Ga naar inhoud

Porsche Panamera


BWS

Aanbevolen berichten

Een Panamera is een LIMOUSINE, geen sportwagen. 

 

Dat rijdt fantastisch als limousine, maar wat gevoelloos.

 

Tov de S AMG rijdt dat ding veel en veel leuker. Persoonlijk vond ik de E AMG dan weer plezanter vanwege het toch wel iets hogere hooligangehalte.

 

Maar dit gaan vergelijken met een 911, waar halen we het toch.

 

Zelfs als autoliefhebber zou dat niet mogen  :wacko:  :blink:  :unsure:

 

 

Groeten van op mijn paard. 

 

xxx

 

Dag, Jokke :bye:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vandaag was mijn schoonvader een E Hybrid gaan halen bij de verdeler in Maastricht waar ik mijn 997 heb gekocht. Hun E 320 cdi is 11 jaar oud, en dus aan vervanging toe. Mijn schoonvader is een echte techneut en wil daarom kost wat kost een, eventueel gedeeltelijke, elektrische aandrijving hebben in zijn nieuwe auto. Daarom zijn we 2 weken geleden al eens met de Tesla gaan rijden. Mijn schoonvader was wel onder de indruk van deze wagen, maar mijn schoonmoeder was niet te spreken over de matige afwerking binnen. Ze vond de auto niet 'chique' genoeg om zo duur te zijn. Daarom heb ik op hun vraag ook eens een testrit geregeld met een Panamera E Hybrid die ze vanmorgen zijn gaan afhalen, en die ze tot morgen mogen hebben. Natuurlijk hebben we er allemaal eens mee gereden. Hierbij laat ik jullie mijn indrukken geworden. Ik heb maar een korte rit gedaan, dus deze indrukken zijn echt eerste indrukken. 

Het was een witte Panamera met de standaard 19" wielen. Zowel de kleur als de kleine wielen doen deze Panamera oneer aan. In de juiste kleur en dikke velgen is dit een zoveel dikkere wagen. Vanbinnen was 'm voorzien van zwart volleder en alu lijsten. Het dashboard is prachtig en voorzien van heel wat knoppen. In het donker is het net of je in een cockpit van een vliegtuig zit. Mijn schhonvader is 71 lentes en vond het te druk. Ik daarentegen vind het een zeer mooi interieur. Ik kan al die knopkes wel smaken.

Een de sleutel omgedraaid hoor je... niks. De wagen start dus altijd in electrische modus. Je duwt op het gaspedaal en de wagen gaat er elektrisch vandoor. Je merkt direct dan 'm hier niet bulkt van de power. De gaspedaal heeft een duidelijke stop tot waar je mag duwen om enkel elektrisch te rijden. Duw je voorbij de stop, dan start de benzinemotor, en krijg je dus de gevraagde extra power. Heel dit proces verloopt zijdezacht. Ik vind het een heel knappe prestatie van Porsche om dit in alle omstandigheden zo vloeiend laten te verlopen. Je kan de elektrische modus uitzetten, en dan gaat 'm beide aandrijvingen combineren. Hierbij kan je dan ook kiezen voor E-charge en dan gaat 'm de elektromotor terug laden. Het viel me op dat dit laden redelijk snel gaat. En dan is er nog de 'sport' modus. Automatisch wordt de ophanging wat straffer (je kan dit ook apart uitzetten) en gaat de wagen vooral gebruik maken van de verbrandingsmotor. Alles wordt dan wat scherper, maar echt sportief wordt het nooit. Daar is de wagen gewoon veel te zwaar voor, en veel te comfortabele voor afgesteld. Het verbruik schiet dan ook onmiddellijk de hoogte in, wat niet de bedoeling is met deze auto. Ook had ik meer verwacht van de motorsound, temeer dit toch een Porsche is. 

De wagen is vooral heel comfortabel. Als de ophanging in de comfort-stand staat, dan is het een echte boot. Als je over drempels rijdt, dan dijnt de auto echt na op de achtervering, net of de koffer zwaar beladen is. Dit komt volgens mij dus echt door het gewicht van de batterijen. Gelukkig kan je de ophanging 2 standen straffer instellen, waardoor dit probleem minder is. De middelste stand beviel mij het meeste. Dat komt qua gevoel overeen met de sport-stand in mijn 5. De laatste 15km heb ik elektrisch gereden. Snel is de auto dan niet, maar je kan vlot mee in het verkeer. Ik vond dat best wel cool. Je ziet dan ook het gemiddeld verbruik onmiddellijk dalen, aangezien je dan natuurlijk geen druppel benzine meer verbruikt.
Op een bepaald moment heb ik 'm eens vanuit stilstand gelanceerd. Hoewel het droog was hadden de achterbanden problemen om de tractie op de weg te krijgen. In geen tijd heb je snelheden ver boven wat is toegestaan. Dat zit zeker snor. Wat ik miste tov mijn 530d was de nerveuze gasrespons en het koppel. Deze wagen trekt eerder de kaart van de comfortabele reiswagen. Sportiviteit moet je hier niet zoeken. Het enige dat beter was, was het stuurgevoel dat toch wel een stuk directer is dan in mijn 5. Ik weet niet of de xDrive daar voor iets tussenzit? 
Ook is zo'n Panamera een grote wagen. Het liet me weer denken aan mijn 7. Hierbij komt dan ook nog eens het veel slechtere zicht naar achter. 

Zou ik zo'n Panamera E Hybrid kopen? Neen. 
Gaan mijn schoonouders een Panamera E Hybrid kopen? Neen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat uw schoonvader eens een testrit doen met de Benz E-klasse hybride, hij zal verkocht zijn ;).

Het is eigenlijk de auto van mijn schoonmoeder. Mijn schoonvader heeft een CL500. Mijn schoonmoeder wil een auto die zo min mogelijk afwijkt van haar huidige E320 cdi. Zo'n E hybrid is dan ook een voor de hand liggende keuze. Ik heb haar wel gezegd dat de E volgend jaar wordt gewisseld. Daarom denk ik dat ze nog een jaar zal blijven rijden met haar E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk de auto van mijn schoonmoeder. Mijn schoonvader heeft een CL500. Mijn schoonmoeder wil een auto die zo min mogelijk afwijkt van haar huidige E320 cdi. Zo'n E hybrid is dan ook een voor de hand liggende keuze. Ik heb haar wel gezegd dat de E volgend jaar wordt gewisseld. Daarom denk ik dat ze nog een jaar zal blijven rijden met haar E.

Juist, dat is die limited edition CL waar hij mee rijdt dacht ik?

Best dan nog even wachten. Ofwel einde serie E voor prijsje, ofwel nieuw model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonmoeder wil een auto die zo min mogelijk afwijkt van haar huidige E320 cdi. Zo'n E hybrid is dan ook een voor de hand liggende keuze. Ik heb haar wel gezegd dat de E volgend jaar wordt gewisseld. Daarom denk ik dat ze nog een jaar zal blijven rijden met haar E.

Dus eigenlijk heb je een Wouterke gedaan? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker niet. Mijn schoonvader zou zo'n Panamera wel zien zitten, maar helaas heeft schoonmoeder veto in deze beslissing. Hij kan enkel maar proberen haar te overtuigen, wat dus niet gelukt is. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker niet. Mijn schoonvader zou zo'n Panamera wel zien zitten, maar helaas heeft schoonmoeder veto in deze beslissing. Hij kan enkel maar proberen haar te overtuigen, wat dus niet gelukt is. :)

 

 

Ik zie een patroon ....

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens wel begrijpelijk dat dit niet het type wagen is voor je schoonmoeder, hé.

 

De Panamera en Cayenne spreken voornamelijk aan omdat ze Porsche looks en imago combineren met een zeker practische kant (vgl met de echte Porsches). Nu kan je van een vrouw van die leeftijd moeilijk verwachten dat zij zich aangesproken voelt door het Porsche imago.

 

Ik kan de ideëen hierboven dan ook enigszins volgen van eerder richting "klassiekere" wagens te kijken, zoals een E Klasse Hybrid. 

Voor iemand die "chique" en comfortabel wil, zou ik ook richting GS 450h gaan, welke uiteindelijk nog steeds de meest uitgerijpte hybride op de markt is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag was mijn schoonvader een E Hybrid gaan halen bij de verdeler in Maastricht waar ik mijn 997 heb gekocht. Hun E 320 cdi is 11 jaar oud, en dus aan vervanging toe. Mijn schoonvader is een echte techneut en wil daarom kost wat kost een, eventueel gedeeltelijke, elektrische aandrijving hebben in zijn nieuwe auto. Daarom zijn we 2 weken geleden al eens met de Tesla gaan rijden. Mijn schoonvader was wel onder de indruk van deze wagen, maar mijn schoonmoeder was niet te spreken over de matige afwerking binnen. Ze vond de auto niet 'chique' genoeg om zo duur te zijn. Daarom heb ik op hun vraag ook eens een testrit geregeld met een Panamera E Hybrid die ze vanmorgen zijn gaan afhalen, en die ze tot morgen mogen hebben. Natuurlijk hebben we er allemaal eens mee gereden. Hierbij laat ik jullie mijn indrukken geworden. Ik heb maar een korte rit gedaan, dus deze indrukken zijn echt eerste indrukken. 

Het was een witte Panamera met de standaard 19" wielen. Zowel de kleur als de kleine wielen doen deze Panamera oneer aan. In de juiste kleur en dikke velgen is dit een zoveel dikkere wagen. Vanbinnen was 'm voorzien van zwart volleder en alu lijsten. Het dashboard is prachtig en voorzien van heel wat knoppen. In het donker is het net of je in een cockpit van een vliegtuig zit. Mijn schhonvader is 71 lentes en vond het te druk. Ik daarentegen vind het een zeer mooi interieur. Ik kan al die knopkes wel smaken.

Een de sleutel omgedraaid hoor je... niks. De wagen start dus altijd in electrische modus. Je duwt op het gaspedaal en de wagen gaat er elektrisch vandoor. Je merkt direct dan 'm hier niet bulkt van de power. De gaspedaal heeft een duidelijke stop tot waar je mag duwen om enkel elektrisch te rijden. Duw je voorbij de stop, dan start de benzinemotor, en krijg je dus de gevraagde extra power. Heel dit proces verloopt zijdezacht. Ik vind het een heel knappe prestatie van Porsche om dit in alle omstandigheden zo vloeiend laten te verlopen. Je kan de elektrische modus uitzetten, en dan gaat 'm beide aandrijvingen combineren. Hierbij kan je dan ook kiezen voor E-charge en dan gaat 'm de elektromotor terug laden. Het viel me op dat dit laden redelijk snel gaat. En dan is er nog de 'sport' modus. Automatisch wordt de ophanging wat straffer (je kan dit ook apart uitzetten) en gaat de wagen vooral gebruik maken van de verbrandingsmotor. Alles wordt dan wat scherper, maar echt sportief wordt het nooit. Daar is de wagen gewoon veel te zwaar voor, en veel te comfortabele voor afgesteld. Het verbruik schiet dan ook onmiddellijk de hoogte in, wat niet de bedoeling is met deze auto. Ook had ik meer verwacht van de motorsound, temeer dit toch een Porsche is. 

De wagen is vooral heel comfortabel. Als de ophanging in de comfort-stand staat, dan is het een echte boot. Als je over drempels rijdt, dan dijnt de auto echt na op de achtervering, net of de koffer zwaar beladen is. Dit komt volgens mij dus echt door het gewicht van de batterijen. Gelukkig kan je de ophanging 2 standen straffer instellen, waardoor dit probleem minder is. De middelste stand beviel mij het meeste. Dat komt qua gevoel overeen met de sport-stand in mijn 5. De laatste 15km heb ik elektrisch gereden. Snel is de auto dan niet, maar je kan vlot mee in het verkeer. Ik vond dat best wel cool. Je ziet dan ook het gemiddeld verbruik onmiddellijk dalen, aangezien je dan natuurlijk geen druppel benzine meer verbruikt.

Op een bepaald moment heb ik 'm eens vanuit stilstand gelanceerd. Hoewel het droog was hadden de achterbanden problemen om de tractie op de weg te krijgen. In geen tijd heb je snelheden ver boven wat is toegestaan. Dat zit zeker snor. Wat ik miste tov mijn 530d was de nerveuze gasrespons en het koppel. Deze wagen trekt eerder de kaart van de comfortabele reiswagen. Sportiviteit moet je hier niet zoeken. Het enige dat beter was, was het stuurgevoel dat toch wel een stuk directer is dan in mijn 5. Ik weet niet of de xDrive daar voor iets tussenzit? 

Ook is zo'n Panamera een grote wagen. Het liet me weer denken aan mijn 7. Hierbij komt dan ook nog eens het veel slechtere zicht naar achter. 

Zou ik zo'n Panamera E Hybrid kopen? Neen. 

Gaan mijn schoonouders een Panamera E Hybrid kopen? Neen.

 

Erg interessant verslag, waarvoor dank.

 

'k Zit tegenwoordig regelmatig wel es te denken aan een een alternatief als limousine die ook zuinig en milieuvriendelijk is. Niet echt voor fiscale reden, maar voor die vele kilometers waar je je gewoon "verplaatst" is het de vraag of je echt zo vaak aan de pomp wil staan koekeloeren en zoveel wil vervuilen. Als ik vervuil, dan graag omdat ik aan die rit eens goed plezier beleef :)

Daarnaast is er ook het imago. In mijn vak moet je wat proberen "wijs" over te komen en met een hybride of wat "rustige" limo aankomen geeft een betere indruk aan een CEO van een groot bedrijf dan er als een hooligan aankomen in een M3.

 

Wat ik bovenstaand merk, is dat de Panamera E-Hybrid echt voornamelijk de kaart speelt van "je wil een hybride maar je wil ook de sportieve looks en Porsche imago behouden". Het is niet zo dat Porsche zich echt heeft zitten sufdenken om er echt een "Porsche onder de hybrides" van te maken.

 

Hoe positioneert de E-Hybrid zich tegenover de andere versies van het gamma?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees overal dat de diesel sportiever te rijden valt dan de hybride.

 

Ik denk niet dat één van die twee ook maar als sportief te catalogeren valt. Als je een dergelijke auto koopt met aandacht voor zuinigheid en uitstoot, dan koop je dat voor je "vervelende" (/verplichte) verplaatsingen (professioneel, lange reizen, etc). Voor de lollige verplaatsingen, neem je toch wel beter wat anders.

 

Proberen op beide stoelen te gaan zitten tegelijk, betekent doorgaans ertussen vallen. Dus als het echt een milieuvriendelijke limo moet zijn, dan toch direct liever eentje die echt in die richting gaat dan eentje die "van ver wat probeert".

Porsche diesel geeft me echt toch steeds de indruk van een Porsche te zijn voor zij die er willen in gezien worden, maar er geen kunnen betalen. Doe maar en S350 CDi of 730d als je een limo diesel wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees overal dat de diesel sportiever te rijden valt dan de hybride.

 

 

Met het verschil dat wanneer je een E-hybrid laat chippen, je meer vermogen hebt dan een Turbo.  Bij een Diesel zit je dan 'maar' aan 300-ish pk (voorlopig).

 

Maar dat gezegd zijnde voel ik persoonlijk ook niet veel voor de hybride.  Maar dat heeft vooral te maken met de draak van een verbrandingsmotor dat ze daarin geploft hebben.  Sound = nul, beleving = nul, koppel is ook gene vette (terwijl de cijfers toch deftig zijn)...   Het elektrische aspect vind ik wel erg interessant.

Niet voor niets dat ik intussen high-voltage technieker ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het verschil dat wanneer je een E-hybrid laat chippen, je meer vermogen hebt dan een Turbo.  Bij een Diesel zit je dan 'maar' aan 300-ish pk (voorlopig).

Dat is geen argument he. Laten we effe stock auto's vergelijken. Zo een e hybrid chippen en dan problemen met de aandrijflijn krijgen, ik wil de stukken niet betalen als men garantie weigert :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat één van die twee ook maar als sportief te catalogeren valt. Als je een dergelijke auto koopt met aandacht voor zuinigheid en uitstoot, dan koop je dat voor je "vervelende" (/verplichte) verplaatsingen (professioneel, lange reizen, etc). Voor de lollige verplaatsingen, neem je toch wel beter wat anders.

Veel geld dan voor vervelende verplaatsingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen argument he. Laten we effe stock auto's vergelijken. Zo een e hybrid chippen en dan problemen met de aandrijflijn krijgen, ik wil de stukken niet betalen als men garantie weigert :D

 

Idd, want die echte 'turbo' kan je ook nog tunen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

De diesel is niet meer bestel-/leverbaar?

 

'k Zie net dat die uit de Car Configurator van porsche.de verdwenen is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid