Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Glad van het zout?

Smeer eens zout op uwe sjarel alvorens hem binnen te duwen en laat me weten hoe glad het voelt.

:D

 

Spreek je uit ervaring of uit nieuwsgierigheid?  :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zomerbanden zou ik ze ook niet meteen nemen. De oude SP9000s waren een ramp, en SportMaxx was gewoon okee.

de sp9000 ging nog 10k km mee waar de sportmaxx na 7k km voor de vuilbak was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 GoodYears Eagle Asymmetric F1

prijs kwaliteit vind je niks beters, gevolgd door de Michelins, die wel duurder zijn, maar ook iets beter (vooral in het nat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond vooral de grip tegenvallen bij de SP9000. Toen ze half versleten waren, was er in het nat niet deftig mee te rijden. Voor sportief rijden bij droog weer waren ze dan weer veel te zacht. Ik heb ze voortijdig vervangen door GoodYears Eagle Asymmetric F1, die waren veel beter.

 

Klopt volledig, heb 2 zo'n sets gehad op de focus. In het droge goed genoeg maar in de regen.

maar goed, dat is ook alweer 10 jaar geleden ofzo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterbanden net laten opsturen van Finland zodat we met Kerst kunnen terug naar ginder bollen. D'r gaat dus weer een garagist te lande zijn die met meer vragen dan antwoorden gaat zitten :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond vooral de grip tegenvallen bij de SP9000. Toen ze half versleten waren, was er in het nat niet deftig mee te rijden. Voor sportief rijden bij droog weer waren ze dan weer veel te zacht. Ik heb ze voortijdig vervangen door GoodYears Eagle Asymmetric F1, die waren veel beter.

Dat waren Linglong SP9000 zeker?

Ik heb in de tijd altijd altijd deze genomen en altijd zot content van geweest, of misschien dat de auto er ook wel toe doet natuurlijk.

Sportmaxx'en zijn ook dik ok imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dan rijden wij op dezelfde zomerbanden :)

Deze lagen erop van de fabriek

 

 

TS830 was dan ook beter dan de PA, en de TS850(s) zou nu nog beter zijn. De enige die in de buurt komt en op sneeuw ronduit beter is zijn de Ultragrip 9's.

Maar als je over zomerbanden spreekt vind ik de SC3 toch een pak slechter dan de PS3, laat staan de PSS. Zelfs de Eagle F1 assymetrico vind ik beter.

 

Dacht dat ook en heb dus Michelin PS3 gehad, maar deze boden niet meer grip maar sleten wel 2x zo snel. Was blij dat ik weer terug de Conti's had.

 

Ben trouwens wat verstrooid precies... de TS830's had ik onder de Laguna laten monteren. Net even gekeken en ik heb vorig jaar dus wel degelijke PA4's eronder laten zetten...  (welke prima bevallen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de tijd dat Michelins gevoelig langer mee gingen dan andere A-merken, is toch ongeveer voorbij. De slijtage-ratings zijn doorgaans identiek. En binnen elk merk zijn er banden die goed verouderen en banden die echt niet lang mee gaan. Maar nu nog stellen dat Michelin significant langer mee gaat dan de goede concurrentie? Ik denk het niet echt...
 

De versleten Conti Sportcontact 3's weer vervangen door TS830's met veel profiel. Rijdt zeer goed, veel grip, etc. Voor winterbanden ben ik definitief over naar van Michelin naar Conti. Zomerbanden worden ook weer sc3's

Ik heb PA, PA2 en PA3 gehad met tussen de 2 en de 3 een set Conti's en nu een set Goodyears. En ergens ook nog eens Dunlops, maar ik weet niet meer wanneer. :oops: Van de Michelin winterbanden was ik nooit helemaal tevreden. Die TS'en van Conti en de Ultragrips van Goodyear vind ik duidelijk de betere winterband dan Michelins (tot nu toe). Maar ze zijn allemaal goed voor onze winters, lijkt me.
 

TS830 was dan ook beter dan de PA, en de TS850(s) zou nu nog beter zijn. De enige die in de buurt komt en op sneeuw ronduit beter is zijn de Ultragrip 9's.
Maar als je over zomerbanden spreekt vind ik de SC3 toch een pak slechter dan de PS3, laat staan de PSS. Zelfs de Eagle F1 assymetrico vind ik beter.

SC3 vond ik fantastisch goed in 't nat (indien nieuw), maar ze slijten slecht: het zachte rubber maakt  plaats voor een hardere laag (of zo voelt het toch) dus vanaf "halfweg" zijn ze echt brol. Het verschil tussen nieuw en "oud" is immers bij die dingen. Maar nieuw, op 't nat: fantastische rondentijden mee gereden. PS3 heb ik geen ervaring mee (is eerder een GT-band?), evenmin met PSS. De Goodyear Eagle F1 Asymmetrico dan weer wel, zowel de 1 als de 2: fantastische band, prijs/kwaliteit inderdaad top. Blijft ook goed bij slijtage (waterafvoer natuurlijk minder, maar qua grip op 't droge of als de afvoercapaciteit maar minimaal nodig is).
 

Ik lees nergens iets over Dunlop. 
Mossel nog vis?

 
 

Ik heb die WinterSport 3D eens gehad, ik was daar wel content van.

 
 

zowel in winter als zomer steeds in de middenmoot, beetje zoals pirelli.

 
Denk dat dat ongeveer correct is. Een A-merk middenmoter. Niet slecht, maar je vindt beter (voor soms bijna geen meerprijs).

Link naar reactie
Delen op andere sites

SC3 vond ik fantastisch goed in 't nat (indien nieuw), maar ze slijten slecht: het zachte rubber maakt  plaats voor een hardere laag (of zo voelt het toch) dus vanaf "halfweg" zijn ze echt brol. Het verschil tussen nieuw en "oud" is immers bij die dingen. Maar nieuw, op 't nat: fantastische rondentijden mee gereden. PS3 heb ik geen ervaring mee (is eerder een GT-band?), evenmin met PSS. De Goodyear Eagle F1 Asymmetrico dan weer wel, zowel de 1 als de 2: fantastische band, prijs/kwaliteit inderdaad top. Blijft ook goed bij slijtage (waterafvoer natuurlijk minder, maar qua grip op 't droge of als de afvoercapaciteit maar minimaal nodig is).

Wel ja, de eerst 1000km ben je vrolijk en blij, maar daarna blijkt het bagger te zijn. En duurder dan de PS3, dan is mijn keuze snel gemaakt.

De P-zero rosso is ook zo iets twijfelachtigs, fantastische grip in het droge, mooi stuurgevoel, maar na 5000 km kijk je naar uw band en vraag je je af waar het profiel naartoe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds vandaag liggen ze er ook op (Michelin PA4)

Achteraan voel ik niets maar vooraan toch merkbaar minder grip hoor. Schuift ook sneller door bij bruusk remmen. Had dat vorige winter ook al in de regen maar Michelin wilde niets doen omdat de achterste geen nieuwe waren :fp: Nu wel nieuwe en same shit man.

 

Nog mensen die meer grip hebben op zomerbanden dan winter in zo'n weer? Indien niet ga ik nog maar eens klagen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bwoah, 't was niet dat het rond het vriespunt draaide, nietwaar? Want dan is het effectief zoals je zegt, ondanks het gevoel heb je meer grip.

Maar die 7°C, da's echt 98% commerciële praat. En laatste tijd was het toch continu 7-8-9°C?

Ik heb vergeleken enkele jaren terug en aan 6 graden waren mijn michelin winterbanden in een licht voordeel tov de michelin zomerbanden. PS2 vs PA2, hoewel het gevoel was dat die PA2's minder grip hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gisteren op de baan gegaan met ContiProContact banden door sneeuw op een Ford Kuga.

 

Rijden en accelereren gaat sneller dan het plebs in FWD en RWD, maar remmen gaat natuurlijk even goed als een gewone kar met zomerbanden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En gisteren op de baan gegaan met ContiProContact banden door sneeuw op een Ford Kuga.

 

Rijden en accelereren gaat sneller dan het plebs in FWD en RWD, maar remmen gaat natuurlijk even goed als een gewone kar met zomerbanden :)

 

Ik heb AWD en RWD op dezelfde kar   B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vergeleken enkele jaren terug en aan 6 graden waren mijn michelin winterbanden in een licht voordeel tov de michelin zomerbanden. PS2 vs PA2, hoewel het gevoel was dat die PA2's minder grip hadden.

Ik ook, aan 4 graden, en mijn rondentijden rond het ei van Kortrijk waren een 4-tal seconden (op ca. een minuut) sneller met zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat volgens mij groter wordt is de 'marge' waar er nog altijd grip is, maar je voelt dat ie slipt. Een goeie sportieve band heeft vaak een heel grote mechanische grip, een kleine marge waarop je voelt dat je grip verliest, en dan geen grip. Zo een winterbanden lijken me net wat vroeger aan te kondigen dat je grip verliest, en dat gripverlies is dus progressiever aan te voelen dan het aan/uit-gevoel van een goeie zomerband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ander soort grip wel he. Wooter heeft puur de remafstand gemeten als ik me goed herinner, maar bij rondetijden speelt vooral laterale grip een rol.

Nee, vooral remmen (hard, daar) en acceleratie (straight line & uit bochten weg). Ook bochtengrip, ja (rond punt en een 180°), maar zeker niet 't grootste deel. Daar zat ik continu de hele grip circle te benutten. En bovendien wordt de beheersbaarheid ook getest. Een duidelijk completere test, dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaargh, ik heb een degout van Bridgestone gekregen!

Op mijn vorige 118d heb ik zowel zomer (Turanza) als winterbanden (Blizzak) gehad van Bridgestone -> verschrikkelijke grip en veel lawaai.

Op de GTI liggen Potenza's -> verschrikkelijk lawaai

Op mijn huidige 320d liggen Blizzak's en ze zijn nog erger qua lawaai dan op de 1, mijn collega's hebben er ook allemaal last van..alsof de lagers versleten zijn :/

Op de S2000 hebben ook Potenza's gelegen en toen was ik er best tevreden van, buiten dat ze verdwenen als sneeuw voor de zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijnen dikken kocht, was één van de onderhandelingspunten dat 'ie op nieuwe Runflat 245R17 winterbanden (met *) moest komen. Zijn al oudere Goodyear Eagle UltraGrip GW3, maar ik ben daar eigenlijk verrassend content van! Zeer geleidelijk qua gripverlies, geen (of zeer weinig) zwevend gevoel, voldoende stil, zeer goed in 't natte. Content van!

 

Veel contenter dan van mijn zomerbanden 245/40R18 Goodyear Eagle NCT5 Runflat. Da's echt brol. :-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook, aan 4 graden, en mijn rondentijden rond het ei van Kortrijk waren een 4-tal seconden (op ca. een minuut) sneller met zomerbanden.

Dat circuit ken ik nog niet!  :ninja:

 

Wat volgens mij groter wordt is de 'marge' waar er nog altijd grip is, maar je voelt dat ie slipt. Een goeie sportieve band heeft vaak een heel grote mechanische grip, een kleine marge waarop je voelt dat je grip verliest, en dan geen grip. Zo een winterbanden lijken me net wat vroeger aan te kondigen dat je grip verliest, en dat gripverlies is dus progressiever aan te voelen dan het aan/uit-gevoel van een goeie zomerband.

 

Het is nog niet dikwijls gebeurd dat ik een post van u quote, maar deze is ook exact zoals ik het altijd aangevoeld heb. 

1 uitzondering: Falken winterbanden. Enkel in een dikke laag sneeuw waren ze beter dan de zomerband (FK 452 of zoiets). Dikwijls de schrik van mijn leven mee beleefd op 1 winter tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaargh, ik heb een degout van Bridgestone gekregen!

Op mijn vorige 118d heb ik zowel zomer (Turanza) als winterbanden (Blizzak) gehad van Bridgestone -> verschrikkelijke grip en veel lawaai.

Op de GTI liggen Potenza's -> verschrikkelijk lawaai

Op mijn huidige 320d liggen Blizzak's en ze zijn nog erger qua lawaai dan op de 1, mijn collega's hebben er ook allemaal last van..alsof de lagers versleten zijn :/

Op de S2000 hebben ook Potenza's gelegen en toen was ik er best tevreden van, buiten dat ze verdwenen als sneeuw voor de zon.

 

Dan is er iets mis met die Potenza's denk ik. Kamvorming?

 

Mijn A-klasse lag op Bridgestone Potenza RE050A, nooit zo een goede band geweten. A-klasse is ook uitgeleverd op Pirelli, Goodyear en Continental, maar geen enkele van die banden waren zo goed als die Bridgestones.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid