Ga naar inhoud

BMW i5 vs 540d vs 530e


PJH

Welk triestig spel kies je?  

61 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk triestig spel kies je?

    • i5
      18
    • 540d
      40
    • 530e
      3


Aanbevolen berichten

In 2017 reden wij een aantal hybides waaronder de GLC met zo'n 4 cil + electro aandrijving en Na 10km had ik mijn mening er al over en ook meteen verkondigd hier en altijd consequent gebleven. Ik heb toen exact de omschrijving van fuel gebruikt van koffiemolentje met extra electro die apart op niets trekken en in combinatie ok prestaties maar zonder het goeie gevoel.

Toch content dat er ondertussen een aantal mensen de mening volgen of herkennen in hun ervaring. En ja de evolutie zal veel verbeterd hebben.

Maar kijken we nu bvb naar de nieuwe C63 en daar is het ook nog steeds niet gelukt. Dus echt wel eens benieuwd om te rijden met die M5 en eens te ervaren of het mijn mening bijstuurd.

Nu, denk dat zo'n hypercar gerne ferrari en de nieuwe 992.2 gts ook een meerwaarde kennen in die electro boost, maar ik zie dat eerder als een soort NOS installatie :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Hij heeft geen ongelijk nochtans. 

Ik polste naar de ervaring die er duidelijk niet is. Dan kan je de kritiek moeilijk ernstig nemen natuurlijk.

Geen idee wat Uw ervaring is met hybride?

De vraag was niet om het beste voertuig op Spa te kiezen dacht ik. Ik heb de indruk dat het bij sommigen lang geleden is dat ze gebruik hebben gemaakt van ons oververzadigde Vlaamse verkeersnet. 

Concreet heeft een hybride het voordeel dat er geen enkele range anxiety aanwezig is en dat er toch een behoorlijk deel elektrisch wordt gereden (zie de ervaringen van de AM leden die een hybride hebben). Het milieu heeft er zijn voordeel bij.

In Vlaanderen rij ik bijvoorbeeld niet graag met mijn 993 omdat die gewoon niet bruikbaar is. Hoge snelheden behoren tot het verleden, mede dankzij de trajectcontroles. de fun moet ik verder gaan zoeken.

Onze IX1 rijdt goed, maar daar is gevoelsmatig geen verschil met mijn hybride, die daarbij nog 300 kilo lichter is (530 vs IX1). (en beiden zijn eigenlijk emotieloze auto's. Dat is zoals sex zonder geluid, of hoogstens wat fake geluiden)

Op lange trajecten verliest een elektrische auto ook nog efficiëntie (Naish deed er met zijn Taycan op het zelfde traject en dezelfde dag -  skireis - 3 uren langer over dan ik met mijn slechte poor man's 530e om thuis te geraken)

ik spreek dus uit ervaring😘

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je bedoelt worst of both worlds? 

Dat hangt heel hard af van hybride tot hybride. Onlangs veel km's met een X1 hybride gereden en daarnaast nog een Opel Astra hybride, de eerste vind ik een draak van een aandrijflijn terwijl de Opel coherent aanvoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, saabi zei:

k polste naar de ervaring die er duidelijk niet is. Dan kan je de kritiek moeilijk ernstig nemen natuurlijk.

Geen idee wat Uw ervaring is met hybride?

Mijn vrouw rijdt eentje, vreselijke aandrijflijn. 
Wetende dat we die PHEV en een EV op de oprit hebben staan en die laatste hebben gekozen om tot in Kroatië te rijden.

2 minuten geleden, saabi zei:

De vraag was niet om het beste voertuig op Spa te kiezen dacht ik. Ik heb de indruk dat het bij sommigen lang geleden is dat ze gebruik hebben gemaakt van ons oververzadigde Vlaamse verkeersnet. 

Is ook mijn use case, EV boven PHEV any day of the week.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Naish zei:

Exact mijn idee, maar door de droomwereld van PJH zet hij de context in het nadeel van die EV (hoe toevallig) en kijkt hij enkel naar de aankoopprijs.

oei, 't was de bedoeling om echt te gaan zien naar welke aandrijflijn je zou gaan, en dat door de "brandstof", afschrijving en heel de nest gelijk te zetten aan elkaar. De TCO is dus hetzelfde. Bedoel je dan dat als de TCO hetzelfde is, een EV een nadeel is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke PHEV vergelijk je met de EV? Ik reed deze zomer met een huurauto PHEV peugeot 3008 en dat staat in ontwikkeling inderdaad niet zo ver als een BMW. De prijs is er natuurlijk naar

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Mijn vrouw rijdt eentje, vreselijke aandrijflijn. 
Wetende dat we die PHEV en een EV op de oprit hebben staan en die laatste hebben gekozen om tot in Kroatië te rijden.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, saabi zei:

welke PHEV vergelijk je met de EV? Ik reed deze zomer met een huurauto PHEV peugeot 3008 en dat staat in ontwikkeling inderdaad niet zo ver als ene BMW. De prijs is er natuurlijk naar

 

Een Audi Q3 vs een Mercedes-Benz EQA. Zelfde categorie wagen, beide premium etc.
Ik vind dat een vrij eerlijke vergelijking.

Maar laten we @PJH z'n topic niet verder bezoedelen en deze discussie elders voeren 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze keuzemogelijkheid zou ik voor een hybride gaan. Het leuke van een ev in de stad of bij de dagelijkse ritten, en de range van een ice indien nodig. ( maar enkel als er een deftige motor in ligt. ( moet ik nog even bekijken  bij de keuze) met een diesel hybride heb ik al ervaring en dat was zeker niet slecht.  Benzine/hybride zou ik dus eerst eens willen testen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, saabi zei:

De vraag was niet om het beste voertuig op Spa te kiezen dacht ik. Ik heb de indruk dat het bij sommigen lang geleden is dat ze gebruik hebben gemaakt van ons oververzadigde Vlaamse verkeersnet. 

Concreet heeft een hybride het voordeel dat er geen enkele range anxiety aanwezig is en dat er toch een behoorlijk deel elektrisch wordt gereden (zie de ervaringen van de AM leden die een hybride hebben). Het milieu heeft er zijn voordeel bij.

In Vlaanderen rij ik bijvoorbeeld niet graag met mijn 993 omdat die gewoon niet bruikbaar is. Hoge snelheden behoren tot het verleden, mede dankzij de trajectcontroles. de fun moet ik verder gaan zoeken.

Onze IX1 rijdt goed, maar daar is gevoelsmatig geen verschil met mijn hybride, die daarbij nog 300 kilo lichter is (530 vs IX1). (en beiden zijn eigenlijk emotieloze auto's. Dat is zoals sex zonder geluid, of hoogstens wat fake geluiden)

Op lange trajecten verliest een elektrische auto ook nog efficiëntie (Naish deed er met zijn Taycan op het zelfde traject en dezelfde dag -  skireis - 3 uren langer over dan ik met mijn slechte poor man's 530e om thuis te geraken)

ik spreek dus uit ervaring😘

 

 

Ja geen idee hoe snel zo'n 993 is, maar ik kan mij op bepaalde plaatsen toch goed amuseren met mijn GT3. Dat het beter kan, daarover geen discussie maar klagen is altijd makkelijker dan positief zijn. 

Range anxiety is ook zo'n term die iedereen graag smijt naar EV. Je vergeet wel dat voor 90% van de gebruikers dat nooit aan de orde komt als ze correct laden en die resterende 10% heeft daar maar occcassioneel miserie mee.

Ook weer zo'n vergelijking, een IX1 vergelijken met een 530e... In dezelfde categorie en prijsklasse zal dat weer veranderen.

Je haalt hier specifiek mijn voorbeeld naar voren met 3u verschil, maar je vergeet wel dat ik op dat traject met een probleem zat met de Taycan waardoor ik niet kon laden zoals het hoort. Stel dat ik je tankklep van je naftbak zou toeplakken en jij enkel op je batterij naar huis ging moeten rijden, dan zou ik ook veel over hebben met een correct werkende taycan.

Jaar ervoor was dat geen probleem, dan zaten we eerder met een nog minimale infrastructuur die het lastig maakt. Maar dat is al opgelost.

13 minuten geleden, PJH zei:

oei, 't was de bedoeling om echt te gaan zien naar welke aandrijflijn je zou gaan, en dat door de "brandstof", afschrijving en heel de nest gelijk te zetten aan elkaar. De TCO is dus hetzelfde. Bedoel je dan dat als de TCO hetzelfde is, een EV een nadeel is?

Je vraagt wat je wil en nee ik zeg niet dat een EV altijd in het nadeel is in TCO.

Maar wel als je de neutralisatie een verslechtering is voor EV en een verbetering voor ICE (eigenlijk hybride). 

Ik zeg alleen dat die verkoopprijs van die M60 zodanig bepaald is zodat hij in een TCO berekening op hetzelfde zal zitten als die top hybride 540d. Maar jij niveleert op de verkoopprijs waar die EV dus in het nadeel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou twijfelen tussen de 530e en de i5. Waar ik de beste voorwaarden krijg #businessman :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Naish zei:

Ook weer zo'n vergelijking, een IX1 vergelijken met een 530e... In dezelfde categorie en prijsklasse zal dat weer veranderen.

Je haalt hier specifiek mijn voorbeeld naar voren met 3u verschil, maar je vergeet wel dat ik op dat traject met een probleem zat met de Taycan waardoor ik niet kon laden zoals het hoort. Stel dat ik je tankklep van je naftbak zou toeplakken en jij enkel op je batterij naar huis ging moeten rijden, dan zou ik ook veel over hebben met een correct werkende taycan.

 

Je haalt terecht aan dat je een pak minder auto krijgt als je elektrisch kiest. de basisprijs van een 530e in 2022 was amper € 6000 meer dan een IX1. mogelijks is dit nu al wat beter.

Zelf hebben wij ook geregeld problemen bij het laden. In de 30 jaar dat ik rij heb ik 0 problemen gehad bij het tanken. Die problemen zijn duidelijk inherent aan elektrisch rijden en zijn vooralsnog niet van de baan. Ik vraag mij trouwens af hoe je met een elektrische auto bijvoorbeeld in Zuid Italië moet rijden. geen laadinfrastructuur en kennelijk geen aanzet hiertoe.

Je kan er niet omheen dat elektrisch rijden voorlopig nog steeds veel kinderziektes kent. Dat moet uiteraard meegenomen worden in de keuze en kan moeilijk als in het voordeel van elektrisch bekeken worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, saabi zei:

Je haalt terecht aan dat je een pak minder auto krijgt als je elektrisch kiest. de basisprijs van een 530e in 2022 was amper € 6000 meer dan een IX1. mogelijks is dit nu al wat beter.

Zelf hebben wij ook geregeld problemen bij het laden. In de 30 jaar dat ik rij heb ik 0 problemen gehad bij het tanken. Die problemen zijn duidelijk inherent aan elektrisch rijden en zijn vooralsnog niet van de baan. Ik vraag mij trouwens af hoe je met een elektrische auto bijvoorbeeld in Zuid Italië moet rijden. geen laadinfrastructuur en kennelijk geen aanzet hiertoe.

Je kan er niet omheen dat elektrisch rijden voorlopig nog steeds veel kinderziektes kent. Dat moet uiteraard meegenomen worden in de keuze en kan moeilijk als in het voordeel van elektrisch bekeken worden.

De problemen die je had met laden, was dat bij een destination charger, of was dat met een EV bij een snellader? Want daar merk ik een enorm verschil in. Destination chargers heb ik al af en toe problemen mee gehad, terwijl snelladers tot nu nog geen enkele keer.

Ik heb vorig jaar nog een probleem gehad met klassiek tanken nochtans, benzine pomp zat zonder benzine (enkel nog diesel), en ik had zo goed als geen range meer... Ongelukjes kunnen dus met alle manieren van tanken gebeuren. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, saabi said:

Concreet heeft een hybride het voordeel dat er geen enkele range anxiety aanwezig is

Voor al die mensen die wekelijks 4 keer 500km moeten doen zeker.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, saabi zei:

Je haalt terecht aan dat je een pak minder auto krijgt als je elektrisch kiest. de basisprijs van een 530e in 2022 was amper € 6000 meer dan een IX1. mogelijks is dit nu al wat beter.

Zelf hebben wij ook geregeld problemen bij het laden. In de 30 jaar dat ik rij heb ik 0 problemen gehad bij het tanken. Die problemen zijn duidelijk inherent aan elektrisch rijden en zijn vooralsnog niet van de baan. Ik vraag mij trouwens af hoe je met een elektrische auto bijvoorbeeld in Zuid Italië moet rijden. geen laadinfrastructuur en kennelijk geen aanzet hiertoe.

Je kan er niet omheen dat elektrisch rijden voorlopig nog steeds veel kinderziektes kent. Dat moet uiteraard meegenomen worden in de keuze en kan moeilijk als in het voordeel van elektrisch bekeken worden.

Je moet de prijzen niet vergelijken van X jaar geleden en nu... Je kan toch perfect op vandaag ook de prijs vergelijken tussen de twee. En daar nogmaals, de EV zal altijd duurder geprijsd zijn dan het gelijkaardig hybride model. De reden daarvoor is dat de fabrikanten ook een TCO kunnen berekenen en dus zorgen dat die prijs stabiel blijft.

En ivm je opmerking van kinderziektes, ik denk dat de mensen die indertijd met een Ford T-model reden ook wel meer problemen hadden met tanken dan jij nu :ninja: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

Bestaat dat nog? Ik zie die niet staan in de configurator op bmw.be. Het enige dat benzine drinkt is de e uitvoeringen.

https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_G60#Technische_Daten

Wikipedia > BMW configurator

Edit: blijkbaar enkel de 520i, want de 530i en 540i komen in Europa niet eens op de markt...

Edit 2: je had beter een 550e ipv een 530e in de poll gezet. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Naish zei:

Je moet de prijzen niet vergelijken van X jaar geleden en nu... Je kan toch perfect op vandaag ook de prijs vergelijken tussen de twee. En daar nogmaals, de EV zal altijd duurder geprijsd zijn dan het gelijkaardig hybride model. De reden daarvoor is dat de fabrikanten ook een TCO kunnen berekenen en dus zorgen dat die prijs stabiel blijft.

En ivm je opmerking van kinderziektes, ik denk dat de mensen die indertijd met een Ford T-model reden ook wel meer problemen hadden met tanken dan jij nu :ninja: 

Ik vergelijk de prijzen zoals ze zijn hé. Ik kocht de 530 in 2022, de Ix1 kwam er in 2023 en gebruikte die prijzen dus. Ik gaf dit enkel mee dat beide wagens mogelijks meer vergelijkbaar zijn dan je zou denken.

En de verwijzing naar de Ford T slaat echt nergens op. We kunnen hier niet kiezen voor een i5 van 2048, maar die van 2024 in 2024😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Goesting zei:

https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_G60#Technische_Daten

Wikipedia > BMW configurator

Edit: blijkbaar enkel de 520i, want de 530i en 540i komen in Europa niet eens op de markt...

Edit 2: je had beter een 550e ipv een 530e in de poll gezet. :D

@Tommie still the case? Of komen er nog zwaardere benzines?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, saabi zei:

Ik vergelijk de prijzen zoals ze zijn hé. Ik kocht de 530 in 2022, de Ix1 kwam er in 2023 en gebruikte die prijzen dus. Ik gaf dit enkel mee dat beide wagens mogelijks meer vergelijkbaar zijn dan je zou denken.

En de verwijzing naar de Ford T slaat echt nergens op. We kunnen hier niet kiezen voor een i5 van 2048, maar die van 2024 in 2024😉

 

Weet ik ook wel van die Ford, maar het gaat erover dat de eerste jaren van iets nieuw altijd kinderziektes heeft 😉 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de echte wereld zou ik precies ook nog voor een 545e of 550e gaan omdat de diesel afgestraft wordt. Maar in het voorbeeld van PJH hier is de diesel de logische keuze. Veel koppel, je hoeft niet vaak te tanken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een EV, ik moet nooit tanken :D 

Als ik uittel hoeveel uren ik al uitgespaard heb door nooit nog te moeten tanken, daar kan je al even van staan laden onderweg.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

in de echte wereld zou ik precies ook nog voor een 545e of 550e gaan omdat de diesel afgestraft wordt. Maar in het voorbeeld van PJH hier is de diesel de logische keuze. Veel koppel, je hoeft niet vaak te tanken. 

en een i5 heeft HEEL VEEL koppel, en je hoeft  NOOIT meer te tanken (gewoon thuis de kabel inpluggen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

en een i5 heeft HEEL VEEL koppel, en je hoeft  NOOIT meer te tanken (gewoon thuis de kabel inpluggen).

heel veel koppel, dat klopt. maar je mist wel het heerlijke 6 cilinder geluid he.

En thuis laden kan ik (en vele andere) niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Liquid Li0n said:

heel veel koppel, dat klopt. maar je mist wel het heerlijke 6 cilinder geluid he.

En thuis laden kan ik (en vele andere) niet.

6 cilinder geluid, van een diesel, in een moderne BMW.

Je hoorde in mijn M340i al amper de 6 cilinder benzine, en die is een generatie ouder dan de wagen waar we het hier over hebben. Geluid is over and out (behalve nep door speakers) in een daily.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook de i5. Stiller, sneller en past als geheel ook gewoon het beste bij een comfortabele family cruiser. Nooit gaan tanken tenzij die 1 keer in het jaar en het gemak van instant koppel op aanvraag. 

En qua motorgeluid. Het is nu niet dat ik helemaal wild wordt van het genagel van een diesel of het geratel van een onderbemeten PHEV benzinemotor... Dat geluid is ook in die mate gedempt dat je eerder de vibraties van de motor hoort en voelt dan het eigenlijke geluid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid