Ga naar inhoud

BMW i5 vs 540d vs 530e


PJH

Welk triestig spel kies je?  

61 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk triestig spel kies je?

    • i5
      18
    • 540d
      40
    • 530e
      3


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, PJH zei:

De poll is ontstaan door de discussies in het EV gedeelte uiteraard en ik vind het eigenlijk wel een interessant gegeven. Wat anderen denken interesseert me eigenlijk meestal weinig want autokeuzes zijn zo persoonlijk, maar hier wou ik toch eens weten wat een bende autoliefhebbers zou kiezen als ze nu eens echt de keuze hadden en het budget eigenlijk voleldig wegvalt. 

Eerlijk: ik had gedacht dat de EV het ging winnen in de poll. Voor mij is het ook de logische keuze en ik heb zelf getwijfeld om er voor te gaan. De 530e valt voor mij sowieso af gezien ik na een jaar de 320e redelijk beu ben. Het hele hybrid gedoe werkt eigenlijk niet zo heel goed als je goed met een auto kunt rijden en je gaat je daar sowieso aan ergeren na verloop van tijd. De 540d is ook enkel te krijgen met een automaat wat vroeger toen EV's nog niet bestonden al een kutidee was, en nu EV's wel bestaan aanvoelt als een compleet achterlijk systeem. Enige reden waarom ik toch voor de diesel gegaan ben is mijn kilometrages (gisteren nog 1200km gereden bvb), maar ik zit ver van wat "normaal" is. 

Wat vooral ontnuchterend is, is dat maar één persoon tot nu toe voor benzine gekozen heeft. Wat jaren aanzien is als een "edel aandrijfsysteem" krijgt hier klappen dat het geen naam heeft. 

How times change 😮 

Je hebt geen benzine opgenomen in de poll maar een PHEV.

Had er nu een 540i tussen gestaan dan had je 'benzine' mogen zeggen 🙂 

  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het merendeel hier heeft nog geen 20K gereden in een deftige EV. Die denken dat een diesel met veel koppel + een automaat het nec plus ultra is qua smooth rijden, wat dus totaal niet zo is. 

't is daarom dat ik dacht dat de EV het easy ging winnen. Een luxeslee moet comfort uitstralen en daar past de EV aandrijflijn het beste bij: geen onnozel geschakel meer van een robot die denkt slimmer te zijn dan een zak aardappelen, geen gerommel meer van het dieselgebeuren, geen vuile handen meer bij het tanken... maar toch wint het dieselkrel het easy. Heel vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, msxx zei:

Je hebt geen benzine opgenomen in de poll maar een PHEV.

Had er nu een 540i tussen gestaan dan had je 'benzine' mogen zeggen 🙂 

Bestaat dat nog? Ik zie die niet staan in de configurator op bmw.be. Het enige dat benzine drinkt is de e uitvoeringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het merendeel hier heeft nog geen 20K gereden in een deftige EV. Die denken dat een diesel met veel koppel + een automaat het nec plus ultra is qua smooth rijden, wat dus totaal niet zo is. 

Moet je een testrit van 20K doen om dat te weten? Ik heb in totaal al met een ev of 15 gereden en bevestig in grote lijnen je mening. Wat wel interessant is, is de EV vergelijken met hetzelfde model als de ICE.

In mijn geval een paar: bij de GLA wint de EV versie het met kop en schouders op dat vlak, amai ni !

Bij de V klasse toch de diesel, niet omwille van het rijgedrag maar de zeer zware batterij doet de auto zeer onnatuurlijk aanvoelen, zeker op onze fantastische wegen en verkeersdrempels. Ik voelde de batterij zeer goed daar zowel in stuurgedrag als op de vering. 

De E klasse versus de EQE, die EQE vind ik echt waauw...... ook wel de beleving binnen in, het is iets minder "kaal" dan vele andere EV. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het merendeel hier heeft nog geen 20K gereden in een deftige EV. Die denken dat een diesel met veel koppel + een automaat het nec plus ultra is qua smooth rijden, wat dus totaal niet zo is. 

Niet te hard roepen, sebiet hoort Jokke het nog.

 

Ah te laat :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

In mijn geval een paar: bij de GLA wint de EV versie het met kop en schouders op dat vlak, amai ni !

 

 

2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

De E klasse versus de EQE, die EQE vind ik echt waauw...... ook wel de beleving binnen in, het is iets minder "kaal" dan vele andere EV. 

Deze twee kader ik in boven m'n bed :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, PJH said:

't is daarom dat ik dacht dat de EV het easy ging winnen. Een luxeslee moet comfort uitstralen en daar past de EV aandrijflijn het beste bij: geen onnozel geschakel meer van een robot die denkt slimmer te zijn dan een zak aardappelen, geen gerommel meer van het dieselgebeuren, geen vuile handen meer bij het tanken... maar toch wint het dieselkrel het easy. Heel vreemd.

Zoals gezegd, onbekend = onbemind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Polygoon zei:

 

Deze twee kader ik in boven m'n bed :D 

Ja ik zeg nergens dat een EV perse slecht rijdt, integendeel. (Al denkt geen haar op mijn hoofd er aan mijn V12 en V8 in te ruilen voor een EV, zelfs al rijdt die EV beter). Zo zie je maar welke soort associaties je maakt 😉 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zoals gezegd, onbekend = onbemind. 

en hoeveel hybride kilometers deed jij?😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Je bedoelt worst of both worlds? 

waarom ontwijk je de vraag? geen ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het merendeel hier heeft nog geen 20K gereden in een deftige EV. Die denken dat een diesel met veel koppel + een automaat het nec plus ultra is qua smooth rijden, wat dus totaal niet zo is. 

Volg ik volledig...

Maar als ik de specs bekijk van deze ev in de lijst dan vrees ik beetje asmatisch gevoel te hebben en vermoed ik dat de 540d beter gaat rijden. 

Maar M60 zal in realiteit meer op niveau zitten van kost als die 540d en dan pak ik direct dat :D 

21 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja kroket, dat prijsverschil tussen een e40 en een M60 is er ook niet naast :lolz: 30.000 euro.

Ja, ik verschoot ook nogal...

M60 vs M5 scheelt maar 10k en dan zou ik het ook wel weer weten vrees ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is eerder: waarom zou je in dit geval voor de hybride kiezen? Fiscaal is er geen verschil, en wat krijg je in de plaats? Een batterij en motor die niet krachtig genoeg zijn om vlot EV te rijden, en een koffiemolen als ICE voor wanneer de elektromotor niet kan volgen. Dan kies je IMO beter voor OF de 40D of de i5.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact mijn idee, maar door de droomwereld van PJH zet hij de context in het nadeel van die EV (hoe toevallig) en kijkt hij enkel naar de aankoopprijs.

En ze zijn nu ook niet zo dom bij BMW dat ze er niet voor zorgen dat ze met de AKprijs spelen zo gelijkwaardige auto's in een gelijkaardige TCO categorie duwen... Met andere woorden, BMW zal liever die M60 verkopen volgens mij dan een 540de 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ja ik zeg nergens dat een EV perse slecht rijdt, integendeel. (Al denkt geen haar op mijn hoofd er aan mijn V12 en V8 in te ruilen voor een EV, zelfs al rijdt die EV beter). Zo zie je maar welke soort associaties je maakt 😉 

 

 

Soms moet je je ook even inleven in het "gewone" volk dat geen am v12 of andere v8 staan heeft. Komende van een Peugeot leasing en dan opeens een tesla 3 krijgen is voor velen een serieuze stap omhoog. :D

tuurlijk , gaat iedereen een v12 boven een ev zetten. Dan wil ik zelfs om de 150km gaan tanken als het moet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Bij de i4 is dat 11k.

met gelijke uitrusting zelfs nog minder. 7-8k maar dacht ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

De vraag is eerder: waarom zou je in dit geval voor de hybride kiezen? Fiscaal is er geen verschil, en wat krijg je in de plaats? Een batterij en motor die niet krachtig genoeg zijn om vlot EV te rijden, en een koffiemolen als ICE voor wanneer de elektromotor niet kan volgen. Dan kies je IMO beter voor OF de 40D of de i5.

Fuel schrijft hier exact hetzelfde als ik al deed en hoe ik erover denk...

Hell, de eerste commentaren op die M5 zijn vooral op het gewicht (waarvan ze dan nog zeggen dat je het niet voelt). Hoe zou dat ding rijden als je daar die batterijen en electro motor uithaalt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Monterey Jack said:

met gelijke uitrusting zelfs nog minder. 7-8k maar dacht ik. 

Ja maar dat is bij de i5 misschien ook zo. Heb niet vergeleken. Geen idee wat het standaard M-pack bv kost op de e40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk ook geen hybride meer pakken. Zonder fiscaal voordeel en vaa heeft dat geen enkel voordeel.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid