Ga naar inhoud

BMW i5 vs 540d vs 530e


PJH

Welk triestig spel kies je?  

61 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk triestig spel kies je?

    • i5
      18
    • 540d
      40
    • 530e
      3


Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel een 530E (keuze, van wagen op de zaak, die door zijn Xdrive ook nog een deftige auto trailer kan trekken).
Ik vind dat prima rijden, het enige wat me stoort is de veel te kleine benzine tank...
Hij rijdt vaak korte aftstanden, dus ideaal op de accu, en voor de lange afstanden naar trackday's is er dan weer benzine, maar die tank mocht gerust 60liter of meer zijn...
(met een grote brain james trailer er achter met de MX-5 er op, verbruik ik 10-12L per 100km, en dan kom je niet ver met zo een +-45liter tankje). 

In mijn geval zou zo een 530D of 540D een aantal dagen per jaar leuker zijn. de overige dagen waarschijnlijk een I5 
Maarja, dan zit ik in de problemen als ik een aanhangwagen wil trekken... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In geen geval de hybride, want daar ben ik nooit fan van geweest. Ik twijfel tussen de 540d en de i5, en aangezien het hier een 'dystopie' is, zou ik mijn hart volgen en voor de 540d gaan. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ex-Mooseman zei:

en een i5 heeft HEEL VEEL koppel, en je hoeft  NOOIT meer te tanken (gewoon thuis de kabel inpluggen).

Kan je altijd thuis laden, zelfs als de auto zich in Spanje bevindt? straf

aangepast door Dante
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Voor al die mensen die wekelijks 4 keer 500km moeten doen zeker.

1 keer per week is al te veel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Jokke_vlo said:

1 keer per week is al te veel. 

1 keer per week 500km? Dan win je nog altijd netto, want je moet 1 keer 5 minuten snelladen, tov meerdere keren die week tanken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Dante said:

Kan je altijd thuis laden, zelfs als de auto zich in Spanje bevindt? straf

Ja want iedereen gaat wekelijks met zijn auto op zomerverlof ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, HIM-250 zei:

Ik heb momenteel een 530E (keuze, van wagen op de zaak, die door zijn Xdrive ook nog een deftige auto trailer kan trekken).
Ik vind dat prima rijden, het enige wat me stoort is de veel te kleine benzine tank...
Hij rijdt vaak korte aftstanden, dus ideaal op de accu, en voor de lange afstanden naar trackday's is er dan weer benzine, maar die tank mocht gerust 60liter of meer zijn...
(met een grote brain james trailer er achter met de MX-5 er op, verbruik ik 10-12L per 100km, en dan kom je niet ver met zo een +-45liter tankje). 

In mijn geval zou zo een 530D of 540D een aantal dagen per jaar leuker zijn. de overige dagen waarschijnlijk een I5 
Maarja, dan zit ik in de problemen als ik een aanhangwagen wil trekken... 

(grote) aanhanger trekken vind ik persoonlijk op dit moment de grootste drawback van een EV, gewoon omdat de infrastructuur daar echt niet voor geschikt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Dante zei:

Kan je altijd thuis laden, zelfs als de auto zich in Spanje bevindt? straf

Just nen lange kabel nodig. En hopen dat die net niet te kort is.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

1 keer per week 500km? Dan win je nog altijd netto, want je moet 1 keer 5 minuten snelladen, tov meerdere keren die week tanken.

Je kent mijn mening. Dus ik ga het zo laten. Zoals een mede forumlid me nog zei deze week. Ge tankt wanneer ge wilt, waar ge wilt en ge gaat pissen en fretten wanneer je wil en waar je wil :D 

Betreft hybride: ik heb zo een (ik noem dat wel wat nep, met een 40km rijbereik) Panamera hybrid gehad. @Naish wat is daar rommel aan? Ik was daar zeer content van, en ik zweer u dat ging als een speer, ook in de bochten nog heel goed. Was een ferme kar, verkocht via Matthi trouwens. @Mich hier zit ook al aan zijn tweede en tevreden (dat is nochtans ook een veeleisend "stuurder").  Ik heb daarmee letterlijk NUL keer in de garage gestaan met garantie of miserie. (Gekocht bij @Alexanderr )

Mijn GLE63s had ook elektromotoren (maar geen onafhankelijk rijbereik) met een grote batterij. Kan daar niets slechts over zeggen eigenlijk. Maar goed dat is technisch gezien geen hybride. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, HIM-250 zei:

Ik heb momenteel een 530E (keuze, van wagen op de zaak, die door zijn Xdrive ook nog een deftige auto trailer kan trekken).
Ik vind dat prima rijden, het enige wat me stoort is de veel te kleine benzine tank...
Hij rijdt vaak korte aftstanden, dus ideaal op de accu, en voor de lange afstanden naar trackday's is er dan weer benzine, maar die tank mocht gerust 60liter of meer zijn...
(met een grote brain james trailer er achter met de MX-5 er op, verbruik ik 10-12L per 100km, en dan kom je niet ver met zo een +-45liter tankje). 

In mijn geval zou zo een 530D of 540D een aantal dagen per jaar leuker zijn. de overige dagen waarschijnlijk een I5 
Maarja, dan zit ik in de problemen als ik een aanhangwagen wil trekken... 

45 liter tank in een 5-serie, seriously? 🤣 Dat is toch echt van de zotte?

In mijn diesel gaat er 100 liter, is de max, zonder tanken van de Vlaanders naar Narbonne (1100km) , 3 keer 15 min. stoppen om benen te strekken en sanitaire geplogenheden en that's it.

On topic, voor mijn gebruik doe maar de 40d anytime.

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Jokke_vlo said:

Betreft hybride: ik heb zo een (ik noem dat wel wat nep, met een 40km rijbereik) Panamera hybrid gehad. @Naish wat is daar rommel aan?

Dat doet toch niks beter dan de niet-hybride? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja want iedereen gaat wekelijks met zijn auto op zomerverlof ....

Zelfs voor 1 maal op (zomer)verlof te gaan verlies je veel tijd, tenzij je natuurlijk tijd teveel hebt. Ik ben 1 maal op skivakantie geweest met een taycan 4s met grote batterij, het was toen niet koud in Duitsland(rond 10gr), cruise snelheid van 170-180 en om de 250km moesten we laden. 4 keer moeten laden op nog geen 900km. Zeker 1u langer onderweg geweest voor zo een kort traject is niet aangenaam. En als je 's nachts rijdt, wil je gewoon zo snel mogelijk thuis zijn.

Ik spreek soms last minute af met vrienden om naar een rally of bergrennen in Duitsland te gaan, is minstens 600km heen en terug, dan heb ik geen tijd voor aan de laadpaal te gaan staan. Als ik er al tegenkom op de snelweg van Luik richting Trier/Eiffel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat doet toch niks beter dan de niet-hybride? 

Sneller optrekken :)? Dat ging quasi zo hard als een turbo (en getuned even hard). Mocht ik moeten kiezen tussen een Panamera en Panamera Hybride, in a split second: de hybride. En dat is uit ervaring he. Zelfs binnen de spelregels van @PJH

Zet er de Taycan naast neem ik ook per direct de hybride om binnen het kader van dit topic te blijven :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

6 cilinder geluid, van een diesel, in een moderne BMW.

Je hoorde in mijn M340i al amper de 6 cilinder benzine, en die is een generatie ouder dan de wagen waar we het hier over hebben. Geluid is over and out (behalve nep door speakers) in een daily.

Idd, dan liever een I5 EV met een fake V8 geluid :lolz: 

1 uur geleden, Parsifal zei:

Hier ook de i5. Stiller, sneller en past als geheel ook gewoon het beste bij een comfortabele family cruiser. Nooit gaan tanken tenzij die 1 keer in het jaar en het gemak van instant koppel op aanvraag. 

En qua motorgeluid. Het is nu niet dat ik helemaal wild wordt van het genagel van een diesel of het geratel van een onderbemeten PHEV benzinemotor... Dat geluid is ook in die mate gedempt dat je eerder de vibraties van de motor hoort en voelt dan het eigenlijke geluid...

Feit...

Vandaar dat ik ook steeds graag de uitzondering vermeld van M, RS, AMG,... exemplaren boven een EV :D 

1 uur terug, HIM-250 zei:

Hij rijdt vaak korte aftstanden, dus ideaal op de accu, en voor de lange afstanden naar trackday's is er dan weer benzine, maar die tank mocht gerust 60liter of meer zijn...
(met een grote brain james trailer er achter met de MX-5 er op, verbruik ik 10-12L per 100km, en dan kom je niet ver met zo een +-45liter tankje). 

Nog zo'n mossel noch vis nadeel aan die hybride: kleine tank + klein batterij, allebei handig maar eigenlijk niet goed. Dan beter een deftige tank in een ICE of een deftige batterij in een EV...

1 uur terug, BMWMB zei:

In geen geval de hybride, want daar ben ik nooit fan van geweest. Ik twijfel tussen de 540d en de i5, en aangezien het hier een 'dystopie' is, zou ik mijn hart volgen en voor de 540d gaan. 

Die 540d is ook hybride hé

31 minuten geleden, jan.van.gent zei:

(grote) aanhanger trekken vind ik persoonlijk op dit moment de grootste drawback van een EV, gewoon omdat de infrastructuur daar echt niet voor geschikt is.

Daar heb je 100% gelijk, heel veel snelladers zijn niet voorzien op aanhangers. In een aantal gevallen zal je zonder afkoppelen niet kunnen laden en in al de rest waar het wel lukt ga je een hindernis worden voor de rest (doorgang blokkeren of dubbele plaats inpakken).

23 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Je kent mijn mening. Dus ik ga het zo laten. Zoals een mede forumlid me nog zei deze week. Ge tankt wanneer ge wilt, waar ge wilt en ge gaat pissen en fretten wanneer je wil en waar je wil :D 

Betreft hybride: ik heb zo een (ik noem dat wel wat nep, met een 40km rijbereik) Panamera hybrid gehad. @Naish wat is daar rommel aan? Ik was daar zeer content van, en ik zweer u dat ging als een speer, ook in de bochten nog heel goed. Was een ferme kar, verkocht via Matthi trouwens. @Mich hier zit ook al aan zijn tweede en tevreden (dat is nochtans ook een veeleisend "stuurder").  Ik heb daarmee letterlijk NUL keer in de garage gestaan met garantie of miserie. (Gekocht bij @Alexanderr )

Mijn GLE63s had ook elektromotoren (maar geen onafhankelijk rijbereik) met een grote batterij. Kan daar niets slechts over zeggen eigenlijk. Maar goed dat is technisch gezien geen hybride. 

Ah, dat was een trol hoor @Jokke_vlo en meer bedoeld op feit wat is je hybride ervaring en fuel haalt de pana aan en dat telt niet als referentie want rommel... Ironie :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Naish zei:

Die 540d is ook hybride hé

Een milde hybride waar de elektromotor een vermogen heeft van 18pk kan je moeilijk een volwaardige hybride noemen in mijn ogen.

  • Thanks Friendly 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Goesting zei:

Een milde hybride waar de elektromotor een vermogen heeft van 18pk kan je moeilijk een volwaardige hybride noemen in mijn ogen.

Ferme starter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Goesting zei:

Een milde hybride waar de elektromotor een vermogen heeft van 18pk kan je moeilijk een volwaardige hybride noemen in mijn ogen.

Klopt, maar er zit een batterij in en een electromotor dus het is hybride...

Zal de vraag omkeren, als het toch niets voorstelt, waarom zit het er dan in :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Naish zei:

Zal de vraag omkeren, als het toch niets voorstelt, waarom zit het er dan in :D

Het zit erin om het uitstootgemiddelde van de vloot te verlagen. Maar toch blijf ik bij mijn mening: een elektromotor van een milde hybride kan het voertuig niet op zichzelf  aandrijven zonder de verbrandingsmotor, en je kan die niet aan de stekker hangen om op te laden. Vooral dat laatste maakt het in mijn beleving geen hybride.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb een EV, ik moet nooit tanken :D 

Als ik uittel hoeveel uren ik al uitgespaard heb door nooit nog te moeten tanken, daar kan je al even van staan laden onderweg.

Niet meer moeten tanken is zo heerlijk, ik weet nog hoe ik er vroeger altijd tegenop zag, zelfs al was dat maar 1x per maand. Nu inpluggen waar je toch sowieso je wagen zet, wanneer je maar wil. Heerlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minutes ago, Naish said:

Klopt, maar er zit een batterij in en een electromotor dus het is hybride...

Zal de vraag omkeren, als het toch niets voorstelt, waarom zit het er dan in :D

De m340i die ik had had dat ook. Dat scheelde een paar gram CO2. Zou ook moeten helpen bij vertrekken. Heb dat eigenlijk nooit gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BMWMB zei:

In geen geval de hybride, want daar ben ik nooit fan van geweest. Ik twijfel tussen de 540d en de i5, en aangezien het hier een 'dystopie' is, zou ik mijn hart volgen en voor de 540d gaan. 

Een utopie. Een dystopie zou zijn waar niemand nog keuze heeft en alles sowieso al naar de kloten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tommie zei:

Een utopie. Een dystopie zou zijn waar niemand nog keuze heeft en alles sowieso al naar de kloten is.

De groen-stemmers vinden het vast wel een dystopian world, zo zonder berlingo's en sportkarren op elke hoek van't straat :inlove: 

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lastige ...

De i5: Zoals @ir_fuel terecht aanhaalt: als je het smoothste wilt rijden is de ev de beste keuze, maar misschien wat saai. Hoewel ... het is een 5. Wat wil je daar eigenlijk van? Stil en comfy rijden, denk ik dan.
De 530e: ik denk dat deze de minst gepaste motorisatie is. Die 2 liter in die zware kas 😞 
De diesel is dan wel weer het ideale compromis: koppelrijk, range, ... 

Ik denk dat ik voor de diesel ga: gewoon zorgeloos vlot rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid