Beau 3.909 Geplaatst: 18 december 2013 Delen Geplaatst: 18 december 2013 Eerste winter dat ik met een auto met winterbanden rijd. ZOVEEL rolgeluid man. Zelfs in een bochtje aan 5 per uur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 7.042 Geplaatst: 19 december 2013 Delen Geplaatst: 19 december 2013 leg eens conti eco zomerbanden. Je zal de rolgeluiden van je winterband snel vergeten zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 13.281 Geplaatst: 19 december 2013 Delen Geplaatst: 19 december 2013 Alles heeft een grens hé, als je teveel druk steekt heb je gewoon GEEN grip meer De band moet nog altijd kunnen "grippen" op het asfalt en de lamellen van een winterband moeten hun werk nog kunnen doen En het onderstuur is weg, kan weer vlot bochten nemen in de regen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jerain 2.474 Geplaatst: 19 december 2013 Delen Geplaatst: 19 december 2013 3bar is gewoon teveel, tenzij je met 4 personen en een koffer vol op verlof gaat of je enkel achteraan 3bar zet omdat je wilt driften. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
STA911 5.498 Geplaatst: 20 december 2013 Delen Geplaatst: 20 december 2013 Voor welke auto schrijft de constructeur 3 bar voor? Ik weet er maar 1 waar het nog hoger is, en dat is een camionette Porsche schrijft op een 996 Turbo 3.0bar achteraan voor. Dat op fietsbanden is glijden vo duust! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jokke_vlo 15.112 Geplaatst: 20 december 2013 Delen Geplaatst: 20 december 2013 Porsche schrijft op een 996 Turbo 3.0bar achteraan voor. Dat op fietsbanden is glijden vo duust! Op een koersfiets steken ze 8 bar (tubes zelfs meer) Op een gewone stadsfiets 5.5 bar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 20 december 2013 Delen Geplaatst: 20 december 2013 Mijne bandendrukmeter gaat maar tot 2.5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Martini Racing 2.559 Geplaatst: 20 december 2013 Delen Geplaatst: 20 december 2013 Mijne bandendrukmeter gaat maar tot 2.5 Kan de beste overkomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.458 Geplaatst: 20 december 2013 Delen Geplaatst: 20 december 2013 Simpel, bij regen en sneeuw wil je door de plassen / de sneeuw "snijden" met je banden om grip te krijgen op het asfalt. Hoe breder je loopvlak, hoe meer je "bovenop" het water / de sneeuw blijft en dus geen grip hebt. Door je bandendruk te verhogen staat je band wat smaller op de weg (als je het extreem doet zou enkel de middenkant van het loopvlak de weg raken). Verlaag je de bandendruk, dan verbreed je je loopvlak. In de regen is dat nefast. Enkel in erg diepe sneeuw (of in zand) zou je je bandendruk serieus gaan verlagen om het loopvlak zo breed mogelijk te maken en bovenop de sneeuw te rijden. Maar dat doet geen kat met een gewone auto en al zeker niet in Belgie. Niet allemaal onjuist, maar nogal vanuit extreme condities geschreven, lijkt me. Ik de zachte natte winters van Vlaanderen heeft bandendrukverhogen bijna nooit zin. Een winterband of regenband heeft enige soepelheid nodig opdat het profiel optimaal kan werken. Dat snijden door sneeuw of om aquaplaning tegen te gaan is niet onjuist maar je hebt bij elke gereden km baat bij een band die correct op de weg staat. Een verhoogde bandendruk is vandaag, met bandendrukken die sowieso al te hoog geadviseerd worden owv verbruik, eerder af te raden hier. Verlagen lijkt me ook niet nodig, gewoon de correcte bandendruk erin Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.458 Geplaatst: 20 december 2013 Delen Geplaatst: 20 december 2013 3bar is gewoon teveel, tenzij je met 4 personen en een koffer vol op verlof gaat of je enkel achteraan 3bar zet omdat je wilt driften.Correct Zoveel auto's rijden slecht af fabriek, maar dat komt omdat ze bijna allemaal op de eco-rubbers staan op vaak soms bijna 1 bar teveel. Wisselen naar gewone, goeie banden op correcte druk lost het probleem vaak al meteen op. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The Swede 5.869 Geplaatst: 20 december 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 december 2013 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DRIVER-W 1.586 Geplaatst: 20 december 2013 Delen Geplaatst: 20 december 2013 Eerdaags eens informeren naar een set nieuwe winterbanden (huidige zijn binnen een paar weken aan vervanging toe) Weet iemand of er veel wachttijd is momenteel, of is er nog voldoende stock her en der? @@msxx , heb je al prijzen? Anders weet ik nog wel een adresje waar je kan proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
toere 14.970 Geplaatst: 21 december 2013 Delen Geplaatst: 21 december 2013 Winterbanden + velgen en een "beetje" hoger ipv plat op zijn buik. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
walter 3.983 Geplaatst: 21 december 2013 Delen Geplaatst: 21 december 2013 Op een gewone stadsfiets 5.5 bar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jupke 9.879 Geplaatst: 21 december 2013 Delen Geplaatst: 21 december 2013 Op mijn stadsfiets staat ook altijd het maximum dat op de band vermeld staat. 4.5 in mijn geval, met iets smallere kan dat dus wel 5+ zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.458 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Mijn stadsfiets, ttz mijn forenzer, rijdt op 2,5 à (max.) 3 bar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Ik weet 1 ding, met het weer van de laatste dagen is een deftig zomerband alla Michelin PS2 VEEL veiliger dan een winterband. Heb het nu op 2 verschillende auto's mogen merken. Geen bal grip op de baan met winterbanden in dit weer. Schuiven dat het gene naam heeft. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.458 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Bwoah, 't was niet dat het rond het vriespunt draaide, nietwaar? Want dan is het effectief zoals je zegt, ondanks het gevoel heb je meer grip. Maar die 7°C, da's echt 98% commerciële praat. En laatste tijd was het toch continu 7-8-9°C? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Tot je effectief de remafstand gaat meten ipv op je gevoel af te gaan. Ik moet niet op mijn gevoel af gaan om te voelen dat mijn auto op 4 wielen schuift op een rond punt, of constant naar grip zit te zoeken bij het optrekken, terwijl dat 3 weken ervoor in identieke weersomstandigheden niet het geval was (met zomerbanden). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 53.342 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Een winterband voelt altijd zo aan, minder vast. Gaat niet over aanvoelen, gaat over SCHUIVEN. Met opposite lock of ik steek in den decor. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Riskitalltowin 2.965 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Allemaal goed en wel, maar 7 graden omgevingstemperatuur is totaal anders dan 7 graden wegdektemperatuur he. En waar maakt de band contact mee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.458 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Een winterband voelt altijd zo aan, minder vast. Wooter heeft het verschil in remafstand eens effectief gemeten, bij 5°C of 6°C en dat was toen, tegen zijn gevoel in, in het voordeel van de winterbanden. Bij max. 4, eerder 3 graden aan de grond, en lager: ik kan er in komen. Ik deed bijna hetzelfde als hem, nl. rondjes Ei van Kortrijk meten, met nieuwe, ingereden Conti winterbanden (betere dan de toen beschikbare Michelins) versus toentijds zomertoppers van Conti (half jaar nieuw, even goed als MPS2), beide sets in dezelfde maat (225/40R18 rondom) en bij 6-7 graden luchttemperatuur: de zomerbanden voelden niet alleen veel beter beheersbaar en veilig aan, ze klokten meerdere seconden sneller (op minder dan een minuut). En zoals Joris zegt: als je aan dezelfde snelheid zo hevig onderstuurt of moet corrigeren zelfs, dan is daar wel iets van aan. Waarom zijn de rallyebanden voor droge stages in de winter niet evenzeer van lamellen voorzien, denk je? Rubbercompound is één ding, een profiel dat beoogt grip te geven op sneeuw en ijs gebruiken op droge baan is iets heel anders. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.458 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Allemaal goed en wel, maar 7 graden omgevingstemperatuur is totaal anders dan 7 graden wegdektemperatuur he. En waar maakt de band contact mee? Idd, en dat maakt vergelijken zo moeilijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jokke_vlo 15.112 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Hier zelfde als Fuel atm schuiven die winterbanden een pak harder dan de zomersloefen...... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.458 Geplaatst: 22 december 2013 Delen Geplaatst: 22 december 2013 Ja maar als er éne is die eens dringend moet leren fatsoenlijk een auto besturen, zijdegijhetwel, ket! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.