Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei Jupke:

100 euro voor 4 stalen velgen met banden er op, koopje?

https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/autoaccessoires/velgen/4-stalen-velgen-peugeot-5008-378538806.html?p=be&alleen_titel=0&locale=nl&offset=0

Ik heb hem de vraag gestuurd hoeveel mm er nog op zit en de dotcode.

Op de derde foto lijkt die linkse band slecht afgesleten.

10 minuten geleden zei Jupke:

Of deze, als zijn uitleg klopt hebben ze amper gebold, daar ook eens diepte en dot aan vragen.

https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/autoaccessoires/banden/winterbanden-continental-215-55-r-16-377963882.html

 

Het middenste deel van het profiel lijkt meer versleten dan de rest. Die kleinste insnijdingen moeten verder doorlopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De mijne gekocht met winterbanden reeds op. De zomer daarmee gereden en soms wel eens tegen hun limieten aangelopen, nu gaan ze hopelijk tot hun recht komen.
Voor mij persoonlijk de eerste keer winterbanden in de winter onder m'n eigen kist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb echt geen zin om mijn winterbanden op te leggen, die ondingen maken echt veel geluid bij het remmen. Vorig jaar dacht ik dat ik vooraan met een kapotte wiellager zat :blink:

Begin december ga ik ze eronder steken denk ik. Hoop dan wel dat het echt eens een pakje gaat sneeuwen deze winter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wit van't zout? Ik kwam van't naftstation en dacht mens dat slibbert, hangen mijn banden vol naft of zo? Maar het was op veel plaatsen. Niet dat dat onaangenaam rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel de Leon (lease) als de Mini op Goodyear Ultragrip Performance gezet. De Mini heeft een set Dezent OE spec wielen, dus zonder centreer ringen en nest.2a5234d1220c1e2954fa7f9221d9e1c0.jpg7a8f21a1dd70b722779884b9fa1f36c5.jpg

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 11/10/2017 om 08:23, Niko80 zei:

Zowel de Leon (lease) als de Mini op Goodyear Ultragrip Performance gezet. De Mini heeft een set Dezent OE spec wielen, dus zonder centreer ringen en nest.
 

Wat betekent dat, dat geen centreerringen nodig zijn omdat de velg precies past? Of dat ge hoopt dat de bouten de boel wel gecentreerd zullen houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Wat betekent dat, dat geen centreerringen nodig zijn omdat de velg precies past? Of dat ge hoopt dat de bouten de boel wel gecentreerd zullen houden?

Dat wil zeggen dat het naafgat de OEM afmeting heeft, zodat alles perfect past. Bij de meeste aftermarket velgen is het naafgat wat groter zodat deze velgen op meerdere merken met dezelfde steek kunnen gemonteerd worden. Uiteraard mits centreerring dan.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht zo lang mogelijk. Op mijn vorige auto's vond ik de grip van de winterbanden altijd beneden alle maat in "winterse" omstandigheden in België (daarmee bedoel ik weer zoals nu, en niet -5 met 10cm sneeuw). Men zei me toen altijd "jamaar de banen zijn gewoon vettig bij dit weer, dat is normaal". Wel, ik rijd nu ook op die "vettige" banen rond met mijn zomerbanden, en die blijven toch meer grip geven. Met winterbanden was dat ondersturend elke rotonde over. Nul stabiliteit. Vraag me echt af waar die extra veiligheid dan zogezegd zit in onze 6 maand durende herfst ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt een beetje denk ik, maar het hangt allemaal zo van het wegdek af.  Vandaag toch een paar plaatsen gehad waar winterbanden het beter zouden gedaan hebben, voorspelbaarder zouden zijn. Maar ik wacht tot het vriest. Als't vettig ligt is de boel ook voorspelbaar, geen winterbanden nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt... Jaren terug getest met zo een Performance box bij +6 graden 's avonds op zomer en winterbanden. Zomerbanden voelden aan dat ze veel grip hadden, winterbanden voelden aan dat ze minder grip hadden. Remafstand bleek tot op een meter in het voordeel van de winterbanden.

Met dit weer dus winterbanden. Maar ik wacht voor de Tesla nog op de opening van het service center in Hasselt zodat ik niet weer op en af naar Aartselaar moet rijden voor banden. De M2 staat al van vorige week op winterbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik wacht zo lang mogelijk. Op mijn vorige auto's vond ik de grip van de winterbanden altijd beneden alle maat in "winterse" omstandigheden in België (daarmee bedoel ik weer zoals nu, en niet -5 met 10cm sneeuw). Men zei me toen altijd "jamaar de banen zijn gewoon vettig bij dit weer, dat is normaal". Wel, ik rijd nu ook op die "vettige" banen rond met mijn zomerbanden, en die blijven toch meer grip geven. Met winterbanden was dat ondersturend elke rotonde over. Nul stabiliteit. Vraag me echt af waar die extra veiligheid dan zogezegd zit in onze 6 maand durende herfst ...

Klopt al zijn onze winterbanden al 4 jaar oud en wss niet van de beste.

Maandag stond ik ook bijna rond in een flauwe bocht en had amper gas gegeven. Niets van grip :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, dragonfly said:

Klopt al zijn onze winterbanden al 4 jaar oud en wss niet van de beste.

Maandag stond ik ook bijna rond in een flauwe bocht en had amper gas gegeven. Niets van grip :lolz: 

"onze winterbanden"?

Die 16" set past niet meer op mijn auto he :P 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, janvkn said:

Ik wacht ook zo lang mogelijk (8 december komen de mijne erop), maar dan eerder om nodeloze slijtage te vermijden en niet met nutteloze half afgesleten winterbanden te zitten wanneer het dan echt eens nodig is.

Maar wat je kontgevoel zegt is niet noodzakelijk de objectieve realiteit. Winterbanden voelen sowieso minder scherp, door het zachtere rubber en die lamellen die meer meegeven. Er is echter een veel groter overgangsgebied tussen "grip beginnen te verliezen" en "alle grip kwijt zijn". Zomerbanden zijn bij koud nat weer veel snappier. Dat gript en gript, en dat voelt scherp tot ze plots niet meer grippen en je achterstevoren staat.

Heeft niks met kontgevoel vs realiteit te maken. Onderstuur is onderstuur :) Dat gewaggel van die lamellen, daar ben ik me ook bewust van, maar daar gaat het niet over. 

25 minutes ago, janvkn said:

Daarnaast denk ik dat winterbanden ook niet echt geoptimaliseerd zijn voor zijdelingse grip bij herfstweer, maar eerder voor grip in de langsrichting. Ik geloof dat @wooter een paar jaar geleden eens een vergelijking heeft gedaan dmv een performance box van de remafstand met winterbanden en zomerbanden, en dat ie toen zelf verschoot van de resultaten (in het voordeel van de winterbanden), omdat ze ook tegen zijn kontgevoel ingingen.

Heb jij zo geen performance box ding? Test dat eens uit he, want ik ben ook wel benieuwd wat dat geeft op een 1 reeks met moderne banden :) 

Dat zou kunnen ja. Ik heb enkel een AiM Solo. Zou eens moeten bekijken of ik daar iets mee aan kan vangen, maargoed, dan moet je wel vrij snel wielen kunnen wisselen tijdens de test, en ik heb nog geen 2e set velgen voor de huidige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij liggen er sinds een week ook de winterbanden erop (gebruikt setje dat al 1 winter gediend heeft).

 

Gisterenavond toen het toch goed aan het regenen toch wel gemerkt dat ie veel grip geeft op de vooras van de ST, achterkant schoof wel beetje weg maar ik deed het er ook dan wel voor. Bij dezelfde weeromstandigheden en op zomerbanden toch wel wat meer geschuif op de vooras en daarna schuift de achterkant wat.

 

In echt regenweer, zowiezo meer grip met winterbanden ben ik van mening.
Bij droge omstandigheden zal het 50/50 zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, ir_fuel zei:

"onze winterbanden"?

Die 16" set past niet meer op mijn auto he :P 

Wat heb je nu dan gekocht? Zo'n PA4 deed het in herfstweer toch wel goed maar kost wel wat in een grote maat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Le Capri Mauve said:

Wat betekent dat, dat geen centreerringen nodig zijn omdat de velg precies past? Of dat ge hoopt dat de bouten de boel wel gecentreerd zullen houden?

Op de meeste auto's gebruik je conische bouten/moeren, en dan zijn het inderdaad de bouten/moeren die de velg centreren. Een correcte diameter van het naafgat, of het gebruik van een centreerring, zorgt dan alleen maar voor het gemakkelijker monteren van de velg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid