Ga naar inhoud

BMW i5 vs 540d vs 530e


PJH

Welk triestig spel kies je?  

61 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk triestig spel kies je?

    • i5
      18
    • 540d
      40
    • 530e
      3


Aanbevolen berichten

Stel, we leven in één of andere dystopie waarin PJH aan de macht gekomen is. Het eerste dat hij invoerde was het nieuwe taxatiebeleid dat hij reeds eerder voorstelde: 250 euro BIV voor alles, tenzij voor Citroen Berlingo's, die kosten nu 16.500 euro aan BIV ongeacht de motorisatie.

Verder is de runningcost op vlak van benzine/diesel/EV voor iedereen gelijk. Alles kost nu 15 euro per 100km, ongeacht de getankte brandstof. Je krijgt van mij namelijk een prijs per kilometer, niet meer per liter. Dus of je nu Renault Zoë EV rijdt, of Dodge Viper met straight pipes of .... het kost allemaal evenveel.

Helaas wonen we nu in een wereld waarin BMW voor de iets oudere heer volgende zaken in de aanbieding heeft:

  • i5 edrive 40 Touring 76.300 euro, de keuze voor de EV rijder
  • 540d xdrive Touring 78650 euro, de liefhebber van dikke diesels kan hiermee verder
  • 530e Touring: 72.500 euro, als je toch een aangename geur wil tijdens het tanken kan dat bij BMW enkel nog als daar ook een batterij in zit

Welke zou je kiezen? De afschrijving is geen issue meer gezien alles evenveel kost, het is dus puur wat je leuk vindt en graag mee zou rijden als DAILY.

Als je een sportkar er naast wil dan is dat prima voor mij, maar het wagenpark voor daily's is beperkt tot 1 kraam.

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • dragonfly wijzigde de titel naar BMW i5 vs 540d vs 530e

Momenteel diesel voor mij.  Veel kilometers kunnen doen met 1 tank heeft mijn voorkeur. Ik hou niet van tanken of laden.

Als je heel weinig nog rijdt dan wel EV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, PJH zei:

Welke zou je kiezen? De afschrijving is geen issue meer gezien alles evenveel kost, het is dus puur wat je leuk vindt en graag mee zou rijden als DAILY.

Als je een sportkar er naast wil dan is dat prima voor mij, maar het wagenpark voor daily's is beperkt tot 1 kraam.

Aangezien ik zelden meer dan 300km per dag doe en je een sportkar hebt voor het weekend: de i5.

De 540 zal qua loopcultuur ook geweldig zijn, maar de rust en het gemak van een elektrische aandrijflijn in het dagelijks gebruik is toch een luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

i5 gekozen hier als daily, en ik kom van een 535d dus de loopcultuur van een 6cyl diesel is me niet onbekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

i5 hier voor mijn gebruik, hooguit één of twee keer richting de Alpen per jaar, de rest allemaal eerder korte nationale afstanden

Op die 4 dagen van de 365 in een jaar zou ik eens weemoedig denken aan de 540d die me was aangeboden, evenals op de autobahn, waar ik nu aan 180 ofzo max kan rijden, en niet meer kan los gaan tot 220+.

Voor al de rest zoals snel even 1-2-3 auto's inhalen op een 70 tweevaksbaan, een baan opdraaien tussen 2 auto's die kort op elkaar rijden, ik denk niet dat de 540d daar mee kan met de i5.

De 530e, tja, ik zie niet in welke voordelen die zou hebben ten opzichte van de andere twee, als milieu/taks/regelgeving niet discrimineert tussen die 3 auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een elektriek,nen 4x4 en nen hybride.

Wie heeft pjh van de trap geduwd en hem die hersenschudding bezorgd?

Straks zijn ze nog allemaal automatiek ook.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, glennvc zei:

i5 hier voor mijn gebruik, hooguit één of twee keer richting de Alpen per jaar, de rest allemaal eerder korte nationale afstanden

Op die 4 dagen van de 365 in een jaar zou ik eens weemoedig denken aan de 540d die me was aangeboden, evenals op de autobahn, waar ik nu aan 180 ofzo max kan rijden, en niet meer kan los gaan tot 220+.

Voor al de rest zoals snel even 1-2-3 auto's inhalen op een 70 tweevaksbaan, een baan opdraaien tussen 2 auto's die kort op elkaar rijden, ik denk niet dat de 540d daar mee kan met de i5.

De 530e, tja, ik zie niet in welke voordelen die zou hebben ten opzichte van de andere twee, als milieu/taks/regelgeving niet discrimineert tussen die 3 auto's.

Ik denk dat je nog zou verschieten.

de 40d heeft 700 Nm en gaat een seconde sneller naar 100 km/h 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kwiekie zei:

Ik denk dat je nog zou verschieten.

de 40d heeft 700 Nm en gaat een seconde sneller naar 100 km/h 😉 

Even gekeken, 0-100 is voor de 540d inderdaad, maar geen volle seconde; 5,4 vs 6,1 volgens bmw (voor de touring). Dan rest nog de vraag hoeveel er bij die 5,4 bij komt als je niet gaat torque braken.

Ik wissel vaak tussen de mijne (passat 280 pk tsi 4motion, 5,7s 0-100) en die van mijn vrouw (iX3, 6,8s 0-100). De passat trekt harder eens alles wat op druk en op toeren is, je voelt die meer en langer sleuren, maar tegen de alertheid van de iX3 kan die niet op. In de praktijk sta ik niet met launch control actief om een steenweg op te draaien, en is de iX3 handiger. Zonder met de 540d en i5 gereden te hebben, zou ik vermoeden dat het daar een beetje hetzelfde verhaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

540d. Er valt iets te zeggen over het comfort van een ev voor een daily, maar als je met kosten geen rekening moet houden is het een no-brainer voor mij. Uit het lijstje kan niets tippen aan dat machtige gevoel van een dikke diesel.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Super95 zei:

Opmerkelijk wat een motorenaanbod bmw heeft in 1 model. Wie doet ze dat na?

daarom dat ze ook hard inzetten of hopen op die e-fuels.

Maar nu dat de EU een sensor wil die checkt of je tank vol zit met e-fuel of echte wordt het weer moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De poll is ontstaan door de discussies in het EV gedeelte uiteraard en ik vind het eigenlijk wel een interessant gegeven. Wat anderen denken interesseert me eigenlijk meestal weinig want autokeuzes zijn zo persoonlijk, maar hier wou ik toch eens weten wat een bende autoliefhebbers zou kiezen als ze nu eens echt de keuze hadden en het budget eigenlijk voleldig wegvalt. 

Eerlijk: ik had gedacht dat de EV het ging winnen in de poll. Voor mij is het ook de logische keuze en ik heb zelf getwijfeld om er voor te gaan. De 530e valt voor mij sowieso af gezien ik na een jaar de 320e redelijk beu ben. Het hele hybrid gedoe werkt eigenlijk niet zo heel goed als je goed met een auto kunt rijden en je gaat je daar sowieso aan ergeren na verloop van tijd. De 540d is ook enkel te krijgen met een automaat wat vroeger toen EV's nog niet bestonden al een kutidee was, en nu EV's wel bestaan aanvoelt als een compleet achterlijk systeem. Enige reden waarom ik toch voor de diesel gegaan ben is mijn kilometrages (gisteren nog 1200km gereden bvb), maar ik zit ver van wat "normaal" is. 

Wat vooral ontnuchterend is, is dat maar één persoon tot nu toe voor benzine gekozen heeft. Wat jaren aanzien is als een "edel aandrijfsysteem" krijgt hier klappen dat het geen naam heeft. 

How times change 😮 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso de 530e niet aangezien ik consequent tegen hybride ben... Enige uitzondering op vandaag is die nieuwe M5 zonder het te hebben gereden (dus dat zou ook nog weer snel kunnen afvallen).

En dan ga ik kijken en is die diesel ook hybride 😞

Maar die EV is zo onder gemotoriseerd, dus ik vrees dat ik naar de 540d moet grijpen in dit geval.

In de real word zou natuurlijk een M60 in TCO volgens mij hetzelfde zitten als die 540d op 4 jaar tijd en dan direct een M60 :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, PJH said:

De poll is ontstaan door de discussies in het EV gedeelte uiteraard en ik vind het eigenlijk wel een interessant gegeven. Wat anderen denken interesseert me eigenlijk meestal weinig want autokeuzes zijn zo persoonlijk, maar hier wou ik toch eens weten wat een bende autoliefhebbers zou kiezen als ze nu eens echt de keuze hadden en het budget eigenlijk voleldig wegvalt. 

Eerlijk: ik had gedacht dat de EV het ging winnen in de poll.

Het merendeel hier heeft nog geen 20K gereden in een deftige EV. Die denken dat een diesel met veel koppel + een automaat het nec plus ultra is qua smooth rijden, wat dus totaal niet zo is. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid