Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Vraag is in welke mate dit een compromis is.

 

Een echte winterband en een echt zomerband gaan altijd verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de parking waren ze goed vast aan t rijden waar ik gewoon kon rijden met alleen in t begin even een slipje (geen tractiecontrole)

Heb geen moment gripverlies gehad.

Op mijne Lexus had ik echte winterbanden en in hoeverre ik kan vergelijken waren die toch nog iets beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ding dat velen maar blijven vergeten, is dat je je zomerbanden niet verslijt als je winterbanden opliggen. Dus op lange termijn kost het niks meer echte winterbanden te hebben.

 

Gisteren toch wel gemerkt met dat hondeweer dat een deftige winterband van goudwaarde is. t Water stond deftig op de snelweg en terwijl de meeste op hun gemakske bleven rijden, kon ik er met de Paj' gewoon aan 160 blijven doorrijden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ding dat velen maar blijven vergeten, is dat je je zomerbanden niet verslijt als je winterbanden opliggen. Dus op lange termijn kost het niks meer echte winterbanden te hebben.

 

 

Dat telt ook niet voor alle automobilisten. Mijn vrouw haar wagen is nu 5jaar oud met vanaf het begin 4 zomerbanden en 4 winterbanden. Bijna 100.000km op de teller maar er is nog geen band versleten. De dotcode is stilaan wel wat achterhaald...

De vraag is nu, doet een nieuwe zomerband het beter dan een 5jaar oude winterband? Zo ja, dan is het dus wel degelijk duurder om met separate winterbanden rond te rijden en was de crossclimate een goed compromis geweest.

 

In mijn geval telt dat niet, een set zomerbanden gaat maar één seizoen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt altijd bijkomende kosten: ofwel is het de jaarlijkse wissel (2x) ofwel is het een bijkomende set velgen. En zo'n Crossclimate is voor ons land in mijn ogen zeker een goed alternatief. Het is hier veel vaker nat (regen, dooiwater, brij) dan echte sneeuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook het eerste echte alternatief voor een all-weather band, die crossclimate. Heb die ook aangeraden aan een vriendin die nooit winterbanden koopt. Ze hebben trouwens een winterband rating ook, en mogen gebruikt worden in landen waar winterbanden verplicht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook het eerste echte alternatief voor een all-weather band, die crossclimate. Heb die ook aangeraden aan een vriendin die nooit winterbanden koopt. Ze hebben trouwens een winterband rating ook, en mogen gebruikt worden in landen waar winterbanden verplicht zijn.

 

dit is inderdaad het perfecte doelpubliek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een post van net een jaar terug betreft de Michelin CrossClimate:

 

Gisteren en vandaag de gelegenheid gekregen van Michelin om de voorstelling van hun nieuwe CrossClimate band te gaan volgen.
Michelin had kosten nog moeite bespaard en het domein van Domaines des Bains afgehuurd nabij de Zwitserse grens.

Gisteren via een privé vlucht met Michelin medewerkers, klanten, leveranciers en consumers vertrokken vanuit Brussel naar Genève.
Daar toegekomen met de bus naar het hotel in Domaines des Bains en daar meteen uitgebreid gaan lunchen. Tegen 14u met de bus de mogelijkheid gekregen om het Salon de Genève de bezoeken.
Tegen 18u terug naar het hotel om daar een aperatief te nemen vervolgens terug uitgebreid te dineren. Zeer lekker allemaal!
Deze morgen was het dan tijd om kennis te maken met de nieuwe CrossClimate. We werden in 3 groepen verdeeld en konden vervolgens "Showroom", "Experience" en "Road Trip" beleven.
Het begon voor ons met het onderdeel "Showroom" waarbij we de theorie van de band voorgeschoteld gekregen met Michelin's tech guru. Héél wat bijgeleerd over de Cross Climate maar ook achterna in techtalk sessies man tot man.
Ook uitleg gekregen hoe Michelin de band op de markt wil zetten. Michelin zal dus zwaar inzetten op deze band en gaan in mei/juni zelfs een TV-campagne voeren.
Daarna was het tijd om de band aan de tand te voelen op de openbare weg. Er waren een 10-tal nagelnieuwe Peugeot 308's voorzien met de Cross Climate gemonteerd.
We werden opgedeeld in groepen van 2 (mezelf en de tech fleet verantwoordelijk van KBC) om de weg op te gaan aan de hand van een roadbook. We reden richting een lokale berg (waarvan de naam mij even ontglipt). Helaas geen sneeuw op de hoofdwegen maar boven gekomen toch enkele goed besneeuwde baantjes gevonden waar we ook even de prestaties konden testen op een helling in sneeuw en ijs. De eerste indrukken waar echt wel positief..
Wat ik nog niet verteld heb is dat de CrossClimate eigenlijk een ZOMERband is met eigenschappen voor winter met Europese goedkeuring (3 peak mountain snowflake label). Het is dus geen all-season band en ziet er dan ook niet zo uit.
Terug gekomen op de indrukwekkende basis die Michelin daar heeft gebouwd (over een maand ontvangen ze daar dus gans de wereld) was het tijd voor het laatste onderdeel. Daar konden we 3 testen uitvoeren en konden we kiezen welke banden we wilden vergelijken met elkaar tov de Cross Climate. We hadden keuze tussen de Michelin Energy Plus (zomerband), Michelin Alpin 5 (winterband) en de Goodyear Vector 4 (allseason band). Uiteraard koos ik om de CrossClimate te vergelijken tussen de Alpin 5 en de Vector 4.
Eerste test bestond er uit om de van 55kph naar 0kph een noodstop te doen op droog wegdek. Daar presteerde de Cross Climate heel goed en deed het beter dan de Alpin 5 en de Vertex 4.
Tweede test was de meest interessante. We reden op een rotonde aan een constante snelheid van 30kph waarna we per km/h de snelheid opdreven tot de wagen begon de onder of oversturen. Ook hier was het gevoel met de CrossClimate zeer goed, maar ook de Alphin 5 liet hier een zeer goede indruk. De minste was hier de Vertex 4, de referentie all-season band.
Derde test was uiteindelijk een besneeuwde helling oprijden en de tractie gaan beoordelen. Hier was het duidelijk de Alpin 5 de meeste tractie bood, maar de CrossClimate kwam daar verrassend dicht in de buurt. De Vertex 4 was ook vrij goed maar kon toch niet tippen aan de CrossClimate.

Het lijkt wel een pleidooi voor Michelin, of ik moet al aandelen hebben ontvangen. Maar het moet gezegd, ik vind het een zeer indrukwekkend product die eigenlijk goed zou dienen als vervanger voor de zomerband voor 95% van de wagens op de weg. Het zou het verkeer in winterse omstandigheden (< 7°) alleen maar veiliger maken.

Wat foto's:

6RKn7gi.jpg



PefAe1D.jpg

Mzl6n62.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze nu op m'n Astra aanloopwagen en die banden zijn dus echt wel goed. Super progressief, veel grip!

Da's den Astra...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Achterkant komt wel serieus los bij van de gas gaan in snelle bochten

Echt los of gewoon een grote sliphoek? Winterbanden kunnen soms nogal zijwaarts 'kruipen' zonder dat ze lossen/schuiven en als ge dan nog wat meer in de banden gaat hangen 'pakken' ze ineens een stuk meer. Da's toch mijn -eerder beperkte- ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag de crossclimates getest in de Ardennen, serieus goede band.

 

 

Vraag is in welke mate dit een compromis is.

 

Een echte winterband en een echt zomerband gaan altijd verschillen.

 

 

Het ding dat velen maar blijven vergeten, is dat je je zomerbanden niet verslijt als je winterbanden opliggen. Dus op lange termijn kost het niks meer echte winterbanden te hebben.

 

Gisteren toch wel gemerkt met dat hondeweer dat een deftige winterband van goudwaarde is. t Water stond deftig op de snelweg en terwijl de meeste op hun gemakske bleven rijden, kon ik er met de Paj' gewoon aan 160 blijven doorrijden :)

 

Dat is toch een band die ik in de toekomst ook ga overwegen. Heb nu ook twee bandensets, op een auto die 6k 7k km doet op een jaar. Dus mijn banden versterven eerder dan dat ze verslijten. Bovendien hebben we de auto niet nodig om ergens op tijd te zijn (werk,..) Dus indien er echt sneeuw ligt kunnen we een verplaatsing best uitstellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren toch wel gemerkt met dat hondeweer dat een deftige winterband van goudwaarde is. t Water stond deftig op de snelweg en terwijl de meeste op hun gemakske bleven rijden, kon ik er met de Paj' gewoon aan 160 blijven doorrijden :)

Dus winterbanden hebben minder rap aquaplaning of zo? Ze zijn smaller ja , en dat helpt zeker, maar of winterbanden voor dezelfde breedte en dezelfde profieldiepte in de regen beter op de weg blijven, daar wil ik wel eens een bewijs van zien. Dat is mij een te algemene stelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt los of gewoon een grote sliphoek? Winterbanden kunnen soms nogal zijwaarts 'kruipen' zonder dat ze lossen/schuiven en als ge dan nog wat meer in de banden gaat hangen 'pakken' ze ineens een stuk meer. Da's toch mijn -eerder beperkte- ervaring.

Zoals jij het beschrijft;-) net het leuke vind in aan winterbanden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus winterbanden hebben minder rap aquaplaning of zo? Ze zijn smaller ja , en dat helpt zeker, maar of winterbanden voor dezelfde breedte en dezelfde profieldiepte in de regen beter op de weg blijven, daar wil ik wel eens een bewijs van zien. Dat is mij een te algemene stelling.

 

Meer capaciteit om het wat te verplaatsen doordat ze hoger profiel hebben + meer afvoer openingen.

 

Geen algemene stelling maar waarheid :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer capaciteit om het wat te verplaatsen doordat ze hoger profiel hebben + meer afvoer openingen.

 

Geen algemene stelling maar waarheid :)

Ik ken het argument en het is geloofwaardig dat veel winterbanden goed bestand zijn tegen aquaplaning. Maar dat heet een redenering, geen 'waarheid'. Winterbanden hebben een specialiteit: ijs en sneeuw. Dat ze goed in de regen zijn is mooi meegenomen. Een beetje opzoekwerk toont dat dat zeker niet altijd waar is.

Ze maken ook zomerbanden die goed zijn in de regen schijnt't, en die hoeven niet te proberen tegelijk goed te zijn in sneeuw. Dus als er iemand suggereert 'hee kijk ik kan hier 160 doen in de regen met mijn winterbanden, 't zou met zomers geen waar zijn' , dan vind ik dat een twijfelachtige stelling en wil ik wat meer bewijzen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het argument en het is geloofwaardig dat veel winterbanden goed bestand zijn tegen aquaplaning. Maar dat heet een redenering, geen 'waarheid'. Winterbanden hebben een specialiteit: ijs en sneeuw. Dat ze goed in de regen zijn is mooi meegenomen. Een beetje opzoekwerk toont dat dat zeker niet altijd waar is.

Ze maken ook zomerbanden die goed zijn in de regen schijnt't, en die hoeven niet te proberen tegelijk goed te zijn in sneeuw. Dus als er iemand suggereert 'hee kijk ik kan hier 160 doen in de regen met mijn winterbanden, 't zou met zomers geen waar zijn' , dan vind ik dat een twijfelachtige stelling en wil ik wat meer bewijzen zien.

 

Dat snap ik.

 

Betere band tegen aquaplaning wil nog niet zeggen dat een band ook beter is in de regen, aquaplaning is enkel een belangrijk regenaspect. Remafstand in het nat en wegglijden in bochten zijn net zo belangrijk.

 

Puur op aquaplaning heb ik de persoonlijke ervaring dat een winterband veel later aan zijn limieten komt.

 

Wat je hiervoor nodig hebt is een onderzoek met de afvoercapaciteit per bandtype. Ze adverteren soms wel met dergelijke waardes (X liter per seconde) maar ik vind er niet direct vergelijkingen tussen banden onderling van terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Wat je hiervoor nodig hebt is een onderzoek met de afvoercapaciteit per bandtype. Ze adverteren soms wel met dergelijke waardes (X liter per seconde) maar ik vind er niet direct vergelijkingen tussen banden onderling van terug.

 

Das goed en wel op een verse band, eens daar een mm af is verzet je al een pak minder water volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is eigenlijk het praktische verschil (ander rijgedrag,...) tussen een band met laadindex 89 en 93? van sommige banden is de 93 immers goedkoper dan de 89, dus indien dat geen verschil maakt: why not?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid