Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

ligt aan de ouderdom (zowel ontwerp / materialen van de band, als de effectieve jaren die het rubber ondertussen oud zijn)

en mogelijks ook de maat, jazeker

wat je zegt over die 5 mm ... vergis u niet... da's zo goed als op... winterbanden zijn nieuw 8mm en zijn op op 4mm, immers het profiel is erop berekend om goed te werken (grip op sneeuw vooral, maar ook qua afwatering) tot ze 4mm profiel hebben

 

maw 't is niet dat je van je banden kan zeggen "dat ze nog goed zijn", die dingen zijn stokoud en zo goed als versleten (maar om nou nog nieuwe te kopen terwijl je naar een nieuwe kar aan 't uitkijken bent... mjah)

 

Akkoord. Al neem ik de bemerking "op zijn met 4mm resterend profiel" met een korrel zout. 

Ik kan me vergissen maar ik denk dat ze dan nog steeds beter zullen presteren of besneeuwd oppervlak dan zomerbanden.

Niet dat dat een referentie is hier in Belgenland maar om te zeggen dat ze op zijn... Kinda, but stil...

Feit is wel dat de jaren ouderdom nefast zijn voor die banden.

En je zegt het juist, nu nog nieuwe winterbanden aankopen is een beetje zot als ik plan volgend jaar iets nieuws te kopen...

 

Iets nieuw kopen. :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste merken hebben toch gelijkaardige maten.

M'n ford had dezelfde maat als de audi nu. Maar ik had al beloofd dat ze de winterbanden erbij kregen. Anders had ik het rubber kunnen houden en overzetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akkoord. Al neem ik de bemerking "op zijn met 4mm resterend profiel" met een korrel zout. 

Ik kan me vergissen maar ik denk dat ze dan nog steeds beter zullen presteren of besneeuwd oppervlak dan zomerbanden.

Niet dat dat een referentie is hier in Belgenland maar om te zeggen dat ze op zijn... Kinda, but stil...

Feit is wel dat de jaren ouderdom nefast zijn voor die banden.

En je zegt het juist, nu nog nieuwe winterbanden aankopen is een beetje zot als ik plan volgend jaar iets nieuws te kopen...

 

Iets nieuw kopen. :inlove:

 

 

Uit talrijke tests door toonaangevende automagazines en onderzoek dat Continental zelf voerde, is gebleken dat de veiligheidsreserves van een zomerband in natte weersomstandigheden aanzienlijk verminderen met een restprofiel van minder dan drie millimeter. Een regendruppel op de zijwand ( foto ) van de nieuwe Continental-zomerbanden geeft de minimale profieldiepte die Continental aanraadt voor het rijden in natte weersomstandigheden.

 

In het geval van winterbanden biedt zelfs een profieldiepte van vier millimeter al maar een minimale veiligheidsmarge meer op winterse wegen. Met nog minder profieldiepte hebben de groeven niet langer een voldoende tractie op een besneeuwde of ijzige ondergrond. De winter-TWI wordt aangeduid door middel van een sneeuwvloksymbool ( foto ), met een restprofiel van vier millimeter.

 

Winterbanden met een restprofieldiepte van minder dan vier millimeter zijn in Oostenrijk niet langer goedgekeurd als winterband.

 

Het is aan te raden zomerbanden met een profieldiepte van slechts 3 mm te vervangen. Winterbanden vervangt u best als ze een profieldiepte van slechts 4 mm hebben.

 

Bron: http://www.continental.be/www/banden_be_nl/algemeen/advies/profieldiepte.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben winterbanden geen extra blokje in hun groeven, om je te waarschuwen

 

Jep

 

Ik zit er bijna aan met de voorste banden. Tijd voor vers rubber :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Uiteraard. Het is beter ze te vernieuwen bij 3 en 4mm. Maar om te zeggen dat ze op zijn... Ik neem dat met een korrel zout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden van 7 jaar oud?

Ik zou dan toch eens het rubber inspecteren of te zien of er nog geen scheurtjes beginnen te komen.

 

Ik inspecteer mijn banden bij elke wissel, elk jaar dus. Ze zijn 6 jaar.

Nergens iets te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard. Het is beter ze te vernieuwen bij 3 en 4mm. Maar om te zeggen dat ze op zijn... Ik neem dat met een korrel zout.

Zout winter. Hebdem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg niet. Ben even gaan spieken op hun website en nog altijd geen banden voor de R1200RT.

 

Vreemd lijkt me toch juist de doelgroep te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wooter, dat gaat letterlijk maar max. 10k km mee..

 

Wisselen zodra het lente wordt helpt niet? Jouw ervaringen waren toch ook in de zomer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wooter, dat gaat letterlijk maar max. 10k km mee..

Geen paniek... Een goeie winterband zou ik niet nee tegen zeggen, maar dat bestaat momenteel gewoon niet voor motorfietsen, dus doe ik het met de beste allround-band.

 

Michelin heeft een nieuwe Pilot Road uit :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen paniek... Een goeie winterband zou ik niet nee tegen zeggen, maar dat bestaat momenteel gewoon niet voor motorfietsen, dus doe ik het met de beste allround-band.

 

Michelin heeft een nieuwe Pilot Road uit :)

 

Met de Pilot Road 2 kan ik bevestigen dat het lukt om ze op temperatuur te krijgen ondanks buitentemperaturen tussen de 1 en 5 graden. Als we even stopten kwam het stoom er vanaf :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, wist ik niet, had daar wel es reclam van gezien

meen we wel te herinneren dat ik vorige winter al iets gezien heb in boekske, en niet voor rollers maar voor moto's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Pilot Road 2 kan ik bevestigen dat het lukt om ze op temperatuur te krijgen ondanks buitentemperaturen tussen de 1 en 5 graden. Als we even stopten kwam het stoom er vanaf :inlove:

De 2 was al beter dan de concurrentie, de 3 beter dan de 2 en nu claimen ze dat de 4 beter dan de 3 is. Zotjes  :inlove:

 

Wat je ook niet mag vergeten is dat een motorband sowieso al een andere samenstelling dan een autoband heeft, en vaak heel wat soepeler is en meer grip heeft, en net daarom sneller slijt dan een autoband. Ik ga niet zeggen dat een motorband even goed is als een winterband, maar bv op die Pilot Road 3 zitten ook al kleine groeven op de voorband die hetzelfde effect hebben als de groeven op een winterband. Ik ga er nog altijd niet mee door de sneeuw ploeteren, maar ik merkte bv vanmorgen geen gladde wegen. Heb me natuurlijk wel koest gehouden en netjes witte lijnen en zebrapaden vermeden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid