Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden, Krikkie zei:

De Michelin crossclimate's op mijn vrouw haar auto hebben genoeg grip, behalve als het 30° en meer is en in diepe sneeuw. 

Hetzelfde geldt voor mijn sportieve zomerbanden, met uitzondering voor de 30° en meer: ook dan blijven ze goed.

:D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, wooter zei:

Van het moment dat je naar je werk pendelt of 's avonds laat naar huis rijdt met 1 hand op het stuur, ben je even goed doorsnee bestuurder. En bovendien, zolang je in je auto geen infrarood detector hebt voor gladde plekken zoals deze ochtend rondom Brugge ben je met omgevingstemperaturen van 6 graden en minder in het voordeel met winterbanden. Dat weegt niet op tegen het feit dat je op een bocht zonder rijm- en ijzerplekken betere grip zou hebben op de limiet.

Klopt helemaal.

Da's ook meteen de reden waarom ik wél winterbanden leg (wetende hoe absurd mild vorige winter was, zelfs).

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, janvkn zei:

Inderdaad.

Langs de andere kant, stiekem vind ik dat lossere gevoel van winterbanden ook wel lekker om te zwijnen op kleine baantjes :D 

Enige probleem is dan de slijtage natuurlijk... Heb zo mijn profiel al eens meer dan half opgereden voor mijn banden de eerste sneeuw zagen.

Dat laatste ... daar zeg je nog zoiets.

Sijtage.

De sector zwijgt als vermoord dat winterbanden maar hun grootste "extra" talent kunnen ontplooien als ze 5 (liefst 6) mm profiel en méér hebben. Dat je met een zomerband met 3 à 2 mm profiel nog best veel bent op een droge zomerdag, is evident (die is ook nog maar net over halfweg of aan 2/3e van z'n levensduur). Dat een winterband met 8,5 à 9 mm profieldiepte z'n leven start (of méér zelfs, sommige 10mm) en eigenlijk "op" is als je rond de 5mm komt (want dan zijn de lamellen volledig weggesleten en is het feature dat een winterband net z'n grip geeft), is quasi niet geweten. Al die "koopjes" van winterbanden met nog 5 of 4 mm profiel (want pas vanaf de wettelijke limiet van 1,3mm zijn ze op, yeah right...) zijn dus je reinste onzin.

Als je geen lamellen meer hebt, kantelen de profielblokken niet meer waardoor je het 'zaagtandprofiel' (dat grip biedt op slippery ondergrond) moet missen.

Verschil-winterband-zomerband.jpg

winterband_werking_lamellen.jpg

(altijd in lengterichting, nauwelijks of nooit in dwarsrichting)

Als die lamellen weg zijn (en die gaan nooit zo diep als het profieldiepte maar maar ca. de helft) zit je dus met een gewone band, maar dan met minder rubber dan een zomerband (want meer groeven, waardoor ook meer afwateringscapaciteit). Het andere element dat winterbanden (veel) efficiënter maakt dan zomerbanden in sneeuw, zijn de zelfreinigende eigenschappen: ze gooien opgepikte sneeuw makkelijker los waardoor het profiel open blijft terwijl zomerbanden quasi altijd 'dichtslibben' en een slick worden. Ook dié eigenschap wordt (deels) bewerkstelligd door de lamellen in de profielblokken, want die laten toe dat de profielblokken serieus vervormen waardoor de sneeuw niet (zo goed) vastkoekt in het profiel. (Dat is ook meteen de reden waarom winterbanden altijd zoveel 'losser' aanvoelen, of lijken te 'glijden', vergeleken met zomerbanden: dat profiel is echt 'levend' en kan dus nooit een even direct rijgevoel/gripgevoel bieden ... wat niet altijd betekent dat het er niet is).

Die lamellen en de bewegende profielblokken maken ook dat een winterband sneller slijt dan een zomerband. Als je je flanken (underinflated) of het midden (overinflated) dus versneld verslijt bij een winterband is 'ie zelfs veelvuldig sneller versleten dan een zomerband.

En dan komt Jan met de pet: "jamaar, ik heb winterbanden, hoor, ze zijn wel al 6-7 jaar oud maar ze hebben gelukkig nog 3 mm profiel, meer dan het dubbele van wat de wet vereist ... dus ik ben véél veiliger onderweg dan met zomerbanden" ... wat grondig fout is (of kan zijn). Een nagelnieuwe zomerband zal in Vlaanderen doorheen de winter de zoveel veiliger/betere keuze zijn dan een oude(re) en versleten winterband. Altijd. Zelfs op sneeuw en ijs.

Wat rest is het mengsel. Een hoger aandeel silica in winterbanden betekent een lichtjes grippiger mengsel bij koudere temperaturen en dat blijft, ook als het profiel "op" is (lamellen weg), maar meer silica is snellere slijtage (again). En wat ook blijft is de (soms) iets hogere afwateringscapaciteit, uiteraard: een zomerband met 2,5mm profiel zal minder veilig zijn doorheen staand water dan een versleten winterband die nog 4,5mm profiel heeft.

Ah, nog een (terechte) nuancering: in Vlaanderen kennen we nauwelijks of nooit sneeuw en (echt) ijs, dus de lamellen zijn bij ons van minder doorslaggevend belang dan b.v. in Duitsland, de Alpen, Scandinavië e.d. Wij hebben afwateringscapaciteit nodig en een rijgedrag dat liefst zo dicht mogelijk bij dat van een zomerband ligt (continuïteit in gedrag is een sterk onderschatte veiligheidsfactor).

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, janvkn zei:

 

Enige probleem is dan de slijtage natuurlijk... Heb zo mijn profiel al eens meer dan half opgereden voor mijn banden de eerste sneeuw zagen.

 

Ik verwachtte nog koude temperaturen in de Haute Provence in maart, en zette dus de afspraak voor de bandenwissel na onze vakantie.  Het was er overdag tot 25 graden.  Je zag de brokskes rubber loskomen uit die winterbanden. Na een week departementales en nationales waren de banden nog goed voor de container.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En laten we het dan ook eens hebben over banden die dan 8 maanden liggen te "chambreren" nadat je er je eerste winter mee gereden hebt. Dat doet ook echt goed aan de grip ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Lefty said:

Dat gaat compleet in tegen alles wat ik altijd gehoord heb. Dus winterbanden zijn enkel zinvol als er sneeuw en/of ijs ligt?

 

Duitsland en Zwitserland zijn toch andere koek :) Moest ik in de Ardennen wonen ik zou ze ook veel sneller leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Hetzelfde geldt voor mijn sportieve zomerbanden, met uitzondering voor de 30° en meer: ook dan blijven ze goed.

:D 

Die CrossClimate is de enige "all season" band die ik iemand zou aanraden tbh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Die CrossClimate is de enige "all season" band die ik iemand zou aanraden tbh.

Zouden er niet nog al 'new gen' allseasons zijn die eigenlijk best OK zijn? Ik zou durven denken van wel.
En idd, voor de doorsnee chauffeur zeker niet ondenkbaar als 'adviseerbaar'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat dan met bvb een X5? Ik ga er binnen een paar weken mee op wintersport. Liggen goeie zomerbanden op, kist heeft ook nu op de vettige wegen meer dan genoeg grip. Maar heb ook geen zin om in de Alpen vast te zitten omdat ik te gierig ben voor winterbanden.

Hoe deed jij dat @Naish? Kettingen of snowsocks? Of toch winterbanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, janvkn said:

Of die nu onder je auto liggen of ergens in een kot te "chambreren" ... maakt dat zoveel uit?

Jij merkt dat niet als je winterbanden laat leggen die al een seizoen gebruikt zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan maar één ding zeggen wat mijn 5 betreft: ik heb vééél minder snel onderstuur als het serieus regent tov die zomer banden.

Zomer: Contisportcontact 245 /45 R18
Winter: Bridgestone Blizzak 245 45 R18

Op zomerbanden voel ik hem zeer snel glijden in onderstuur met al die massa, met de winterbanden duurt de grip een pak langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, brjefs zei:

En wat dan met bvb een X5? Ik ga er binnen een paar weken mee op wintersport. Liggen goeie zomerbanden op, kist heeft ook nu op de vettige wegen meer dan genoeg grip. Maar heb ook geen zin om in de Alpen vast te zitten omdat ik te gierig ben voor winterbanden.

Hoe deed jij dat @Naish? Kettingen of snowsocks? Of toch winterbanden?

Ik ben 1 keer met de X5 op wintersport geweest en heb dat gewoon gedaan op de zomersloefen...

Ik had geen kettingen noch socks mee want die bestonden niet voor mijn 21 inch set. 

Ik zit beetje met zelfde issue voor deze winter... Ik heb set wintervelgen liggen voor de M3, maar zou eigenlijk met de GLC willen gaan... Maar daarvoor geen zin in een winterset...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Naish zei:

Ik ben 1 keer met de X5 op wintersport geweest en heb dat gewoon gedaan op de zomersloefen...

Ik had geen kettingen noch socks mee want die bestonden niet voor mijn 21 inch set. 

Ik zit beetje met zelfde issue voor deze winter... Ik heb set wintervelgen liggen voor de M3, maar zou eigenlijk met de GLC willen gaan... Maar daarvoor geen zin in een winterset...

En mee in de sneeuw gereden daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, brjefs zei:

En wat dan met bvb een X5? Ik ga er binnen een paar weken mee op wintersport. Liggen goeie zomerbanden op, kist heeft ook nu op de vettige wegen meer dan genoeg grip. Maar heb ook geen zin om in de Alpen vast te zitten omdat ik te gierig ben voor winterbanden.

Hoe deed jij dat @Naish? Kettingen of snowsocks? Of toch winterbanden?

In die regio's is het vooreerst wettelijk verplicht om winterbanden te leggen. Niet naleven en accident doen kan gevolgen hebben.

En alhoewel skigebieden nu eigenlijk bijna altijd te bereiken zijn zonder kettingen (wegen er naartoe zijn ondertussen brede lanen en worden goed gereden/gestrooid/gekiezeld) blijven goeie winterbanden toch een hele geruststelling als je op wintersportvakantie gaat, vind ik.

't Is eigenlijk ook geen extra investering, want ondertussen slijten je zomerbanden niet en als je je velgen niet nieuw koopt bij de BMW-boer krijg je er achteraf nog ongeveer het geld voor dat je zelf betaalde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

In die regio's is het vooreerst wettelijk verplicht om winterbanden te leggen. Niet naleven en accident doen kan gevolgen hebben.

En alhoewel skigebieden nu eigenlijk bijna altijd te bereiken zijn zonder kettingen (wegen er naartoe zijn ondertussen brede lanen en worden goed gereden/gestrooid/gekiezeld) blijven goeie winterbanden toch een hele geruststelling als je op wintersportvakantie gaat, vind ik.

't Is eigenlijk ook geen extra investering, want ondertussen slijten je zomerbanden niet en als je je velgen niet nieuw koopt bij de BMW-boer krijg je er achteraf nog ongeveer het geld voor dat je zelf betaalde.

In Frankrijk is dat toch niet verplicht?

En in BE is dat gewoon weggesmeten geld imo

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Rabbit zei:

Ik kan maar één ding zeggen wat mijn 5 betreft: ik heb vééél minder snel onderstuur als het serieus regent tov die zomer banden.

Zomer: Contisportcontact 245 /45 R18
Winter: Bridgestone Blizzak 245 45 R18

Op zomerbanden voel ik hem zeer snel glijden in onderstuur met al die massa, met de winterbanden duurt de grip een pak langer.

En dezelfde maat, dus zeer goeie vergelijking. :up:  Wat aantoont dat de ouderdom van de band dus een zéér belangrijk element is in de vergelijking (ik neem aan dat je zomerbanden 4 jaar oud zijn en al wat versleten, en je winterbanden net nieuw). En mogelijks ook merk/type, uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, brjefs zei:

In Frankrijk is dat toch niet verplicht?

En in BE is dat gewoon weggesmeten geld imo

Alpengebieden wel, dacht ik.

Edit: neen toch niet, ge hebt gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, janvkn said:

Ja, je merkt dat het winterbanden zijn ipv zomerbanden, maar voor de rest eigenlijk nog nooit iets van achteruitgang gemerkt... 2-3 winters is wel het langste dat ik ooit met dezelfde winterbanden doe.

Dat is bij mij altijd een ramp geweest als ik daar net mee vertrek. Precies of ik moet daar eerst een of ander rot laagje afrijden.

Ze liggen nochtans op een koele plaats en in het donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is bij mij altijd een ramp geweest als ik daar net mee vertrek. Precies of ik moet daar eerst een of ander rot laagje afrijden.
Ze liggen nochtans op een koele plaats en in het donker.
Hier ook hoor. In 't begin glijden. Nu is het terug beter [emoji16]
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, brjefs zei:

En mee in de sneeuw gereden daar?

Toen dat jaar heel weinig sneeuw gehad op de baan...

Nu ja, Ik heb nog maar 1 jaar serieuze sneeuw gehad en zonder miserie erdoor gereden met de A7 op winterbanden terwijl er zelfs sukkelden met kettingen op fwd karren. En een jaar dat ik de kettingen op de winterbanden van de M3 heb getrokken, maar achteraf gezien ging het zonder ook gegaan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft hier vanmorgen gesneeuwd, en ik sta echt ongelooflijk te kijken van mijn Sottozeros :blink:

Ik heb echt nog nooit zo'n veel grip gehad met een winterband.
Nu zou de grip bij acceleratie ook kunnen te maken hebben met het gewicht van de batterijen onder de koffer, maar toch.
Ook remmen op een sneeuwlaag is ongezien.

Volgens mij reed die pickup echt bagger :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, gTa zei:

En dezelfde maat, dus zeer goeie vergelijking. :up:  Wat aantoont dat de ouderdom van de band dus een zéér belangrijk element is in de vergelijking (ik neem aan dat je zomerbanden 4 jaar oud zijn en al wat versleten, en je winterbanden net nieuw). En mogelijks ook merk/type, uiteraard.

Haha, winterband 2016, zomerband 2017.

Wat wel kan zijn is dat er een ietsiepietsie meer profiel op die wintersloefen zit, maar dat gaat niet zot verschillen. T blijven de voorbanden van een boot, waarmee niet bijster veel geragd wordt ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelfs moeilijk met een schijnbaar eenduidige uitspraak dat zomerbanden meer ondersturen dan winters. 't Is alweer een jaar geleden maar mijn gevoel is dat winterbanden een grotere sliphoek hebben(als ik dat goed begrijp) dus gaat ge zowiezo meer naar buiten schuiven in een bocht. Als ge de auto wat meer zet daarentegen kunt ge ineens een hoop grip vinden. Maar dan moet ge wel anders rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gTa zei:

En dat is ook compleet logisch: ook 's winters worden zomerbanden (goed) warm, hé (dat gebeurt door interne beweging/squat en door wrijving, niet door het overnemen van de temperatuur van de omgeving..)

'Voel' het bij deze temps inderdaad vooral bij koude banden dat ik wat grip mis. Maar dat is nog allemaal rustigaan die koude kms, dus komt goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevoel dat ge op klompen rijdt.  Op gladde asfalt hebt ge dat rap, maar bij droge beton mag het vriezen dat het kraakt en de zomerbanden blijven leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid