Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Ik ga ook weer blij zijn als de winterwielen er hier onder komen. In de regen zijn de zomerbanden, Michelin Primacy HP's, echt niets waard. Zelfs op het droge vind ik het maar niets. Mijn winterset, Nokian WR A3's, is stiller, zuiniger en geeft veel meer grip. Zou er beter heel het jaar op rijden :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb michelin crossclimate op de corolla liggen (all season) ben benieuwd :)

op mijn pa zijn corolla liggen sinds 4 weken deze

Goodyear Vector 4 seasons

heel stille band in vergelijking met de oude bridgestone's

post-3615-0-18440900-1445493154_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

De michelin's zijn niet echt stil, maar niet storend, in de regen zijn ze toch al super, je moet al hard je best doen om onderstuur te krijgen.

Verbruik is er ook mee gezakt ism een groot onderhoud 4.5L .

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Setje 16" alu velgen + winterbanden gescoord en ir_fuel dan ook maar laten kopen. 't is nog wat te warm maar ben zo op m'n gemak zeker :P

 

pz5q6G0.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze:

Ik ga mijn wagen volgende week laten uitlijnen, heeft het enige zin om hen te vragen om de fabriekssettings van de M135i te gebruiken ipv die van de gewone 1, of is dat een onzinnig idee van mij? (Naar ik verstaan had is de M-sport ophanging hetzelfde als die van de M135i, maar heeft die laatste een andere uitlijning)

Voor de kenners, dit zijn de gegevens van de M135i:

Front:

Total toe-in - 0deg 20' +/- 12'

Adjustment total toe-in - 0 deg 20' +/- 4'

Toe difference - max 12'

Camber - -0.53' +/- 30'

Adjustment camber - -0'53' +/- 25'

Toe difference angle - -1.33'

Castor angle - max 30'

Front wheel offset - 0 deg +/- 15'

Max steering angle - inner cornering wheel 39 deg 48'; outer cornering wheel 33 deg 36'

Rear:

Total toe-in 0 deg 18' +/- 12'

Adjustment total toe-in - 0 deg 18' +/- 4'

Camber - -1.45' +/-25'

Adjustment camber - -1.45' +/- 5'

Geometrical driving axis 0 deg +/- 12'

Link naar reactie
Delen op andere sites

34ba85c67ac43ea97d9db66746052701.jpg

Aangenamer werken met 19 graden dan met vriestemperaturen.

En de banen slieren misschien niet van de sneeuw maar er liggen hier en daar toch serieuze pakken afgevallen bladeren en het oogstseizoen zorgt altijd voor een coucheke modder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de winterset op mijn kar gevezen. Bij 19° buiten

:roll:

Idem, al had ik geen keus wegens 100% versleten zomerbanden. Het werd gevaarlijk, normaal rijd ik zo lang niet door maar wilde wachten tot lagere temperaturen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er hier iemand ervaring met 'radicalere' (non-studded) winterbanden (bestemd voor het hoge Noorden, genre Nokian Hakkapeliitta, Conti VikingContact, ...) voor gebruik in België / West-EU?

Hebben die ook merkbare voordelen in de sneeuw, of enkel op ijs? En hoe rijdt dat op gewoon droog/nat wegdek?

 

@@The Swede

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er hier iemand ervaring met 'radicalere' (non-studded) winterbanden (bestemd voor het hoge Noorden, genre Nokian Hakkapeliitta, Conti VikingContact, ...) voor gebruik in België / West-EU?

Hebben die ook merkbare voordelen in de sneeuw, of enkel op ijs? En hoe rijdt dat op gewoon droog/nat wegdek?

 

@@The Swede

 

Ja, ik heb daar ervaring mee, maar voornamelijk in Scandinavische omstandigheden.

 

Die banden worden vaak in het Zuiden van Finland en in Zweden gebruikt, regios waar je meer sneeuw en veranderende weersomstandigheden hebt dan maanden puur ijs. Eigenlijk is het voornamelijk de non-studded versie van de banden die in het Noorden met spijkers gebruikt worden.

 

Het probleem is dat ze op ijs bijlange niet zo goed zijn als de spijkerbanden.

 

Op droog en nat wegdek rijdt dat als een normale winterband, met dat aspect natuurlijk dat hij iets minder precies gaat sturen op de grens als een "sportieve winterband" die gemaakt is voor nat en mild winterweer zoals in België. 

 

Tegenover een gewone winterband zoals je die bij ons gaat vinden, hebben deze banden wel een stuk betere grip bij extreme omstandigheden.

 

Onder welk voortuig wil je ze gebruiken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus het feit dat ze ook een rubbermengeling hebben die nog meer op koude temperaturen is afgestemd dan onze "gematige" winterbanden, die voornamelijk goed zijn rond de 0°C-grens. Ik denk dat die Scandinavische winterbanden beduidend de betere keuze zijn als je je in temperaturen bevindt die lager liggen, en op sneeuw, en zéker op ijs ... maar ik vrees dat je ze hier (met gemiddeld 5°C en voornamelijk gewone natte weg) eigenlijk inzet in omstandigheden waar ze niet helemaal voor gemaakt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze:

Ik ga mijn wagen volgende week laten uitlijnen, heeft het enige zin om hen te vragen om de fabriekssettings van de M135i te gebruiken ipv die van de gewone 1, of is dat een onzinnig idee van mij? (Naar ik verstaan had is de M-sport ophanging hetzelfde als die van de M135i, maar heeft die laatste een andere uitlijning)

Voor de kenners, dit zijn de gegevens van de M135i:

Front:

Total toe-in - 0deg 20' +/- 12'

Adjustment total toe-in - 0 deg 20' +/- 4'

Toe difference - max 12'

Camber - -0.53' +/- 30'

Adjustment camber - -0'53' +/- 25'

Toe difference angle - -1.33'

Castor angle - max 30'

Front wheel offset - 0 deg +/- 15'

Max steering angle - inner cornering wheel 39 deg 48'; outer cornering wheel 33 deg 36'

Rear:

Total toe-in 0 deg 18' +/- 12'

Adjustment total toe-in - 0 deg 18' +/- 4'

Camber - -1.45' +/-25'

Adjustment camber - -1.45' +/- 5'

Geometrical driving axis 0 deg +/- 12'

 

Niet dat ik je raad kan geven, maar gewoon uit interesse.

Waar zit het verschil met de uitlijning op uw wagen? Veel van die zaken kan je volgens mij niet instellen op een auto met die ophanging.

 

Indien wel, zou ik het persoonlijk durven proberen, gewoon om het verschil eens te voelen. Het is niets definitief, en bevalt het u niet, op een kwartiertje is het terug gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb daar ervaring mee, maar voornamelijk in Scandinavische omstandigheden.

 

Die banden worden vaak in het Zuiden van Finland en in Zweden gebruikt, regios waar je meer sneeuw en veranderende weersomstandigheden hebt dan maanden puur ijs. Eigenlijk is het voornamelijk de non-studded versie van de banden die in het Noorden met spijkers gebruikt worden.

 

Het probleem is dat ze op ijs bijlange niet zo goed zijn als de spijkerbanden.

 

Op droog en nat wegdek rijdt dat als een normale winterband, met dat aspect natuurlijk dat hij iets minder precies gaat sturen op de grens als een "sportieve winterband" die gemaakt is voor nat en mild winterweer zoals in België. 

 

Tegenover een gewone winterband zoals je die bij ons gaat vinden, hebben deze banden wel een stuk betere grip bij extreme omstandigheden.

 

Onder welk voortuig wil je ze gebruiken? 

ik vraag het eigenlijk vooral hypothetisch en informatief, maar mogelijk overweeg ik ze op een w124...

Mindere scherpte etc. wegen voor mij niet echt door, aangezien die kar toch om een rustigere rijstijl vraagt en op zich niet bepaald 'scherp' is. Ik vind het gewoon fijn om in sneeuwomstandigheden maximale grip te hebben, maar enkel als ik daar niet té veel compromissen voor moet sluiten.

 

Plus het feit dat ze ook een rubbermengeling hebben die nog meer op koude temperaturen is afgestemd dan onze "gematige" winterbanden, die voornamelijk goed zijn rond de 0°C-grens. Ik denk dat die Scandinavische winterbanden beduidend de betere keuze zijn als je je in temperaturen bevindt die lager liggen, en op sneeuw, en zéker op ijs ... maar ik vrees dat je ze hier (met gemiddeld 5°C en voornamelijk gewone natte weg) eigenlijk inzet in omstandigheden waar ze niet helemaal voor gemaakt zijn.

Lijkt me idd. min of meer vanzelfsprekend dat je ze verkeerd benut. Maar dat doe je in principe ook met zomerbanden in putje winter, of met winterbanden bij 20"C (wat tegenwoordig in november en maart ook wel eens kan voorkomen). 

Zoals hier boven aangehaald, dat ik bij droog/nat wat moet inleveren zou me niet zo'n zorg wezen, 't is echter niet de bedoeling dat ik dat rubber bij deze temperaturen meteen aan gort rijd.

 

Eens een beetje inlezen en zoeken wat de beste keuze is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net @@ICM zijn zetje 18 inch wintervelgen opgepikt en klaargelegd voor montage als het nodig is.

 

Nu is het nog te warm... Ze komen er pas op als het nodig is en zeker voor op skiverlof te gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die durft niet M rijden als het glad ligt :ninja:

 

Hij doet gewoon te weinig km's om winterbanden nodig te hebben en als het moet dan pakt hij de camion die beter is in de sneeuw...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een 124, is een goeie Hakkapeliitta perfect.

Ter info: op ijs werken enkel spijkers.

124 en hakkapeliitta, klinkt als de budget drifter van black smoke racing.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid