Ga naar inhoud

BMW i5 vs 540d vs 530e


PJH

Welk triestig spel kies je?  

61 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk triestig spel kies je?

    • i5
      18
    • 540d
      40
    • 530e
      3


Aanbevolen berichten

9 uren geleden, PJH zei:

't is daarom dat ik dacht dat de EV het easy ging winnen. Een luxeslee moet comfort uitstralen en daar past de EV aandrijflijn het beste bij: geen onnozel geschakel meer van een robot die denkt slimmer te zijn dan een zak aardappelen, geen gerommel meer van het dieselgebeuren, geen vuile handen meer bij het tanken... maar toch wint het dieselkrel het easy. Heel vreemd.

Daarvoor hadden ze de cvt uitgevonden. Was ook niet zo een succes 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tjeu zei:

Daarvoor hadden ze de cvt uitgevonden. Was ook niet zo een succes 😛

CVT's moeten dood. Mijn pa had dat in z'n A4, grootste kutboite ooit. Als ik daar een zwaardere trailer mee trok lag dat continue te jagen, je luisterde continue naar dezelfde monotone dieselratel, de sportstand selecteerde gewoon een hoger toerental die eigenlijk als resultaat had dat je trager optrok maar het klonk gewoon zotter, enz enz.

Afvoeren ende vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat doet toch niks beter dan de niet-hybride? 

Volgens mij ik herinner was dat 0.6 sneller op de 0-100. Hernemingen ook, als je dat in sport zet (of andere stand herinner het me niet) kon je die niet leegtrekken (werd continu bijgeladen) zelfs met dat extra gewicht hernam dat sneller……. Zou het eens moeten opzoeken.  Die stand zorgde ook dat je dus altijd de extra power had. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, PJH said:

CVT's moeten dood. Mijn pa had dat in z'n A4, grootste kutboite ooit. Als ik daar een zwaardere trailer mee trok lag dat continue te jagen, je luisterde continue naar dezelfde monotone dieselratel, de sportstand selecteerde gewoon een hoger toerental die eigenlijk als resultaat had dat je trager optrok maar het klonk gewoon zotter, enz enz.

Afvoeren ende vergeten.

Ah de multitronic? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

I5 gekozen. Ik doe geen kilometers. Had er een atmo V8 in de lijst gestaan, zelf al was het maar de weinig krachtige 3.0 V8 van begin jaren 90, dan had ik daarvoor gekozen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, PJH zei:

geen vuile handen meer bij het tanken... maar toch wint het dieselkrel het easy. Heel vreemd.

Bij een stekkerauto die bij regenweer buiten staat op te laden, stap je zeker niet met propere handen in de wagen hoor! Het loskoppelen van de laadkabel en deze aan kant leggen op mijn oprit (oprollen is meer handwerk en dus nog vuiler) zorgt er bij mij voor dat ik terug naar binnen moet om mijn handen te wassen alvorens ik in de wagen kan stappen.

Als je dan openbaar ergens in de stad stond te laden met je eigen kabel, ben je helemaal de klos: dan mag je die smerige kabel eerst nog oprollen en in de koffer zwieren, met kleverig gebladerte en andere troep als 't herfst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Goesting said:

Bij een stekkerauto

 

We zijn niet in Nederland, gelieve dat goor taalgebruik achterwege te laten. Dank u :D 

1 minute ago, Goesting said:

die bij regenweer buiten staat op te laden, stap je zeker niet met propere handen in de wagen hoor! Het loskoppelen van de laadkabel en deze aan kant leggen op mijn oprit (oprollen is meer handwerk en dus nog vuiler) zorgt er bij mij voor dat ik terug naar binnen moet om mijn handen te wassen alvorens ik in de wagen kan stappen

Overdrijven is ook een vak :lolz: Ik laad al meer dan een jaar op buiten op de oprit, en ben toch nog nooit mijn handen moeten gaan wassen na het afkoppelen :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch is het zo. Dat hangt af van het materiaal dat op je oprit ligt. Het proper houden door volledig te verharden zoals vroeger is uit den boze.

Heb je ooit al eens dolomiet dicht bij een raam zien liggen als het regent? Heel de onderkant van dat raam wordt vuil door opspattend gruis. Wel, hetzelfde gebeurt dus met de laadkabel. Maar ja, trek het maar in het belachelijke als je geen argumenten meer hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Naish zei:

Klopt, maar er zit een batterij in en een electromotor dus het is hybride...

Zal de vraag omkeren, als het toch niets voorstelt, waarom zit het er dan in :D

Je kan niet EV rijden, dus geen hybride zoals ik het bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Goesting zei:

En toch is het zo. Dat hangt af van het materiaal dat op je oprit ligt. Het proper houden door volledig te verharden zoals vroeger is uit den boze.

Heb je ooit al eens dolomiet dicht bij een raam zien liggen als het regent? Heel de onderkant van dat raam wordt vuil door opspattend gruis. Wel, hetzelfde gebeurt dus met de laadkabel. Maar ja, trek het maar in het belachelijke als je geen argumenten meer hebt...

Een losse kabel waarvan je vreest dat hij zal worden meegenomen? Hier pak ik de stekker gewoon uit de auto en hang die meteen "aan den haak". Die kan hier niet vuiler worden dan de greep van het portier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, Goesting said:

En toch is het zo. Dat hangt af van het materiaal dat op je oprit ligt. Het proper houden door volledig te verharden zoals vroeger is uit den boze.

Heb je ooit al eens dolomiet dicht bij een raam zien liggen als het regent? Heel de onderkant van dat raam wordt vuil door opspattend gruis. Wel, hetzelfde gebeurt dus met de laadkabel. Maar ja, trek het maar in het belachelijke als je geen argumenten meer hebt...

Ik heb grind liggen op de oprit. Ik snap nog altijd niet waar jij het over hebt. Je moet toch niet met die laadkabel lopen sleuren?

image.png

image.png

 

image.png

 

De kabel komt thuis zelfs niet tot aan de grond.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt dat hier wel gesmeten in de steentjes elke dag. Zeer onverzorgde looks..... past bij de rest dus 🙂

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, glennvc zei:

Een losse kabel waarvan je vreest dat hij zal worden meegenomen?

Neen, het is een vaste kabel van 7,5 meter lang. Het probleem stelt zich inderdaad niet als je met de laadpoort dichtbij de laadpaal staat. Dan volstaat het om de kabel enkel bij de greep (het laadpistool?) uit de auto te nemen en in het laadstation te klikken.

Maar bij mij zit het als volgt: ik heb een halfopen woning met een oprit van maar 3 meter breed, zoals ze dat tegenwoordig blijkbaar vaker doen (een nekschot voor alle politici die 3 meter een goed idee vonden). Het laadstation hangt op de zijgevel en dankzij de lengte van de kabel kan ik zo tot 3 wagens elk om beurt inpluggen zonder een heel verplaatsingscircus te moeten organiseren. Ik sta er echter op om de wagens achterwaarts op de oprit te parkeren, zodat je bij vertrek netjes volgens het boekje met de neus eerst op de straat komt. Dat heeft als gevolg dat de laadpoort aan de "verkeerde kant" komt te zitten ten opzichte van het laadstation, en je met de kabel dus dwars over de breedte van de oprit moet. Van zodra je met de middelste of achterste auto wil vertrekken, moet die kabel dus opgerold worden, of klik je die in het laadstation vast en neem je dan het uiterste, in gruis badende, deel van de lus vast om die tegen de zijgevel te leggen. Met wat geluk kan ik die lus zelfs rechtzetten tegen de zijgevel dankzij de stijfheid van de kabel. Dat is nu eenmaal een nadeel van een langere kabel dat je achteraf dus mag ontdekken. Bij de voorste wagen stelt het probleem zich niet, omdat de kabel nooit in diens weg komt te liggen bij het wegrijden.

Het is ook niet simpel op te lossen: over de kabel rijden lijkt me geen goed idee. Ik heb al gedacht aan zo'n goot om in de oprit te plaatsen, maar daarvoor is de kabel dan weer niet lang genoeg omdat je dan 2x een bocht van 90 graden moet kunnen maken en je dus extra lengte nodig hebt. En nee, ik ga mij ook niet anders plaatsen; het is veel praktischer om met de passagierskant zo dicht mogelijk tegen de zijgevel te parkeren. Een kastje met handschoenen en handdoek naast het laadstation hangen wordt met de dag realistischer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Man dat was een moeilijke keuze. 

Zowiezo de 530e niet, geen zin in Hybride. Maar dan kiezen tussen I5 of 540D...,ni makkelijk maar toch voor de I5 gekozen. Ben er nu al een paar jaar uit bij BMW maar ik ga er vanuit dat je deze standaard via de app de verwarming en airco kan aansturen? Dus altijd koude auto in de zomer en warme auto in de winter alsook de meeste ramen die ontdooit zijn. Vind ik best handig aan die Elektrische wagens.  De 540D zal ook wel voorverwarming hebben maar koeling voor de winter? 

Een ander reden is dat ik nooit een Diesel fan ben geweest. Oke ja die rijden tegenwoordig geweldig maar het is puur omdat ik er jaren aan heb moeten werken en altijd zwarte poten van boven tot onder, da blijven vieze vuile smerige bakken. Met de euro 6 alleen maar erger met al hun EGR zever en de inlaat spruitstukken die dicht slibben, ect.....

Waarom staat er geen 540I in de lijst? Of wat komt er tegenwoordig in de buurt?

aangepast door Bjorno
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Goesting zei:

Neen, het is een vaste kabel van 7,5 meter lang...

Kudos voor de discipline, ik zou er zelf over beginnen rijden en zien hoe lang dat houdt. Ik denk niet dat je die stijve kabels echt kapot kan rijden, maar ik kan mis zijn. Een alternatief kan ook zijn van 3 verlengkabels te leggen tot elke autostaanplaats, en aan de kant van de laadpaal zelf ipv 7m, 1m te steken die je gewoon in de desbetreffende verlengkabel plugt. Dan blijft alles proper. Als hier ooit een tweede EV komt, ga ik gewoon een soort van wisselschakelaar maken denk ik zodat twee kabels heb aan mijn huis (plaatsen liggen 15 meter uit elkaar) waarbij ofwel de ene, ofwel de andere kabel actief is. Tegelijk laden is met het net hier in de straat toch niet aan de orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Type 2 laadkabel kan je volgens mij helemaal niet verlengen. Als je het standaardmodel van 5 meter hebt genomen en achteraf een langere wilt, dien je die integraal te vervangen. Het is in mijn geval ook een 3 fase kabel, goed tot 32A. Dat is al iets anders dan een stopcontactlader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Goesting zei:

Een Type 2 laadkabel kan je volgens mij helemaal niet verlengen. Als je het standaardmodel van 5 meter hebt genomen en achteraf een langere wilt, dien je die integraal te vervangen. Het is in mijn geval ook een 3 fase kabel, goed tot 32A. Dat is al iets anders dan een stopcontactlader.

Ik heb het AREI er niet op nagegaan, dus weet niet of hier in België toegelaten is, maar je kan zo'n kabel volgens mij perfect verlengen: voorbeeld. Uiteindelijk zijn dat ook maar 7 geleiders zonder meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is blijkbaar de veiligheidsstandaard die het onmogelijk maakt, o.a. door bepaalde pinnen in de stekkers die het fysiek blokkeren.

Quote

Daisy-chaining is deliberately made impossible, here is why. The EVSE signals its max rated current on the CP pin, while the cable indicates its max rating via a resistor between PP & PE in the connector. The vehicle restricts its charging speed to the lowest of the two. If you could daisy-chain cables, the vehicle would only detects the wire gauge from the cable closest to it, leading to potential overheating if a weaker cable is hidden between a stronger EVSE and a stronger cable. This isn't really a problem if you add one detachable cable to a tethered EVSE since the attached cable is already rated for the EVSE max current. Same for a granny cable. However on a non-tethered EVSE, the weakest cable should ABSOLUTELY be the one plugged to the car.

Maar zelfs als het mogelijk zou zijn, ruil je het ene gedoe in voor een ander soort gedoe. Wat met al die stekkers van verlengkabels op mijn oprit? Dat is rommelig en ligt in de weg. Ik zou er dan nog afdekkapjes moeten opzetten ook zodat er geen water in komt. Ik heb met opzet een laadstation met vaste kabel gekozen uit comfort, zodat ik maar 1 kant moet inpluggen en mij ook nooit zorgen hoef te maken over waterinsijpeling omdat de stekker daar ergens ligt te slingeren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Goesting zei:

Neen, het is een vaste kabel van 7,5 meter lang. Het probleem stelt zich inderdaad niet als je met de laadpoort dichtbij de laadpaal staat. Dan volstaat het om de kabel enkel bij de greep (het laadpistool?) uit de auto te nemen en in het laadstation te klikken.

Maar bij mij zit het als volgt: ik heb een halfopen woning met een oprit van maar 3 meter breed, zoals ze dat tegenwoordig blijkbaar vaker doen (een nekschot voor alle politici die 3 meter een goed idee vonden). Het laadstation hangt op de zijgevel en dankzij de lengte van de kabel kan ik zo tot 3 wagens elk om beurt inpluggen zonder een heel verplaatsingscircus te moeten organiseren. Ik sta er echter op om de wagens achterwaarts op de oprit te parkeren, zodat je bij vertrek netjes volgens het boekje met de neus eerst op de straat komt. Dat heeft als gevolg dat de laadpoort aan de "verkeerde kant" komt te zitten ten opzichte van het laadstation, en je met de kabel dus dwars over de breedte van de oprit moet. Van zodra je met de middelste of achterste auto wil vertrekken, moet die kabel dus opgerold worden, of klik je die in het laadstation vast en neem je dan het uiterste, in gruis badende, deel van de lus vast om die tegen de zijgevel te leggen. Met wat geluk kan ik die lus zelfs rechtzetten tegen de zijgevel dankzij de stijfheid van de kabel. Dat is nu eenmaal een nadeel van een langere kabel dat je achteraf dus mag ontdekken. Bij de voorste wagen stelt het probleem zich niet, omdat de kabel nooit in diens weg komt te liggen bij het wegrijden.

Het is ook niet simpel op te lossen: over de kabel rijden lijkt me geen goed idee. Ik heb al gedacht aan zo'n goot om in de oprit te plaatsen, maar daarvoor is de kabel dan weer niet lang genoeg omdat je dan 2x een bocht van 90 graden moet kunnen maken en je dus extra lengte nodig hebt. En nee, ik ga mij ook niet anders plaatsen; het is veel praktischer om met de passagierskant zo dicht mogelijk tegen de zijgevel te parkeren. Een kastje met handschoenen en handdoek naast het laadstation hangen wordt met de dag realistischer...

Ligt meer aan de ondergrond dan hoe lengte van de kabel. Hier eentje van 13 meter (wegens afstand tot laadstation) maar gewoon over klinkers en heb daar precies niet zo veel last van, die vuile handen dan. 

Ik hoef de kabel zelf wel niet gans te verplaatsen, als ik de greep over mn laadstation hang, dan is “de lus” automatisch op z’n plaats. Heb ook al gedacht aan rolsysytemen en dergelijke maar ben er nog niet over uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Goesting zei:

Nee, het is blijkbaar de veiligheidsstandaard die het onmogelijk maakt, o.a. door bepaalde pinnen in de stekkers die het fysiek blokkeren. Maar zelfs als het mogelijk zou zijn, ruil je het ene gedoe in voor een ander soort gedoe. Wat met al die stekkers van verlengkabels op mijn oprit? Dat is rommelig en ligt in de weg. Ik zou er dan nog afdekkapjes moeten opzetten ook zodat er geen water in komt. Ik heb met opzet een laadstation met vaste kabel gekozen uit comfort, zodat ik maar 1 kant moet inpluggen en mij ook nooit zorgen hoef te maken over waterinsijpeling omdat de stekker daar ergens ligt te slingeren.

Ah, toch, daar zullen ook wel weer wegen rond zijn, maar ik begrijp je punt dat het niet de gewenste oplossing is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Goesting zei:

En toch is het zo. Dat hangt af van het materiaal dat op je oprit ligt. Het proper houden door volledig te verharden zoals vroeger is uit den boze.

Heb je ooit al eens dolomiet dicht bij een raam zien liggen als het regent? Heel de onderkant van dat raam wordt vuil door opspattend gruis. Wel, hetzelfde gebeurt dus met de laadkabel. Maar ja, trek het maar in het belachelijke als je geen argumenten meer hebt...

Ik heb een dolomieten oprit en een laadkabel.  Tot op heden heb ik nog geen last gehad.  Het bakje aan mijn 'slimme laadkabel' is wel al eens een beetje vuil geworden toen er zo'n sahara-regen viel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Goesting zei:

Neen, het is een vaste kabel van 7,5 meter lang. Het probleem stelt zich inderdaad niet als je met de laadpoort dichtbij de laadpaal staat. Dan volstaat het om de kabel enkel bij de greep (het laadpistool?) uit de auto te nemen en in het laadstation te klikken.

Maar bij mij zit het als volgt: ik heb een halfopen woning met een oprit van maar 3 meter breed, zoals ze dat tegenwoordig blijkbaar vaker doen (een nekschot voor alle politici die 3 meter een goed idee vonden). Het laadstation hangt op de zijgevel en dankzij de lengte van de kabel kan ik zo tot 3 wagens elk om beurt inpluggen zonder een heel verplaatsingscircus te moeten organiseren. Ik sta er echter op om de wagens achterwaarts op de oprit te parkeren, zodat je bij vertrek netjes volgens het boekje met de neus eerst op de straat komt. Dat heeft als gevolg dat de laadpoort aan de "verkeerde kant" komt te zitten ten opzichte van het laadstation, en je met de kabel dus dwars over de breedte van de oprit moet. Van zodra je met de middelste of achterste auto wil vertrekken, moet die kabel dus opgerold worden, of klik je die in het laadstation vast en neem je dan het uiterste, in gruis badende, deel van de lus vast om die tegen de zijgevel te leggen. Met wat geluk kan ik die lus zelfs rechtzetten tegen de zijgevel dankzij de stijfheid van de kabel. Dat is nu eenmaal een nadeel van een langere kabel dat je achteraf dus mag ontdekken. Bij de voorste wagen stelt het probleem zich niet, omdat de kabel nooit in diens weg komt te liggen bij het wegrijden.

Het is ook niet simpel op te lossen: over de kabel rijden lijkt me geen goed idee. Ik heb al gedacht aan zo'n goot om in de oprit te plaatsen, maar daarvoor is de kabel dan weer niet lang genoeg omdat je dan 2x een bocht van 90 graden moet kunnen maken en je dus extra lengte nodig hebt. En nee, ik ga mij ook niet anders plaatsen; het is veel praktischer om met de passagierskant zo dicht mogelijk tegen de zijgevel te parkeren. Een kastje met handschoenen en handdoek naast het laadstation hangen wordt met de dag realistischer...

Waarom heb je de laadpaal niet aan de andere kant gehangen (tegen de afsluiting met de buur veronderstel ik?) en ter hoogte van de middelste wagen zijn laadingang? 
Zou toch pak handiger zijn? en dan kon je de laadkabel zelf nog in haken leggen die aan het scheidingshek/wand hangen, zodat die nooit op de grond moet liggen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Goesting zei:

Bij een stekkerauto die bij regenweer buiten staat op te laden, stap je zeker niet met propere handen in de wagen hoor! Het loskoppelen van de laadkabel en deze aan kant leggen op mijn oprit (oprollen is meer handwerk en dus nog vuiler) zorgt er bij mij voor dat ik terug naar binnen moet om mijn handen te wassen alvorens ik in de wagen kan stappen.

Als je dan openbaar ergens in de stad stond te laden met je eigen kabel, ben je helemaal de klos: dan mag je die smerige kabel eerst nog oprollen en in de koffer zwieren, met kleverig gebladerte en andere troep als 't herfst is.

 

11 uren geleden, Goesting zei:

En toch is het zo. Dat hangt af van het materiaal dat op je oprit ligt. Het proper houden door volledig te verharden zoals vroeger is uit den boze.

Heb je ooit al eens dolomiet dicht bij een raam zien liggen als het regent? Heel de onderkant van dat raam wordt vuil door opspattend gruis. Wel, hetzelfde gebeurt dus met de laadkabel. Maar ja, trek het maar in het belachelijke als je geen argumenten meer hebt...

Ken dat. Onze oprit is eentje van dolomiet, en met regenweer is het idd een vettige bedoeling om alles weg te leggen. De kabel ligt bij mij zo'n 7 meter op de grond.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

't is hier precies ook gigantisch off-topic aan het gaan...

En vuile handen bij het tanken, jeezes man... Is dat nu ook al een argument om dit of dat wel/niet te kiezen? Wat gaan we hier nog allemaal lezen... Ik tank al 25j. diesel en nog nooit 'vuile handen' gehad. Er hangt toch overal papier of plastieken handschoenen en als het op is zorg dan dat je een voorraad hebt in je auto... 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Fr79 zei:

't is hier precies ook gigantisch off-topic aan het gaan...

En vuile handen bij het tanken, jeezes man... Is dat nu ook al een argument om dit of dat wel/niet te kiezen? Wat gaan we hier nog allemaal lezen... Ik tank al 25j. diesel en nog nooit 'vuile handen' gehad. Er hangt toch overal papier of plastieken handschoenen en als het op is zorg dan dat je een voorraad hebt in je auto... 

Jij bent het die overal die handschoenen plundert ! 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid