Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Alles heeft een grens hé, als je teveel druk steekt heb je gewoon GEEN grip meer :D

De band moet nog altijd kunnen "grippen" op het asfalt en de lamellen van een winterband moeten hun werk nog kunnen doen

 

En het onderstuur is weg, kan weer vlot bochten nemen in de regen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor welke auto schrijft de constructeur 3 bar voor?

 

Ik weet er maar 1 waar het nog hoger is, en dat is een camionette :D

 

Porsche schrijft op een 996 Turbo 3.0bar achteraan voor.

Dat op fietsbanden is glijden vo duust!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Porsche schrijft op een 996 Turbo 3.0bar achteraan voor.

Dat op fietsbanden is glijden vo duust!

Op een koersfiets steken ze 8 bar (tubes zelfs meer)

Op een gewone stadsfiets 5.5 bar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel, bij regen en sneeuw wil je door de plassen / de sneeuw "snijden" met je banden om grip te krijgen op het asfalt. Hoe breder je loopvlak, hoe meer je "bovenop" het water / de sneeuw blijft en dus geen grip hebt.

Door je bandendruk te verhogen staat je band wat smaller op de weg (als je het extreem doet zou enkel de middenkant van het loopvlak de weg raken). Verlaag je de bandendruk, dan verbreed je je loopvlak. In de regen is dat nefast.

Enkel in erg diepe sneeuw (of in zand) zou je je bandendruk serieus gaan verlagen om het loopvlak zo breed mogelijk te maken en bovenop de sneeuw te rijden. Maar dat doet geen kat met een gewone auto en al zeker niet in Belgie.

Niet allemaal onjuist, maar nogal vanuit extreme condities geschreven, lijkt me.

Ik de zachte natte winters van Vlaanderen heeft bandendrukverhogen bijna nooit zin. Een winterband of regenband heeft enige soepelheid nodig opdat het profiel optimaal kan werken. Dat snijden door sneeuw of om aquaplaning tegen te gaan is niet onjuist maar je hebt bij elke gereden km baat bij een band die correct op de weg staat. Een verhoogde bandendruk is vandaag, met bandendrukken die sowieso al te hoog geadviseerd worden owv verbruik, eerder af te raden hier. Verlagen lijkt me ook niet nodig, gewoon de correcte bandendruk erin

Link naar reactie
Delen op andere sites

3bar is gewoon teveel, tenzij je met 4 personen en een koffer vol op verlof gaat of je enkel achteraan 3bar zet omdat je wilt driften.:D
Correct :D

Zoveel auto's rijden slecht af fabriek, maar dat komt omdat ze bijna allemaal op de eco-rubbers staan op vaak soms bijna 1 bar teveel. Wisselen naar gewone, goeie banden op correcte druk lost het probleem vaak al meteen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerdaags eens informeren naar een set nieuwe winterbanden (huidige zijn binnen een paar weken aan vervanging toe)

Weet iemand of er veel wachttijd is momenteel, of is er nog voldoende stock her en der?

@@msxx , heb je al prijzen? Anders weet ik nog wel een adresje waar je kan proberen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

:huh:

Op mijn stadsfiets staat ook altijd het maximum dat op de band vermeld staat. :P

4.5 in mijn geval, met iets smallere kan dat dus wel 5+ zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet 1 ding, met het weer van de laatste dagen is een deftig zomerband alla Michelin PS2 VEEL veiliger dan een winterband. Heb het nu op 2 verschillende auto's mogen merken. Geen bal grip op de baan met winterbanden in dit weer. Schuiven dat het gene naam heeft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bwoah, 't was niet dat het rond het vriespunt draaide, nietwaar? Want dan is het effectief zoals je zegt, ondanks het gevoel heb je meer grip.

Maar die 7°C, da's echt 98% commerciële praat. En laatste tijd was het toch continu 7-8-9°C?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot je effectief de remafstand gaat meten ipv op je gevoel af te gaan.

 

Ik moet niet op mijn gevoel af gaan om te voelen dat mijn auto op 4 wielen schuift op een rond punt, of constant naar grip zit te zoeken bij het optrekken, terwijl dat 3 weken ervoor in identieke weersomstandigheden niet het geval was (met zomerbanden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal goed en wel, maar 7 graden omgevingstemperatuur is totaal anders dan 7 graden wegdektemperatuur he. En waar maakt de band contact mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een winterband voelt altijd zo aan, minder vast.

Wooter heeft het verschil in remafstand eens effectief gemeten, bij 5°C of 6°C en dat was toen, tegen zijn gevoel in, in het voordeel van de winterbanden.

Bij max. 4, eerder 3 graden aan de grond, en lager: ik kan er in komen.

Ik deed bijna hetzelfde als hem, nl. rondjes Ei van Kortrijk meten, met nieuwe, ingereden Conti winterbanden (betere dan de toen beschikbare Michelins) versus toentijds zomertoppers van Conti (half jaar nieuw, even goed als MPS2), beide sets in dezelfde maat (225/40R18 rondom) en bij 6-7 graden luchttemperatuur: de zomerbanden voelden niet alleen veel beter beheersbaar en veilig aan, ze klokten meerdere seconden sneller (op minder dan een minuut). En zoals Joris zegt: als je aan dezelfde snelheid zo hevig onderstuurt of moet corrigeren zelfs, dan is daar wel iets van aan.

Waarom zijn de rallyebanden voor droge stages in de winter niet evenzeer van lamellen voorzien, denk je? Rubbercompound is één ding, een profiel dat beoogt grip te geven op sneeuw en ijs gebruiken op droge baan is iets heel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal goed en wel, maar 7 graden omgevingstemperatuur is totaal anders dan 7 graden wegdektemperatuur he. En waar maakt de band contact mee?

Idd, en dat maakt vergelijken zo moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid