Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik heb die WinterSport 3D eens gehad, ik was daar wel content van.

ik heb die momenteel liggen. lagen op de set die ik vorig jaar gekocht heb.

vorig jaar wel niet echt sneeuw gezien, dus kan nog niet echt vergelijken met de nokian's die ik anders heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaargh, ik heb een degout van Bridgestone gekregen!

Op mijn vorige 118d heb ik zowel zomer (Turanza) als winterbanden (Blizzak) gehad van Bridgestone -> verschrikkelijke grip en veel lawaai.

Op de GTI liggen Potenza's -> verschrikkelijk lawaai

Op mijn huidige 320d liggen Blizzak's en ze zijn nog erger qua lawaai dan op de 1, mijn collega's hebben er ook allemaal last van..alsof de lagers versleten zijn :/

Op de S2000 hebben ook Potenza's gelegen en toen was ik er best tevreden van, buiten dat ze verdwenen als sneeuw voor de zon.

Ik moet ook nooit geen bidgestone mee hebben. Potenza's vallen mee maar zijn duur en niet de beste, en die Blizzaks trekken op geen hol. Dan ben je nog beter af met sottozero's.

En turanza's zijn heel gevoelig voor kamvorming!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag leek m'n voorband wel heel plat te zijn dus eens alles nagemeten. Ik heb al een vermoeden waarom het gisteren zo glijden was...

 

245/40/18

 

LV 2,15bar

RV: 1,95bar

achteraan: 2,6 bar

 

Goed bezig daar in de bandencentrale, ipv op 3 bar stonden ze nu eens wat lager :fp:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaargh, ik heb een degout van Bridgestone gekregen!

Op mijn vorige 118d heb ik zowel zomer (Turanza) als winterbanden (Blizzak) gehad van Bridgestone -> verschrikkelijke grip en veel lawaai.

Op de GTI liggen Potenza's -> verschrikkelijk lawaai

Op mijn huidige 320d liggen Blizzak's en ze zijn nog erger qua lawaai dan op de 1, mijn collega's hebben er ook allemaal last van..alsof de lagers versleten zijn :/

Op de S2000 hebben ook Potenza's gelegen en toen was ik er best tevreden van, buiten dat ze verdwenen als sneeuw voor de zon.

Ik vind Potenza's zowat de beste banden die ik al gehad heb vooral kwa feedback en slijtage.

Verliezen niet zo geleidelijk grip, maar zo'n zwaberig omschakelpunt tussen en grip en geen grip vind ik eigenlijk maar niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de Turanza's RFT's vooral beenhard rijden. Blizzaks sleten nogal snel (vooral achteraan, al kan dat ook aan het driften gelegen hebben).

Op de MIni zijn de zomerbanden Potenza's. Ik vind ze nogal lawaaierig. Er staan nu een goeie 20.000 km op, en de voorbanden zijn al goed aan het gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met rijden met slechts twee winterbanden? 

 

Als de Pajero niet klaar is voor Kerst, moet ik nl met de Evo naar Finland en twee van de winterbanden liggen nog ginder :fp:

 

Dus enige mogelijkheid is de twee die thuis liggen kruislings te monteren en naar ginder te "sukkelen". Probeer een beetje uit te vissen of dat het gedrag van de auto niet te gevaarlijk gaat maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag leek m'n voorband wel heel plat te zijn dus eens alles nagemeten. Ik heb al een vermoeden waarom het gisteren zo glijden was...

 

245/40/18

 

LV 2,15bar

RV: 1,95bar

achteraan: 2,6 bar

 

Goed bezig daar in de bandencentrale, ipv op 3 bar stonden ze nu eens wat lager :fp:

Rij jij rond op 3 bar? 3 bar is wat ik op mijn Z4 stak om te gaan driften :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met rijden met slechts twee winterbanden? 

 

Als de Pajero niet klaar is voor Kerst, moet ik nl met de Evo naar Finland en twee van de winterbanden liggen nog ginder :fp:

 

Dus enige mogelijkheid is de twee die thuis liggen kruislings te monteren en naar ginder te "sukkelen". Probeer een beetje uit te vissen of dat het gedrag van de auto niet te gevaarlijk gaat maken.

 

Zou ik niet doen, beter op 4 zomerbanden. Of setje huren als het maar voor 1 week is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met rijden met slechts twee winterbanden?

Als de Pajero niet klaar is voor Kerst, moet ik nl met de Evo naar Finland en twee van de winterbanden liggen nog ginder :fp:

Dus enige mogelijkheid is de twee die thuis liggen kruislings te monteren en naar ginder te "sukkelen". Probeer een beetje uit te vissen of dat het gedrag van de auto niet te gevaarlijk gaat maken.

Ah ja, kruislings is dan echt hét slimste.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is er iets mis met die Potenza's denk ik. Kamvorming?

 

Mijn A-klasse lag op Bridgestone Potenza RE050A, nooit zo een goede band geweten. A-klasse is ook uitgeleverd op Pirelli, Goodyear en Continental, maar geen enkele van die banden waren zo goed als die Bridgestones.

Ik heb mijn 120d, nadat ik de wielen waarop 'ie standaard kwam (met Goodyear Eagle NCT5 runflats) heb verpatst, op een identieke set velgen met Bridgestone Potenza RE050A Runflats gezet. Het verschil was immens. En ja: ik vond dat een zeer goeie band. Geen top-sportband (genre Michelin Pilot Supersport) maar een zeer homogene, betrouwbare, slijtvaste en veilige band voor "snellere" auto's. Ze maken 'm nu nog altijd in gigantisch veel afmetingen en 'ie blijft  goed scoren in vergelijkende tests.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met rijden met slechts twee winterbanden? 

 

Als de Pajero niet klaar is voor Kerst, moet ik nl met de Evo naar Finland en twee van de winterbanden liggen nog ginder :fp:

 

Dus enige mogelijkheid is de twee die thuis liggen kruislings te monteren en naar ginder te "sukkelen". Probeer een beetje uit te vissen of dat het gedrag van de auto niet te gevaarlijk gaat maken.

Ik zou dat niet kruiselings monteren, maar wel op één as leggen. En dan komen we bij het onderwerp waar al wereldoorlogen voor zijn gestart: beste banden op de vooras of de achteras? :D  Voor iemand met skills (maw niet de doorsnee naar-het-werk-met-het-lease-Golfke-taffelaar) lijkt het me mogelijk om beide te kiezen, je weet wat de consequenties zullen zijn van de keuze voor het ene of voor het andere. Maar kruiselings? Komt me over als de minst goeie oplossing? :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn 120d, nadat ik de wielen waarop 'ie standaard kwam (met Goodyear Eagle NCT5 runflats) heb verpatst, op een identieke set velgen met Bridgestone Potenza RE050A Runflats gezet. Het verschil was immens. En ja: ik vond dat een zeer goeie band. Geen top-sportband (genre Michelin Pilot Supersport) maar een zeer homogene, betrouwbare, slijtvaste en veilige band voor "snellere" auto's. Ze maken 'm nu nog altijd in gigantisch veel afmetingen en 'ie blijft  goed scoren in vergelijkende tests.

 

Ik had die Potenza's af fabriek op de 330d, goeie allround band idd. Heb ze ook 1x vervangen, en de 2e keer door PS2's. Verschil is toch nog substantieel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de PS2 was ik ook zeer tevreden, idem enkele jaren daarvoor van de PS1. Niet vergeten: "nieuwe" banden zijn sowieso beter dan "versleten" banden, dat vertekent altijd zo hard de vergelijking. Zelfs als je een nieuwe B- of C-merk band legt heb je kans dat die veel beter aanvoelt dan een versleten A-merk band van de dag ervoor ... maar de werkelijkheid is anders. Het is moeilijk om een nieuwe band die net gelegd is, te vergelijken met de vorige band toen die net nieuw was: dat is bijna altijd te lang geleden om goed te herinneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de PS2 was ik ook zeer tevreden, idem enkele jaren daarvoor van de PS1. Niet vergeten: "nieuwe" banden zijn sowieso beter dan "versleten" banden, dat vertekent altijd zo hard de vergelijking. Zelfs als je een nieuwe B- of C-merk band legt heb je kans dat die veel beter aanvoelt dan een versleten A-merk band van de dag ervoor ... maar de werkelijkheid is anders. Het is moeilijk om een nieuwe band die net gelegd is, te vergelijken met de vorige band toen die net nieuw was: dat is bijna altijd te lang geleden om goed te herinneren.

Dat is waar.

De switch naar non-runflat is natuurlijk ook dag en nacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat niet kruiselings monteren, maar wel op één as leggen. En dan komen we bij het onderwerp waar al wereldoorlogen voor zijn gestart: beste banden op de vooras of de achteras? :D  Voor iemand met skills (maw niet de doorsnee naar-het-werk-met-het-lease-Golfke-taffelaar) lijkt het me mogelijk om beide te kiezen, je weet wat de consequenties zullen zijn van de keuze voor het ene of voor het andere. Maar kruiselings? Komt me over als de minst goeie oplossing? :oops:

Ik zou ze op een 4x4 leggen op de as waar het meeste kracht op gestuurd wordt, en bij een 50/50 op de vooras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met rijden met slechts twee winterbanden?

Als de Pajero niet klaar is voor Kerst, moet ik nl met de Evo naar Finland en twee van de winterbanden liggen nog ginder :fp:

Dus enige mogelijkheid is de twee die thuis liggen kruislings te monteren en naar ginder te "sukkelen". Probeer een beetje uit te vissen of dat het gedrag van de auto niet te gevaarlijk gaat maken.

Dat doen ze bij rallywagens ook ooit, en dat werkt wel degelijk goed! Alleen is het in België verboden, hoe dat zit in Finland en andere landen er tussenin weet ik niet. Hier moet op 1 as dezelfde soort band liggen links als rechts.

Ik zou ze op de vooras leggen, dan lukt het remmen tenminste goed en op de tarmac setting kan je dikke powerslides maken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen ze bij rallywagens ook ooit, en dat werkt wel degelijk goed! Alleen is het in België verboden, hoe dat zit in Finland en andere landen er tussenin weet ik niet. Hier moet op 1 as dezelfde soort band liggen links als rechts.

Ik zou ze op de vooras leggen, dan lukt het remmen tenminste goed en op de tarmac setting kan je dikke powerslides maken :D

Hier mag je ook niet met 2winter en 2omer rondrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid