Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Allemaal goed en wel, maar 7 graden omgevingstemperatuur is totaal anders dan 7 graden wegdektemperatuur he. En waar maakt de band contact mee? 

 

 

Idd, en dat maakt vergelijken zo moeilijk.

 

Maar uw wegdektemperatuur gaat in den donker geen 10 graden schelen van de ene dag op de andere, als het regent en het is 7 graden buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zelfde als Fuel atm schuiven die winterbanden een pak harder dan de zomersloefen......

 

Ben dan toch niet de enige die dat voorheeft. Probleem is dat het vooral vooraan is dat 'ie schuift :(

En linksremmen helpt niet want dat geeft onstekingsonderbreking :fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 3:28 kijken.

 

 

Je mag hier nog 100 van die video's zetten, en ik heb die dingen ook al gezien, maar dat verandert niks aan mijn vaststelling op mijn auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

meten > wat jij met je kontgevoel vaststelt

 

Als een auto schuift terwijl hij anders niet schuift, is dat niet duidelijk genoeg? Er zijn hier bochten en ronde punten die ik al honderden keren in allerhande omstandigheden heb gepakt. Ik denk wel dat ik genoeg referentiedata in mijne kop heb zitten om te kunnen vergelijken. Ik vergelijk hier geen verschillende auto's, of stukken baan die ik nooit gereden heb, dus verschil in sensatie is er niet. En of er is grip, of het schuift. Ik weet goed genoeg wat die kar kan of niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet niet op mijn gevoel af gaan om te voelen dat mijn auto op 4 wielen schuift op een rond punt, of constant naar grip zit te zoeken bij het optrekken, terwijl dat 3 weken ervoor in identieke weersomstandigheden niet het geval was (met zomerbanden).

 

in de 2e post erover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar uw wegdektemperatuur gaat in den donker geen 10 graden schelen van de ene dag op de andere, als het regent en het is 7 graden buiten.

Nope, en zeker niet hier in Vlaanderen, in het begin van de winter als er nog geen lange koude periode is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf 3:28 kijken.

En je dacht dat ik het filmpje niet kende? :lol:  Ik denk dat ik de eerste was die het hier ooit heeft gepost.

 

Er zijn er ook die het andere beweren. En onderschat de factor commerce niet. Ik heb ooit inside (first hand) talks gehoord over hoe ver constructeurs en importeurs gaan om hun producten in tests van (ook toonaangevende) magazines zo goed mogelijk naar voor te laten komen ... shocking.  Daarbij tellend dat die 7°C-grens zéér "veilig" gekozen is, en (uiteraard) (voor een groot deel) mee commercieel bepaald ... you do the maths. Of neen, wacht: you do the tests! :D

 

Enfin, elk gelooft wat 'ie wil. Rijgevoel is ook een factor in rijplezier, en beheersbaarheid is ook een grote factor in actieve rijveiligheid. Ik wéét wat ik weet (uit ondervinding én onderbouwd door cijfers uit eigen tests), jij gelooft wat jij wil. Iedereen gelukkig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dan weer blije bezitter van 4 seizoensbanden op de firmakrel. Bij regen ferm overstuur bij een beetje snelheid in de bochten. Ben eens benieuwd op sneeuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar uw wegdektemperatuur gaat in den donker geen 10 graden schelen van de ene dag op de andere, als het regent en het is 7 graden buiten.

 

Neen, want wegdek temperatuur is afhankelijk van omgevingsfactoren:

  • type wegdek
  • buiten temperatuur
  • verkeersintensiteit
  • zonlicht
  • ...

 

Maar met het huidige winterweer (!) ben je beter af met een degelijke regenband, dan met een echte winterband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En verder: als je wat normaal in het verkeer rijdt, voel je minder verschil tussen zomer- en winterbanden. Bij de Passat is het vooral rolgeluid en een verhoogde neiging tot ondersturen, bij de BMW ook weeral het rolgeluid en meer moeite met grip te vinden bij regen/warmer weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En verder: als je wat normaal in het verkeer rijdt, voel je minder verschil tussen zomer- en winterbanden.

Couldn't agree more...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is gewoon het, bij momenten, vettig wegdek en heeft weinig te maken met de banden denk ik.

 

Ik merkte het verschil van de ene dag op de andere. t was nu niet de de klimatologische omstandigheden op een paar dagen tijd compleet waren veranderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Couldn't agree more...

 

Ja maar dat is het punt niet. Wat het punt is is dat je als het nodig is extra marge hebt dankzij die winterbanden. Die extra marge gebruik je op door "als een zot" te rijden, dus voel je dan wel waar en hoeveel er zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is gewoon het, bij momenten, vettig wegdek en heeft weinig te maken met de banden denk ik.

 

Denk ik ook want vorig jaar met de PA3 had ik mega veel grip en nu totaal niets met de PA4 maar is ook totaal ander weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is gewoon het, bij momenten, vettig wegdek en heeft weinig te maken met de banden denk ik.

Ook waar Jerre, had vorige de week met de Exige op Zomerbanden toch een paar verrassingskes....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat is het punt niet. Wat het punt is is dat je als het nodig is extra marge hebt dankzij die winterbanden. Die extra marge gebruik je op door "als een zot" te rijden, dus voel je dan wel waar en hoeveel er zit.

Zeg ik al jaren, ook, dus again: couldn't agree more.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid