerde bandenmaten blijft, voor onze milde winters: zelfde maat als zomerbanden = best

(uitzonderingen als X5/X6 met optionele 315-rubbers 20inch achteraan niet ten na gesproekn uiteraard, maw alle bandformaten die zuiver owv show zijn laten we even links)

dat lees/hoor je ondertussen al overal

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

om die spijkers te kunnen benutten met je hard ijs als ondergrond hebben, toch?

onze rijmplekken zijn onvoldoende

op zeer koude aangestampte sneeuw zijn die extreme winter banden zoals hakka's (zonder spijkers) beter dan onze milde winterbanden

maar die laatste zijn daar ook goed op

 

ik denk dat je dan écht wielensets op overschot moet hebben

intensief

maar wij freaks smaken dat wel :D

 

ik zou het niet doen

zelfs niet mocht ik vaak naar de alpen rijden

 

Wel, zowieso zal een band met spijkers altijd wat meer grip hebben als de boel aangestampt is. En ik ga met jou helemaal akkoord, een extra setje banden is altijd leuk als je echt een enthusiast bent.

 

Ik zou zelfs makkelijk aanraden tweedehands spijkerbanden ui Scandinavie te gebruiken. Vaak zijn die voor de condities hier niet meer goed, maar nog super voor de mildere klimaten in Belgie, Duitsland of Zwitserland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid