Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

wat is het verschil tussen een zomer en winterband in maat. :wacko: Dus waarom zou je van een winterband geen verschillende maten mogen leggen. lijkt me leuk om met zoiets af te komen bij porsche bv

 

lijkt mij eerder een soort van verkoopspraat, om maar 1 maat in stock te moeten nemen. ipv de bredere ook die veel minder zullen verkocht worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei tuscani:

wat is het verschil tussen een zomer en winterband in maat. :wacko: Dus waarom zou je van een winterband geen verschillende maten mogen leggen. lijkt me leuk om met zoiets af te komen bij porsche bv

 

lijkt mij eerder een soort van verkoopspraat, om maar 1 maat in stock te moeten nemen. ipv de bredere ook die veel minder zullen verkocht worden.

 

Homologatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, tuscani said:

wat is het verschil tussen een zomer en winterband in maat. :wacko: Dus waarom zou je van een winterband geen verschillende maten mogen leggen. lijkt me leuk om met zoiets af te komen bij porsche bv

 

lijkt mij eerder een soort van verkoopspraat, om maar 1 maat in stock te moeten nemen. ipv de bredere ook die veel minder zullen verkocht worden.

 

Bij mijn bandencentrale hebben ze er niks over gezegd trouwens.
De voorste banden zijn wel duurder, want zeldzamer. 

4 banden in 19" = 1100 EUR bij de bandencentrale
4 velgen en banden in 18"= 1785 EUR bij BMW

Link naar reactie
Delen op andere sites

  Ik heb de dealer aan de lijn gehad, en die houdt vol dat een setup met 2 verschillende breedtes voor- en achteraan illegaal is in Belgie...:blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei DDke:

  Ik heb de dealer aan de lijn gehad, en die houdt vol dat een setup met 2 verschillende breedtes voor- en achteraan illegaal is in Belgie...:blink:

In Duitsland wordt er per band gehomologeerd, per type band dus. Daar kan ik het me perfect voorstellen.

In België gebeurt dat gewoon per bandmaat, en zie ik geen reden waarom het illegaal zou zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei msxx:

Homologatie.

oké, maar als hij gehomologeerd is voor 255 achter en 225 voor.

waarom zou dat dan enkel voor zomerbanden mogen en niet voor winterbanden?

dat is volgens mij puur verkoopspraat, winterbanden worden minder verkocht en al zeker in bredere maten. dus volgens mij is dat voor hun eigen stock. (zelfde maat voor en achter wilt zeggen maar 1 type band in stock nemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei tuscani:

oké, maar als hij gehomologeerd is voor 255 achter en 225 voor.

waarom zou dat dan enkel voor zomerbanden mogen en niet voor winterbanden?

dat is volgens mij puur verkoopspraat, winterbanden worden minder verkocht en al zeker in bredere maten. dus volgens mij is dat voor hun eigen stock. (zelfde maat voor en achter wilt zeggen maar 1 type band in stock nemen)

In Duitsland wordt per type band gehomologeerd (dus merk + type + maat + alle bijhorende kenmerken). Kies je voor andere banden of kenmerken of maten dan ben je niet conform en geraak je niet door de keuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neig zelf ook naar 18'' trouwens. Dan kan ik ze er zelf op en afhalen als ik dat wil.

Wat vinden jullie van de 405M hierboven trouwens?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei DDke:

Ik neig zelf ook naar 18'' trouwens. Dan kan ik ze er zelf op en afhalen als ik dat wil.

Wat vinden jullie van de 405M hierboven trouwens?

 

Lelijk :ninja:

Dat zwart maakt dat ze kleiner ogen dan werkelijk. Ik vind het niets speciaals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, msxx said:

Lelijk :ninja:

Dat zwart maakt dat ze kleiner ogen dan werkelijk. Ik vind het niets speciaals.

Ik ben ook niet 100% overtuigd. Maar in de catalogus van BMW vind ik niets knapper eigenlijk. In 18'' tenminste.
Voor een wintersetup vind ik ze nog OK. Moest ik het doen, dan combineer ik met zwarte niertjes :D

Aftermarket, daar ben ik niet zo voor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dankzij @Alexanderr een tweedehands set Styling 415 met winterbanden kunnen scoren.

Knap setje imo, al zeker als wintervelg!

IMG_8973.JPG

Dit terzijde heb ik nog wel een set steelies in 16' liggen, mocht je willen :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei DDke:

  Ik heb de dealer aan de lijn gehad, en die houdt vol dat een setup met 2 verschillende breedtes voor- en achteraan illegaal is in Belgie...:blink:

Kan je dan je dealer eens vragen hoe hij Styling 491 sterspaak in winterwielenset verklaart?

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Tommie said:

Kan je dan je dealer eens vragen hoe hij Styling 491 sterspaak in winterwielenset verklaart?

 

Ik heb ‘m just nog aan de lijn gehad. Vroeger stond dit op het coc, nu niet meer. Maar als ik winterbanden op mijn velgen laat trekken, dan moet ik een décharge ondertekenen dat het op mijn verantwoordelijkheid gebeurt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei msxx:

In Duitsland wordt per type band gehomologeerd (dus merk + type + maat + alle bijhorende kenmerken). Kies je voor andere banden of kenmerken of maten dan ben je niet conform en geraak je niet door de keuring.

Winterbanden hebben toch een speciaal 'statuut'? Ge kunt bevoorbeeld in Belgie met winterbanden rijden die een lagere snelheidsrating hebben, op voorwaarde dat ge een sticker op uw dashbord plakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei DDke:

  Ik heb de dealer aan de lijn gehad, en die houdt vol dat een setup met 2 verschillende breedtes voor- en achteraan illegaal is in Belgie...:blink:

Geloof er niets van...Zoals eerder al gezegd: Je hebt bepaalde bandenmaten die onder je wagen mogen en dat is al wat van tel is. Of dat nu zomerbanden, winterbanden of all seasons zijn... Het merendeel van de klanten met leasewagens (die doorgaans maar 1 set velgen hebben) hebben zoals @janvkn gewoon winterbanden in dezelfde maat.
Ik zou Goca eens mailen (die antwoorden doorgaans vrij snel) en die mail doorsturen naar de dealer, dan is het meteen opgelost.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Le Capri Mauve:

Winterbanden hebben toch een speciaal 'statuut'? Ge kunt bevoorbeeld in Belgie met winterbanden rijden die een lagere snelheidsrating hebben, op voorwaarde dat ge een sticker op uw dashbord plakt.

In een bepaalde periode inderdaad, als je winterbanden een normale snelheidsrating hebben mag het dan weer het ganse jaar door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, janvkn said:

Ga eens gewoon bij een bandencentrale en laat leggen wat je wil ipv bij zo'n jan-mijn-kloten dealer veel te veel te betalen.

Ik heb toch uitgelegd waarom ik ook bij mijn dealer gaan horen ben?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-10-2017 om 10:16 zei DDke:

gisteren offerte gevraagd, en gevraagd of ze konden garanderen dat ze gemonteerd kunnen worden zonder schade. Kreeg als reactie terug dat er normaal gezien niets foutgaat, maar dat dat altijd eens kan gebeuren :huh:.

Wat gebeurt er in zo'n geval? Betaalt een bandencentrale dan die schade?

 

Bij mijn Scenic zijn ze er in de bandencentrale eens in geslaagd om 3 van de 4 velgen te beschadigen. Zijn toen herspoten op hun kosten. Absoluut voorstander van gewoon winterstaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Ugeken:

Bij mijn Scenic zijn ze er in de bandencentrale eens in geslaagd om 3 van de 4 velgen te beschadigen. Zijn toen herspoten op hun kosten. Absoluut voorstander van gewoon winterstaal.

Nee, je bent fan van twee sets velgen :P 

En volgens mij is DDke dat dus ook van plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei dragonfly:

@DDke gewoon setje 513M onder leggen :D 

In 18" zijn die ook niet staggered hoor als winterband. Komen standaard met 255/40/18

Specifieke M wielen? Andere ET dan voor een M-pack :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid