Ga naar inhoud

Exportwagen


Totzo

Aanbevolen berichten

Hey iedereen! 

 
Ik heb eigenlijk een aparte vraag, hopelijk kan een van jullie deze beantwoorden. 
 
Ik ben onlangs op zoek geweest naar een nieuwe auto. Tijdens mijn zoektocht vond ik een auto die ik enorm mooi vond. Ik contacteerde de verkoper en maakte er een afspraak mee. Zo gezegd, zo gedaan, afspraak gemaakt, ik kwam toe en ik was meteen verkocht! Het ging over een Saab 9-3, een auto die ik altijd al mooi vond. Nu, er was één klein probleempje: de koper verkocht blijkbaar alleen aan exportprijs, zonder keuring voor verkoop, zeg maar. Nu is mijn vraag: is er een mogelijkheid dat ik de auto overneem aan exportprijs en hem alsnog laat keuren voor verkoop en hem dan zelf terug kan inschrijven? Ik zou de auto dood graag hebben! Maar ik wil wel weten of dit mogelijk is. Kan iemand me hier meer duidelijkheid over geven?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien jij particulier bent, kan dat in principe niet omdat de handelaar jou verplicht garantie moet geven.

Maar in de praktijk zijn er die het wel doen en zonder garantie riskeren te verkopen. Meestal ook niet de meest betrouwbare handelaars...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat niet dat het een handelaar betreft. Kan ook een particulier zijn, die geen verrassingen meer wil op de verkoop keuring.

Ik meen dat je tegenwoordig weer met je eigen platen de verkoopkeuring kunt doorlopen indien je hem zo koopt. Iemand ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, abtler zei:

Staat niet dat het een handelaar betreft. Kan ook een particulier zijn, die geen verrassingen meer wil op de verkoop keuring.

Ik meen dat je tegenwoordig weer met je eigen platen de verkoopkeuring kunt doorlopen indien je hem zo koopt. Iemand ?

Klopt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp kan ik de wagen kopen en zelf naar de keuring gaan en een roosformulier bemachtigen? Zou iemand juist stap voor stap kunnen uitleggen hoe dat exact moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Totzo zei:

Dus als ik het goed begrijp kan ik de wagen kopen en zelf naar de keuring gaan en een roosformulier bemachtigen? Zou iemand juist stap voor stap kunnen uitleggen hoe dat exact moet?

Vraag advies aan je verzekeraar, die gaat het wel weten 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Totzo zei:

Dus als ik het goed begrijp kan ik de wagen kopen en zelf naar de keuring gaan en een roosformulier bemachtigen? Zou iemand juist stap voor stap kunnen uitleggen hoe dat exact moet?

Een wagen voor export, daar is wel vaak een reden voor. Dat kan van alles zijn:

  • een defect dat niet meer de moeite is om te repareren (het gekende moteur cassé)
  • een model dat niet goed in de markt ligt in Belgiê (of motorisatie, kilometerstand, ...)
  • papieren niet in orde
  • accident wagen die slecht gerepareerd is
  • roetfilter
  • ...

Kijk het toch maar allemaal 3x goed na.
Ik heb ook ooit een auto gekocht op die manier. Die was wel gewoon in orde bleek de jaren erna, dus het kan wel.

Als je de wagen wilt gaan halen kan je je verzekering(smakelaar) bellen en vragen of je de wagen kan verzekeren voor 1 dag via chassisnummer op je huidige polis. (doen ze dat nog @ex-Mooseman?)
Met de wagen naar de keuring voor verkoop met de platen waarop je hem later gaat verzekeren.
Met inschrijvingsformulier naar de verzekering gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verzekeringsmaatschappijen zijn er alvast niet wreed happig op, maar soms kan je gewoon niet anders.  Auto moet immers verzekerd zijn om een nummerplaat te kunnen aanvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/8/2024 om 18:53, Jochen zei:

Een wagen voor export, daar is wel vaak een reden voor. Dat kan van alles zijn:

  • een defect dat niet meer de moeite is om te repareren (het gekende moteur cassé)
  • een model dat niet goed in de markt ligt in Belgiê (of motorisatie, kilometerstand, ...)
  • papieren niet in orde
  • accident wagen die slecht gerepareerd is
  • roetfilter
  • ...

Kijk het toch maar allemaal 3x goed na.
Ik heb ook ooit een auto gekocht op die manier. Die was wel gewoon in orde bleek de jaren erna, dus het kan wel.

Als je de wagen wilt gaan halen kan je je verzekering(smakelaar) bellen en vragen of je de wagen kan verzekeren voor 1 dag via chassisnummer op je huidige polis. (doen ze dat nog @ex-Mooseman?)
Met de wagen naar de keuring voor verkoop met de platen waarop je hem later gaat verzekeren.
Met inschrijvingsformulier naar de verzekering gaan.

 

Hey, 

Ja ik weet dat er geregeld iets aan scheelt, maar ik zou de auto dan ook in een garage grondig laten nakijken vooraleer ik hem effectief koop. 

Het is gewoon een model dat ik al heel lang zoek en daarbovenop is mijn budget als student gewoon niet hoog genoeg voor een volwaardige wagen. 

Op 16/8/2024 om 18:53, Jochen zei:

Een wagen voor export, daar is wel vaak een reden voor. Dat kan van alles zijn:

  • een defect dat niet meer de moeite is om te repareren (het gekende moteur cassé)
  • een model dat niet goed in de markt ligt in Belgiê (of motorisatie, kilometerstand, ...)
  • papieren niet in orde
  • accident wagen die slecht gerepareerd is
  • roetfilter
  • ...

Kijk het toch maar allemaal 3x goed na.
Ik heb ook ooit een auto gekocht op die manier. Die was wel gewoon in orde bleek de jaren erna, dus het kan wel.

Als je de wagen wilt gaan halen kan je je verzekering(smakelaar) bellen en vragen of je de wagen kan verzekeren voor 1 dag via chassisnummer op je huidige polis. (doen ze dat nog @ex-Mooseman?)
Met de wagen naar de keuring voor verkoop met de platen waarop je hem later gaat verzekeren.
Met inschrijvingsformulier naar de verzekering gaan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als uw budget niet groot is om zoiets te kopen zou ik er van weg lopen. Met een beetje pech hebt ge binnen t half jaar wel grote kosten, hoe gaat ge die betalen?

Als ge nen "oude" auto wilt kopen houdt ge daar van bij aankoop rekening mee dat ge nog es de aankoopprijs in kosten gaat hebben, zeker als het een "export" wagen is. 

Grondig laten nakijken tijdens een testrit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Totzo zei:

Hey, 

Ja ik weet dat er geregeld iets aan scheelt, maar ik zou de auto dan ook in een garage grondig laten nakijken vooraleer ik hem effectief koop. 

Het is gewoon een model dat ik al heel lang zoek en daarbovenop is mijn budget als student gewoon niet hoog genoeg voor een volwaardige wagen. 

 

Heb je een linkje naar de auto? Mag via pb. Als SAAB-liefhebber wil ik er mijn ook wel eens op laten vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steek anders eens je licht op bij Saabsupply, die heeft regelmatig oudere 9-3 in stock of weet er staan. Ik neem aan (hoop) dat het om een benzine gaat met B207 blok en niet die atmo Opel motor of die diesel van Fiat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid